Corpse Bride (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton en Mike Johnson
met de stemmen van Johnny Depp, Helena Bonham Carter en Emily Watson

Victor is nerveus voor zijn huwelijk met Victoria. Hij besluit de huwelijksbeloften te oefenen op een uit de grond stekende tak. Tot zijn schrik verrijst uit de grond The Corpse Bride die claimt dat het huwelijk gegrond is. Victor belandt in The Land Of The Dead terwijl Victoria nog altijd op hem wacht in The Land Of The Living. Vindt Victor nog wel zijn ware liefde als deze twee werelden met elkaar in aanraking komen?

avatar van donnie darko
wat een ongelooflijk mooie en ontroerende tekenfilm is me dit, zeg.
Waarschijnlijk de mooiste tekenfilm die ik ooit gezien heb en zeker de mooiste stop motion tekenfilm die ik gezien heb.
Het verhaal is vrij simpel: een onzekere knaap(met de stem van Johnny Depp)moet trouwen met een meisje dat hij helemaal niet ziet zitten, hij verstopt zich in een bos waar hij bij toeval trouwt met een lijk.

Het verhaal lijkt misschien vrij simpel maar is zó mooi verteld dat je niets anders kan doen dan er verliefd op worden.

De stemmen van zowel Helena Bonham Carter als Johnny Depp als Emily Watson zijn zeer toepasselijk en de muziek is hartverwarmend(de mooiste muziekscene:de pianoscene met Victor en Emily.

Dit is klassecinema en dit is niet iets wat je elke dag tegenkomt. Dit is een film om te koesteren, om diep in je hart te bewaren en van wie anders kan zo'n magisch kunstwerk komen als van de magische handen van Tim Burton.

Corpse Bride is prachtig!

avatar van Freud
Wat een heerlijke film ! Alles is gewoon perfect, en dat zeg ik niet zo vaak.

Absoluut het beste dat Tim Burton tot nu toe gepresteerd heeft, de meest ontroerende, sfeervolle, overweldigende, meeslepende, grappige, fantasievolle en mooie film van zijn hand. Hoed af, en diep buigen .

avatar van bioscoopzaal
Misschien niet zo sterk als Nightmare Before Christmas, maar dat komt vooral doordat het verhaal van Corpse Bride nét iets te voorspelbaar is. Gelukkig is de visuele uitwerking van de film zo verrukkelijk (elk detail is Gothisch, zelfs de krul in de snor van de butler) dat ik me daar eerlijk gezegd geen moment aan heb gestoord. En de voorspelbaarheid van het verhaal betreft vooral de hoofdlijnen van het verhaal, zodat ik mijn eigen argument eigenlijk meteen weer kan inslikken.

Want wat de details betreft viel ik van de ene verrassing in de andere. Schitterende decors, geweldige muziek van Danny Elfman en uitmuntende belichting. Vooral de scène waarin De Bruid de doodsbange Victor achtervolgt tot op de brug is echt een pareltje van sfeer en belichting en deed me denken aan de slotscènes van I Walked With A Zombie. Maar dan veel romantischer.

Ook de eerste ontmoeting tussen Victor en Victoria (bij de piano) vond ik prachtig, zelden zoveel chemistry gezien in een animatiefilm. Met dank natuurlijk aan de prima voice-acting van Johnny Depp en Emily Watson. Al was Christopher Lee wat mij betreft de ster van dienst. Als sarcastische priester is hij echt geweldig. "Learn your vows!"

Dikke 4 sterren.

Mooi gemaakt en origineel, bij vlagen ook behoorlijk grappig, hoewel er me iets teveel Seth Gaaikema woordgrapjes-humor in zit tegen hondje: 'play dead', vanuit oog: 'i'll keep an eye on him' o.i.d. en meer van dat gedoe.

Maar ook wel leuke vondsten en aardige personages.

Het wordt alleen nooit echt geweldig en dat macabere gothic/fantasy sfeertje van Burton is nog steeds niet mijn ding.

3*.

Misschien laat ik me niet genoeg inpakken door de waanzinnige stop-motion want Corpse Bride beroerde me slechts een beeetje.
De taalgrapjes waren flauw, voor de hand liggend, het verhaal is aardig maar niet meeslepend. Het ging ook allemaal zo langzaam. Alleen het einde waarbij de Corpse Bride vervliegt in vlindertjes was ontroerend.
Burton weet mij bijna nooit mee te slepen - Charlie & The Chocolate Factory was daar een uitzondering op - en dit keer was het helaas weer niet raak.

Eigenlijk is deze film een echte schande.

Zoveel pracht en praal wat door Burton verkracht wordt tot een ongemene prul eerste klas. Corpse Bride is één groot wandelend cliché, in echt al zijn aspecten. De romantische, struikelende jongen, het mooie meisje, het totale verhaalverloop, de trieste humor en woord"grapjes", de liedjes, zelfs de ritmes en uitwerking van de liedjes. Zelfs de details zijn uitlopers van een veel te lange en droge brainstorm meeting die geeindigd is op een meeneempizza en "laten we het hier maar bij houden".

Mag het geld volgende keer naar een regisseur die wat met het medium wil doen, in plaats van gewoon live action films na te maken in stop-motion. Ik ben zeker dat er ergens enkele regisseurs met goeie ideeën hard zitten geilen op wat Burton hier aflevert.

Voor alle duidelijkheid, ik vond het een "mooie" film. Zolang het visueel boeiend is heb ik ook geboeid zitten kijken. Maar telkens de film vertraagd om wat muziekjes of verhaal aan het woord te laten stort het hele ding als een kaartenhuisje in elkaar.

Ik heb best een pesthekel aan dit soort films. Oeverloos potentieel verkloot door één of andere halfgare kleuter. 2.5* voor de technische competentie en al het visueel moois. Nu wachten op een regisseur die van plan is een leuke film te maken. Nogal een teleurstelling, en tich keer minder dan Nightmare Before Christmas.

avatar van Rianneke_Dan
Echt geweldige film!!
Leuk gemaakt, met grappige personages, en een grappig liefdesverhaal!
van mij verdiende 4,5 sterren.

avatar van otherfool
Er wordt in Corpse Bride weer een mooi sfeertje opgewekt (npi) door de heren Burton en Elfman, al haalt de film het voor mij net niet op The Nightmare Before Christmas. Daarvoor zijn de liedjes misschien niet sterk genoeg.

Wel ziet het geheel er werkelijk fabelachtig mooi uit en zit het verhaaltje vol met aardige vondsten en grappige momenten. Het einde is misschien net iets te (opzichtig) sentimenteel, maar ik heb me weer prima vermaakt met deze film. Kom maar op met Believe It Or Not!

3,5*.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Mooi en knap gemaakte film van Burton en consorten. Volgens mij kan alleen Burton dood en (b)verderf er zo fris, vrolijk en kleurrijk en vooral levendig uit laten zien. Vooral grappig daarbij is de tegenstelling met de strakke, grauwe en vooral doodse wereld van de levende.

Alhoewel ik me wel wat kan vinden in het commentaar dat zonder het dunne laagje lugubere grafhumor er niet veel meer overblijft dan een zoetsappig doorsnee Disney verhaaltje, stoorde me dit niet al te veel. The Corpse Bride heeft nog genoeg anders te bieden om toch te blijven vermaken. Uiteindelijk had het van mij ook wel wat gedurfder mogen zijn en eigenlijk vooral van iemand als Burton verwacht je dat wel een beetje. Niet helemaal top maar toch de moeite waard: 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het verhaal is even vet als het lijk dat erin rondloopt. Maar Burton maakt gelukkig niet de fout om de film te lang te maken. Daardoor is het een aangename film geworden met de nodige grappen. Alhoewel je soms wel doorhebt dat Burton moest wringen om aan 76 minuten te komen. Ik geef hem toch 3 sterren nog omdat hij enorm mooi gemaakt is, knappe muziek en een toffe Burtonsfeer. Hierdoor is het toch nog een leuke film geworden.

avatar van Denden 100 Piek
Tim Burton kan het nog steeds, zo bewijst hij met Corpse Bride. hij brengt het verhaal en de onvergetelijke personages met evenveel charme als in The Nightmare Before Christmas. Ook Danny Elfman snoert de mensen die klagen over zijn recentere werk de mond met één van zijn meest betoverende soundtracks tot nu toe. Danny Elfman zal altijd de zangstem van Jack Skellington blijven, maar als Mr. Bonejangles is hij minstens net zo geweldig.

avatar van serpico
Ach, mensen, come on! Ga toch een film maken!

Dit soort gedachten spookten door mijn hoofd toen ik deze film keek. Wat een belachelijke onzin zeg! Een eenvoudig te voorspellen verhaaltje met domme personages en een script dat nergens overtuigt en vooral irriteert vanwege de domheid van zijn vergezochte wendingen, met humor die echt te stom voor woorden is. Een flauwe glimlach betrad mijn gezicht slechts 3 keer (van de 50 pogingen) - Why would you try to get up there when people are dying to get down here? - en dat is ook het enige positieve wat er over deze prent te zeggen is. Niet vermakelijk, vreselijk dom (die Jazz-party als Victor het dodenrijk inkomt ) en bovendien spuuglelijk geanimeerd. Om te kotsen gewoon. Zonder inspiratie, zo leek het. Met een kindvriendelijkheid van 100% en het allerstomste verhaal in tijden. En ga deze film ook zeker niet kijken voor de boeiende/leuke karakters!

En ik dacht nog wel dat ik deze film leuk ging vinden!

avatar van Halcyon
Na Big Fish m'n tweede film van Burton.
Corpse Bride, een animatiefilm met flarden van een musical. Twee genres waar ik echt de schijterij van krijg en die ik dus ook ten allen tijde tracht te vermijden. Maar uiteindelijk deze toch geprobeerd om velerlei redenen. M'n vriendin die al een tijdje aandrong, de prachtige coverart die hopelijk een representatieve weergave zou zijn voor de visuele flair, én Tim Burton. Al heeft dat laatste meer met z'n reputatie te maken, want ik heb er slechts één film van gezien en die was maar "zozo".

Maar goed, Corpse Bride. Voor mij een geslaagde film, al was het maar omwille van de leven vs dood dualiteit en de originele manier waarop de twee met elkaar in aanraking komen. De verdere invulling van het verhaaltje hangt spijtig genoeg aaneen van huizenhoge clichés. Maar ik heb bewust getracht eromheen te kijken en heb me geconcentreerd op de visuele uitwerking ervan. En die was zondermeer prachtig. Stop-motion zoals het moet. Fijn afgewerkt en met het nodige oog voor detail. Kleurencombo's waren subliem met de twee werelden die wat dat betreft haaks op elkaar staan. Veel grappige en originele creatuurtjes gezien die de nodige schwung in het verhaal pompen. Visueel een dikke pluim, punt aan de lijn. Spijtig genoeg blijf je op het einde achter met de bittere nasmaak van de narratieve clicés en matige karakterontwikkelingen. Niet dat een film als deze persé nood heeft aan wat anders, maar wie meer zoekt in een film blijft hier toch wat op z'n honger zitten.

Eindbalans: typisch kinderverhaaltje, maar wel op een erg creatieve en volwassen manier vormgegeven. Kunstig zou ik bijna zeggen en in elk geval een flinke aanzet om The Nightmare Before Christmas nog een keertje te zien.

avatar van tommykonijn
Leuke film, Johnny Depp in een totaal andere stijl dan wat ik van hem gewend ben, maar hij wist er goed mee overweg te gaan net als Emily Watson en Helena Bonham Carter. De film heeft een beetje een dark sfeertje wat ik wel van Tim Burton gewend ben. Ik vind het niet echt een topfilm en sommige animatiepersonage's waren niet erg mooi gemaakt (al waren dat wel van die sommige bewoners want de hoofdrollen waren wel mooi), de muziek van Danny Elfman is echt geweldig maar op de een of andere mannier was de film niet altijd even leuk voor mij, genoeg leuke scenes en de animatie is opzicht wel aardig maar je moet ervan houden, net als nele al zei (7 berichten terug) ik kan me voor stellen dat mensen dit een 4,0* vinden maar ik toch niet echt, wel had ik er ietsje minder van verwacht dus da's ook nog een + punt, kortom : niet echt geweldig maar wel erg leuke animatiefilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een visueel wonderschoon sprookje vol (macabere) humor en met de nodige ontroering. Zo mag je deze prachtige film omschrijven.

Ik had ze beide nog nooit gezien maar toen ik zag dat op tv eerst The nightmare before Christmas en daarna deze kwam wilde ik beide films zeker zien. Mijn mening over de andere film kan je vinden in dat topic. Die van Corpse Bride volgt nu.

Eigenlijk is het een behoorlijke pot cliche's die opengetrokken worden. De film is grotendeel te voorspellen en de personages die de hoofdrol spelen zijn ook best cliche. De goede jongen, de lieftallige dame, de kille ouders, de gemene man, de grappige sidekicks....maar maakt dit wat uit? Ik vind van niet.
Ik heb genoten van een film die echt ongelooflijk sfeervol eruit zag. Wat een details, wat een sfeer! Het wat gothic achtige sfeertje zag er steengoed uit. Je ziet een normale wereld maar iedereen is dood en dat zie je mooi terug in een hoop grappige momentjes. De humor is gewoon leuk. Van enkele scherpe dialogen en opmerkingen (I have an eye in me soup!) tot grappige momentjes. Het zijn vaak maar korte momentjes maar ze zijn wel leuk. Ook de liedjes en muziek bevielen me best. Itt The nightmare before Christmas had deze wat minder liedjes en dat kwam het verhaal beter uit.
Speciale vermelding nog voor het einde. Ik voelde hem een beetje aankomen maar het was niet minder mooi daardoor.
Mooie aanrader!

avatar van stephan73
Niet zo sterk als A Nightmare before Christmas (die behalve leukere figuurtjes ook betere muziek bevat), maar toch van genoten.
De animatie is weer erg goed gedaan. Ik blijf dit soort stop-motion animatie beter vinden dan reguliere animatie.
Ook zit er lekkere macabere humor in en een heerlijke verwijzing naar Peter Lorre (de made had zijn stem).

avatar van wyatt earp
Deze film heeft zo´n geweldige sfeer, dat is met geen pen te beschrijven. Dat kom je echt niet vaak tegen. En al helemaal niet in animatie films. De mooie sfeer komt mede door de muziek van Danny Elfman. Die kerel is ook geniaal. Zoals dat stuk dat Victor op de piano speelt, in 1 woord geweldig. Jammer dat dat zo kort duurde. Ook het duet met de corpse bride is mooi.
Als je dat aanvult met de stem van Johnny Depp als een soort bonus, heb je toch een geweldige film te pakken. Mijn raad: kijken die hap, je zult echt niet beschaamd uitkomen.

avatar van Spetie
Toch wel een tegenvaller dit. Burton weet in ieder geval mooie animatie neer te zetten met een redelijke sfeer, maar dan houden de pluspunten toch al snel op. Ik vond het verhaaltje redelijk met erg voorspelbare grapjes, tegenvallende personages en vooral niet zo mooie muziek. De muziek was ook nog eens een groot gedeelte van de film aanwezig, dus het is dan logisch dat dit de gehele kijkervaring nogal beinvloedt. De film deed op sommige momenten qua stijl een beetje denken aan The Nightmare before Christmas, wat ook niet zo gek is natuurlijk, maar komt daar toch niet bij in de buurt. Jammer en van de zeven films die ik tot nu toe van Burton gezien heb helaas zijn minste!

avatar van Montorsi
Leuke animatiefilm, met een leuk verhaaltje.

Nergens echt groots moet ik alleen zeggen, animaties zijn goed maar ook niet verbluffend, sfeer is goed in orde, stemmen zijn aardig. Verhaal is ook de moeite waard, en zeker gezien de speelduur. Iets te veel liedjes ook, zeker in het begin, zonder dat er een directe aanleiding voor was.
Waar ik me nog wel het meest mee vermaakt heb is de subtiele humor!

avatar van Jawaddedadde
Heel erg mooie animatiefilm die het - uiteraard - vooral van het visuele moet hebben.

Verhaal is erg magertjes en de karakters zijn ééndimensionaal, maar gelukkig is er op het scherm meer dan genoeg te zien om je bij op te warmen. Mooie tegenstelling qua vormgeving en kleurgebruik wat betreft de wereld van de levenden en die van de doden. Kon om beurten ook sympathie opbrengen voor Victor, Victoria én de Corpse Bride.

Negatief puntje: die vrij stupide liedjes. Had wat mij betreft niet gehoeven.

Maar verder erg genoten.

avatar van huVILEub
Erg grappige animatie. Ziet er visueel heel mooi uit. Het heeft een wat onorigineel verhaal maar dan in Tim Burton stijl, wat het weer erg grappig maakt. Sowieso zat er goede humor in. Erg leuke karakters en op de achtergrond waren soms ook leuke dingen te zien. De liedjes vond ik alleen minder en overbodig. Hoewel de dansjes van de dode er wel weer erg grappig uitzagen. Buiten de liedjes stond er overigens wel mooie muziek onder.

avatar van Minotaures
Vond de animatie-stijl van de personages niet mooi. Een soort klei-achtige was het. Wel waren de gebouwen en landschappen redelijk mooi.

Over de personages; diegene in de wereld der levenden waren saai en grijs, terwijl de karakters in de wereld der doden juist vrolijker en possitief zijn. Qua humor zaten er weinig stukjes waar ik van moest lachen.

Ook een nadeel was dat het op een soort musical lijkt. Dat gezang die 3x voorkwam ofzo.

Een van de weinige animatie-films die me teleurstelt.

avatar van Vinokourov
Leuke animatiestijl hee. Met Tim Burton als regisseur krijg je dan zo een sfeervol sprookje, dat best leuk is om te zien . Het had daarbij grappige vondsten tussendoor en ach, die musical-liedjes neem ik maar voor lief.

avatar van Jessen0wnt
Laatst gezien op televisie, weer een heerlijk donker sprookje van Tim. Toch vond ik Corpse Bride een klein beetje tegenvallen, wellicht kan ik me niet helemaal vinden in deze animatie-stroming, wat me gek genoeg doet denken aan klei-films De liedjes... Laat maar...Ook het verhaal bleef erg eenzijdig, het ging echt over één verhaal en had naar mijn idee niet genoeg zijweggetjes om echt een leuk verhaal te worden. Ik vond het verhaal vooral simpel, dat is denk ik wat ik bedoel. Toch erg mooi gemaakt, maar voor mij een iets té gewone film van Tim. Ik had duidelijk meer verwacht, toch wel vermaakt. 3 sterren

avatar van Decec
Gewoon een leuke animatie film..
Tussendoor klassieke muziek, die heb ik vreselijk van...
Prachtige verhaal over Romantiek in het donker bos...
Prima, 3,5 sterren!

Heerlijk donker en tragisch sprookje verpakt als een poppenfilm/musical over een huwelijk met de dood. De prachtige vormgeving is een lust voor het oog, en alleen in een film van Tim Burton ziet het rijk van de doden er kleurrijker uit als het land der levenden. Mooie muziek en ook de liedjes vervelen niet (het zijn er gelukkig ook niet te veel). Het verhaal is doorspekt met geestige (subtiele) galgenhumor, zonder ook maar iets van de tragische sfeer te verliezen.
Verder zien de poppen er mooi uit en hun uitdrukkingen en bewegingen erg overtuigend.

avatar van ibendb
Leuke film.
De vorm van die poppetjes zijn zeer grappig. De een is te dik, en de ander is veel te dun.
Ook leuk is dat de onderwereld veel vrolijker is dan de gewone wereld.

avatar van gizmo_o
Prachtige stopmotion animatiefilm waarin Burton's 'sfeerdraai' duidelijk naar voren komt. Het verhaal is luguber, maar tegelijkertijd ontroerend. Het bijzondere kleurgebruik valt duidelijk op en de onderwereld is leuk weergegeven en is feitelijk een vrolijkere plek dan de bovenwereld! Ik heb een aantal maal flink moeten lachen vanwege de geestige mono- & dialogen.
De personages worden prima ingesproken, de score is dik in orde en de film heeft een passend (wat onverwacht) einde.

4*, uitstekend vermaakt!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sprookje slijten.

Burton en zijn vriend Depp duiken tijdens hun voorliefde voor duistere sprookjes in een prachtig vormgegeven stopmotion avontuur, waarbij de levende wereld kleurloos en de dode wereld gekleurd is. Een flauw trucje dat slechts ten dele werkt, evenals een aantal makkelijke woordgrappen en de niet altijd bijster sterke liedjes. Toch zijn een aantal knipoogjes en de liefde voor het genre voldoende om de tijd op een originele manier te slijten.

Goed.

avatar van Mr_Mephisto
"Corpse Bride" begint veelbelovend met een visueel boeiende wereld, het typisch Gotische sfeertje en groteske personages. Al snel vervalt de film - helaas - in een groot cliché. De weinige liedjes die er zijn, kunnen niet tippen aan die van "Sweeney Todd" en mochten evengoed eruit gelaten worden. Helena Bonham Carter viel dit keer tegen, vooral vanwege een te vlak karakter. Constant dacht ik: vertel mij toch een boeiend verhaal, mr. Burton! En wat kan je verwachten van het einde? Juist ja, alles komt goed.
Tegenvaller. Niet veel later deze gezien. Een wereld van verschil.