ad

Geregisseerd door: Peter Hedges

Met onder meer: Katie Holmes, Patricia Clarkson en Oliver Platt

Releasedatum: 17 oktober 2003

Over Pieces of April

"She's the one in every family."

April Burns heeft een niet al te beste relatie met haar familie. Ze besluit haar vader, moeder, zusje, broertje en oma uit te nodigen voor Thanksgiving in haar kleine appartement in New York's Lower East Side. April stuit echter op allerlei problemen in de voorbereiding op het etentje. Haar familie heeft tijdens de rit van Pennsylvania naar New York ondertussen haar eigen problemen te verwerken.

imageimage

Safri

Ja, Katie is top. Waarom is ze in vredesnaam met die kwal van een Cruise getrouwd? Eeuwig zonde...

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Appart, maar wel heel grappig filmpje!

*3,5

avatar van Rianneke_Dan

Rianneke_Dan

Safri schreef:

Ach dat heeft met deze film weinig te maken toch?!

Ze doet het ontzettend goed in deze film, en vind het de beste film die ik van katie gezien heb.

Zolang ze blijft acteren vind ik het goed!

avatar van tevelenco

tevelenco

Apart en kort filmpje.

Met een orgineel en maf verhaal.

Maar ondanks het orginele verhaal kon de film me maar matig boeien.

De film verloopt traag en er gebeurt niet echt veel schokkends.

En wat er gebeurde deed me nagenoeg niks.

Ik had dan ook weinig binding met de personages.

Wel vond ik dat Katie Holmes een leuke rol neerzet.

En dat ze er ondanks haar maffe kleding en haardracht nog erg goed uitzag.

Rianneke_Dan schreef:

Ach dat heeft met deze film weinig te maken toch?!

Zolang ze blijft acteren vind ik het goed!

Ja, in Thank you for smoking was ze ook wel weer leuk

avatar van danuz

danuz

Toch een aparte intieme film over een toch wel herkenbaar onderwerp.

Filmtechnisch deed hij me eigenlijk best aan 9 Songs denken. Technisch absoluut niet hoogstaand, simpel DV-cam gebruikt, allemaal uit de hand geschoten. Ik zag ook nauwelijks belichting, volgens mij puur met omgevingslicht geschoten. Maar dit is geenszins negatief, ik vind het een erg interessante ontwikkeling.

De digitaal geschoten films als deze krijgen een extra charme mee en het experiment (waar het nu toch nog wel op leunt) is hier weer best goed geslaagd.

Het verhaal is dus zoals ik al zei best herkenbaar, niet in detail, maar als algeheel thema. Mooi hoe een familie van twee kanten belicht wordt. Soms wat cliché en het liep ook niet altijd lekker. Grappig vond ik het best, alhoewel ik het nou niet perse een komische film vind. Het einde vond ik net niet helemaal lekker lopen, alhoewel het voor het gezin wel het beste einde te wensen was.

De film haalt voor mij vooral zijn kracht uit de manier van filmen en (mede daardoor) de charmante kleine uitstraling. 3,5/4*

avatar van mikey

mikey

Sentimenteel filmpje over een gezin dat tamelijk overdreven doet over de oudste telg die (nota bene) nog wel d'r best doet om een kalkoen te braden . Nou ja Katie kan ook best irritant zijn. gelukkig komt alles goed tijdens het multiculturele diner. Heel mooi. Ook erg jammer van het hand held camerawerk. 3 dan maar omdat ik hem best uit kon zitten, was in de sentimental mood, i think.

avatar van HeatWave

HeatWave

Pffff, bijna geen doorkomen aan, wat een langdradig gezever.

De halve film zie je bijna alleen maar ingrediënten van eten voorbij komen en wat paranoïde mensen.

Gelukkig weet Katie Holmes de film enigzins nog een beetje uit het slop te trekken, hoewel ik dit toch ook weer niet voldoende vind om het een voldoende te geven. Maar mocht dit nog niet aanwezig wezen had ik " Pieces of April" nog een lager cijfer gegeven dan dat ik nu al doe.

avatar van marcelgg

marcelgg

Geinig filmpje. Doet ergens ook aan Little Miss Sunshine denken, ware het niet dat die later gemaakt is.

avatar van The_Game

The_Game

Kort, maar krachtig. Het is geen film dat je met een hele groep moet gaan kijken, want daarvoor gebeurt er eigenlijk te weinig opvallende dingen. Katie Holmes speelt hier leuk (ik ben over het algemeen niet zo'n fan van dr). Wat ik juist het leukste aan de film vond, is de mannier hoe hij gefilmd is,

avatar van soom

soom

Katie Holmes was (is?) een leuk meisje. Niet de beste actrice, maar toch zeker wel een leuk meisje. Pieces of April bewijst dat ook. April is best een leuk personage, die goed wordt vertolkt door Katie. En tijdens de eindshots begon ik te huilen.. Weet niet of dat de vorige keer het geval was, dat is namelijk 3 jaar geleden ofzo. Blijkbaar wordt je met de jaren emotioneler cq. milder, want ik ging echt plat. Omdat bij familie zijn zo verdomd belangrijk is, en je soms niet weet wat je in handen hebt, tot je het verliest... .

Mooi gezegd soom

avatar van soom

soom

Dank je wel Safri . En een halfje verhoging voor Pieces of April, want dat verdient ze (en de rest van haar familie ook.)

avatar van speedy23

speedy23

soom schreef:

Blijkbaar wordt je met de jaren emotioneler cq. milder,

Dat is zo hoor. Ik ondervind het ook regelmatig.

avatar van bitterzoet__

bitterzoet__

Leuk filmpje!

Zeer apart verhaal en hij is afgelopen voor je het weet, maar op de een of andere manier toch de moeite waard.

Het cynisme van die moeder is ook zo snijdend, geweldig.

Lijkjuh

Ik heb ooit een stukje van die film gezien maar wil hem nog een keer helemaal kijken.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Mooi stukje cinema! zonder twijfel.

Mooie rustige opbouw.. en boeiende personages!

Enige nadeel is de nogal korte speelduur.. waardoor de film wel goed was.. maar minder indruk maakte als de film bijvoorbeeld minimaal 2 uur had geduurd.. genoeg goede acteurs om dat op een goede manier te laten uitpakken.. maar waarschijnlijk was geld de kwestie..

Maar op de speelduur nagelaten heb ik eigenlijk weinig aan te merken op deze film.. en vond ik het allemaal zeer natuurlijk en realistisch overkomen! Ook het einde is mooi en gepast! en op een leuke manier in beeld gebracht!

Voor nu 4 sterren.. had zeker meer kunnen halen als de speelduur langer was geweest!!

avatar van niethie

niethie

Mooi, eerlijk en puur (kleinschallig) filmpje met sterke rollen van de gehele cast, Clarkson en Holmes (wie had ooit gedacht dat ze over haar Joey imago zou komen) vallen echter het meest op. Verder kent de film een paar erg mooie scenes, vooral- diegene in de auto en natuurlijk het hartverwarmende einde, was de film op sommige momenten heerlijk grappig en bovendien erg mooi geschreven. Ze hadden er (zoals Mescaline hierboven al zei) echter wel makkelijk een half uurtje aan vast mogen plakken, misschien was het dan nog effectiever geweest allemaal.

3,5 sterren (zou zomaar omhoog kunnen schieten na een tweede kijkbeurt)

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Mooie oprecht drama over verwerking van een dodelijke ziekte en niet kunnen omgaan met een nabij familielid. De toon is opvallend intiem en wordt dus nooit overdreven dramatisch. Katie Holmes is zeker erg schattig als het meisje dat moet slagen om iets goed te maken.

avatar van Tanjaaa0309

Tanjaaa0309

Hele mooie film waarvan ik eerst dacht dit wil ik niet echt zien, toen ik las waar het over ging. Zaterdag avond was de film op tv en toen ging ik hem toch maar kijken.

Soom zei 'En tijdens de eindshots begon ik te huilen.. '

Ik moest ook wat traantjes wegpinken.

Het camera werk past hier echt bij. Ik weet niet of dit express is gedaan of vanwege het budget ofzo, maar ik vond het echt apart maar echt heel goed passen.

avatar van Brix

Brix

Vandaag op MGM Channel te zien > 13:35 uur

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

2de herziening was weer even indrukwekkend als de eerste aangezien ik toch wel veel vergeten was na 4 jaar..

Het einde kwam zelfs als een verrassing omdat ik me kon herinneren dat de familie gewoon weer terug naar huis reed en daar de film eindigde, geen idee waarom ik dat dacht maar het maakte het einde in ieder geval weer een stuk emotioneler.

Pieces of April is toch wel een erg fijn drama filmpje met genoeg achterliggende en totaal niet storende humor.

Half sterretje omhoog!

avatar van blurp194

blurp194

Hoe moeilijk kan het zijn om een kalkoen te braden.

Nou zo moeilijk dus. Op zich een aardig verhaal en leuk gebracht, jammer wel dat het einde zo vermoordend moralistisch is. En de humor had van mij wel net een tikkie scherper gemogen.

De directe en basale manier van filmen heeft op zich wel iets - trekt je wat meer in de film. De tegenzijde is dan wel weer dat het beeld binnen af en toe wat te donker voor me is.

Katie Holmes draagt vanzelfsprekend de film, en vooral door de wat aandoenlijke schattigheid van haar rol is de looptijd van 81 minuten zo voorbij. Hoewel het af en toe toch ook wat langdradig aanvoelt.

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik vond het maar een erg traag filmpje dat me eigenlijk nergens kon pakken, had inderdaad wel wat meer humor in gemogen.

avatar van 93.9

93.9

Prima film! Had ik niet verwacht.