Ace Ventura: Pet Detective (1994)

geregisseerd door Tom Shadyac
met Jim Carrey, Courteney Cox en Sean Young

Ace Venture (Carrey) is een dierendetective die wordt ingehuurd door Melissa Robinson (Cox) om de mascotte van een footballteam (een dolfijn) terug te vinden. Ondanks zijn onorthodoxe methodes komt Ace op het spoor van de dader, maar deze is niet wie hij lijkt te zijn.

HALVE TAMME.
Deze twee

smiley's zeggen

genoeg denk ik

avatar van Timothyvdmeer
jansma schreef:
voordat je een dergelijke conclusie trekt, zou je niet eerst naar andere komedies kijken

beetje jammer zo'n opmerking.
Vind het ook een geweldige komedie. Lekker hyper rol van Carrey.
Stuk in de bak van Snowflake is helemaal geweldig.

avatar van Daan258
Blijft een leuke comedy met Jim Carrey.
Heel erg flauwe humor maar daar hou ik wel van.
Helaas vond ik hem toch wel een beetje te langdradig.

avatar van ILDIB
Carrey is een held. Deze film bewijst t wederom.

Matige film waarin een dierendetective op zoek gaat naar een verdwenen dolfijn. Een erg slap plotje dat een kapstok is voor flink wat grappen van een bedenkelijk niveau. Eigenlijk alleen leuk vanwege het vele gekke-bekken-trekkerij van Jim Carrey voor wie dit zijn grote doorbraak betekende.

avatar van Filmfan74
Dit is Jim Carrey op zijn best: helemaal los in een niets om het lijf verhaal, voordat hij het honded keer opnieuw in andere films ging doen.
Tegen het einde krijgt het geheel een erg hoog 'Bassie en Adriaan gehalte', maar verder is alles dolle pret. Het is absoluut zeldzaam dat ik zoveel lol met een komedie heb, maar Ace Venture met een roze tutu en kartonnen doos doen mij het bescheuren!

avatar van tommykonijn
Filmfan74 schreef:

Hoe bedoel je?

avatar van tattoobob
GEWELDIGE film dit.......ik schrijf nooit lange stukjes,en dat is bij deze film al helemaal niet nodig!!!!!!!!!!!!

avatar van Marc Valk
Heb laatst deze film weer eens gezien. Ik vind het toch echt een geweldige! Als je van goede humor houdt is dit een absolute topper met Jim Carrey in de hoofdrol!

Overigens, Jim Carrey vind ik in dit genre sowieso bij de top horen.

avatar van phil free
Ik heb deze film door de jaren heen nu al wel tien keer gezien. Vind hem nog steeds geweldig. Ik ken nu inmiddels wel alle grappen en toch blijven ze geweldig. De sukkel die iedereen basht. En al die filmparodieen... en die instant replay... en die scene waarin... och daar ga ik weer. Een ware klassieker, een icoon binnen de comedies en de beste film van Jim Carrey ooit. Daarom 5 sterren van mij.

avatar van rcuppen79
In de jaren 90 vond ik deze komedie geweldig en dan met name Jim Carrey's energieke rol. Na een pauze van ruim 15 jaar heb ik hem een tijdje terug nogmaals gezien, maar moet zeggen dat ik hem niet meer zo leuk vond als toendertijd. De humor is vaak te melig voor woorden, en hoewel de film een aantal erg geslaagde grappen kent, is ze over het algemeen flauw.

Jim Carrey is het sterkste punt van de film met zijn rubberen gezicht. De mooie Courtney Cox is vooral beeldvulling, maar de eveneens mooie Sean Young speelt een leuke bijrol als dominante politiechef.

avatar van bass-9
Ace Ventura en Bas waren liefde op het eerste gezicht. Geweldig. Hilarische film.

avatar van tattoobob
tattoobob schreef:

Zelfs na een meerdere herzieningen blijft deze film geniaal.
Carrey blijft bij mij altijd op mijn lachspieren werken.....hier en daar komt de film nu wat gedateerd over maar hij blijft hilarisch.
Acteerwerk is ook prima.

avatar van Duke Nukem
"Lo-ho-se-her!!"

rcuppen79 schreef:

Dat is precies hoe ik over deze film denk. Vond hem vroeger hilarisch maar nu vooral erg flauw. Jim Carrey blijft natuurlijk een fenomeen en kan me nog steeds doen lachen, maar het is steeds weer wachten op de volgende geslaagde mop tussen een hoop minder geslaagde moppen en de rest van de film is kinderachtig en saai. Ik ben een grote Jim Carrey fan maar de Ace Ventura films vind ik niet zo leuk meer.

Vandaag nog eens kijken

avatar van Flat Eric
Melig.
Heerlijke flauwe humor met de elastieken kop van Carrey. Het verhaaltje over de dolfijn en American football was wat flauw en saai, de ontknoping traag maar dat kan ook gewoon te maken hebben met het feit dat die sport me niks doet.
Enkele memorabele scènes blijven bij herziening gewoon leuk zoals de slow-mo scène in de psychiatrische instelling en de Einhorn is a man??!! scène.
Toch vind ik deel 1 minder dan deel 2 when nature calls.

avatar van Black Math
Naar aanleiding van de Jim & Andy documentaire, die mijn waardering voor Jim Carrey als persoon heeft doen stijgen, kwam deze doorbraakfilm van Carrey op de kijklijst. En ondanks die documentaire blijf ik gemengde gevoelens over Jim Carrey in komedies hebben. Zijn gezicht lijkt van rubber te zijn, wat veel potentie tot humor oplevert; het is ook vaak bij vlagen grappig, maar ook zo vaak levert het een overkill aan gekke bekken trekken op.

Tot nu toe twee uitzonderingen, waarbij de humor wel grotendeels raak lijkt te zijn. De eerste is The Mask waarbij Carreys gekte met name toeslaat als hij het masker draagt en een cartoonesk persoon wordt, waardoor het past bij de situatie; de tweede is Man on the Moon waar hij Andy Kaufman briljant vertolkt.

Ace Ventura valt helaas wel in het gebruikelijke stramien. De beginscene is hilarisch, maar daarna is het veel hit en miss met de gebruikelijke overdaad aan gekke bekkentrekkerij. Verder is het einde bijzonder flauw met de twist dat Einhorn een is man, waarbij de grappen eromheen ook nog eens behoorlijk transfobisch zijn.

In ieder geval voor het grootste gedeelte 2* waard; het einde trekt het om genoemde redenen nog een halfje naar beneden. 1,5* dus.