• 8.603.981 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Alamo

"You will never forget"

In het begin van de 19e eeuw was Texas nog in handen van de Mexicaanse dictator generaal Santa Anna. Nadat de Texanen de stad San Antonio hadden veroverd, zet de generaal begin 1836 de tegenaanval in, om het verzet voor een onafhankelijk Texas voor eens en voor altijd de kop in te drukken. Een vrijwilligersleger van zo'n 200 mannen verschanst zich in het fort The Alamo - een verlaten missie. Onder hen de beroemde David Crockett ( Billy Bob Thornton), kolonel William Travis en James Bowie. Gedurende twee weken verdedigen de mannen The Alamo tegen een overmacht van 2000 Mexicaanse soldaten en weten ze geschiedenis te schrijven in hun strijd voor onafhankelijkheid van Texas.

imageimageimageimageimageimageimage

Sgt. William Ward

Colonel Green Jameson

avatar van Waku

Waku

Op zich geen verkeerd western drama zei het niet dat de miniserie the Alamo exact hetzelfde verteld en dat is nog niet eens zo lang geleden.

Veel actiescenes,mooie lokaties en een sterke Billy Bob Thornton al begreep ik niet waarom zijn muzikale kwaliteiten zo duidelijk naar voren moesten worden gebracht.

Hierdoor werd zijn personage een beetje op de hak genomen.

Verder valt er ook op deze Alamo niet veel aan te merken al zou ik toch eerder voor de 4 uur durende miniserie gaan.

avatar van Territoria

Territoria

Gedurende twee weken verdedigen de mannen The Alamo tegen een overmacht van 2000 Mexicaanse soldaten.......

In de omschrijving van The Alamo: Thirteen Days to Glory (1987) staat: Een overmacht van 6000 Mexicanen belegert San Antonio.....

Ik weet wel dat de waarheid in een film soms ver te zoeken is, maar voor een film die gebaseerd is op een waargebeurt verhaal vind ik dit wel een groot verschil.

avatar van Territoria

Territoria

Ron74 schreef:

Remake?

Lijkt me wel goed. Ik vind de oude zelfs goed. (En dat voor een oude film)

Welke film bedoelt u? Er zijn er 3, The man from the Alamo 1953, The Alamo 1960 en The Alamo: Thirteen Days to Glory 1987

avatar van d.a.f.

d.a.f.

Waku schreef:

Hierdoor werd zijn personage een beetje op de hak genomen.

is hier dan ook nog een miniserie van??? ga ik zeker even zoeken dan. Vond het een zeer mooie film, kwam in het begin zeker langzaam op gang, vondt hem zelfs langdradig in het begin, maar toen hij op gang kwam, ging hij in 1 keer ook goed door. Goede film. Maar het verhaal is inderdaad een beetje raar, waren het nu 2000 of 6000 mexicaanse soldaten, ik denk dat die 4000 toch een groot verschil maken .

avatar van skipy05

skipy05

ik vond dit een redelijke goede film. gebeurd in het begin wel niet zo veel. 3.5*

avatar van Gerritj

Gerritj

Opmerkelijke rol van de Mexicaanse generaal. Prachtig.

Geweldige opnamen mooie uniformen etc.

Maar ook erg veel gepraat wat de aandacht van de film voor mij verminderde.

Ontzettend stom dat de Mexicanen voor de laatste aanval zo dichtbij konden komen zonder dat zij werden opgemerkt.

3.0

avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

een film die traag op gang kwam en toen vaak langdradig en saai was maar hoe verder het vorderde hoe beter het werd.
De muziek en de prachtige landschappen waren door heel de film fantastisch. De gevechten waren ook supper goed en spannend.
Alle acteurs weten ook hun rol goed te spelen.
Vooral Santa Anna, die kerel die ziek werd en Billy Bob vond ik goed acteren.
Er is slechts 1 ding wat ik niet begrijp en dat is dat Billy Bob(oftewel Crockett) op het einde viool speelt in het fort.
Hoe kan dat, hij werd toch neergestoken????

avatar van Lad

Lad

Zeer degelijke film, zeer degelijk.

Ik denk dat de meesten hier het beroemde, beruchte verhaal rond de Alamo kent. Een paar tientallen helden die een heel leger Mexicanen een tijdlang dapper weten tegen te houden. Helden... Dit laten ze in deze film heel goed merken. Misschien wel iets te goed, al zijn de vechtscenes, en zeker de laatste (de eindslag bij Alamo), realistisch en geloofwaardig.

Ook weet de film op de gevoelens te werken, dat vooral door Billy Bob Thornton. Heerlijke acteerprestatie van deze man, vooral zijn "vioolscene" was aangrijpend en zeer mooi! Maar ook de rest van the crew speelt goed.

Het verhaal op zich is zeker niet moeilijk om te volgen, eerder makkelijk. Soms zelfs te simpel, maar dankzij enkele knappe scenes valt dat allemaal heel goed mee.

Ook nog een pluspunt voor de sobere, maar zeer mooie muziek in de film. Past werkelijk perfect bij deze film. Knap werk!

Maar toch, al bij al zat hier toch meer in. Al neemt het niet weg dat dit een goede film is en zeker de moeite waard is om te kijken. Dus zie je de kans, twijfel niet.

3,5 sterren.

avatar van Barfly

Barfly

Deze film heeft twee kanten: Aan de ene kant ziet het er allemaal erg mooi uit: Prachtige beelden, kostuums, goede acteurs en flink veel drama en (iets minder) actie.

Nadeel is echter dat het naar mijn idee wat "overdone" is: De veel te dik opgezette muziek lijkt je haast te verplichten mee te leven met het verhaal.

Ook het acteren is in sommige gedeeltes zo verschrikkelijk heroïsch dat het je het idee gaat krijgen dat bv. David Crockett welhaast een boven de mens gesteld personage is.

Hoogtepunten voor mij waren:

-De rol van Santa Anna gespeeld door Emilio Echevarria; heerlijk hooghartig.

-Een rustig moment in de film waarin Davy Crockett uitlegt aan zijn kompanen waarom hij geen aardappels eet.

-Patrick Wilson die de rol van Lt. Col. Travis speelt. De man verandert gedurende de film van arrogant naar zijn onzekere en menselijke kant. Mooie rol, goede acteur.

De film zelf begint wat rommelig, alle personages komen meteen aan bod en het is even lastig te onthouden wie wie is en wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Na het eerste halve uur komt de film meer op gang en kent mooi in beeld gebrachte actie.

Al met al een aardig verslag over de strijd rond de Alamo.

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Meer dan 2 uur lang clichématig, heroïsch, patriottisch redneck gezever met hier en daar een bloedige veldslag omlijst met sentimentele en bombastische muziek. Dappere helden en gemene vijanden. Het zou zo maar een film van Mel Gibson kunnen wezen

Beetje vreemde film die lichtelijk neigt naar een soort houding van witte suprematie, niet zo vreemd want de zuidelijk boeren wouden maar wat graag hun spotgoedkope arbeiders (lees slaven) houden maar dat zal nu niemand meer hardop zeggen.

Verder is het acteerwerk nogal slapjes en weinig geïnspireerd, te veel slap geouwehoer ook ipv actie.

Op zich ziet het er wel allemaal verzorgt uit, met mooie kostuums en goede locaties, spectaculaire wolkenluchten en veldslagen met veel vuur en explosies, goed 5.1 geluid bovendien. Het spoelt echter de wat rare nasmaak die ik van deze film heb overgehouden niet weg.

Geef mijn portie maar aan fikkie....

Waku schreef:

Hierdoor werd zijn personage een beetje op de hak genomen.

Het zit toch een beetje anders dan je denkt.

Davy Crockett, de rol die Thornton speelt in deze film, was in werkelijkheid ook een goede zanger, gitarist en violist.

Vandaar dat het in de film ook gebruikt werd.

In het dagboek van Crockett, dat gevonden werd na de val van de Alamo, werd melding gemaakt van een afscheids-lied dat hij voor zijn mede lotgenoten speelde en zong.

avatar van DeCol

DeCol

De trailer laat veel anders zien. Dit was één van de eerste dingen die ik dacht nadat ik deze film had gezien. Toen The Alamo net uit was op dvd, dat weet ik niet meer kwam ik de trailer tegen. Een trailer met een spannend en actievol verhaal.

De film was toch wel anders. Het verhaal, niks op aan te merken, dat is The Alamo. De uitwerking ervan vond ik zwak. Het eerste uur gebeurt er vrijwel niets. Een paar kannonnen die worden afgevuurd maar daar blijft het bij. Zo kan ik dat fort ook wel verdedigen. In het tweede uur zien we iets meer actie maar reken ook niet op veel.

Even terug naar het begin, de film begint rommelig, er wordt van de ene personage naar de ander gesprongen en ook wordt er van de ene tijd naar de andere tijd gegaan. De film komt vervolgens langzaam op gang en er wordt (heel) veel gepraat. Telkens zat ik voor de tv van: wanneer gaat er nou is iets leuks gebeuren? Toch schoot het voor mij redelijk op waardoor de film wel makkelijk wegkeek.

De (paar) veldslagen zijn goed gefilmd en zien er mooi uit. Net als de kostuums. Verder is de film nogal heroïsch. Het acteren is slap, er zit weinig gevoel bij. Locaties zijn mooi en er zitten een aantal mooie scenes tussen zoals de vioolscene.

Jammer genoeg een zware tegenvaller, ik had wel een 3,5* film verwacht maar dat is het zeker niet. Als ik mezelf de vraag stel wat ik goed vond aan deze film zijn het maar die paar dingen die ik hierboven noem, samen zijn die goed voor 2,0*.

avatar van Bibelonseberg

Bibelonseberg

In eerste instantie beetje langdradig, maar later heel boeiend.

Johnny Cash zong in z'n lied 'The Alamo' al onder andere over het verhaal van Young Davy Crockett en Santa Ana..

Prachtig verfilmd vond ik, zeker gezien de historische waarde.

Het nodigt je wel uit om na de film verder te googelen, want je wil weten wat er kort na The Alamo allemaal heeft plaatsgevonden. En ook waarom het leven van Santa Ana gespaard bleef.

Al met al een film die zeker de moeite is, maar je moet er wel een beetje voor in de stemming zijn en geinteresseerd in de geschiedenis en gebeurtenissen.

avatar van jostyband

jostyband

mooooie film

avatar van sofripa

sofripa

Best aardig maar jammer dat er weinig bloedvergieten valt te genieten. Tussendoortje, zonde had veel meer ingezeten

avatar van 606

Er staat op tv guide en andere gids dat deze komt en niet die met wayne ?

Brix

Dat zou kunnen kloppen, gezien de lengte van deze film.

Maar ook dan nog ingekort (125 minuten)

Tarkus

Dit is een van mijn eerst filmen die ik op DVD heb aangekocht, maar toen schreef ik nog geen recensies en daarom dus nog eens bekeken.

Het is een goede film, gebaseerd op ware feiten, maar of die al dan niet correct zijn, dat laat ik in het midden.

Toch heb ik het gevoel, net als bij de eerste keer, dat er meer in het verhaal zit dan wat men hier toont, ik bleef, vooral op het einde een beetje op m'n honger zitten.

Maar de vertolkingen zijn wel prima, alsook de locatie en decors.

Geen top dus, maar wel een voldoende.

avatar van Tulsa

Tulsa

Oeioei, wat een slechte remake van een meesterfilm. De hele Texaans/ Mexicaanse oorlog wordt hier even verteld zonder zorgvuldig aandacht te besteden aan de waarheid.

Brix

Zelf zou ik dit zeker geen remake van een eerdere 'Alamo' film willen noemen, maar gewoon een van de filmversies.

De geschiedenis van de gebeurtenissen in- en rond het beleg van de Alamo is vele malen verfilmd.

Ik heb vrijwel al die films gezien, inclusief een 'silent' versie.

Geen enkele is helemaal historisch correct.

Maar deze is op sommige punten wel juister dan andere.

(Het einde van Crockett bijvoorbeeld, en zijn ' muzikale bijdrage')

In alle versies wordt voorbij gegaan aan de motivering van de meeste Alamo verdedigers.

Die was zeker niet puur patriotisch, hoewel er ongetwijfeld ook een aantal bij zijn geweest wier drijfveer dat wél was.

De vrijwilligers werd namelijk het eigendom van een stuk Texaans grondgebied als beloning in het vooruitzicht gesteld voor hun deelname.

Er zaten heel wat berooide individuen tussen

Crockett was een avonturier en koos er wellicht ook voor om zijn legendarische status te vergroten (dat is hem in ieder geval meer dan gelukt)

Dat de uitkomst van het gevecht ook wel eens negatief zou kunnen uitpakken moet iedereen duidelijk zijn geweest.

Aan de moed van de verdedigers valt dan ook niet te tornen m.i.

Ook werd in geen van de films duidelijk dat er heel wat nationaliteiten bij de verdedigers vertegenwoordigd waren, Duitsers, Italianen, Fransen etc.

Verder was Kolonel Travis een van de allereersten die gedood werd bij de eerste aanval van de Mexicanen.

Maar filmisch is dat niet interessant genoeg, dus is zijn rol in iedere versie groter dan dat.

Zo is er nog een hele lijst aan afwijkingen van het 'ware' verhaal te noemen.

De juiste feiten zullen ook wel nooit bekend worden, daarvoor zijn de getuigenissen van de overlevenden (vrouwen en enkele zwarte mannen die niet meevochten) te tegenstrijdig,

Wat iedere filmversie ook doet is het belichten van het geschil uit puur Amerikaans oogpunt.

Dat is ook een vertekening van de geschiedenis natuurlijk.

Het verhaal van de Alamo heeft mij altijd enorm geïntrigeerd, en dat blijft het ook doen.

De eerste '' correcte' verfilming moet echter nog gemaakt worden.

Of dat ooit zal gebeuren betwijfel ik zeer.

avatar van Decec

Decec

Een redelijke film...

Redelijk acteerwerk...

Geen spannend film!

Geen goed verhaal...

Helaas een slappe film...

avatar van nadrin

nadrin

mooie film, die inderdaad en beetje is aangepast om alles een heroïsche blijk mee te geven.

deze film deed me evenwel naar Wiki surfen om zo meer te weten te komen over deze gebeurtenis.

En dat is dan weer een verdienste op zich.

Moest natuurlijk zo zijn dat de Amerikanen echte winnaars zijn, om de film verkoopbaar te maken.

Alle slechte gaven hadden de Mexicanen. De Amerikanen waren zo te zien echte helden stuk voor stuk en de andere lafaards. Zo kan men ook een verlies aanvaardbaar maken.

avatar van OliverDogg

OliverDogg

Hoewel deze film zwaar pro-Amerikaans is, vind ik hem heel goed. Ik begin al te kwijlen als ik aan die Mexicaanse uniformen denk.

Ook leuk dat Santa Anna de Texanen piraten noemt, wat ze inderdaad zijn!

Groetjes (van een Mexicaan)

avatar van trebremmit

trebremmit

Lage score zeg, ik vond het best een goede film eigenlijk, vooral Thornton deed het uitstekend.

Ook de beelden waren mooi en sfeervol en de actiescenes erg goed.

Minpunten waren de muziek die was ver over the top, het was wel erg pro-Amerikaans, en degene die Houston speelde deed het maar matig.

Is dit eigenlijk niet een western/oorlog? Zo staat de andere Alamo er ook op.

avatar van mr rumson

mr rumson

Met deze versie van The Alamo heb ik mij goed vermaakt.

Ten eerste ziet de film er prachtig uit ,maar ook heeft de film een meer dan prima geluid.

Het verhaal zelf was niet altijd even boeiend om te volgen .

Maar de meeste acteurs vullen hun rollen vrij goed in met als uitschieters: Billy Bob Thornton als Davy Crockett en Emilio Echevarría als Antonio Lopez de Santa Ana .

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2053 berichten

Een prima film. Camera, geluid, sets en kostuums zijn goed. Ik heb genoten van deze film. Word tijd om hem eens weer te zien.

avatar van james_cameron

james_cameron

Middelmatige western, rommelig en onevenwichtig. De cast is prima, maar de meeste personages worden nogal eendimensionaal uitgewerkt en de akteurs moeten het doen met nogal clichématige dialogen. Sporadisch komt de boel tot leven en visueel ziet alles er verzorgd uit, vooral in de aktiescenes, maar nergens wil de film echt spannend of zelfs maar boeiend worden.

avatar van klara

klara

Niet zo goed als het origineel onder regie van John Wayne nu met Billy Bob Thornton als Davy

Crocket. Visueel oogde het allemaal zeker niet onaardig, maar was ik vooral minder onder de

indruk van het acteerwerk in deze film.

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Raar, ik vond deze een stuk beter dan de originele versie met John Wayne

avatar van blurp194

blurp194

Teleurstellend.

In de VS gaat dit geloof ik door voor een neutrale vertelling van wat daar gezien wordt als de nationale geschiedenis. Maar net zoals met alles wat met de VS te maken heeft is dat toch wel een tikje anders als je daar van een afstandje naar kijkt. Sowieso al is de Texaanse revolutie een wat merkwaardig iets, een voorloper op de Amerikaanse Burgeroorlog en voor een belangrijk deel ook alweer aangejaagd door de overtuiging dat slavernij noodzakelijk en natuurlijk zou zijn. Maar daarnaast ook domweg diefstal, landjepik voor gevorderden lijkt me een mooie omschrijving.

Met dat alles als startpunt zou je er toch een beetje op hopen dat een film over The Alamo een genuanceerd en gebalanceerd verhaal zou vertellen. Maar dat lukt kennelijk niet - of de wil er niet is, of het talent ontbreekt, of dat er teveel politieke agenda is, ik laat het er maar even bij. Overduidelijk is wel dat de problematiek tussen Mexico en de VS tot op vandaag doorduurt, gezien Trump's idiote plannen voor een muur, maar ook de voortdurende ellende met drugsmaffia en mensensmokkel - en ja, dat is vanzelf volledig aan de VS te wijten, het zijn tenslotte niet Mexicaanse pesos maar Amerikaanse dollars die daarvoor betalen.

Terug naar de film. De inleiding duurt veel en veel te lang, maar faalt volledig om de politieke en maatschappelijke context te schetsen. Haast knap om daar een uur of zo mee vol te krijgen en nog steeds geen behoorlijk beeld van de situatie te geven. En dan komt de belegering, maar die krijgt ook op geen enkele manier een lading of diepte. Terwijl de makers toch vrijwel het hele plot zo van deel 2 van LoTR hadden kunnen jatten - die was precies lang genoeg daarvoor in de bioscoop. Of, maar dat was kennelijk echt heel ver buiten het bereik van deze crew, ze hadden gewoon natuurlijk kunnen komen met een eigen benadering van hoe je zoiets in beeld brengt, en ons daarmee kunnen overdonderen. Wat ik al zei, ver buiten bereik.

En misschien is het basisprobleem behalve de onvoldoende crew ook wel dat dit stuk van de Amerikaanse geschiedenis gewoon domweg niet zo indrukwekkend is, als je alle feiten bij elkaar haalt en er nuchter naar kijkt. Wat het Franse Vreemdelingenlegioen in Mexico heeft beleefd is tien keer indrukwekkender dan dit stukje populistische propaganda van de conservatieve Amerikanen. Overhypet om maar te verhullen dat ze Texas, New Mexico, Arizona, en een groot deel van California gewoon van Mexico hebben ingepikt.

Het meest jammerlijk is dan nog wel dat de sterrencast - ik noem een Dennis Quaid, Billy Bob, Patrick Wilson, maar ook een cult held als Jason Patric gewoon op geen enkele manier een deuk in het spreekwoordelijke pakje boter krijgen. Tot en met de tenenkrommende eindscene met Billy Bob op de viool, wat een triestigheid.