Advocaat van de Hanen (1996)

Alternatieve titel: Punk Lawyer

Nederland

geregisseerd door Gerrit van Elst
met Pierre Bokma, Margo Dames en Jaap Spijkers

Speelfilm naar het gelijknamige deel uit A.F.Th. van der Heijdens romancyclus De Tandeloze Tijd. Een jonge Amsterdamse advocaat lijkt alles voor de wind te gaan, maar hij wordt zo nu en dan overvallen door een onontkoombare zucht naar drank. Tijdens één van zijn delirische uitstapjes is hij op het politiebureau getuige van de dood van een kraker. Hij twijfelt omwille van zijn carrière of hij de waarheid zal vertellen.

damon
de film is redelijk goed voor een Nederlandse film. Het verhaal boeit enigzins. 2,5 sterren

avatar van Mischa
Paar erg goeie scenes (Poolse wodka, rellen, Indomeisje), maar als geheel toch een beetje onevenwichtig. Een drie'tje

Viel me een beetje tegen. interessant verhaal, maar werd te langzaam verteld allemaal. trage film, 2.5*

robertus65
Hele behoorlijke film, mede door het goede spel van Bokma, over een advocaat die regelmatig de bloemetjes buiten zet en daardoor in de problemen komt.
Gelukkig geen saai rechtbankdrama.

avatar van Richard1189
Als het trage tempo je niet stoort is het een mooi verhaal over het terugvinden van je oude idealen. Amsterdam is toch een mooie filmlokatie en de Ruyschstraat in het bijzonder ook.

Heb de dvd voor kerst gehad toen ik de dvd hoes opende zat er geen dvd in, balen maar de film staat toch niet erg hoog.

avatar van Quentin
Interessant gegeven en prima werk van Bokma maar de uitwerking stelt toch teleur. Het script schiet duidelijk te kort en visueel is het net een aflevering van Baantjer. 2,5*