The Accountant (2016)

3,43

Drama / Misdaad

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Ben Affleck, Anna Kendrick en J.K. Simmons

Christian Wolff is een wiskundig genie en altijd beter geweest met cijfers dan met mensen. Hij werkt met zijn specialistische kennis voor grote malafide organisaties in de wereld teneinde hun cijfers te manipuleren. Wanneer de anti-criminaliteitsbrigade van het Ministerie van Financiën hem wat te dichtbij komt, neemt hij een legitieme baan aan als afleiding: de boeken controleren van een robotfirma, maar ook hier blijkt niet alles pluis.

110 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van macrobody
geplaatst: 3 januari, 10:38 uur [permalink]
Rain Man meets Jason Bourne, maar dan in een persoon. Het is best een goeie film, maar ik stoorde me aan het feit dat hij autistisch is en toch op een of andere manier in de hoogste kringen van de onderwereld kon begeven. Ik schat de kans 1 op 1.000.000
Maar goed, hij moest natuurlijk hyper intelligent zijn en er is voor deze optie gekozen. Verder waren er wel wat gaten in het verhaal of ik heb niet goed op zitten letten.
Misschien reden om in de toekomst nog een keer te zien.

avatar van GGG
GGG
geplaatst: 3 januari, 16:46 uur [permalink]
Wat een topfilm! IDD Rain Man meets Jason Bourne. Je werd helemaal het verhaal ingezogen. TOP!

avatar van DragQueen
geplaatst: 3 januari, 19:46 uur [permalink]
Sterk misdaad/drama, met een uitstekend acterende Ben Affleck in de hoofdrol. De overige cast acteert overigens ook ruimschoots naar behoren. Het geboden verhaal steekt verder goed ineen en de film kent een sterke opbouw. Boeiend en spannend tot de laatste seconde. 3,5 Ster.

avatar van willemse81
geplaatst: 4 januari, 14:54 uur [permalink]
Behoorlijk wisselende reacties zie ik hier, gelukkig wel met een neiging naar het positieve. Man man wat heb ik zitten genieten zeg! Elk aspect van de film sprak me aan en als autist zit ik blijkbaar redelijk op hetzelfde punt van het spectrum als wat de schrijvers in gedachten hadden want ik kon me uitstekend inleven in de hoofdpersoon (nee, ik ben geen hitman of boekhouder geworden). Eindelijk eens een sterke actiefilm zonder "Ja hoor"-momenten, maar wel met af en toe een lach en vooral een uitstekende, donkere sfeer. Normaal gesproken ben ik absoluut geen fan van Affleck, maar deze rol lijkt hem op het lijf geschreven. Als ik dan echt een minpunt zou moeten noemen, dan is het dat er wat mij betreft wel een andere actrice gecast had mogen worden in plaats van Kendrick, maar dat zat me net niet voldoende dwars om niet de volle mep van 5* toe te kennen.

avatar van de grunt
geplaatst: 4 januari, 15:47 uur [permalink]
Dit had een meesterlijke film kunnen zijn, maar Gavin O'Connor wilde teveel.

avatar van John Milton
geplaatst: 4 januari, 16:26 uur [permalink]
John Milton wilde er anders ook meer van. Didn't help 🙂

avatar van Pim1993
geplaatst: 4 januari, 16:30 uur [permalink]
Wel tergend voorspelbaar. Verder gewoon een onwijs gaaf.

avatar van MovieHolic
geplaatst: 4 januari, 20:22 uur [permalink]
Rauw!

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 4 januari, 23:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
willemse81 schreef:
Eindelijk eens een sterke actiefilm zonder "Ja hoor"-momenten
Zelfs niet de vergezochte twist, waarbij de badguy zijn broer lijkt te zijn?

avatar van cor1946
geplaatst: 6 januari, 16:35 uur [permalink]
Goede film met goed spel en acties. Ik ben geen fan van Affleck maar hij was goed in deze film.

avatar van MadMekx
geplaatst: 7 januari, 04:58 uur [permalink]
Wat een geweldige film! Actie en goed verhaal. Ik moest soms echt lachen ook om die kop van Affleck. Hij was echt op dreef.

Aanrader!

avatar van james_cameron
geplaatst: 7 januari, 11:17 uur [permalink]
Wat onwennige mengeling van een Rain Man-achtig drama en een Jason Bourne-achtige aktiefilm. Het resultaat is onderhoudend en bij vlagen behoorlijk spannend, maar het script voelt te volgepropt aan, waardoor de losse verhaalelementen nergens volledig tot hun recht komen. Het behoorlijk hoge tempo draagt bij aan de oppervlakkige en nogal machinale uitwerking van het geheel. De prima cast heeft overwegend weinig te doen, al heeft Ben Affleck hier een redelijk sterke hoofdrol te pakken.

avatar van willemse81
geplaatst: 8 januari, 10:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Iron Maiden schreef:
Zelfs niet de vergezochte twist, waarbij de badguy zijn broer lijkt te zijn?

Waarom is dat vergezocht? Ze zijn beiden op dezelfde manier opgevoed, daardoor in een soortgelijk circuit terecht gekomen en daardoor beiden een "badguy" geworden.. Ik vond het juist wel leuk bedacht.

geplaatst: 9 januari, 19:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige actiethriller, voor het grootste gedeelte lang niet zo standaard als ik verwacht had (had verder alleen de trailer gezien en me er verder niet echt in verdiept).

Als je verwacht dat het een korte inleiding wordt en daarna veel achtervolgingen en geschiet dan valt dat (gelukkig) reuze mee, dit is een film met een behoorlijk ingewikkeld plot en een boel karakters, die bovengemiddeld goed uitgewerkt worden. Al is de rol van Anna Kendrick uiteindelijk veel kleiner dan je eigenlijk zou verwachten. Affleck doet het heel aardig in de hoofdrol, en ook de bijrollen van o.a. Bernthal en Simmons zijn erg leuk.

Dat je het verhaal allemaal uiteindelijk niet al te serieus moet nemen, en dat de finale helaas toch wel weer erg standaard is, dat kan ik de film best vergeven, aangezien het grootste gedeelte van de film juist wel erg fris aanvoelt en met name door de aandacht op karakters in plaats van actie toch een streepje voorheeft op de meeste concurrenten.

Al met al een redelijk goede en verrassende actiefilm

geplaatst: 9 januari, 22:02 uur [permalink]
Wat mij betreft de meest onderschatte film van 2016. Erg goede film! Affleck is op dreef en is ook op dreef met het uitkiezen van goede rollen.

avatar van tattoobob
geplaatst: afgelopen donderdag om 07:40 uur [permalink]
Redelijk goede film met super acteerwerk van Batman........maar dat zijn we de laatste 10 jaar wel gewend nou onderandere.
Het verhaal is leuk bedacht maar daar hadden ze in mijn ogen meer uit kunnen halen.
Leuke wegkijker.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 00:44 uur [permalink]
Ik heb in mijn leven wel duizend films gezien, maar zelden heb ik dezelfde film 2 keer gezien binnen 1 week, voorbeelden waren top films als Heat en Terminator 2 die ik 2 keer in de bioscoop ben gaan zien. De Accountant was er ook zo eentje. Een film die je vast houdt van begin tot einde.....

Voor mij (en daar recenseer ik ook op) is een film een mix van 4 kwaliteitsaspecten:
- Visuele ervaring
- Verhaallijnen
- Vernieuwing/Originaliteit
- Casting

De Accountant is op alle 4 die fronten top.

De film is een genot om te zien van begin tot eind, tempo is goed uitgebalanceerd.
De verhaallijnen zitten goed in elkaar en vullen elkaar goed aan
Het idee van een hoog functionerende autist met een dubbelleven als getallen idioot en keiharde killer is erg goed gevonden en breekt ook een lans voor mensen met een sociale handicap.
Betreft de casting, ik was verrast dat Ben Affleck deze rol aardig paste, vooraf had ik daar wat twijfels over...Dit was ook geen rol voor een echte 'Alfa male' als Vin Diesel of Tom Hardy.

Zoals ik eerder ergens las: Rainman meets Jason Bourne

Deze film moet echt in de top 10 en verdiend meerdere Oscars

avatar van limelight73
geplaatst: afgelopen maandag om 14:35 uur [permalink]
Ik denk echt dat de schrijvers gedacht hebben, Ok, we pakken wat van Rain man, uuhhmm wat van Rambo, Uuuhhhm wat van Kickboxer, uuhmmm Batman... En dat husselen we een beetje. Doen we ook nog het 2 broers cliché er in en hoppa! Voor een aktie-thriller was het dus echt een potpourri van alles wat al gedaan is. Dus idd prima voor de mensen die hier van houden.

avatar van Brabants
geplaatst: afgelopen maandag om 18:23 uur [permalink]
Ondanks een vrij simpel plot komt het geheel nogal dwaas ingewikkeld over. Het emotionele tintje(tegenhanger van het autisme) d.m.v. flashbacks en een bodemloze climax gaven mij niet het gevoel naar een meesterwerkje te kijken. Ben Affleck deed zijn best maar was in geen enkel opzicht superieur. Het had allemaal toch wat beter gemogen is mijn conclusie.

geplaatst: gisteren om 12:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond dit een tegenvaller. Met veel te overdreven schietscenes en te voorspelbare momenten. Al heel snel in de film werd mij duidelijk dat de andere man met goede schietskills zijn broer was. Vervolgens zit je enkel te wachten tot het voorspelbare moment dat Anna Kendrick weer in de film komt. Zodra dit het geval is, weet je ook direct wat er in het pakket zit.

Zeer tegenvallend.