The Accountant (2016)

3,42

Drama / Misdaad

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Ben Affleck, Anna Kendrick en J.K. Simmons

Christian Wolff is een wiskundig genie en altijd beter geweest met cijfers dan met mensen. Hij werkt met zijn specialistische kennis voor grote malafide organisaties in de wereld teneinde hun cijfers te manipuleren. Wanneer de anti-criminaliteitsbrigade van het Ministerie van Financiën hem wat te dichtbij komt, neemt hij een legitieme baan aan als afleiding: de boeken controleren van een robotfirma, maar ook hier blijkt niet alles pluis.

• vanaf woensdag 8 maart te huur
  • vanaf woensdag 8 maart te koop op dvd en blu-ray

123 BERICHTEN 36 MENINGEN
avatar van macrobody
geplaatst: 3 januari, 10:38 uur [permalink]
Rain Man meets Jason Bourne, maar dan in een persoon. Het is best een goeie film, maar ik stoorde me aan het feit dat hij autistisch is en toch op een of andere manier in de hoogste kringen van de onderwereld kon begeven. Ik schat de kans 1 op 1.000.000
Maar goed, hij moest natuurlijk hyper intelligent zijn en er is voor deze optie gekozen. Verder waren er wel wat gaten in het verhaal of ik heb niet goed op zitten letten.
Misschien reden om in de toekomst nog een keer te zien.

avatar van GGG
GGG
geplaatst: 3 januari, 16:46 uur [permalink]
Wat een topfilm! IDD Rain Man meets Jason Bourne. Je werd helemaal het verhaal ingezogen. TOP!

avatar van DragQueen
geplaatst: 3 januari, 19:46 uur [permalink]
Sterk misdaad/drama, met een uitstekend acterende Ben Affleck in de hoofdrol. De overige cast acteert overigens ook ruimschoots naar behoren. Het geboden verhaal steekt verder goed ineen en de film kent een sterke opbouw. Boeiend en spannend tot de laatste seconde. 3,5 Ster.

avatar van willemse81
geplaatst: 4 januari, 14:54 uur [permalink]
Behoorlijk wisselende reacties zie ik hier, gelukkig wel met een neiging naar het positieve. Man man wat heb ik zitten genieten zeg! Elk aspect van de film sprak me aan en als autist zit ik blijkbaar redelijk op hetzelfde punt van het spectrum als wat de schrijvers in gedachten hadden want ik kon me uitstekend inleven in de hoofdpersoon (nee, ik ben geen hitman of boekhouder geworden). Eindelijk eens een sterke actiefilm zonder "Ja hoor"-momenten, maar wel met af en toe een lach en vooral een uitstekende, donkere sfeer. Normaal gesproken ben ik absoluut geen fan van Affleck, maar deze rol lijkt hem op het lijf geschreven. Als ik dan echt een minpunt zou moeten noemen, dan is het dat er wat mij betreft wel een andere actrice gecast had mogen worden in plaats van Kendrick, maar dat zat me net niet voldoende dwars om niet de volle mep van 5* toe te kennen.

avatar van de grunt
geplaatst: 4 januari, 15:47 uur [permalink]
Dit had een meesterlijke film kunnen zijn, maar Gavin O'Connor wilde teveel.

avatar van John Milton
geplaatst: 4 januari, 16:26 uur [permalink]
John Milton wilde er anders ook meer van. Didn't help 🙂

avatar van Pim1993
geplaatst: 4 januari, 16:30 uur [permalink]
Wel tergend voorspelbaar. Verder gewoon een onwijs gaaf.

avatar van MovieHolic
geplaatst: 4 januari, 20:22 uur [permalink]
Rauw!

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 4 januari, 23:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
willemse81 schreef:
Eindelijk eens een sterke actiefilm zonder "Ja hoor"-momenten
Zelfs niet de vergezochte twist, waarbij de badguy zijn broer lijkt te zijn?

avatar van cor1946
geplaatst: 6 januari, 16:35 uur [permalink]
Goede film met goed spel en acties. Ik ben geen fan van Affleck maar hij was goed in deze film.

avatar van MadMekx
geplaatst: 7 januari, 04:58 uur [permalink]
Wat een geweldige film! Actie en goed verhaal. Ik moest soms echt lachen ook om die kop van Affleck. Hij was echt op dreef.

Aanrader!

avatar van james_cameron
geplaatst: 7 januari, 11:17 uur [permalink]
Wat onwennige mengeling van een Rain Man-achtig drama en een Jason Bourne-achtige aktiefilm. Het resultaat is onderhoudend en bij vlagen behoorlijk spannend, maar het script voelt te volgepropt aan, waardoor de losse verhaalelementen nergens volledig tot hun recht komen. Het behoorlijk hoge tempo draagt bij aan de oppervlakkige en nogal machinale uitwerking van het geheel. De prima cast heeft overwegend weinig te doen, al heeft Ben Affleck hier een redelijk sterke hoofdrol te pakken.

avatar van willemse81
geplaatst: 8 januari, 10:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Iron Maiden schreef:
Zelfs niet de vergezochte twist, waarbij de badguy zijn broer lijkt te zijn?

Waarom is dat vergezocht? Ze zijn beiden op dezelfde manier opgevoed, daardoor in een soortgelijk circuit terecht gekomen en daardoor beiden een "badguy" geworden.. Ik vond het juist wel leuk bedacht.

geplaatst: 9 januari, 19:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige actiethriller, voor het grootste gedeelte lang niet zo standaard als ik verwacht had (had verder alleen de trailer gezien en me er verder niet echt in verdiept).

Als je verwacht dat het een korte inleiding wordt en daarna veel achtervolgingen en geschiet dan valt dat (gelukkig) reuze mee, dit is een film met een behoorlijk ingewikkeld plot en een boel karakters, die bovengemiddeld goed uitgewerkt worden. Al is de rol van Anna Kendrick uiteindelijk veel kleiner dan je eigenlijk zou verwachten. Affleck doet het heel aardig in de hoofdrol, en ook de bijrollen van o.a. Bernthal en Simmons zijn erg leuk.

Dat je het verhaal allemaal uiteindelijk niet al te serieus moet nemen, en dat de finale helaas toch wel weer erg standaard is, dat kan ik de film best vergeven, aangezien het grootste gedeelte van de film juist wel erg fris aanvoelt en met name door de aandacht op karakters in plaats van actie toch een streepje voorheeft op de meeste concurrenten.

Al met al een redelijk goede en verrassende actiefilm

geplaatst: 9 januari, 22:02 uur [permalink]
Wat mij betreft de meest onderschatte film van 2016. Erg goede film! Affleck is op dreef en is ook op dreef met het uitkiezen van goede rollen.

avatar van tattoobob
geplaatst: 12 januari, 07:40 uur [permalink]
Redelijk goede film met super acteerwerk van Batman........maar dat zijn we de laatste 10 jaar wel gewend nou onderandere.
Het verhaal is leuk bedacht maar daar hadden ze in mijn ogen meer uit kunnen halen.
Leuke wegkijker.

geplaatst: 14 januari, 00:44 uur [permalink]
Ik heb in mijn leven wel duizend films gezien, maar zelden heb ik dezelfde film 2 keer gezien binnen 1 week, voorbeelden waren top films als Heat en Terminator 2 die ik 2 keer in de bioscoop ben gaan zien. De Accountant was er ook zo eentje. Een film die je vast houdt van begin tot einde.....

Voor mij (en daar recenseer ik ook op) is een film een mix van 4 kwaliteitsaspecten:
- Visuele ervaring
- Verhaallijnen
- Vernieuwing/Originaliteit
- Casting

De Accountant is op alle 4 die fronten top.

De film is een genot om te zien van begin tot eind, tempo is goed uitgebalanceerd.
De verhaallijnen zitten goed in elkaar en vullen elkaar goed aan
Het idee van een hoog functionerende autist met een dubbelleven als getallen idioot en keiharde killer is erg goed gevonden en breekt ook een lans voor mensen met een sociale handicap.
Betreft de casting, ik was verrast dat Ben Affleck deze rol aardig paste, vooraf had ik daar wat twijfels over...Dit was ook geen rol voor een echte 'Alfa male' als Vin Diesel of Tom Hardy.

Zoals ik eerder ergens las: Rainman meets Jason Bourne

Deze film moet echt in de top 10 en verdiend meerdere Oscars

avatar van limelight73
geplaatst: 16 januari, 14:35 uur [permalink]
Ik denk echt dat de schrijvers gedacht hebben, Ok, we pakken wat van Rain man, uuhhmm wat van Rambo, Uuuhhhm wat van Kickboxer, uuhmmm Batman... En dat husselen we een beetje. Doen we ook nog het 2 broers cliché er in en hoppa! Voor een aktie-thriller was het dus echt een potpourri van alles wat al gedaan is. Dus idd prima voor de mensen die hier van houden.

avatar van Brabants
geplaatst: 16 januari, 18:23 uur [permalink]
Ondanks een vrij simpel plot komt het geheel nogal dwaas ingewikkeld over. Het emotionele tintje(tegenhanger van het autisme) d.m.v. flashbacks en een bodemloze climax gaven mij niet het gevoel naar een meesterwerkje te kijken. Ben Affleck deed zijn best maar was in geen enkel opzicht superieur. Het had allemaal toch wat beter gemogen is mijn conclusie.

geplaatst: 17 januari, 12:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond dit een tegenvaller. Met veel te overdreven schietscenes en te voorspelbare momenten. Al heel snel in de film werd mij duidelijk dat de andere man met goede schietskills zijn broer was. Vervolgens zit je enkel te wachten tot het voorspelbare moment dat Anna Kendrick weer in de film komt. Zodra dit het geval is, weet je ook direct wat er in het pakket zit.

Zeer tegenvallend.

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 18 januari, 17:14 uur [permalink]
Ik vond deze film ook een tegenvaller, ik ben geen fan van Ben Affleck The Town en Argo zijn wel erg goeie films van hem. Maar dat terzijde deze film vond ik erg rommelig dus en ook het verhaal en de cast konden mij vrij weinig imponeren ik vond Ben desondanks zijn aandoening vrij mat spelen en ook poppetje Anna Kendrick deed mij vrij weinig. Ik heb de film wel uitgezien en met 2 uur is dat nogal een zit maar ik zou zeggen oordeel zelf hasta luego.

avatar van Collins
geplaatst: 21 januari, 03:51 uur [permalink]
Aardige, maar wel vrij standaard thriller met een exotische invalshoek.
Waar het verhaal niet veel verrassingen inhoudt, vormt de keuze voor een autist als atypische heldenfiguur die verrassing wel. Affleck acteert 'm leuk.
Hoewel behoorlijk standaard, is het verhaal vaardig in elkaar gezet. Met spannende momenten, met wat flashbacks die voor verduidelijking en emotionele betrokkenheid zorgen, met wat actiescènes om het adrenalinepeil op te hogen, maar ook met een flauwig subplotje. Allemaal vrij standaard dus maar desondanks niet saai. "The Accountant" is gewoon prima vermaak.
Beetje storend vond ik wel dat de hoofdpersoon die met zijn exotische gedrag nogal van de norm afwijkt, dat gedrag niet consequent vertoont. Money rules. En dat zal de waarschijnlijke reden zijn dat het wezen van de hoofdpersoon in een dusdanige vorm is gegoten dat hij, ondanks zijn aanwezigheid in een ander spectrum, vooral ook sympathieke gevoelens en inleving bij de kijker zal oproepen. Begrijpelijk, maar weinig realistisch, denk ik.
Maar goed. Een kniesoor... Gewoon prima vermaak.

geplaatst: 21 januari, 10:51 uur [permalink]
Beetje drama maar vooral veel actie.
En die acties scenes zijn soms best bruut.
Affleck zet een prima rol neer als autist en ijskoude moordenaar.
Uitstekende actie thriller.

geplaatst: 21 januari, 15:23 uur [permalink]
Prima film die zeer vlot weg keek alleen kan ik maar niet wennen aan de kleine rat Anna Kendrick die totaal gen seksuele uitstraling heeft.

avatar van TomRayder
geplaatst: 25 januari, 04:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijk, ondanks cliche's en het wat rommelende script.
Persoonlijk vond ik het moment dat je erachter wie de 'assistente' van de accountant is erg geniaal.

avatar van VincentL
geplaatst: 25 januari, 15:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Accountant

Prima film. Ben Affleck heeft doorgaans de uitstraling dat hij autisme heeft en in geen enkele situatie echt weet wat hij moet doen. Dat hij dan ook zo'n rol op zich neemt straalt zelfkennis uit. Met Anna Kendrick wordt daar nog eens eenzelfde soort actrice aan toegevoegd. Een topduo dus voor dit plot.

Datzelfde plot kent goede en minder goede kanten. Enerzijds is het origineel en met momenten zijn zijplotjes verrassend, maar de algehele linie kenmerkt zich toch door voorspelbaarheden. De daarin verwerkte flashbacks zijn op zich prima en creëren een goed te volgen verhaalstructuur. De eerste helft van de film is het beste. Daarin moet het verhaal zich uiteraard nog ontvouwen en zit het qua mystiek en spanning prima. Als het einde in zicht komt wordt de film een stuk voorspelbaarder. Het einde is zo in te vullen en weinig verrassend.

Affleck heeft, zoals ik al zei, een rol die op zijn lijf geschreven is. Hij weet zijn personage met de juiste overtuiging te brengen. De vraag is hoeveel acteertalent er aan te pas komt, want bij elke rol die hij vertolkt hangt een vernis van natuurlijke ongemakkelijkheid.
Hetzelfde geldt voor Anna Kendrick. Ook zij weet elk personage, hoe doorsnee die ook is, van een zekere introversie te voorzien. In combinatie met Affleck levert dat dan ook heerlijk ongemakkelijke momenten op. Als zij langzaam op een zijspoor raakt daalt de film dan ook in niveau. De frisse ongemakkelijke chemie tussen Affleck en Kendrick wordt vervangen door een doorsnee solospel van de eerstgenoemde.
Verder zijn er aardige bijrollen, die verder niet het noemen waard zijn.

Visueel is de film prima Amerikaans. Clichématiger kun je het bijna niet krijgen. Grote bakken, grote huizen, grote wapens. De film in deze variant is prima voor de Hollywood-maatstaf, maar kan een gemiddelde Nederlander als ik natuurlijk weinig boeien. De sfeer is dan ook een heikel puntje. Die komt, zeker in de tweede helft van de film, amper van de grond. De herkenbaarheid speelt hier natuurlijk een grote rol in.

The Accountant scoort een ruimte voldoende. De film heeft een prima verhaal, twee goede hoofdrollen, maar een matige sfeer.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 27 januari, 16:47 uur [permalink]
Offtopic bericht verwijderd.

avatar van Captain Pervert
geplaatst: 29 januari, 13:19 uur [permalink]
The Accountant is een spannende film die anno 2017 nog heel goed weet te verrassen met diverse plotwendingen. De grootste verdienste van de film is dat het achtergrondverhaal van de hoofdpersoon (Ben Affleck) goed en rustig wordt verteld, zonder dat het gehaast of onduidelijk overkomt. Toch is naast deze prima opbouw nog voldoende ruimte voor enkele goede actiescènes.

Anna Kendrick vind ik persoonlijk niet zo'n sterke keuze, haar schattigheid en onnozelheid is ietwat karikaturaal en past niet helemaal in de toon van de film. Een iets 'serieuzer' personage was beter geweest. J.K. Simmons kennen we vooral als schreeuwende hoofdredacteur uit de eerste reeks Spider-Man films. Hij is voor de verandering eens niet de comic relief, maar zet een boeiend en gelaagd personage neer.

Ik vind het verhaal en de hoofdpersoon interessant genoeg voor een TV-serie. En dat is best een compliment als je je bedenkt dat de film 'slechts' 128 minuten duurt.

4 sterren

avatar van Majestics
geplaatst: 5 februari, 01:39 uur [permalink]
Mwah, leuk om een keer gezien te hebben maar niet meer dan dat. Iemand zei het al eerder, de regisseur wilde teveel.

avatar van Banjo
geplaatst: 11 februari, 01:38 uur [permalink]
Als een film over autisten gaat spits ik altijd mijn oren..
Ik vind het hele autisme spectrum altijd super interessant.
En deze film zet dat goed neer, de strakheid is juist.
Overprikkeling, medicatie, intelligentie, rust het zit er allemaal in.
een pluim voor Ben Affleck hij groeit echt als acteur.
Soms botst het wel met zijn alter ego maar daar kijk ik doorheen.

4 sterren

avatar van mr. Prizzi
geplaatst: afgelopen dinsdag om 14:24 uur [permalink]
The Accountanator was als titel ook wel toepasselijk geweest.
Had een spannend hedendaags verhaal verwacht over de mondiale krochten van misdaadkartels en geldwitwassen. In plaats daarvan worden we getrakteerd op een rommelig, ongeloofwaardig onzin-verhaal.
Kort samengevat: Steven Seagal meets Rain main meets Michael Knight rider.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 14:34 uur [permalink]
mr. Prizzi schreef:

Wellicht kort door de bocht, maar precies hoe ik deze film ervaren heb. Ook het acteerwerk kon me niet bekoren: Kendrick vervelend en Affleck een ongeloofwaardige autist. Kon er geen moment in komen.

geplaatst: vandaag om 12:26 uur [permalink]
Aardig filmpje eerste helft veelbelovend zakt daarna in, nog wel een beetje leuke actie. Erg jammer dat ze niet iemand ander hebben genomen voor Anna Kendrick, wat een slechte actrice en irritante trut.