About Schmidt (2002)

3,53

Drama / Komedie

geregisseerd door Alexander Payne
met Jack Nicholson, Hope Davis en Kathy Bates

Het leven van Warren Schmidt verandert ingrijpend na de dood van zijn vrouw Helen, met wie hij 42 jaar getrouwd was. Wanneer hij met pensioen gaat, komt er bovendien een einde aan zijn job als adviseur bij een verzekeringsmaatschappij. Alsof dat nog niet genoeg is, staat zijn enige dochter Jeannie op het punt te trouwen met Randall. Warren besluit te gaan reizen en tegelijk op zoek te gaan naar zichzelf. Hij gaat ook op visite bij zijn dochter om zo de kloof tussen hen beiden te dichten. Tegelijkertijd probeert hij haar huwelijk tegen te houden, want hij vindt zijn toekomstige schoonzoon veel te min voor zijn oogappel.

374 BERICHTEN54 MENINGEN

geplaatst op 13 juli 2014, 6:31 uur, permalink
Levensechte film waarin, naast eenzaamheid en de ervaring er niet meer bij te horen, ook de nietigheid van de mens sterk aan bod komt.
Het idee om het verhaal te ondersteunen door de brieven aan een petekind uit de derde wereld is best origineel en knap.
Jack Nicholson is outstanding en ook Kathy Bates is een schitterende actrice.

avatar van hdehoon
geplaatst op 15 augustus 2014, 23:06 uur, permalink
Prachtige film! De onderkoelde humor maakt dat het drama niet te zwaar wordt en is eigenlijk heel onamerikaans onsentimenteel. Dat laatste is ook te danken aan het fenomenale acteertalent van Nicholson, die perfect gecast was. De film gaat over alle belangrijke thema's in het leven en dat is geen geringe prestatie.

geplaatst op 15 augustus 2014, 23:29 uur, permalink
Met Jack Nicholson en Kathy Bates in de hoofdrol kan je onmogenlijk een slechte film maken!
Er zit ook een tune in van Bert Kaempfert, dat was de begintune van Kapitein Zeppos vroeger.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 16 augustus 2014, 10:27 uur, permalink
De eerste film met Nicholson zonder gescheld, en inderdaad maniakaal gedrag. Het mag wel gezegd worden dat die golden globe verdient was die hij kreeg. Want wat speelt hij goed, met een dikkere kop dat wel. Hij lijkt ouder dan in the Departed die nog 4 jaar ouder is.

Maargoed hij is wel degene die de film omhoog trekt. Verder blijft er toch weinig van over, behalve het einde dat wel zeer sterk is.

Niet bijzonder, Jack Nicholson is de man hier.

geplaatst op 16 augustus 2014, 13:11 uur, permalink
Fantastisch knappe film, in de eerste plaats door Nicholson, maar ook de regie vond ik subliem.

avatar van Thomas83
geplaatst op 17 oktober 2014, 22:00 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jack Nicholson geeft de film duidelijk echt wat extra's. Opvallend ook dat hij hier zo sterk een rol speelt die zo ver afligt van wat we van hem gewend zijn. Niet een heel aanwezig type maar juist meer in zichzelf gekeerd en niet zo handig in communiceren met andere mensen.

Waar hoofdpersoon Warren dat niet is is de film zelf juist heel goed in beeldend zijn boodschap effectief overbrengen. En waar het drama er eigenlijk best dik bovenop ligt is de humor vaak juist weer wat subtieler. Heel leuk gedaan.

Het is af en toe ook erg grappig of juist een beetje pijnlijk, al die ongemakkelijkheid en lullige types die voorbijkomen. Alleen richting het einde verliest de film wel een beetje wat van zijn droogheid als Warren op reis gaat en Kathy Bates ook in beeld komt. Ze speelt niet slecht natuurlijk, maar heb leukere rollen gezien van haar.

Zoals ik inmiddels wel van Payne gewend ben is de cinematografie weer prachtig verzorgd. Ook de score is goed, en eigenlijk alle scènes met Warren en Randall (een amper te herkennen Mulroney) zijn goud. Elke blik van Nicholson is dan raak. Randall is ook precies het type dat iemand als Warren niet met zijn dochter wil zien. Maar het mooie is dat, ondanks dat hij tot in het overdrevene een loser is, hij overduidelijk wel echt houdt van Warrens dochter.

De brieven van Warren naar zijn adoptiekind vormen een leuk terugkerend element in de film. Misschien wel de leukste scène is als Warren tijdens de eerste brief opeens alles eruit gooit. Haha, echt prachtig. En scènes als die met het waterbed en de gedrogeerde Warren zijn pure slapstick en werken ook goed. Van Hesseman had ik wel wat meer willen zien trouwens.

Het einde is mooi bescheiden en ontroerend. Het had ook te sentimenteel kunnen worden, maar door de nog subtiel aanwezige humor en het sterke spel van Nicholson valt het allemaal keurig de goede kant op. Mooi ook dat het bij dit kleine maar belangrijke momentje blijft het niet een happy end is waarbij iedereen veel geleerd heeft. Een dikke 3.5*. De 4.0 wordt toch niet gehaald omdat het niveau tot aan Warrens vertrek met de camper niet wordt vastgehouden.

avatar van Borisboyo
geplaatst op 16 november 2014, 12:12 uur, permalink
Subliem!!! Wat een wereldacteur is Jack Nicholson!!

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 10 januari 2015, 20:08 uur, permalink
film waar je weer eens word duidelijk gemaakt wat een wereld acteur nicholson is.
ongelofelijk knap.hoe die man de film naar een hoger plan werkt.
tragisch en komisch gaan zo goed samen.dat word ook zeer duidelijk.

avatar van Bacchero

geplaatst op 28 februari 2015, 18:09 uur, permalink
Een film die wat mij betreft volledig wordt gedragen door de fantastische rol van Jack Nicolson. Dit is enkel de topacteurs gegund. Het gegeven van de correspondentie met de Afrikaanse jongen vind ik zeer goed verwerkt in de film. De film geeft voor mij een beetje een veelvoorkomende situatie bij pas gepensioneerden weer die plots in een zwart gat vallen en gaan mijmeren over hun levenspad en hun weg zoeken in een "nieuw" leven waarbij Warren dan nog met de dood van zijn vrouw te maken krijgt. Gelukkig is er nog zijn dochter die op punt staat te trouwen maar dit geeft ook nog de nodige problemen maar eind goed al goed zeker (of toch een beetje). Filmpje om nog eens te bekijken. Ik zou nog vergeten dat Kathy Bates ook haar best doet en zeker een meerwaarde is voor de film.

avatar van des1
geplaatst op 9 april 2015, 22:18 uur, permalink
Zo... in één moeite door na "As Good As It Gets" naar deze film. Dit is misschien wel Nicholson's beste rol. Zo laat in diens carriere. Tragikomisch, maar dan wel in de verdeling 80% tragisch en 20% de lach van een boer met kiespijn. Weg alle illusies van een mooie tijd na een saaimans werkbestaan als verzekeringsman. Een tijd waarin je dingen kunt doen die je graag wilt, zoals reizen. Zeker als de vrouw komt te overlijden. De eenzaamheid wordt nog eens benadrukt door te veel te grote camper waarmee Schmidt zijn trip onderneemt in een grotendeels desolaat landschap. Wie Amerika kent (ik heb er drie jaar gewoond), weet dat Amerikanen de neiging hebben de nodige historie bij elkaar te schrapen om in een wat kitscherige setting ten toon te stellen aan het publiek. Priceless dat museum over de migratie westwaarts. Ook dat Schmidt's geboortehuis er niet meer staat omdat het plaats heeft moeten maken voor een slechtlopende bandenhandel. Ben zelf nl. wel eens gaan kijken of ik Brian Wilson's ouderlijk huis in Hawthorne kon vinden... Hoppeta: weggevaagd voor een freeway. Afijn, dit terzijde. Tragisch is ook Schmidt's misplaatstheid op zijn dochters bruiloft. Opvallend goeie rollen ook van Kathy Bates als tante en Mulroney als bruidegom watje met matje. Veel ongemakkelijks wordt niet geschuwd. Zou een leeftijdsgrens wellicht moeten zijn: boven 65 jr. alleen geschikt onder begeleiding. Senioren kunnen er suicidaal van worden. De film heeft ook iets existentialistisch, op een manier die ik vaker heb gezien in Amerika, en die wij met onze rijtjeshuizen, flats en "hé dag, buurman" nooit zullen kunnen bevatten.

geplaatst op 3 december 2015, 19:30 uur, permalink
Film over een man die met pensioen gaat en zich pas dan realiseert dat hij in zijn leven veel verkeerde keuzes heeft gemaakt, ondanks dat hij op zijn werk heel succesvol was. Dat is een behoorlijk saai en uitgekauwd onderwerp. Ik heb er ook altijd veel moeite mee om me in dergelijke mensen in te leven. En al helemaal als ze, zoals in deze film , wel het inzicht krijgen maar toch verder niets veranderen. Dat is voor mij zinloos zielig doen. Al is het in de praktijk helaas wel veel voorkomend en realistisch. Maar goed, geen onderwerp voor mij dus. En de film is dus ook niet interessant en kabbelt maar voort, zonder dat het ergens naar toe werkt. Het enige postieve aan deze film is de aanwezigheid van Jack Nicholsen voor de hoofdrol. In zijn eentje weet hij deze film helemaal te dragen en ondanks het saaie onderwerp toch boeiend genoeg te maken. De drie sterren zijn dus ook voor het vakmanschap van deze rasacteur.

avatar van SergioMalick
geplaatst op 3 februari 2016, 13:57 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit blijft toch wel een erg fijne film. Het verbaasde me hoevaak ik de gelijkenis trok tussen Warren en mijn eigen familie. Misschien niet zo extreem, maar dezelfde nuchterheid en chagrijn van Nicholson kom ik vaak genoeg tegen. Het feit dat een man geen flauw idee meer heeft waarom hij nou al zo lang bij zijn vrouw is, geen gelijkenissen ziet en zich stoort aan veel kleine karaktereigenschappen, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het samen- zijn door de jaren heen het belangrijkste gegeven is om bij elkaar te blijven. Om de Dijk te citeren: "Een man weet pas wat hij mist, oh als ze er niet is". Op een aantal kleine dramatische gebeurtenissen na, die dan ook wel enigszins geestig waren, is dit een film uit het leven gegrepen. Mijn vader zal binnenkort ook met pensioen gaan en heeft geen grote kring. Echter weet ik dat hij en mijn moeder altijd samen zullen zijn, ondanks het feit dat ze niet meer die jeugdige liefde voor elkaar voelen. Voor mij is dit een geruststellende gedachte.

Vandaag de dag draait het vooral om uitersten waarin we ontzettend verliefd moeten zijn, een goede baan moeten hebben met leuke collega's, veel vrienden (en het liefst boezemvrienden) tot je beschikking hebben, nieuwe hobby's beginnen en een wereldreis maken. Juist in het chagrijn van Warren wordt duidelijk dat hij eigenlijk niks met deze Westerse elementen heeft, maar er stiekem altijd al naar verlangd heeft. Het verlangen naar deze uitersten kan een mens opbreken en zorgt naar mijn mening voor een donkere bril die ervoor zorgt dat je niet meer weet waar het om draait in een dergelijke wereld. Pas aan het einde wanneer Warren alles en iedereen van zich af heeft gestoten, lijkt hij te beseffen waar het in de wereld om draait: Medemenselijkheid. De reden waarom ik deze film niet de volle buit geef, is omdat ik een aantal gebeurtenissen net iets 'to much' vindt. Bijvoorbeeld dat Warren erachter komt dat zijn vrouw is vreemdgegaan met zijn beste vriend. Verder blijft de film ijzersterk overeind staan met een fijne melodie die subtiel blijft doorklinken in de film. Payne is toch wel een hele mooie regisseur met bijvoorbeeld het bijna net zo sterke: Nebraska.

avatar van Pazmaster
geplaatst op 29 februari 2016, 2:28 uur, permalink
Geestig filmpje met een geweldige Nicholson, alleen zijn kop spreekt al boekdelen, je weet precies wat hij voelt zonder dat hij wat zegt. Een geweldige acteur! De rest van de cast speelt ook naar behoren en het is gewoon een leuke film met een kalme, fijne sfeer met af en toe wat grappige scènes. Ik had 'm (jaren geleden) al eens gezien maar hij blijft leuk!

avatar van Decec
geplaatst op 15 april 2016, 11:40 uur, permalink
Een matige komedie/drama film...
Goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Komedie is mijn genre niet....
Bekende acteur Jack Nicholson en ook een bekende actrice
Kathy Bates...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...