Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Ad Astra (2019)

Verenigde Staten / China
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door James Gray
met Brad Pitt, Tommy Lee Jones en Donald Sutherland

'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur, Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen.

• vanaf woensdag 22 januari te koop op dvd en blu-ray

Net een voldoende. Verhaal duurde veel te lang en was nergens echt spannend. Op zich is het idee wel tof om met de toekomst op deze manier te spelen maar het trok me gewoon niet. Met moeite uitgekeken.

avatar van Magister
“He’d captured strange and distant worlds in greater detail than ever before. They were beautiful, magnificent, full of awe and wonder. But beneath their sublime surfaces, there was nothing. No love or hate. No light or dark. He could only see what was not there, and miss what was right in front of him.”

“H. Clifford McBride: We need to find what science tells us is impossible. I can't have failed.

Roy McBride: Dad, you haven't. Now we know. We're all we've got.”

Hier draait het wat mij betreft om. Deze mooie filosofische quotes en de 'verandering' van Roy. Wat betekent het nou om 'mens' te zijn?
Ik kan deze film zeer zeker waarderen.

avatar van EJ Steenbergen
Langdradige film. The Martian en Interstellar waren veel en veel beter in dit genre!

avatar van Noodless
Misschien wel wat langdradig, maar zeker interessant om te volgen. Veel actie moet je niet verwachten. De hele opzet draait om het gegeven wat Magister heeft aangehaald. Mooie beelden en goed acteerwerk van Pitt. The Martian en Interstellar vond ik ook wel beter. Lijkt me wel geen film om een tweede keer te bekijken. 7/10

avatar van Kondoro0614
“I see myself from the outside. Smile, present a side. It's a performance with my eye on the exit. Always on the exit. Just don't touch me.”

Toch wel een vrij bijzondere film hoor. Ik denk dat dit de laatste film voor het jaargetal 2019 word en voor de ‘decade’ de 10’s trouwens. Het was een bijzondere, vermakelijke en interessante zit maar op den duur ook wel érg langdradig met een (voor mij) behoorlijk in kak moment waar de film langere tijd té rustig is en hij gerust wat meer pit mocht hebben. De twee uur die de film dus telt vond ik iets aan de lange kant en had gerust wat korter gemogen. Ik wou de film eigenlijk voor vandaag (of gisteren hoe je het ook wilt zien) bekijken om hem eventueel mee te nemen voor mijn jaarlijstje maar dat ging hem sowieso al niet worden. De film was zeker mooi maar, voor mij toch nét niet.

Maar toch bezit deze film een bepaalde macht, een macht die ‘James Gray’ waanzinnig sterk wist over te brengen. En voornamelijk het feit ‘wat betekend het leven van de mens?’. De film verteld zijn verhaal erg sterk met Roy in de hoofdrol gespeeld door Brad Pitt. Obsessie, liefde en mentale instabiliteit, de film bevat veel emoties en veel pijntjes. Het is een film van uit horingen, gebruik en macht. Ik denk dat de personage ‘Roy’ daar alleen al geschikt voor is, puur ook omdat de jongeman een autistische achtergrond heeft.

Als het zover is dat wij als mens zo snel in de ruimte kunnen reizen, noch zover en dat we op de maan een hele basis hebben gebouwd en wij als normale ‘burgers’ dit misschien kunnen bezoeken, dan ben ik waarschijnlijk al aan het uitrusten tussen zes planken. Toch is dit wel een levensdroom van mij, de wereld vanuit de ruimte eens zien, helaas mag ik blijven dromen want ik weet bijna wel zeker dat dit nooit gaat gebeuren. Daarom vind ik docu’s maar ook films die zich afspelen buiten planeet aarde erg spectaculair en misschien zijn dit wel favorietjes.

Het verhaal was zeker wel tof. We volgen Roy. Een ruimtevaarder van wiens vader vermist is geraakt in de ruimte. Roy word vervolgens op missie gestuurd zijn vader terug te halen maar, als hij er achter komt dat hij word gebruikt aarzelt hij geen moment en neemt hij de touwtjes in eigen handen en gaat achter zijn vader aan. De eenzaamheid maakt hem langzamerhand gekker en gekker waardoor hij vreemde dingen gaat doen. Hij vind zijn vader maar, ook deze is mentaal niet meer te redden.

Dus ja, ik heb me zeker wel kunnen vermaken met deze film echter alleen dat hij soms iets te langdradig gaat worden. Visueel was het echt een pareltje en dat maakt hem wel hoog Sci-Fi waardig. De actie was leuk, maar dat kwam voornamelijk alleen in het eerste uur voor. Dus ja, prima zit maar voor mij geen jaarlijst waardig materiaal.

Meuk film.
Volkomen onrealistisch.

Hij krijgt het aan de stok met een mandril.
Dendert door de ringen van Saturnus met een metalen plaat als bescherming.

Een twee.

Ik heb wel iets met films "in space" waar raketten afgeschoten worden dat het een lieve lust is en waar de eindigheid van fossiele brandstof totaal genegeerd wordt. Dan weet je dat het fantasie is die nooit realiteit zal worden. Soit...een sterke opener, vallen van een toren van Babel, daar alleen zou men een goede film kunnen van maken. Voortgaande...het eerste gedeelte is goed en de spanning word een beetje opgebouwd. Tot aan de reddingsmissie met die honden, God mag weten wat dat daarin kwam doen. Nadien zakte de plot als een pudding ineen, met als triest hoogtepunt de oppervlakkige ontmoeting tussen vader en zoon.
Er had veel meer ingezeten.
Doch als je 2001 A space odyssey, aliens, the martian, en zoveel andere films met een gelijkaardig thema samenneemt en je smijt alles op een hoopje...dan houd je dit over.
Kortom..een gemiste kans....éénmaal gezien en niet goed bevonden.

De filosoof schreef:
De film is in feite Heart of Darkness in de ruimte (ofwel een soort kruising tussen Apocalypse Now en bv. Interstellar).

Grappig, ik dacht aan Apocalypse Now en 2001, maar het leek me dat iedereen de vergelijking met Apocalypse belachelijk zou vinden.

Mooie film, met een paar zaken die wat mij betreft iets anders hadden gemogen achtervolgingscene en zweven met een luik als bescherming tegen ruimtepuin

Ik vond het zeker niet saai, maar begrijp dat dit voor de meeste filmkijkers met het huidige razende tempo in films niet geldt.

Gisteravond deze film gezien en vond hem best goed. Een prachtig in elkaar gezette film, met in de hoofdrol Brad Pitt. Ook Brad Pitt wordt een dagje ouder, maar het misstaat hem zeker niet en zet een prima personage neer die ons mooi door de hele film heen helpt. Donald Sutherland en Tommy Lee Jones voegen daarbij nog iets extra's toe waardoor je gewoon een goede film krijgt. Voor mij zeker een aanrader.

Gezien in het vliegtuig nadat ik hem gemist hebt in de bioscoop. Wat uiteindelijk niet erg was, de film deed mij persoonlijk vrij weinig. Er zitten hele mooie en een paar intense scenes in, visueel gezien is het prachtig. Maar die paar stukjes nemen niet weg dat het over het algemeen te traag was. Dat hoeft niet erg te zijn, maar die trage momenten vobd ik gewoon niet boeiend, en dan dat deprimerende gepraat van Brad Pitt erbij. Ik snap de vergelijking met Apocalypse Now, maar die film was toch echt een stuk spannender (en gestoorder!) dan dit.

Jamer dat deze film tegen viel, had er wel wat meer van verwacht, 2,0!