Ad Astra (2019)

Brazilië / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door James Gray
met Brad Pitt, Tommy Lee Jones en Donald Sutherland

'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur, Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen.

• Vanaf 19 september in de bioscoop

avatar van Domainator
John Milton schreef:
Ik sta versteld hoe stil onze zaal was, gezien het tempo van de film.
Misschien was iedereen in slaap gevallen? Ik heb de film (nog) niet gezien dus verder geen oordeel.

avatar van John Milton
Haha, nou om eerlijk te zijn kan ik me best voorstellen dat dat zou gebeuren. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die verwachten naar een blockbuster te gaan en dit bijzonder slecht gaan trekken. Er zitten een paar erg coole actiescènes in, maar het grootste deel van de film is reflectie en mijmerend gepeins. Als je daar echt helemaal niets mee hebt, kan ik mee voorstellen dat je zo in slaap sukkelt

Fijne score van Max Richter trouwens en leuk dat zelfs de muziek van Nils Frahm nog even zijn opwachting maakte. Kan ook helpen om een beetje weg te zakken.

avatar van Psygothic
Gisteren gezien en was blij verrast! De film is vrij traag, maar er gebeurt toch veel en visueel ziet het er geweldig uit. Het einde vond ik iets te moralistisch en had beter gekund. Prachtige soundtrack en Hoyte van Hoytema heeft schitterend werk afgeleverd.
Toch is deze film lang niet voor iedereen. Meerdere personen zijn uit de film weggelopen en toen de film afgelopen was, hoorde ik passerende bezoekers elkaar melden: "wat een k*tfilm".
Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen.

in mijn zaal werd er gegaapt en gefacebookt

avatar van Walter S.
Dit is zo te lezen wel echt een zwaar twijfelgeval. Ben sowieso niet zo'n spacefilmliefhebber, Martian en first man vond ik ook beide niet veel aan. Lees ik de recensie uit Parool en de enthousiastelingen hier denk ik toch maar gaan, lees ik de rest denk ik laat maar zitten.

avatar van wwelover
Het is weer eens een ander soort sci-fi film. Niet gek dat sommigen mensen dus met het verkeerde idee de zaal inlopen. Het is geen spektakel stuk, maar een prachtig verhaal juist. Het gaat niet snel, maar de beelden zijn fantastisch en vooral Brad Pitt is gewoon geweldig. Erg genoten.

avatar van Harmonica Man
Het valt me ook op dat er een wagonlading aan filmposters gemaakt zijn.

avatar van mrklm
Oogstrelende film kan zich qua effecten en cinematografie meten met de beste films in het genre (in het bijzonder 2001: A Space Odyssey, Gravity en Solaris) en profiteert ook nog eens van de vaak majestueuze, maar altijd effectieve score van Max Richter. Helaas is de hoofdpersoon zo kil, afstandelijk en ondoorgrondelijk dat het moeilijk is om je mee te laten slepen in zijn poging de ruimte-expeditie van zijn vader, die zich in de buurt van Neptunus zou bevinden, te bereiken ento een einde te brengen. De keuze om het verhaal grotendeels in de vorm van stream-of-consciousness te vertellen vergroot die afstand tussen hoofdpersonage en karakter nog meer, waardoor Ad Astra het vooral moet hebben van een paar indrukwekkende actiescènes - de val van een ruimteantenne aan het begin, een worsteling in een luchtruim en de slotconfrontatie -. Ondanks de prachtige beelden trekken de stukken die de hoogtepunten verbinden vaak tergend langzaam voorbij. Fans van Donald Sutherland en Liv Tyler dienen te weten dat hun bijdrage zéér beperkt is.