• 8.226.078 stemmen

Geregisseerd door: James Gray

Met onder meer: Brad Pitt, Tommy Lee Jones en Donald Sutherland

Releasedatum: 19 september 2019

Over Ad Astra

"The answers we seek are just outside our reach"

'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur, Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lorraine Deavers

Brigadier General Stroud

avatar van joost1964

joost1964

@Film Pegasus. Dat is een aanrader (the lost city of Z). Ik heb Ad Astra klaar liggen en bekijk hem een van de dagen en kom dan met mijn mening weer.

avatar van frans123

frans123

Magister schreef:

“He’d captured strange and distant worlds in greater detail than ever before. They were beautiful, magnificent, full of awe and wonder. But beneath their sublime surfaces, there was nothing. No love or hate. No light or dark. He could only see what was not there, and miss what was right in front of him.”

“H. Clifford McBride: We need to find what science tells us is impossible. I can't have failed.

Roy McBride: Dad, you haven't. Now we know. We're all we've got.”

Hier draait het wat mij betreft om. Deze mooie filosofische quotes en de 'verandering' van Roy. Wat betekent het nou om 'mens' te zijn?

Ik kan deze film zeer zeker waarderen.

Wat wil je nou uitdrukken met al die quotes??a

avatar van frans123

frans123

gondwana schreef:

Is dit eerste film met Pitt waarin hij niks eet on screen?

En daarom 4 sterren....!! Ik begrijp het.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Dit is best een bijzondere film. Sommige dingen vind ik echt totaal niet logisch, maar ja, het is sciencefiction dus alles kan en mag. Als voorbeeld de 'piraten' op de maan, die hen komen beroven? In die tijd heb je toch wel manieren gevonden, wie er allemaal op de maan aanwezig zijn en of het veilig is met bijvoorbeeld drones of camera beelden?

Toch is het geen slecht verhaal. Het kijkt mooi weg en de vormgeving en special effects zijn mooi gemaakt.

Brad speelt een licht autistisch persoon met een normale begaafdheid. Dat doet hij goed.

Best een te pruimen film. Maar verwacht geen commercieel gepeupel.

avatar van Boneka

Boneka

Gustav von swaffelstein. schreef:

voor mij persoonlijk een klassieker.

Je meent het. Man man man so boring!!

avatar van Boneka

Boneka

Nou na de topper Once upon a time in Hollywood, nog maar een film met Brad Pitt uit 2019. Maar dat was dan wel een fikse tegenvaller. Beeld en geluid zijn top, maar dat is de laatste tijd meer een regel dan een uitzondering. Het verhaal daarin tegen valt toch wel zwaar tegen. Hij begint alleraardigst, maar daarna is het toch wel behoorlijk gezapig allemaal. De spanning wordt nergens opgevoerd en wordt nergens interessant. Daarnaast zit je je vaak af te vragen wat ze of hij aan het doen zijn. ook zien we wat gekke fragmenten die de film kennelijk een opkikker moesten bezorgen. Piraten die niet in beeld waren of een paar apen die alles hebben overleefd

Onsamenhangend geheel. Mooie plaatjes daar niet van, maar je zou toch wat meer moeten verwachten van een film van bijna 2 uur. Ik zag onlangs weer eens Apollo 13 en dat is dan toch wel hele andere koek. Ad Astra is vooral een mooie astronomische film geworden met lekker klinkende geluiden voor een perfecte nachtrust al hoop ik dat de film dan nog niet is afgelopen.

Film 3.0

Beeld (4K) 5.0

Geluid Dolby Atmos 5.0

Extra's 4.0

avatar van joost1964

joost1964

Visueel alleen al zo prachtig dat hij niet te missen is. Verder helemaal niet saai, zoals de film hier vaak is omschreven. Al die mensen moeten een bijzonder boeiend leven leiden als dit maar "gewoontjes" is....Maar inderdaad er ontploffen geen elfendertig bommen per seconde.....

Ik hou zeker ook van het ingetogen acteren van Brad Pitt. Echt wel een groot acteur.

avatar van Nielojram

Nielojram

Staat nu op prime video.

avatar van Psycho-M

Psycho-M

Nu hij op prime staat heb ik me er dan toch maar eens aan gewaagd.

En ik moet zeggen dat dat niet tegenviel.

Visueel prachtig, muziek fenomenaal en voor een slow burner zat hij goed in elkaar.

Maar wat cantforgetyou ook al zei, sommige gebeurtenissen zijn wel wat vreemd (idd die piraten wtf).

Verder wel kunnen genieten van al dat visuele pracht en praal.

avatar van waver1ck

waver1ck

Het zal vast aan mij liggen. Maar wat een slaapverwekkende film.

Ik verwachte in ieder geval een twist of iets dergelijks. Maar niets daarvan, het hele verhaal kan in 5 minuten verteld worden.

Het deed mee veel aan de Cannes film van "Willem Dafoe" in "Mr. Bean's Holiday" denken.

avatar van El ralpho

El ralpho

Oneindig ver, en verder

Ad Astra begon erg sterk en sfeervol en bleef de gehele speelduur ook een aardig hoog niveau aanhouden. Het nadeel is alleen dat dit sciencefiction drama, op het moment dat je een climax zou verwachten, juist aardig begint te slepen. Ik doel hier op het moment dat Roy eindelijk oog in oog met zijn vader komt te staan. Hoewel de uitkomst realistisch aanvoelt - wie zegt dat er perse buitenaards leven moet zijn?- is deze tegelijkertijd weinig verrassend en had ik meer creativiteit van de makers verwacht. Dat zijn vader zich van Roy los zou koppelen zag ik al van mijlen ver aankomen en voelde hierdoor ook een beetje gemakkelijk.

Ad Astra ziet er verbluffend mooi en bijna ongemakkelijk realistisch uit. In combinatie met een immer ijzersterke Brad Pitt en een uitmuntende cinematografie, maakt dit een kijkbeurt meer dan waard. Daarnaast komen er ook een enkel tal spectaculaire en actievolle momenten in outer space voorbij. Ook al voelen de meeste van deze momenten, zoals hier eerder ook al aangegeven, wel heel onwaarschijnlijk aan. Echter was dit voor mij niet het grootste probleem, zoals in de alinea hierboven aangegeven. En dat is jammer, want de regisseur laat met name bij het slot, de meeste kansen liggen.

avatar van LPMM

LPMM

Een film met veel potentieel, maar matig uitgewerkt.

Visueel ziet de film er fantastisch uit, maar verhaaltechnisch klopt er het een en ander niet.

Ook kreeg ik het gevoel dat er in de eerste helft van de film actie-scènes zijn toegevoegd, die werkelijk nergens op slaan en er alleen inzitten om de film nog enige vaart te geven. Ik vond de maan-piraten werkelijk nergens op slaan. Los van het feit dat we maar hebben te accepteren dat er maan-piraten zijn, hoe kan het ook dat ze deze maanrovers niet van ver aan hebben zien komen. Het is toch niet alsof er heel veel druk verkeer is op de maan. Ze hadden deze toch allang kunnen zien aankomen en een raket kunnen afvuren. Om nog maar niet te spreken over de vleesetende apen. Dat vond ik echt absurd.

De film doet heel pretentieus en intellectueel, maar faalt erin daadwerkelijk een goed verhaal af te leveren. Reden waarom mijnstem niet veel lager is uitgevallen is puur vanwege de prachtige cinemafotografie waardoor ik me niet verveeld heb deze film en de potentie die erin zat.

avatar van Basto

Basto

Apocalypse Now in space. Niet zo spectaculair maar wel met schitterende visuals. Al met al is het ook erg sfeervol. Het verhaal ontvouwd zich langzaam, maar de reis van Pitt blijft boeien en gaat steeds weer een volgende interessante fase in.

Ik kan nog niet goed inschatten of het een dilm is die ik vaker wil zien, al ziet die toch zeker op hetzelfde niveau als Interstellar en Gravity. Maar die hebben toch wat meer imposante scenes. Ad Astra moet het meer hebben van de constante.

avatar van eltorro

eltorro

DjBranco Official schreef:

Ook teveel movie mistakes.. in het begin kwam een explosie. Wis niet dat mensen vanuit het heelal van een space ruimte station naar beneden vallen konden naar de aarde. In de ruimte heb je toch geen zwaarte kracht.. dus hoe verklaar je dan dat mensen vallen kunnen? En aangezien in de ruimte geen zuurstof is. Hoe kan dan zo'n ruimtevaard afbranden? En dat zulke fouten die gronduit onlogisch zijn. Dan kun je beter nog maar een keer Gravity gaan kijken. Die is wat realistischer. Geen idee hoe je sterren geeft maar 1 ster is voldoende. Omdat vele dingen onlogisch zijn en de film te langdradig is en snel gaat vervelen. Te weinig actie of spanning in deze film. Is gewoon een uitgemolken film. Het is niet makkelijk een ruimte film maken.. maar als je die maakt dan ook goed. Kijk maar eens Armageddon van 1999 die blijft nog beter in special effects dan ad astra.. kortom.. zware terleurstelling. Je hebt de hele film accessoires al gezien in de trailer

Je moet veel verder van de aarde zijn om geen last van de zwaartekracht te hebben. Satellieten maken hier gebruik van door constant te vallen.

avatar van K. V.

K. V.

Deze ruimtefilm eens bekeken en het was niet mis. De film moet het niet hebben van aliens, want die doen niet mee.

Prima geacteerd en visueel een mooie film. De film duurde wel redelijk lang en mocht misschien een tikkeltje korter, maar voor de rest een prima film.

avatar van The Brain

The Brain

Teleurstellende film. Het ziet er allemaal geweldig uit en er spelen top acteurs, inderdaad potentieel genoeg voor top vermaak. Meer dan het avontuur van ruimtevaarder Roy McBride krijg je eigenlijk niet te zien. Er zit weinig suspense in het verhaal, geen aha-erlebnis. Wel een hoop onlogica en scenes die op zich best spannend zijn maar verder nergens toe doen zoals moordzuchtige bavianen en piraten op de maan. De ontknoping en het thema van de film, de zoektocht naar zijn vader en het waarom levert weinig op.

Heel erg jammer want met een iets ander plot had er denk ik een top film ingezeten.

avatar van Feiraco

Feiraco

De vormgeving is prachtig qua beeldmateriaal en muziek. Heel sfeervol. De start van de film is ook veelbelovend en mysterieus met twee flinke actie-scenes. Die blijken nergens verder met het verhaal te maken te hebben en de verhaallijn blijkt behoorlijk slap. Zonde! Voor mij een voldoende, maar het had zoveel meer kunnen zijn.

avatar van KingJ

KingJ

sfeervol en visueel schitterend af en toe (zoals iedereen al terecht benoemd)

de essentie is het verhaal achter of naast het ogenschijnlijke verhaal....

de uiterlijkheden en zijsprongen zijn aankleding en doen er minder toe

toch wel een mooie film

avatar van AniSter

AniSter

Ad Astra (Naar de sterren...). Gemiddelde, behoorlijk trage film die het grotendeels moet hebben van mooie plaatjes en special effects. In ieder geval niet van het verhaal en het eindeloze gepreek tussendoor om die lange zit van twee uur te vullen. Donald Sutherland hadden ze wat mij betreft achter de geraniums mogen laten zitten, hij had gelukkig maar een korte rol, en die deprimerende rol van Tommy Lee Jones vergrootte het kijkplezier ook niet echt in die warme vader zoon relatie. Nee, helaas, een behoorlijke tegenvaller.

avatar van pako

pako

Dat was een lage zit, zelfs met doorspoelen. Idd mooie visuele beelden maar wat langdradig. Hoe komen die apen in raket? Vreemd.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Hoe kun je nou verwachten in de film te komen als je doorspoelt? Die apen waren proefdieren, wel een wtf moment.

avatar van pietpuk

pietpuk

Vreemde mix van SF, drama en cultelementen. Niet gelukt.

avatar van horizons

horizons

• 2011 stemmen

Tof en sfeervol. Je mag het vergelijken met andere films maar deze Ad Astra doorstaat dat wel.

Fijne film.

avatar van KritischVentje

KritischVentje

Het moet je liggen, echt.

Langzaam. Weinig actie. Maar wat een visueel hoogpuntje. Ik heb mij ondanks het trage tempo geen minuut verveeld. Eenzaamheid in de ruimte was zeer goed voelbaar. Vond het een prachtige film.

Hier en daar wel een paar keer mijn wenkbrauw gefronst en afgevraagd wat Neil deGrasse Tyson van sommige scènes zou vinden[...]

avatar van Antonev

Antonev

Bemande stations op de maan en mars, raketten afgevuurd vanaf andere planeten. Het klinkt als iets van heel ver in de toekomst, maar ik denk persoonlijk dat wij in ieder geval nog wel een bemande missie naar mars mee gaan maken.

Deze film ziet er op papier veelbelovend uit, de praktijk vond ik wat tegenvallen. Het wordt allemaal niet zo mysterieus en beklemmend als de trailer en beschrijving je doen geloven. Ik vond het vooral langdradig en op sommige stukken gewoonweg saai. Vooral de stukken waarin Pitt aan het mijmeren is vond ik lastig om aandachtig te blijven volgen.

Er wordt links en rechts getracht het verhaal nog wat op te leuken met scènes die wat actie en thriller elementen bevatten. Vermakelijk, maar het voegt nauwelijks wat toe aan het verhaal. Het plot en het eind vond ik wat teleurstellend en vooral zoutloos.

Tegenvaller. Ik vond Sunshine, dat toch wel een zelfde insteek heeft, vele malen vermakelijker.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

James Gray.

Ik ben eigenlijk wel een liefhebber van z'n films. Hij heeft er al een aantal goeie gemaakt. Toch zou ik zijn films er niet zomaar kunnen uitpikken. In ieder geval is Ad Astra zijn zoveelste goede. Ik had ook wel wat verwachtingen en het is leuk dat hij die grotendeels kan waarmaken.

De mijmerende Brad Pitt en het familiedrama zijn de minst aantrekkelijke aspecten. Dat is niets nieuw onder de zon. Het is het ruimteavontuur dat intrigeert. Dat brengt Gray ook gewoon geweldig in beeld. De film is sfeervol geschoten - de ruimtebeelden zijn prachtig. De muzikale ondersteuning is ietsje minder imponerend, maar wel gewoon secuur.

En dus slaagt Ad Astra er op z'n minst in een intrigerende film te zijn. Het trage, sluimerende en visueel prachtige ruimteavontuur steekt het familiedrama wel ferm de loef af, dus qua evenwicht laat Gray hier en daar een steek vallen.

avatar van Henry Spencer

Henry Spencer

Bijna goed. Ik kreeg even het gevoel naar een filosofische SF te kijken à la Solaris, maar bij het kleffe einde stortte het weer gedeeltelijk in. Gemiste kans. Aan de acteurs lag het niet. Het verhaal had beter geschreven moeten worden, vooral naar een beter eindpunt toe werken, niet alles netjes willen afronden met een 'positieve boodschap', het verhaal zijn eigen conclusie laten trekken, ook al is die niet zo duidelijk of eenduidig.

avatar van Velazques

Velazques

Geen actiefilm, dat wist ik, maar wel erg landradig. Een 2,5

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Ik vraag me altijd af in hoeverre mensen door Hitchcocks thrillers over persoonsverwisselingen niet alleen maar vermaakt worden maar er ook nog eens toe aangezet worden om over hun eigen identiteit na te denken. Met andere woorden, critici kunnen in Hitchcocks films wel de (al dan niet vermeende) diepere lagen ontwaren en duiden en daarmee Hitchcocks psychologische inzicht en subtiliteit toejuichen, maar in hoeverre zal een "gewone" toeschouwer àchter de thrillerelementen van de plot kijken en er door die diepere laag toe aangezet worden om over zijn eigen identiteit na te denken? Als ik naar Michelangelo Antonioni's L'avventura kijk ga ik me door mijn "spiegeling" aan de mannelijke hoofdpersoon vanzelf afvragen of ik misschien zelf niet net zo vluchtig in relaties ben als hij, maar zou ik me door North by Northwest net zo vanzelfsprekend gaan afvragen of ik eigenlijk wel ben wie ik ben?

Op de commentaartrack bij de Blu-ray van Ad astra stelt regisseur en co-scenarist James Gray dat "the real meaning of the film was that the true terra incognita was the human soul." Zijn film legt er de nadruk op dat we alléén zijn in het universum, dat we bij onszelf te rade moeten gaan, dat we er zèlf het beste van moeten maken, en daarmee is deze film voor hem het perfecte vehikel om het verhaal van "a man's emotional awakening" te vertellen. Feitelijk eet Gray daarmee van twee walletjes, want hij maakt tegelijkertijd een psychologische film over een in zichzelf gekeerde eenzaat die tegen zijn eigen grenzen aanloopt en die daardoor beseft dat hij zijn leven radicaal opnieuw moet inrichten, èn een spectaculaire avonturenfilm waarbij zijn hoofdpersoon verder dan ooit tevoren in de uitgestrektheid van het heelal doordringt. Waarbij ikzelf aanloop tegen het probleem dat ik in de eerste alinea schetste: in hoeverre word ik als kijker geraakt door die psychologische problematiek wanneer die tot uiting komt in een ruimtereis waarvan de reële mogelijkheid vèr in de toekomst ligt en die vooralsnog tot het domein der fantasie behoort? (Het makkelijkste antwoord op deze vraag is natuurlijk: wie de schoen past trekke hem aan.)

Los van deze "vrijblijvende" kwestie is dit een film die mij van a tot y heeft meegesleept, technisch perfect, uitstekend geacteerd door een al vrij oude cast (Pitt was ten tijde van deze release 56, Jones 73 en Sutherland 84, alleen Tyler was een fruitige 42), en mede dankzij een geweldige geluidsband voorzien van een soort magische gloed die past bij zowel het enorme gevoel van avontuur als de verstikkende atmosfeer van eenzaamheid. En als ik in bovenstaande zin niet tot z kom ligt dat er toch aan dat de climax van de plot een beetje onbevredigend is: Roy vindt uiteindelijk zijn vader, maar die is niet wezenlijk anders dan we hadden kunnen verwachten, hun ontmoeting verloopt niet heel veel anders dan ik me had voorgesteld, en de beslissing van de vader om zelfmoord te verkiezen boven een terugkeer naar een aarde die hij niet meer terug zal kennen had op mij niet de emotionele impact die je zou kunnen verwachten, vermoedelijk ook doordat die uiteindelijke ontmoeting eigenlijk zo weinig drama met zich meebrengt. Jammer, deze verder zo indrukwekkende film had misschien een grootser einde verdiend.

avatar van wihu61

wihu61

De waarschijnlijk diep menselijke en filosofische boodschap verzuipt volledig in deze onwaarschijnlijke "avonturenfilm". Van de maan even (met tussenstop) naar Mars, en hup... op naar Neptunus met nog wat oponthoud bij Saturnus op de terugweg geloof ik, alsof je het eigenlijk ook wel met de bus zou kunnen doen. En Brat Pitt vind ik eigenlijk nooit overtuigen, zal aan mij liggen.

Maar ik begrijp het wel hoor: "2001: A Space Odyssey" is achterhaald en vreselijk saai. Dat moet beter kunnen!

avatar van kleez

kleez

Voor mij een leuke goede film. En dat is ook precies hoe ik het zie, de film heb ervaren. Absoluut geen slechte film maar ook geen enorme hoogvlieger.

Smaken verschillen maar 1 ster voor deze film is wel wat overdreven toch? Met name de scène dat hij terug springt en precies op z’n eigen shuttle terug komt; dat is echt volledig onmogelijk. Dat vond ik echt jammer en had volgens mij vrij eenvoudig anders in het script gestopt kunnen worden.]

avatar van TimCrebas

TimCrebas

Super saai, duurt lang en gebeurt weinig

avatar van Vilmkritikus

Vilmkritikus

Prima film ik vond hem zeker niet saai.