Ad Astra (2019)

Verenigde Staten / China
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door James Gray
met Brad Pitt, Tommy Lee Jones en Donald Sutherland

'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur, Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen.

@Film Pegasus. Dat is een aanrader (the lost city of Z). Ik heb Ad Astra klaar liggen en bekijk hem een van de dagen en kom dan met mijn mening weer.

Magister schreef:
“He’d captured strange and distant worlds in greater detail than ever before. They were beautiful, magnificent, full of awe and wonder. But beneath their sublime surfaces, there was nothing. No love or hate. No light or dark. He could only see what was not there, and miss what was right in front of him.”

“H. Clifford McBride: We need to find what science tells us is impossible. I can't have failed.

Roy McBride: Dad, you haven't. Now we know. We're all we've got.”

Hier draait het wat mij betreft om. Deze mooie filosofische quotes en de 'verandering' van Roy. Wat betekent het nou om 'mens' te zijn?
Ik kan deze film zeer zeker waarderen.

Wat wil je nou uitdrukken met al die quotes??a

gondwana schreef:
Is dit eerste film met Pitt waarin hij niks eet on screen?

En daarom 4 sterren....!! Ik begrijp het.

avatar van cantforgetyou
Dit is best een bijzondere film. Sommige dingen vind ik echt totaal niet logisch, maar ja, het is sciencefiction dus alles kan en mag. Als voorbeeld de 'piraten' op de maan, die hen komen beroven? In die tijd heb je toch wel manieren gevonden, wie er allemaal op de maan aanwezig zijn en of het veilig is met bijvoorbeeld drones of camera beelden?
Toch is het geen slecht verhaal. Het kijkt mooi weg en de vormgeving en special effects zijn mooi gemaakt.
Brad speelt een licht autistisch persoon met een normale begaafdheid. Dat doet hij goed.
Best een te pruimen film. Maar verwacht geen commercieel gepeupel.

avatar van Boneka
Gustav von swaffelstein. schreef:
voor mij persoonlijk een klassieker.

Je meent het. Man man man so boring!!

avatar van Boneka
Nou na de topper Once upon a time in Hollywood, nog maar een film met Brad Pitt uit 2019. Maar dat was dan wel een fikse tegenvaller. Beeld en geluid zijn top, maar dat is de laatste tijd meer een regel dan een uitzondering. Het verhaal daarin tegen valt toch wel zwaar tegen. Hij begint alleraardigst, maar daarna is het toch wel behoorlijk gezapig allemaal. De spanning wordt nergens opgevoerd en wordt nergens interessant. Daarnaast zit je je vaak af te vragen wat ze of hij aan het doen zijn. ook zien we wat gekke fragmenten die de film kennelijk een opkikker moesten bezorgen. Piraten die niet in beeld waren of een paar apen die alles hebben overleefd

Onsamenhangend geheel. Mooie plaatjes daar niet van, maar je zou toch wat meer moeten verwachten van een film van bijna 2 uur. Ik zag onlangs weer eens Apollo 13 en dat is dan toch wel hele andere koek. Ad Astra is vooral een mooie astronomische film geworden met lekker klinkende geluiden voor een perfecte nachtrust al hoop ik dat de film dan nog niet is afgelopen.

Film 3.0
Beeld (4K) 5.0
Geluid Dolby Atmos 5.0
Extra's 4.0

Visueel alleen al zo prachtig dat hij niet te missen is. Verder helemaal niet saai, zoals de film hier vaak is omschreven. Al die mensen moeten een bijzonder boeiend leven leiden als dit maar "gewoontjes" is....Maar inderdaad er ontploffen geen elfendertig bommen per seconde.....
Ik hou zeker ook van het ingetogen acteren van Brad Pitt. Echt wel een groot acteur.

avatar van Nielojram
Staat nu op prime video.

avatar van Psycho-M
Nu hij op prime staat heb ik me er dan toch maar eens aan gewaagd.
En ik moet zeggen dat dat niet tegenviel.
Visueel prachtig, muziek fenomenaal en voor een slow burner zat hij goed in elkaar.
Maar wat cantforgetyou ook al zei, sommige gebeurtenissen zijn wel wat vreemd (idd die piraten wtf).
Verder wel kunnen genieten van al dat visuele pracht en praal.

avatar van waver1ck
Het zal vast aan mij liggen. Maar wat een slaapverwekkende film.
Ik verwachte in ieder geval een twist of iets dergelijks. Maar niets daarvan, het hele verhaal kan in 5 minuten verteld worden.
Het deed mee veel aan de Cannes film van "Willem Dafoe" in "Mr. Bean's Holiday" denken.

avatar van El ralpho
Oneindig ver, en verder

Ad Astra begon erg sterk en sfeervol en bleef de gehele speelduur ook een aardig hoog niveau aanhouden. Het nadeel is alleen dat dit sciencefiction drama, op het moment dat je een climax zou verwachten, juist aardig begint te slepen. Ik doel hier op het moment dat Roy eindelijk oog in oog met zijn vader komt te staan. Hoewel de uitkomst realistisch aanvoelt - wie zegt dat er perse buitenaards leven moet zijn?- is deze tegelijkertijd weinig verrassend en had ik meer creativiteit van de makers verwacht. Dat zijn vader zich van Roy los zou koppelen zag ik al van mijlen ver aankomen en voelde hierdoor ook een beetje gemakkelijk.

Ad Astra ziet er verbluffend mooi en bijna ongemakkelijk realistisch uit. In combinatie met een immer ijzersterke Brad Pitt en een uitmuntende cinematografie, maakt dit een kijkbeurt meer dan waard. Daarnaast komen er ook een enkel tal spectaculaire en actievolle momenten in outer space voorbij. Ook al voelen de meeste van deze momenten, zoals hier eerder ook al aangegeven, wel heel onwaarschijnlijk aan. Echter was dit voor mij niet het grootste probleem, zoals in de alinea hierboven aangegeven. En dat is jammer, want de regisseur laat met name bij het slot, de meeste kansen liggen.

Een film met veel potentieel, maar matig uitgewerkt.
Visueel ziet de film er fantastisch uit, maar verhaaltechnisch klopt er het een en ander niet.
Ook kreeg ik het gevoel dat er in de eerste helft van de film actie-scènes zijn toegevoegd, die werkelijk nergens op slaan en er alleen inzitten om de film nog enige vaart te geven. Ik vond de maan-piraten werkelijk nergens op slaan. Los van het feit dat we maar hebben te accepteren dat er maan-piraten zijn, hoe kan het ook dat ze deze maanrovers niet van ver aan hebben zien komen. Het is toch niet alsof er heel veel druk verkeer is op de maan. Ze hadden deze toch allang kunnen zien aankomen en een raket kunnen afvuren. Om nog maar niet te spreken over de vleesetende apen. Dat vond ik echt absurd.

De film doet heel pretentieus en intellectueel, maar faalt erin daadwerkelijk een goed verhaal af te leveren. Reden waarom mijnstem niet veel lager is uitgevallen is puur vanwege de prachtige cinemafotografie waardoor ik me niet verveeld heb deze film en de potentie die erin zat.

avatar van Basto
Apocalypse Now in space. Niet zo spectaculair maar wel met schitterende visuals. Al met al is het ook erg sfeervol. Het verhaal ontvouwd zich langzaam, maar de reis van Pitt blijft boeien en gaat steeds weer een volgende interessante fase in.

Ik kan nog niet goed inschatten of het een dilm is die ik vaker wil zien, al ziet die toch zeker op hetzelfde niveau als Interstellar en Gravity. Maar die hebben toch wat meer imposante scenes. Ad Astra moet het meer hebben van de constante.

avatar van eltorro
DjBranco Official schreef:
Ook teveel movie mistakes.. in het begin kwam een explosie. Wis niet dat mensen vanuit het heelal van een space ruimte station naar beneden vallen konden naar de aarde. In de ruimte heb je toch geen zwaarte kracht.. dus hoe verklaar je dan dat mensen vallen kunnen? En aangezien in de ruimte geen zuurstof is. Hoe kan dan zo'n ruimtevaard afbranden? En dat zulke fouten die gronduit onlogisch zijn. Dan kun je beter nog maar een keer Gravity gaan kijken. Die is wat realistischer. Geen idee hoe je sterren geeft maar 1 ster is voldoende. Omdat vele dingen onlogisch zijn en de film te langdradig is en snel gaat vervelen. Te weinig actie of spanning in deze film. Is gewoon een uitgemolken film. Het is niet makkelijk een ruimte film maken.. maar als je die maakt dan ook goed. Kijk maar eens Armageddon van 1999 die blijft nog beter in special effects dan ad astra.. kortom.. zware terleurstelling. Je hebt de hele film accessoires al gezien in de trailer

Je moet veel verder van de aarde zijn om geen last van de zwaartekracht te hebben. Satellieten maken hier gebruik van door constant te vallen.

avatar van K. V.
Deze ruimtefilm eens bekeken en het was niet mis. De film moet het niet hebben van aliens, want die doen niet mee.
Prima geacteerd en visueel een mooie film. De film duurde wel redelijk lang en mocht misschien een tikkeltje korter, maar voor de rest een prima film.

avatar van The Brain
Teleurstellende film. Het ziet er allemaal geweldig uit en er spelen top acteurs, inderdaad potentieel genoeg voor top vermaak. Meer dan het avontuur van ruimtevaarder Roy McBride krijg je eigenlijk niet te zien. Er zit weinig suspense in het verhaal, geen aha-erlebnis. Wel een hoop onlogica en scenes die op zich best spannend zijn maar verder nergens toe doen zoals moordzuchtige bavianen en piraten op de maan. De ontknoping en het thema van de film, de zoektocht naar zijn vader en het waarom levert weinig op.
Heel erg jammer want met een iets ander plot had er denk ik een top film ingezeten.

De vormgeving is prachtig qua beeldmateriaal en muziek. Heel sfeervol. De start van de film is ook veelbelovend en mysterieus met twee flinke actie-scenes. Die blijken nergens verder met het verhaal te maken te hebben en de verhaallijn blijkt behoorlijk slap. Zonde! Voor mij een voldoende, maar het had zoveel meer kunnen zijn.