menu
zoeken in:
avatar van xgogax
Ramon K schreef:
Over 50 jaar kijkt men naar een Tarantino om een impressie te krijgen van de tijd van NU. In die (deze) tijd heersen recreatief drugsgebruik, coole slang, strips, een interesse in oude films (dvdtijdperk), een bepaalde humor, een bepaalde kledingstijl etc.........
Maakt dat hem dan zo groot en bijzonder ? Bij Blowup (1966) en Zabriskie Point (1970) van Michelangelo Antonioni of Easy Rider (1969) van Dennis Hopper heb ik dat ook . Seks, drugs en rock-'n-roll eind jaren '60 en begin jaren '70 .
Als ik over 50 jaar deze film terugzie, dan zie ik mijn eigen jeugd weer, mijn eigen cultuur en mijn eigen (filmische/filmhistorische) interesses. Tarantino ;s oeuvre is echt een onderdeel van mijn tijd. We gebruikten dialogen uit de film, droegen een tijd colbertjes, draaiden nummers van de soundtrack, experimenteerden met drugs ....
Maar dat is toch bij de meeste films van nu zo ? Als ik bijv. Trainspotting (1996) en Requiem for a Dream (2000) over 40 terugzie , denk ik ook aan recreatief drugsgebruik van deze tijd en zie ik ook mijn jeugd ( vrienden , vrouwen etc. ) weer . ELKE film van nu IS een onderdeel van onze tijd !

Maar misschien denk ik over 40 jaar aan de economische malaise , oorlogen en natuurrampen van nu . Dat weet je nooit !

Media ( kranten , boeken , tijdschriften , televisie en film ) leggen sowieso bedoeld en onbedoeld een tijdsbeeld vast .

Tarantino heeft de nostalgie echt niet uitgevonden , hoor !
...en we zeverden met elkaar over niets (voetmassages wellicht?).
Oh nee. Door de films van T realiseerden we dat we vaak zeverden over niets.
Maar dat is toch universeel en van alle tijden . Dat we continue over niets lullen . Sinds het begin der mensenheid zijn we daar van bewust . Overigens , Godard heeft dat ook al jaren geleden vastgelegd en voor Godard andere auteurs en artiesten .
Tarantino doet hetzelfde wat pinky violence en sukeban in de jaren 70 deden in Japan. Geloof me maar.
Ik geloof je . Al heb ik niet zo veel meegekregen van pinky violence en sukeban . Weet er nauwelijks wat van af .
Jij kunt alleen academisch denken over film, maar je hebt geen idee wat cinema verder nog omvat. Valt me enorm tegen van je.
In jouw geval overschat je ( de macht van ) Tarantino en plaats je cinema in de verkeerde context . Wat je over Tarantino beweert , kun over elke hedendaagse cineast beweren ....

avatar van Ramon K
In jouw geval overschat je ( de macht van ) Tarantino en plaats je cinema in de verkeerde context .


Misschien overschat ik Tarantino ergens (het hele nouveau violence gebeuren heeft ie toch echt ingeleid en voor veel mensen 'is' Tarantino echt TOT de popcultuur gaan behoren, en MEER dan andere regisseurs), maar het feit dat jij Tarantino wilt afserveren omdat ie niet de nieuwe doorbraken in het medium kan verschaffen die slechts een handjevol regisseurs WEL kon brengen slaat nergens op. Cinema is zo ongeveer vol ontwikkeld nu. Haast alles is gedaan.

Om een lang verhaal kort te maken: ik waardeer Tarantino om hele andere dingen dan Godard. Godard is intellectueler bezig geweest en heeft het medium kunnen veranderen. Tarantino somt filmhistorie (eerder het escapisme) op en biedt uitstekend entertainment, maar wel met een filmbewust laagje dat 'm onderscheid van andere filmmakers. Zijn films waren bij verschijnen zo cool dat ie met zijn oeuvre een bijdrage heeft geleverd aan popcultuur. Kun je ook zie aan de talloze Tarantino spin-offfs die volgden.

Maar ik heb dan ook niet beweerd dat Tarantino belangrijker is geweest dan de grote vernieuwers van de cinema.

En dat een film als Easy Rider de tijdsgeest samenvatte: helemaal mee eens!

Maar T onderscheidt zich door de cinemabewuste elementen die hij daaraan toevoegt. Films gemaakt door een filmgeek. En dat is zeker een meerwaarde.

avatar van xgogax
Ramon K schreef:
(quote)


Misschien overschat ik Tarantino ergens (het hele nouveau violence gebeuren heeft ie toch echt ingeleid en voor veel mensen 'is' Tarantino echt TOT de popcultuur gaan behoren, en MEER dan andere regisseurs), maar het feit dat jij Tarantino wilt afserveren omdat ie niet de nieuwe doorbraken in het medium kan verschaffen die slechts een handjevol regisseurs WEL kon brengen slaat nergens op. Cinema is zo ongeveer vol ontwikkeld nu. Haast alles is gedaan.
Eens dat hij maar een onderdeel is van de popcultuur ( huidige dominanten , mainstream cultuur vooral onder jongeren) . Hij maakt er een deel van uit en misschien ook meer dan andere cineasten . Nogmaals net als een MTV-clip , Nolan , David Fincher , Lady Gaga , Big Brother , Idols , twitter en een bepaalde kledingstijl of soort drug . Dat komt vooral omdat zijn werk te ' mainstream ' is en heel veel mensen aanspreekt , vooral populair bij jongeren .
Tarantino somt filmhistorie (eerder het escapisme) op en biedt uitstekend entertainment, maar wel met een filmbewust laagje dat 'm onderscheid van andere filmmakers.
...

Maar T onderscheidt zich door de cinemabewuste elementen die hij daaraan toevoegt. Films gemaakt door een filmgeek. En dat is zeker een meerwaarde.
Mooi verwoord , dat eerste stuk !

Hij hanteert inderdaad een ander stijltje dan de meeste cineasten . En jah , zijn werk is inderdaad anders dan dat van anderen , door een 'filmbewust laagje' dat jij noemt . Het gaat echter om de stijl die hij niet zelf heeft bedacht , maar die hij van anderen heeft overgenomen en op een ' eigenzinnige ' typerende manier hanteert . ( Naar mijn mening op een verkeerde wijze , aangezien zijn films geen essays zijn . Ik herhaal mezelf . ) De onderscheid heeft echter niet zo veel met de kwaliteit te maken ...

Over de entertainment en het escapisme gesproken , dat is weer subjectief . Want ik ken mensen die zijn films SAAI vinden ( m'n vader bijvoorbeeld ) .

avatar van eRCee
To me style is just the outside of content, and content the inside of style, like the outside and the inside of the human body - both go together, they can't be separated.

(Jean-Luc Godard)

Jean-Luc Godard, tegenwoordig JLG en bij sommigen beter bekend onder de naam GODard, behoort tot mijn vier favoriete regisseurs.
Dat kan voornamelijk op het conto worden geschreven van de films die hij maakte in de jaren '60. Als het gezicht van de Nouvelle Vague werd Godard een van de grote vernieuwers van de cinema. Zijn vormexperimenten mogen er wezen en zijn heel belangrijk voor mijn waardering van zijn werk, maar nog meer wordt ik getroffen door het relief dat Godard weet mee te geven aan zijn met name vrouwelijke hoofdpersonages. Anna Karina kan wat dat betreft als de grootste muze worden gezien (dit pseudoniem is trouwens veelzeggend, een evidente verwijzing naar Tolstojs Anna Karenina, op wie ze later, in de films van Godard, ook vaak zou lijken). In vrijwel alle vroege films van de fransman die ik zag zitten uiterst ambigue vrouwen, die meestal trekken vertonen van zowel de heilige als de hoer, tegelijk femme-fatale en de onschuld zelve zijn. Deze gelaagdheid vormt ook vaak de reden voor hun ondergang, wat de meerderheid van zijn films in de grond uiterst tragisch maakt.
Wat verder zo mooi is aan de films van JLG zijn de dialogen, die vaak behoorlijk diepgaand zijn. Godard gebruikt hierin veel uit andere kunsten, hij citeert en verwijst erop los, soms wellicht vooral als stijlvorm maar vaak genoeg ook geeft het extra lading.
Tenslotte hou ik van de visie die Jean-Luc Godard heeft op film. De man weet donders goed waar hij mee bezig is, en dat blijkt bij wijze van spreken uit elk frame. In verzet tegen de 'cinema de papas' gebruikt Godard het medium film in de volle breedte, hij speelt ermee, construeert voortdurend en klooit soms.
"The cinema is not an art which films life: the cinema is something between art and life. Unlike painting and literature, the cinema both gives to life and takes from it, and I try to render this concept in my films. Literature and painting both exist as art from the very start; the cinema doesn't."

Helaas zag ik nog maar één Godardfilm van na 1970, en helaas was dat ook nog eens een vreselijk gedrocht. Het zou kunnen dat hij zichzelf inmiddels is gaan overschreeuwen. Dat doet echter niets af aan de waarde die zijn oude films nog steeds hebben. Godard was mede grondlegger van de auteurstheorie, vond eigenhandig de jump-cut uit en toonde ons film als het medium dat het is.

Mijn lijstje:
1. Vivre sa vie: film en douze tableux - 4,5* (en in mijn top-10)
2. A bout de souffle - 4,5*.
3. Le mepris - 4*
4. Bande a part - 3,5*
5. Alphaville, une etrange aventure de Lemmy Caution - 3*
6. Film Socialisme - 1,5*

Boeiend artikel over de invloed van de aspect-ratio bij de projectie van Godards films. David Bordwells blog

avatar van Drs. DAJA
Dinsdag 20 maart draait Jean-Luc Godard's Sympathy for the Devil in de 'The Rolling Stones Rock 'n' Roll Night' in Cinema OT 301 in Amsterdam.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i39.tinypic.com/1zqgi8y.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Inloop: 19:30
Entree: 4 euro

meer informatie op facebook en Cinema OT 301

avatar van xgogax
GODard goes New York ! Deze geniale en meesterlijke documentaire is nu ‘ tijdelijk ‘op YouTube te zien . Ik raad jullie aan om deze moeilijk te vinden docu. te saven .

Trivia op IMDB : 1 P.M. (1972)


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Mtsep1p9inA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=z_WQaVaKv-U

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=iiPrnziwcQI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van xgogax
Lettre à Freddy Buache (1982) , geniaal en vooral verfijnd stukje cinema ( pure perfectie ) . Doet me heel erg veel denken aan Je Vous Salue, Marie (1985) en Nouvelle Vague (1990) ( audiovisueel ) .


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=v8srC9MycTo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van timmienoelie
Waar de films van Godard me bij een eerste keer meestal niet echt raken, zijn ze bij een herziening GENIAAL

01. 5,0* - Vivre sa vie: Film en douze tableaux
02. 5,0* - Une femme est une femme
03. 5,0* - Pierrot le fou
04. 4,5* - Masculin féminin: 15 faits précis
05. 4,5* - Bande à part
06. 4,5* - Le mépris
07. 4,5* - À bout de souffle
08. 4,0* - Une femme mariée, fragments d'un film tourné en 1964 en noir et blanc
09. 4,0* - Le petit soldat
10. 3,5* - Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
11. 3,5* - Week-end
12. 3,0* - Made in U.S.A.
13. 2,5* - La chinoise
14. 2,0* - Les carabiniers
15. 2,0* - 2 ou 3 choses que je sais d'elle

Enkele Kortfilms:

01. 3,5* - Charlotte et Véronique, ou Tous les garçons s'appellent Patrick
02. 3,0* - Meetin' WA
03. 3,0* - Charlotte et son Jules
04. 3,0* - Il Nuovo Mondo (uit Ro.Go.Pa.G.)
05. 3,0* - Montparnasse et Levallois (uit Paris vu par...)
06. 2,5* - La Paresse (uit Les sept péchés capitaux)
07. 2,5* - Une histoire d'eau
08. 2,0* - Film-tract: n° 1968

avatar van danuz
Moet nog veel zien, en heb het idee dat ik bepaalde films wat te streng heb beoordeeld.


01. 4.5* - Petit Soldat, Le
02. 4.0* - Notre Musique
03. 4.0* - Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux
04. 3.5* - Mépris, Le
05. 3.5* - Chinoise, La
06. 3.5* - Je Vous Salue, Marie
07. 3.5* - Femme Mariée: Suite de Fragments d'un Film Tourné en 1964, Une
08. 3.5* - Pierrot le Fou
09. 3.5* - Ici et Ailleurs
10. 3.5* - Bande à Part
11. 3.0* - Ten Minutes Older: The Cello (segment)
12. 2.5* - À Bout de Souffle
13. 2.0* - 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle
14. 1.5* - Week End

avatar van Ramon K
01. Le Mépris (1963) (5,0*)
02. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962) (5,0*)
03. Pierrot le Fou (1965) (4,5*)
04. Bande á Part (1964) (4,5*)
05. À Bout de Souffle (1960) (4,5*)
06. Le Petit Soldat (1963) (4,0*)
07. Une Femme Mariée: Suite de Fragments d’un Film Tourné en 1964 (1964) (4,0*)
08. Histoire(s) du Cinéma (1998) (4,0*)
09. Alphaville, Une Étrange Aventure de Lemmy Caution (1965) (4,0*)
10. Week End (1967) (4,0*)
11. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d’Elle (1967) (3,5*)
12. Une Femme Est une Femme (1961) (3,5*)
13. Made in U.S.A. (1966) (3,0*)
14. Prénom Carmen (1983) (1,0*)


Moet vooral nog veel uit Godard's latere periode zien.

avatar van xgogax
Liberté et patrie (2002)


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=PrxJRWw0svI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=EACZ4J4-ly0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van xgogax
xgogax schreef:
Een tijdje geleden zijn geniale video-essay Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) gezien . Het is een complexe en abstracte compilatie ( samenvatting ) van de voornaamste momenten van Histoire(s) du cinéma .
Waarschijnlijk moet Histoire(s) du cinéma een academisch boek voorstellen dat maar liefst uit 8 hoofdstukken bestaat en Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) is daar een conclusie / samenvatting van .

Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) is een geniaal stukje cinema . Wat mij betreft beter dan al die andere delen van Histoire(s) du cinéma . Superlatieven schieten tekort . Staat hoog in mijn top 3 !


UPDATE

01. Je Vous Salue, Marie (1985)
02. Éloge de l'amour (2001)
03. Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004)
04. Pierrot le Fou (1965)
05. Nouvelle vague (1990)
06. Le Vent d'est (1970)
07. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967)
08. Passion (1982)
09. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962)
10. Notre musique (2004)
UPDATE

01. Éloge de l'amour (2001)
02. Je Vous Salue, Marie (1985)
03. Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004)
04. À bout de souffle (1960)
05. Nouvelle vague (1990)

06. Pierrot le Fou (1965)
06. Le Vent d'est (1970)
06. Passion (1982)

avatar van xgogax
Heb verschillende artikels gelezen waarin GODard meerdere malen wordt vergeleken met Picasso , grondlegger van het kubisme ( abstracte kunstvorm ) en Schönberg , grondlegger van de twaalftoonsmuziek .

Schönberg , Picasso en GODard , wat een grootheden !

avatar van xgogax
GODard heeft ondertussen wel een kort filmpje in 3D gemaakt . De titel van het filmpje is The Three Disasters en de film gaat over ' the historical memory of the 3D ' . Het filmpje gaat naar alle waarschijnlijkheid in Cannes in première .

3X3D, a 3D stereoscopic feature from Jean-Luc Godard, Peter Greenaway, and Edgar Pera - stereoscopynews.com

avatar van xgogax
Hier gaat mijn film hart sneller van kloppen . J-L GODard in Nyon ( Zwitserland ) voor Adieu au langage (2014) . Wat een fenomeen , een levende legende !

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://25.media.tumblr.com/dde06949d23ca1653efb463b030d246d/tumblr_mn7xhjEV4K1s4bnl3o1_500.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://files.newsnetz.ch/bildlegende/102877/1280853_pic_970x641.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://files.newsnetz.ch/bildlegende/102877/1280851_pic_970x641.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.lacote.ch/multimedia/images/img_traitees/2013/05/data_art_7068740_zoom945.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://files.newsnetz.ch/bildlegende/102877/1280861_pic_970x641.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



La Côte: Jean-Luc Godard en tournage sur les quais de Nyon - 24heures.ch

avatar van xgogax
Jean-Luc GODard dist James Cameron in zijn Three Disasters (2013) . Verder schijnt Three Disasters (2013) een grandioos stukje " collage-style of filmmaking " in 3D te zijn .


Jean-Luc Godard does 3-D In THE THREE DISASTERS, and no, James Cameron will not be spared - twitchfilm.com

avatar van xgogax
Volgens J-LG : " Film begins with D.W. Griffith and ends with Abbas Kiarostami . "
Volgens mij : " Film begins with Jean-Luc Godard and ends with Jean-Luc Godard . "

avatar van xgogax
Jean-Luc Godard - Dans le noir du temps (2002)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=7394MkuGH8c

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van xgogax
Jean-Luc Godard - The Old Place (2000) - mubi.com


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=eOqtGbGht10

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=TTpkoJyq6fM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=3HIc-EAh1Ws

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=pboTTQpcRQk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=UAdwJRk1aGM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van beavis
Heb er 36 gezien momenteel, mijn waardering heeft ongeveer deze volgorde

Bande à Part 4,5
Le Mépris 4,5
Masculin, Féminin: 15 Faits Précis 4,5
Loin du Vietnam 4,5
2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle 4
Week End 4
Histoire(s) du Cinéma 4
Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux 4
Passion 4
King Lear 4
Made in U.S.A. 4
Une Femme Mariée: Suite de Fragments d'un Film Tourné en 1964 4
Sympathy for the Devil 4
Amore e Rabbia 4
Le Gai Savoir 4
La Chinoise 3,5
Je Vous Salue, Marie 3,5
À Bout de Souffle 3,5
Pierrot le Fou 3,5
Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution 3,5
Le Vent d'Est 3,5
Pravda 3,5
Ten Minutes Older: The Cello 3,5
Une Femme Est une Femme 3
Le Petit Soldat 3
Éloge de l'Amour 3
Sauve Qui Peut (la Vie) 3
Les Plus Belles Escroqueries du Monde 3
Paris Vu Par... 3
Le Plus Vieux Métier du Monde 3
British Sounds 3
Les Enfants Jouent à la Russie 3
Film Socialisme 2,5
Numéro Deux 2,5
Vladimir et Rosa 2,5
Ro.Go.Pa.G. 2

waarvan Alphaville wel al heel lang aan herziening toe is, was één van de eerste Godard films die ik zag...

De meeste films uit de Groupe Dziga Vertov periode staan onder Godard op MM, met deze als uitzondering op de regel Lotte in Italia (1971) ...wellicht nog iets om te corrigeren.

Of er nog wat toe te voegen valt heb ik even niet gecheckt... er staan tenslotte nu toch nog ruim 15 films hier die ik nog moet zien

Vind bij Godard altijd opvallend hoe de haat/liefde verhouding is onder de filmliefhebbers. Uiteraard is het niet iemand die zomaar een film maakt. Hij is er een van het type die het film-maken zelf probeert te analyseren. En binnen zijn oeuvre zijn er ook sterke stilistische verschuivingen van "entertaining" naar "militant politiek" naar "video art", terwijl zijn persoonlijke aanpak (interesses, humor e.d.) toch altijd heel herkenbaar blijft. Kan me goed voorstellen dat niet iedereen daar in mee wilt gaan... maar de kritiek doen zijn films vaak toch wat te gemakkelijk af als flauw of irritant 'gedoe'. Daarmee wordt de visie toch wel miskend en vergeten dat Godard wel degelijk 'een hap frisse lucht' was die op vele generatiegenoten een bevrijdende invloed had. ik ben fan.

avatar van timmienoelie
wat heb ik opeens zin om weer eens een Godard film te kijken. Maar, maar 3,5* voor Pierrot le Fou en maar 3* voor Une Femme est une Femme??? Vormen samen misschien wel mijn top 2 Van Godard.
Tot en met Week End in 1967 heb ik alles van hem gezien (anthologiesegmenten en kortfilms meegerekend, hmm... klinkt obsessief). Maar na 1967 heb ik enkel nog maar Sauve Qui Peut (la vie) gezien... Schande en daar moet dringend iets aan gedaan worden. Maar alleszins kan ik wel al stellen dat ik een GROTE fan ben van Godard in de sixties. Op naar nog meer filmplezier.

avatar van timmienoelie
ook nog een top 10:

1. Une Femme est Une Femme 5*
2. Pierrot le Fou
3. Vivre sa Vie
4. Le Mépris 4,5*
5. Masculin, Féminin
6. Bande à Part
7. A Bout de Souffle
8. Une Femme Mariée 4*
9. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle
10. Le Petit Soldat of Week End

avatar van beavis
mijn waardering voor Pierrot staat redelijk vast, kan helaas niet helemaal met je meegaan daar.
Une Femme heb ik ook weer eeuwen geleden gezien, die zou ik nu anders kunnen waarderen...

mooi dat mijn berichtje inspirerend werkt!

avatar van xgogax
" GENEVA: Legendary French-Swiss director Jean-Luc Godard said Saturday that he has neither plans to go to Cannes nor is he interested in receiving the film festival's top prize ... "

funkarachi.com


hahaha , wat een grapjas ...


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=FSiqKiGI84s

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van xgogax



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=FP9SojBx4-8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.




Zo te zien vindt hij zichzelf ook heel erg geestig ; hij lacht om z’n eigen oneliners , hahaha . Wat een legende !


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=iIvI_Vbf-KM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



www.lefigaro.fr

avatar van xgogax
xgogax schreef:
UPDATE

01. Éloge de l'amour (2001)
02. Je Vous Salue, Marie (1985)
03. Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004)
04. À bout de souffle (1960)
05. Nouvelle vague (1990)

06. Pierrot le Fou (1965)
06. Le Vent d'est (1970)
06. Passion (1982)
UPDATE

01. Je Vous Salue, Marie (1985)
02. Adieu au langage (2014)
03. Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004)
04. Éloge de l'amour (2001)
05. Nouvelle vague (1990)

06. À bout de souffle (1960)

avatar van xgogax
UPDATE

01. Adieu au langage (2014)
02. 'Je vous salue, Marie' (1985)
03. À bout de souffle (1960)
04. Éloge de l'amour (2001)
05. Nouvelle vague (1990)

Het onmogelijke is gebeurd : ik vind 'Je vous salue, Marie' (1985) niet meer de beste van JLG !

avatar van xgogax
Jean Luc Godard - 3x3D, les trois désastres (2013)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=Sg2BlG6jaTg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:22 uur

geplaatst: vandaag om 06:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.