Je Vous Salue, Marie (1985)

Alternatieve titel: Hail Mary

Frankrijk / Zwitserland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Myriem Roussel, Thierry Rode en Philippe Lacoste

Moderne en controversiële versie van het Bijbelverhaal van de heilige maagd en de geboorte van Christus. Marie, een studente die basketbalt en werkt in het benzinestation van haar vader, ontdekt dat ze zwanger is, ondanks dat ze nog maagd is. Haar vriendje en taxichauffeur Joseph kan dit niet geloven, maar moet leren om haar van een afstand lief te hebben.

avatar van Ferdydurke
Ach, je zal gelijk hebben. Ik heb Le Mépris op dat moment wel herkend, neem ik aan, maar niet op die manier de relatie gelegd. Mooi.

Ferdydurke schreef:
O, o, o, Godard...

En daartussen de strijd tussen lichaam en ziel, de overval van de ziel op het lichaam, de tegenstelling tussen de ‘grijpende’ en ‘ziende’ blik. Het heilige en het profane, zijn weerklank vindend in een verbluffende soundtrack waarop in een razend ritme fragmenten van 'hemelse' muziek afgewisseld worden met zeer ‘aardse’ geluiden.
Ben je bekend met het werk van Maurice Merleau-Ponty , Martin Heidegger , Edmund Husserl en Jean-Paul Sartre ? Als jij je beter zal verdiepen in deze fenomenologische filosofen zal je dit meesterwerk van GODard beter begrijpen en natuurlijk waarderen ! Vooral Maurice Merleau-Ponty en Edmund Husserl zijn een must !

Enkele interessante artikelen over de verhouding tussen GODard en Merleau-Ponty , Heidegger ... :

Merleau-Ponty :

" It is evident that Godard was influenced by Merleau-Ponty's philosophy, particularly in the realm of sexuality and the capitalist society as they relate to an objective and subjective existence. "
- Mackenzie Watts : ' Phenomenology and the Cinema of Jean-Luc Godard ' ( kb.osu.edu )

- Elena del Rio : ' Alchemies of Thought in Godard's Cinema: Deleueze en Merleau-Ponty ' ( JSTOR )

Heidegger :

closeupfilmcentre.com
kekovacs.blogspot.nl

avatar van Ferdydurke
xgogax schreef:

Huiswerk... dat wordt blokken in de mei-vakantie

Wat Merleau-Ponty betreft: ik vond nog een van het net geplukt pdf-je in mijn documenten, dat ik kennelijk ooit tegenkwam na zoeken op het verband met Le Mépris... al zou het ook kunnen dat het één van jouw linkjes geweest is:

Touching the Virgin

avatar van xgogax
Bedankt voor dit artikel , het is veel duidelijker van hetgeen ik wilde zeggen !

Overigens , dit meesterwerk van Godard is veel en veel meer dan alleen maar een ' filosofisch ' audiovisueel essay . De filosofie van denkers als Merleau-Ponty , Heidegger , Deleueze e.a. is maar een klein onderdeel van een veel groter ' filmisch ' geheel ; de filosofie staat in dienst van ' cinema ' en wederzijds ...

In de film wordt het onderscheid gemaakt tussen twee blikken van de man. Aan de ene kant, hebben we de blik van het hebben waar de man de vrouw probeert in bezit te nemen. Hij maakt haar tot een object van zijn verlangens en reduceert haar tot haar lichaam. Ik denk dat we dit ook allemaal weleens hebben ervaren. Bijvoorbeeld, wanneer je danst door de kamer en je komt er plotseling achter dat iemand aan het kijken is naar je. Je voelt je dan een object van de blik van de ander, berooft van je vrijheid. De andere blik is de blik van de liefde. De man accepteert het feit dat de vrouw ook een persoon is en daarom intrinsiek waardevol is. Uiteindelijk accepteert Jozef dat hij van Maria houdt, dat hij bij haar mag zijn, maar dat hij haar niet mag bezitten.

Heel nobel allemaal (ook iets te semi-intellectueel als je het mij vraagt), maar ik vind dat Godard misschien ergens toch blijft hangen in de seksistische mythevorming van de Katholieke kerk. Hij presenteert de twee arche-types van de vrouw: de prostituee/het kwaad (eva) & de maagd/het goede (Maria). De waarde van de vrouw wordt, in de Christelijke traditie, gemeten aan haar (gebrek aan) seksuele activiteit blijkbaar.

Ik heb niet het idee dat Godard deze mythes in de film probeert te (om bij jullie filosofische taal te blijven) deconstrueren. Maria blijft voor altijd maagd, Jozef moet daarmee leren leven. Ze zijn redelijk gelukkig. Eva gaat naar bed met haar docent, en verliest haar gevoel van eigenwaarde. Ze voelt zich verloren. Waarom zijn dit de enige twee opties? Waarom kan de vrouw haar seksualiteit niet liefdevol ervaren in de film? En waarom is de vrouw het object van de blik van de man en niet andersom? Waarom blijft Maria voor altijd maagd terwijl Jezus broers heeft in de Bijbel?

De film roept allerlei vragen op. En natuurlijk kunnen dan allerlei hele slimme mensen antwoorden vinden in filosofieboeken. Maar misschien moeten we ook toegeven dat het narratief wat steken laat vallen.

avatar van xgogax
JLG is nooit echt geïnteresseerd geweest in de narratieve benadering , misschien vijftig jaar geleden in zijn vroege ' naïeve ' films . En hij gelooft absoluut niet in het concept van verhalen vertellen ( begin / midden / einde ) . JLG werkt vooral in de abstracte stijl . Hij gelooft niet in de eindstations , maar in de reizen ernaartoe ...