Je Vous Salue, Marie (1985)

Alternatieve titel: Hail Mary

Frankrijk / Zwitserland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Myriem Roussel, Thierry Rode en Philippe Lacoste

Moderne en controversiële versie van het Bijbelverhaal van de heilige maagd en de geboorte van Christus. Marie, een studente die basketbalt en werkt in het benzinestation van haar vader, ontdekt dat ze zwanger is, ondanks dat ze nog maagd is. Haar vriendje en taxichauffeur Joseph kan dit niet geloven, maar moet leren om haar van een afstand lief te hebben.

avatar van Ferdydurke
Ach, je zal gelijk hebben. Ik heb Le Mépris op dat moment wel herkend, neem ik aan, maar niet op die manier de relatie gelegd. Mooi.

avatar van xgogax
Ferdydurke schreef:
O, o, o, Godard...

En daartussen de strijd tussen lichaam en ziel, de overval van de ziel op het lichaam, de tegenstelling tussen de ‘grijpende’ en ‘ziende’ blik. Het heilige en het profane, zijn weerklank vindend in een verbluffende soundtrack waarop in een razend ritme fragmenten van 'hemelse' muziek afgewisseld worden met zeer ‘aardse’ geluiden.
Ben je bekend met het werk van Maurice Merleau-Ponty , Martin Heidegger , Edmund Husserl en Jean-Paul Sartre ? Als jij je beter zal verdiepen in deze fenomenologische filosofen zal je dit meesterwerk van GODard beter begrijpen en natuurlijk waarderen ! Vooral Maurice Merleau-Ponty en Edmund Husserl zijn een must !

Enkele interessante artikelen over de verhouding tussen GODard en Merleau-Ponty , Heidegger ... :

Merleau-Ponty :

" It is evident that Godard was influenced by Merleau-Ponty's philosophy, particularly in the realm of sexuality and the capitalist society as they relate to an objective and subjective existence. "
- Mackenzie Watts : ' Phenomenology and the Cinema of Jean-Luc Godard ' ( kb.osu.edu )

- Elena del Rio : ' Alchemies of Thought in Godard's Cinema: Deleueze en Merleau-Ponty ' ( JSTOR )

Heidegger :

closeupfilmcentre.com
kekovacs.blogspot.nl

avatar van Ferdydurke
xgogax schreef:

Huiswerk... dat wordt blokken in de mei-vakantie

Wat Merleau-Ponty betreft: ik vond nog een van het net geplukt pdf-je in mijn documenten, dat ik kennelijk ooit tegenkwam na zoeken op het verband met Le Mépris... al zou het ook kunnen dat het één van jouw linkjes geweest is:

Touching the Virgin

avatar van xgogax
Bedankt voor dit artikel , het is veel duidelijker van hetgeen ik wilde zeggen !

Overigens , dit meesterwerk van Godard is veel en veel meer dan alleen maar een ' filosofisch ' audiovisueel essay . De filosofie van denkers als Merleau-Ponty , Heidegger , Deleueze e.a. is maar een klein onderdeel van een veel groter ' filmisch ' geheel ; de filosofie staat in dienst van ' cinema ' en wederzijds ...