Offret (1986)

Alternatieve titels: The Sacrifice | Offret - Sacrificatio | Het Offer

Zweden / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Erland Josephson, Susan Fleetwood en Allan Edwall

Samen met zijn beste vrienden viert dramaturg Aleksandr zijn verjaardag in zijn buitenhuis. Het selecte gezelschap wordt verrast door een gebeurtenis van apocalyptische proporties: een atoomaanval. De gastheer beseft de omvang en consequentie van deze ramp. Hij realiseert dat hij zijn dierbaarste bezit zal moeten opgeven en de nacht met Maria door zal moeten brengen om zo de gebeurtenissen een andere wending te laten nemen.

avatar van jono
Offret (Het Offer) is een Zweedse film, geregisseerd door de legendarische Russische filmmaker Andrej Tarkovski. De film is duidelijk geïnspireerd op het werk van Ingmar Bergman.

Samen met zijn familie en beste vrienden viert Aleksander zijn verjaardag. Het selecte gezelschap wordt verrast door een op handen zijnde nucleaire ramp. Aleksander maakt een belofte aan God dat hij alles wat hij lief heeft zal opofferen, om zo de gebeurtenissen een andere wending te laten nemen. De volgende ochtend lijkt het alsof er niets is gebeurd, maar Aleksander houdt zijn belofte.

Halverwege de jaren '80 was de kans op een atoomramp reëel aanwezig; het was immers de tijd van de Koude Oorlog en bovendien kwam de film uit in mei 1986, slechts enkele weken na de kernramp in Tsjernobyl. De reactie van de hoofdpersonen, variërend van berusting tot buitensporige paniek, is dan ook begrijpelijk.

Offret is een typische Tarkovski-film: het kan het beste worden omschreven als een expressionistisch, psychologisch drama met veel monoloog. De film deed me daarnaast erg denken aan het werk van Ingmar Bergman, niet alleen omdat de film met een Zweedse cast is gefilmd, maar ook vanwege de rustige stijl met lange camerashots, uitvoerige monologen en de melancholieke, consciëntieuze eenlingen.

Ondanks zijn lengte en het zware thema vond ik het een boeiende film. Ik geef hem vier sterren met kans op verhoging na eventuele herziening. 4*

Sorry, het zal allemaal heel kunstzinnig zijn maar hier heb ik me echt niet doorheen kunnen worstelen en ik heb hem halverwege afgezet.
Ik zal de fijnzinnigheid wel missen maar wat een oeverloos gezeur waar maar geen einde aan komt.

avatar van Graaf Machine
Diep onder de indruk.

Van alle Tarkovsky's die ik gezien heb (alleen Nostalghia niet) vind ik dit de beste. Wellicht komt dat door de schijnbare eenvoud van de locatie, of doordat dit de enige Tarkovsky is waar ik ook een beetje humor in heb kunnen ontdekken (iets dat ik ook dagelijks in het gewone leven meemaak, geen gemaakte/bedachte humor, maar gewoon spontaan grappige situaties), maar een genot om dit te ondergaan was het.

Ook maakt deze film weer hard duidelijk wat het toch fijn is om de taal te kennen die in de film gesproken wordt. Nasynchronisatie is niks, maar in deze film, die voor een groot deel in het schemerduister afspeelt, doen de knallende witte letters van de ondertiteling toch danig afbreuk aan de esthethiek. Misschien had een lichtgrijs lettertype hier meer op zijn plaats geweest, maar daar doen die vertalers niet aan, helaas.

avatar van richiedoom
Bestaan er van deze film en van Nostalghia ook goede bluray uitgaves?
Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd om eens te beginnen aan het werk van Tarkovsky en van zijn eerste vijf films bestaat een mooie boxset. Van zijn laatste 2 films kan ik helaas niks vinden...

Ik merk dat ik qua films steeds meer verzadigd raak en me wat meer in de 'arthouse' hoek wil begeven...

avatar van Pecore
Bij vlagen bijzondere film, waarbij ik het meest geniet van de scènes buiten huis. Prachtig geschoten zijn die. Maar de film kent ook zijn saaie momenten, is soms te statisch, wil te esthetisch zijn. De dialogen zijn leuk, maar de karakters irritant. En qua interpretatie kan ik er niet zoveel mee, ik zit voornamelijk naar een doorgedraaide vent te kijken die alles aangrijpt om het noodlot af te wenden.