Adieu au Langage (2014)
Genre: Experimenteel / Drama
Speelduur: 70 minuten
Alternatieve titel: Goodbye to Language
Oorsprong:
Zwitserland / Frankrijk
Geregisseerd door: Jean-Luc Godard
Met onder meer: Héloïse Godet, Kamel Abdeli en Richard Chevallier
IMDb beoordeling: 5,8 (6.281)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 29 januari 2015
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Adieu au Langage
Een getrouwde vrouw en een vrijgezelle man ontmoeten elkaar. Ze hebben elkaar lief en maken ruzie. Ondertussen loopt er een hond buiten rond. Seizoenen gaan voorbij. De man en de vrouw ontmoeten elkaar weer. De hond is in hun midden.
Externe links
Acteurs en actrices
Mary Shelley
Josette
Ivitch
Gédéon
Marcus
Davidson
Narrator (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
John Milton
-
- 21536 berichten
- 11706 stemmen
Wat visueel genot betreft, heb ik liever één Neon Demon dan Miami Vice , Public Enemies en Blackhat bij elkaar. Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen dat je dat pover kunt noemen en goedkope composities. Alhoewel, het feit dat je Blackhat zo roemt op visueel vlak zou dat aan moeten kondigen, dat we aan andere kanten van het spectrum staan. Blij vlagen bijzonder onooglijk geschoten film als je het mij vraagt, Mann onwaardig.
Maar, vond je dat pretentieloze hollywoodvermaak wat je met je neefje hebt gezien niet pover dan? Ga je me nu echt vertellen dat je Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) , X-Men: Apocalypse (2016) en The Huntsman: Winter's War (2016) beter geschoten vond dan The Neon Demon? Of krijgen die een pass omdat ze in jouw beeld geen 'phony idioten' zijn? Ik moet zeggen, het komt lichtelijk komisch op me over dat je die films minder fake of leeg zou vinden. No offense.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Maar, vond je dat pretentieloze hollywoodvermaak wat je met je neefje hebt gezien niet pover dan? Ga je me nu echt vertellen dat je die blockbusters beter geschoten vond dan The Neon Demon?
Doel van die Hollywood blockbusters is om mensen te vermaken en wij hebben ons zeker vermaakt . Wat mij betreft zijn die producties dan ook meer dan geslaagd ! Wat poogt The Neon Demon (2016) te zijn ? Een arthouse auteursfilm ? Ik vind hem nergens artistiek en nergens origineel , maar vooral extreem pretentieus .
Natuurlijk zijn Hollywood bigbudget blockbusters zoals Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) ( $ 250 miljoen !!! ) filmtechnisch gezien oneindig veel beter geschoten dan films van Refn . Ik ga je dan ook nergens van overtuigen , denk eens logisch . Stel die vraag maar eens aan een willekeurige professionele cameraman of editor ( filmmonteur ) .
Bij de arthouse films draait het vooral om de artistieke waarde en niet de filmtechnische waarde v/d productie. Hollywood blockbusters zijn filmtechnich gezien echt superieur aan alles wat buiten het Hollywood-systeem geproduceerd wordt . Het is echt een industrie , een goed geoliede machine .
Tenzij je GODard heet en filmtechnieken uitvindt ( zoals bij dit monumentaal meesterwerk 3D bewegingsparallax ) die Hollywood nog niet kent en die je dan op een perfecte manier uitvoert , op een dusdanige wijze dat het bijna onmogelijk maakt om dat nog een keer te doen ( herhalen ) . Als je in je eentje in staat bent om Hollywood te laten blozen , behoor je echt tot de allergrootsten der aarde !
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
(...) terwijl Miami Vice (2006) TIEN jaar geleden minstens 135 miljoen dollar . Dat is bijna twintig keer zoveel voor een film die inmiddels al tien jaar ouder is !
Alleen mensen zo invloedrijk & machtig als Michael Mann zijn in staat om ' huge bigbudget ' avant-garde meesterwerken te produceren
Merci, ik kom er dus nu pas achter dat Mann zelf die film heeft geregisseerd. Ik ben er altijd -onterecht- van uit gegaan dat dat wel een of andere B regisseur moest zijn. Die ga ik dus binnenkort kijken want Mann kan zeker goed werk afleveren: The Insider vind ik een meesterwerk.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Huh , waar heb je het over ? Films van Refn zijn niet echt bigbudget Hollywood producties ...
Dat schrijf ik ook niet. Ik had het over het feit dat ik Michael Mann niet tot de experimentele avant-garde arthouse vind behoren. Dan nog eerder Refn.
Films van Refn zijn inderdaad geen bigbudget Hollywood producties, maar sinds wanneer is dat een criterium voor Arthouse?
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Het gemiddelde Hollywood publiek bloost al zodra er een tiet pontificaal in beeld komt, dus of dat nou zo'n wereldprestatie is. Verder worden je argumenten met de post hilarischer (zie Redlop hierboven). Je lijkt wel één of andere puberale fanboy die alleen maar naar het evangelie van Michael Mann en GOD(!)ard kan lullen. Het heeft daarnaast allemaal weinig met dit topic te maken, al helemaal als je ook nog eens uitgebreid je haat jegens Refn gaat lopen spuien.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Je kan het een dwars geluid noemen, maar in feite is het grotendeels totale onzin wat xgogax verkondigt. Hij gaat ook nooit werkelijk in op tegenargumenten maar gaat inderdaad gewoon verder met het verkondigen van zijn evangelie. Gelukkig is het meestal zo lachwekkend dat reageren niet meer nodig is.
Blackhat vind ik trouwens op bepaalde vlakken (cameravoering/montage) ook ongeëvenaard (of toch zeker up there), maar niet als geheel. Met deze Godard kon ik dan weer heel weinig. Een paar leuke trucjes, meer niet.
Onderhond
-
- 87206 berichten
- 11960 stemmen
Het internet heeft er hetvolgende gezegde voor uitgevonden: "hyperbole much?"
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Dat schrijf ik ook niet. Ik had het over het feit dat ik Michael Mann niet tot de experimentele avant-garde arthouse vind behoren. Dan nog eerder Refn.
Films van Refn zijn inderdaad geen bigbudget Hollywood producties, maar sinds wanneer is dat een criterium voor Arthouse?
Films van Refn zijn niet echt ' hybrids ' ( bigbudget Hollywood + avant-garde ) .
Laatste drie films van Michael Mann zijn dat wel. Ik ben niet de enige die van mening is dat Miami Vice (2006) een avant-garde bigbudget Hollywood meesterwerk is .
Ga nou eens voor de lol googelen naar "avant garde" "miami vice" . Je krijgt duizenden hits !!!
" creating a cinematic experience unlike anything that had come before. Despite being made on a budget of $135 million, Miami Vice often has the look of an experimental film; its technique of abstracting light using the pixilation of digital noise sometimes approaches the avant-garde. "
" I’m not exaggerating about the art. Some of the most captivating sequences have an abstract quality, as if Mr. Mann were paying homage to the avant-garde, anti-narrative cinema of Stan Brakhage in the midst of a big studio production. "
" Blackhat isn't a failed action movie - it's a big-budget avant-garde film "
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Ga nou eens voor de lol googelen naar "avant garde" "miami vice" . Je krijgt duizenden hits !!!
Ik heb het gedaan. Ik heb ook gegoogled op "avant garde" "Neon Demon" Dat leverde nog meer hits op
Mann wordt m.i terecht bejubeld om zijn State of the Art camerawerk/cinematografie. Neemt niet weg dat ik zijn werk niet tot experimenteel arthouse vind behoren. Daar zijn de verhaallijnen te standaard voor.
Als ik me niet vergis was Collateral de eerste film waar nachtscènes met een digitale camera werden gemaakt. In dat opzicht zou je hem een voorloper kunnen noemen. Los van die techniek vind ik dat juist een zeer matige Mann.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Ik heb het gedaan. Ik heb ook gegoogled op "avant garde" "Neon Demon" Dat leverde nog meer hits op
Nogmaals , The Neon Demon is GEEN bigbudget Hollywood productie . Ik snap niet zo goed waarom je uitgerekend die mislukte film ter sprake hebt gebracht . Die film heeft absoluut helemaal niets te maken met monumentale films van GODard en / of ' vivid hybrid ' cinema van Michael MaNN . Er zijn duizenden mislukte amateuristische films zoals de films van Refn ...
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Nogmaals , The Neon Demon is GEEN bigbudget Hollywood productie ...
Er is ook niemand die dat beweert. Je argumentatie is moeilijk te volgen.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Er is ook niemand die dat beweert. Je argumentatie is moeilijk te volgen.
Als je Adieu au langage tot het absolute meesterwerk in de cinema uitroept, snap ik niet goed hoe in jouw beleving een film als Miami Vice op een nipte tweede plek komt? Franse ontoegankelijke Arthouse en gelikte Hollywood glamour.
Ik snap het probleem niet , want ik heb jouw vraag gewoon netjes beantwoord ...
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
...En vervolgens kwam je vanuit het niets aanzetten met Refn . Maar Refn heeft NIETS te maken met GODard en / of MaNN .
Godard heeft ook niets met Mann te maken. Jij noemt de films van Michael Mann experimentele avant-garde arthouse maar dan met een big budget. Ik zie in Michael Mann geen Arthouse-regisseur. Ook niet in zijn Lower Budget film Thief.
Qua verhaalstructuur wijken Mann's films niet veel af van een doorsnee Hollywood actiefilm. Mann excelleert in zijn cinematografische zeggingskracht, daarmee ben ik het - nogmaals - geheel eens.
Als ik dan in het genre waar Mann zich bezighoudt (actie/drama, groot publiek) een regisseur zou moeten noemen die qua vertelling meer afwijkt van de Hollywood-norm, en in dat opzicht eerder Avant-Garde genoemd kan worden denk ik aan Refn. Dat probeerde ik duidelijk te maken.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Godard heeft ook niets met Mann te maken. Jij noemt de films van Michael Mann experimentele avant-garde arthouse maar dan met een big budget. Ik zie in Michael Mann geen Arthouse-regisseur. Ook niet in zijn Lower Budget film Thief.
Als ik dan in het genre waar Mann zich bezighoudt (actie/drama, groot publiek) een regisseur zou moeten noemen die qua vertelling meer afwijkt van de Hollywood-norm, en in dat opzicht eerder Avant-Garde genoemd kan worden denk ik aan Refn. Dat probeerde ik duidelijk te maken.
Maar klassieke lineaire verhaalstructuur en avant-garde sluiten elkaar niet echt uit . Films van Robert J. Flaherty zijn qua verhaalstructuur ook erg klassiek lineair , desalniettemin zijn films van Flaherty avant-garde te noemen . Meesterwerken van Sergei M. Eisenstein zijn qua verhaalstructuur ook lineair , maar toch zijn diens films ook avant-garde .
Het gaat niet zozeer om de vertelling , maar om de technieken die je toepast : de reis ernaartoe .
Net als bij GODard zijn de laatste drie films van MaNN extreem ABSTRACT . Artistieke composities & fotografie , plus de (Sovjet)hypermontage hebben veel meer zeggingskracht dan een verhaalstructuur .
GODard heeft heel erg veel gemeen met MaNN op het gebied van Sovjethypermontage en abstracte vertelling door middel van artistieke composites en een vloeiende ' stroom ' van abstracte beelden ( & geluid ) die elkaar in sneltempo ( Sovjethypermontage ) afwisselen en die veel zeggingskracht ( symboliek) met zich meedragen ...
John Milton
-
- 21536 berichten
- 11706 stemmen
JM gelooft het wel...
Kon het antwoorden gisternacht/vanmorgen zelf niet meer opbrengen, maar nu eigenlijk nog steeds niet, merk ik. Murw. En McSavah, OH en Redlop hebben de belangrijkste gedachtes die bij me ronddwarrelden al gezegd, dunkt mij.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Het gaat niet zozeer om de vertelling , maar om de technieken die je toepast : de reis ernaartoe .
Maar het gaat ook niet alleen maar om de techniek, hetgeen jij beweert. Verhalen als Miami Vice of Blackhat zijn redelijk conventioneel. Een verhaal als Neon Demon een stuk minder ook al vind je het pretentieuze bagger.
De laatste Mann die ik gezien heb was Blackhat en ik kan me geen artistieke composites en een vloeiende ' stroom ' van abstracte beelden herinneren eerlijk gezegd. Ik vond het zelfs een Michael Mann-onwaardige film. Een slap aftreksel van Heat.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Bij momenten pijnlijk om te zien. Vooral (audio)visueel teleurstellend: de lelijke shots vliegen je echt in sneltempo om de oren. Godard pakt veelvuldig uit met allerlei goedkope filtertjes, maar de enige fascinatie die uit zijn verwoede gestuntel voortkomt is hoe de ene poging nog afzichtelijker kan zijn dan de ander. Het plot - if any - wist me dan ook nog eens geen moment te boeien waardoor de geringe 70 minuten maar stroefjes voorbij tikte.
Ik heb hélemaal niets tegen het concept van een audiovisueel gedicht. Sterker nog, een film als Container behoort tot één van mijn absolute favorieten. Maar dit vond ik gewoon amateuristische bagger in het kwadraat. Zoals al eerder gezegd kwam de film over als een krampachtig probeelsel van een oude man die niet zo met z'n tijd is meegegaan. 1* omdat het ontegenzeggelijk wel uniek is.
klara
-
- 814 berichten
- 20367 stemmen
Visueel wordt er met de camera kunstzinnig behoorlijk op los gefreakt met dikwijls mooie resultaten,
maar nogal onsamenhangend wist de film mijn aandacht verder moeizaam vast te houden. Een
euvel wat ik wel vaker heb met de films van Godard van wie de eigenzinnige benadering bij zijn
films valt te prijzen, maar levert het bij mij dikwijls helaas een storend effect op.
Aristocraat
-
- 66 berichten
- 1079 stemmen
Het is jammer dat Godard een meester in zijn tijdsperiode was en nu hard en diep moet zoeken naar iets om te vertellen en relevant te zijn, althans zo voelt het. Desalniettemin zien we hier toch flarden van zijn genialiteit. Misschien dat ik het door een te iets roze bril bekijk (vanuit zijn vroegere werk) maar toch.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Ordet
Drama, 1955
78 reacties
Carlos
Biografie / Misdaad, 2010
48 reacties
Boyhood
Drama, 2014
578 reacties
Le Mépris
Drama, 1963
114 reacties
Sang Sattawat
Drama, 2006
31 reacties
Masculin Féminin
Drama / Romantiek, 1966
27 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.