Les Carabiniers (1963)

Frankrijk / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Albert Juross, Marino Masé en Catherine Ribeiro

Ulysses en Michelangelo worden opgeroepen om het leger te dienen. Op de vraag wat ze dan allemaal mogen doen wordt geantwoord: plunderen, moorden, verkrachten, alles wat je maar wilt. Enthousiast trekken de beide heren ten strijde.

Ach jee,nog geen berichten van de fanclub ,zo slecht is hij nu ook weer niet.De immer bescheiden JLG kwam op het lumineuze idee om zonder budget de beste anti-oorlogsfilm aller tijden te willen maken met een wereldschokkende,revolutionaire boodschap:oorlog is helegaar niet leuk en dan vallen er bommen en dan gaan alle vogeltjes dood en dat is zielig .
Even serieus:Ik vrees dat dit echt het niveau is waarop Godard vlak na Algerije en 20 jaar na WO II zijn publiek toespreekt.Het eindproduct heeft ook meer weg van een langgerekte MP-sketch dan van AQOTWF,POG,FOTP of CAS,dat moge duidelijk zijn .
Alles is geschoten als een low-budget docu en cinematografische hoogstandjes hoef je niet te verwachten.Het acteeerwerk wordt ook verzorgd door semi-amateurs die duidelijk de opdracht hebben gekregen om zo debiel mogelijk over te komen,wat ze eng goed gelukt.Uiteindelijk komt de film,die ook nog wordt opgeleukt door citaten van Lenin en Majakovski,over als een flauwe komedie.
Toch een paar pluspunten:
1 er kan zo nu en dan echt worden gelachen zoals b.v. bij de cinemasequentie of bij de ietwat langerekte,maar toch vermakelijke sequentie met alle verworven schatten van de wereld in...briefkaartvorm.
2:de personages zijn dus plebejische debielen met 0,0 intellectuele pretenties,wat ze een stuk angenamer gezelschap maakt dan de bourgeois intellectuelen(met hoornen bril of niet) die Godard's overige films bevolken.
Of misschien is stiekem de boodschap wel dat zelfs slachtpartijen sympathieker volk aantrekken dan het arthousecircuit?In dat geval zou ik een verhoging naar 5 sterren niet uitsluiten