Network (1976)

geregisseerd door Sidney Lumet
met Faye Dunaway, William Holden en Robert Duvall

De ouder wordende nieuwslezer Howard Beale van UBS wordt wegens tegenvallende kijkcijfers ontslagen. Hij reageert hierop door live op tv te verklaren on-air zelfmoord te zullen plegen. Hierdoor wordt Beale een grote tv-bekendheid, iets dat de met problemen kampende zender wel kan gebruiken. Hij krijgt zijn eigen show waar hij elke week z'n mening over van alles en nog wat mag geven.

avatar van John Milton
Ik vond de eerste helft erg goed, maar ik moet toegeven dat ik daarna enigszins mijn aandacht verloor... Acteerwerk wel fenomenaal in deze film....

Zat veel meer in.

Ergens tussen al de nodeloze toevoegingen zit een best leuke film die het korte verloop van een hype (of viral) volgt. De film volgt op zich wel een redelijk klassiek rise & fall stramien, maar doordat het dit keer niet om een "hard werkend" of "enorm getalenteerd" verhaal gaat boeide het me meer. Het toeval van iets dat aanslaat en de directe acties daarop om het verder uit te bouwen zijn interessant in beeld gebracht, het onontkombare verval hoort daar gewoon bij.

Minder is de maatschappelijke kritiek. Zoals steeds ontdaan van alle subtiliteit en prooi van z'n eigen boodschap. De parallellen tussen de film en Beale zijn moeilijk te negeren, de parallellen tussen de schapen in de film en de kijker daarmee ook niet. Maar dat hoort blijkbaar bij dit soort doom & gloom cinema.

Nog minder is de relatie tussen Holden en Dunaway, een herhaling van de kritiek in een te lang uitgesponnen analogie. Acteerwerk vond ik verder absoluut niet speciaal, behalve Duvall, die kon ik voor een keertje wel pruimen. Het jaren '70 sfeertje is ook absoluut mijn ding niet. Gedomineerd door lelijk en troosteloos bruine drab en pover 'realistisch' camerawerk.

Verder had ik ook problemen met de twee kernscenes van de film (in het begin wanneer Beale z'n doodswens op de TV uitspreekt en het einde). Twee maal dacht ik naar een soort van lakse "what if" scene te kijken, twee maal blijft het bij het echte plot te horen. Dat ligt vast aan het feit dat veel films tegenwoordig met zo'n twistjes uitpakken, maar ook de nogal ongeïnteresseerde pointe van beide scenes liggen aan de basis van mijn verwarring. Het einde wordt bijvoorbeeld echt compleet afgeraffeld, als een soort van nawoordje. Had ik hier toch meer kritiek op verwacht.

Wat me tijdens het kijken van deze film eigenlijk nog het meest duidelijk werd is dat "visonaire" en/of "nog steeds relevante" films te vaak onder de noemer plat geklaag geveegd kunnen worden. Wie een beetje intelligent kan bitchen op sociale fenomenen, het liefst aan een negatief toekomstbeeld gekoppeld, kan er 20 jaar later prat op gaan een "visionaire" film gemaakt te hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de filmwereld overloopt met zagende opatjes. Het lijkt me ook gewoon een pak moeilijker om een overwegend "postieve visionaire" film te maken. Ik kan er momenteen niet echt eentje bedenken. Iemand?

Om dan maar even positief af te sluiten, de bekende speech (...mad as hell...) is een onderdeeltje van m'n jeugd dat ik uiteindelijk kan plaatsen. Ondertussen legendarische sample in het hardere dance werk, al komt het in de film iets minder tot z'n recht. Los daarvan ook laatst een aflevering van The Simpsons gekeken die geënt lijkt op deze film. Voor mij reden genoeg om werkjes als deze een kans te blijven geven.

Deze slim gemaakte, satirische productie over de vals- en kwaadwilligheid (met leuke dubbelzinnige woordenwisselingen) van het televisiewezen zou ook anno 2015 best nog gemaakt kunnen worden (dus tijdloos), ook al is allemaal misschien net wat te absurd, te overdreven en op de spits gedreven.
De cast speelde overtuigend. Geen wonder dat ik nauwelijks nog televisie kijk.

TMP
Network laat aardig zien hoe centraal de kijkcijfers staan bij een grote tv-zender, wat dat betreft is het verhaal tijdloos. Verder heeft de film qua plot niet zo veel te bieden, de romance die aan het verhaal is toegevoegd is vrij overbodig en ook niet al te sterk. De speeches van Beale zijn op zich best de moeite waard, maar het geheel is wel iets te zwaar aangezet om echt te kunnen overtuigen. Het acteerwerk is degelijk, maar de film als zodanig is weinig meeslepend.

avatar van mrklm
Deze bijtende satire over de jacht op kijkcijfers van commerciële medianetwerken was een enorm succes in 1976, ook al waren er tegenstanders die vonden dat Paddy Chayefsky’s scenario tot in het absurde was doorgeslagen. Maar ruim 40 jaar later moeten we vaststellen dat de realiteit het toekomstbeeld dat in Network werd geschept steeds dichter nadert. Dit is dus een film die de niet alleen inhoudelijk de tand des tijds glansrijk doorstaat, maar ook qua regie en acteerprestaties nog steeds enorm indruk maakt. Peter Finch, die kort voor de Oscar-uitreikingen stierf als gevolg van een hartaanval, won posthuum de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol. Faye Dunaway ging er vandoor met de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol en Beatrice Straight – die slechts 2 scènes heeft en niet meer dan 6 minuten in beeld is – kreeg de Oscar voor beste vrouwelijke bijrol. Paddy Chayefsky won de Oscar voor beste scenario en deze film had nog 6 andere nominaties.

Network begint met nieuwslezer Howard Beale [Peter Finch] die na jaren trouwe dienst zijn ontslag krijgt, omdat de kijkcijfers tegenvallen. Hij bezat zich die avond met zijn collega en beste vriend Max Schumacher [William Holden], maar verrast vriend en vijand door tijdens een live-bulletin aan te kondigen dat hij bij zijn laatste uitzending, over een week, zichzelf live op TV door het hoofd zal schieten. Uiteraard haalt hij zich de woede op de hals van zijn meerderen, in het bijzonder van Frank Hackett [Robert Duvall], die zijn carrièreplannen in rook op ziet gaan. Beale lijkt een dag later tot inkeer te zijn gekomen en geeft Max hem de kans om op een waardige manier afscheid te nemen, maar in plaats daarvan begint hij aan een tirade die Max weigert te onderbreken. Het lijkt de definitieve doodsteek voor Beale en Max, totdat de fanatieke programmamaker Diane Christensen [Faye Dunaway] de kijkcijfers onder ogen krijgt en op het idee komt om Beale niet te ontslaan, maar het hele nieuwsprogramma om te turnen in een entertainmentshow met als hoogtepunt een tirade van ‘The Mad Prophet of the Airwaves’, Howard Beale zélf. De show is een kijkcijferkanon, totdat Beale bij één van zijn tirades een waarheid blootlegt die het netwerk niet aanstaat.

Network is vooral bekend vanwege de scène waarin Howard Beale zijn publiek oproept om allemaal de ramen te openen en te schreeuwen: “I’m as mad as hell, and I’m not going to take this anymore!” Het is een indrukwekkende scène en een schitterende tour-de-force van Peter Finch, die helemaal los mag gaan in zijn speeches. Chayefsky weet in die speeches niet alleen de frustraties van miljoenen mensen wereldwijd messcherp te verwoorden, hij weet ook geloofwaardige karakters neer te zetten. Faye Dunaway steelt de film in de beste vrouwelijke hoofdrol aller tijden, waarin ze in elke scène alles moet geven zonder te vallen in parodie. Eén van mijn favoriete scènes is die waarin ze Max na een date meeneemt naar haar appartement: zonder onderbreking praat ze vol vuur over haar plannen met de programmering en het succes dat ze daarmee denkt te boeken. Ook wanneer ze zich uitkleedt voor een vrijpartij, kan ze alleen nog maar over haar werk praten en zelfs tijdens de seks ratelt ze erover door. Het laat zich dan ook raden wat de oorzaak is van haar premature orgasme in deze veelzeggende seksscène, één van de beste die er ooit is gemaakt.

Beatrice Straight is goed, maar Ned Beatty, als UBS-directeur Jensen, laat een diepere indruk achter in de zogeheten GOD-scène, waarin hij de doorgeslagen Beale tot rede probeert te brengen. De scène is grotendeels gefilmd vanuit Beales perspectief, wat betekent dat Beatty in longshot zijn karakter tot leven moet brengen. Dat doet hij me een mimiek en een stemgebruik die grote indruk maakt. Duvall laat zich niet onbetuigd in dit acteerduel, vooral met zijn woedeaanval wanneer hij concludeert dat Beale zijn carrière volledig naar de maan helpt. Marlene Warfield laat ook een onuitwisbare indruk achter als Laureen Hobbs, de agressief onderhandelende woordvoerder van een terroristische organisatie die centraal komen te staan in een gloednieuw programma dat de dubieuze naam ‘The Mao Tse Tung Hour’ krijgt en waarin ze zelfgemaakte beelden van overvallen en andere misdaden gebruiken. Een rol die de sleutel vormt tot het schokkende einde, niet alleen vanwege wat er gebeurt maar ook vanwege de reactie op het tragische einde. Een film met een boodschap die in 2017 nog relevanter is dan in 1976 en die een belangrijke waarheid over de rol en de invloed van media op het collectieve bewustzijn heeft.

avatar van DVD-T
"We'll tell you anything you want to hear, we lie like hell."

Heerlijke satire op de televisie wereld. Lumet's film is echter meer dan dat. Het is tevens een karakter studie die flink wordt aangedikt, maar die zeker werkt. Lumet doet niets anders dan in veel van zijn andere films en dat is de mensen die in zijn films leven, zo echt mogelijk over te laten komen. Het maakt daarbij niet uit hoe gek het verhaal of de personages zijn. de interactie tussen Schumacher en Christensen is daar het beste voorbeeld van. Fantastisch geacteerd ook door Dunaway en Holden. Verder moet de film het vooral hebben van de uitspattingen van Finch als Beale. Zorgt toch voor enkele sterke scenes. Helaas kent de film ook een aantal mindere momenten. Zo is het verhaal rondom de "movement" en Christensen's nieuwe programma het minst interessant. Hoewel dit toch het belangrijkste plotpunt in de film is, weet Lumet dit niet boeiend te houden. Ook zijn er enkele scenes tussen wat tv bonzen die een beetje out of place voelen. Toch overheersen de fijne scenes wel in Network. En vooral Holden is toch wel een genot om naar te kijken als door een midlife crisis geplaagde man.

Hoewel de film een satire is, werkt het toch een stuk beter als full-blown drama, en daarin ook meer dan slaagt. Erg goede film.

avatar van 93.9
Visionaire bloodlegging van commerciele tv. Toen ie draaide had Nederland alleen publieke tvzenders 1 en 2. Zelfs in Amerika was de tv destijds nog niet zo ranzig. Uiteindelijk komt de film nu vrij realistisch over. Nederland heeft ook z'n commerciele tv met programma's waarin de hele avond mensen misbruikt worden voor kijkcijfers. Nog niet zo extreem als in deze film, maar de rek in wansmaak is er nog lang niet uit.

avatar van durange
Mooie satire over de politiek rondom de TV en hoe de TV ons leven dicteert. Ook leuk dat er een vrouw aan de top was in deze film, let ik zelf wel op. Zaten mooie citaten in, veel lachmomenten en echt een zwarte komedie. Zelf ben ik ook niet zo van de televisie.

avatar van missl
Centraal staan de kijkcijfers en wat hier allemaal van af hangt wanneer deze niet gehaald worden. Niks nieuws onder de zon, ieder bedrijf werkt natuurlijk op cijfers. Deze film (ondanks de goede rollen) vond ik saai, veel praten, praten, praten en daar blijft het bij.

avatar van IH88
“This was the story of Howard Beale: The first known instance of a man who was killed because he had lousy ratings.”

Topfilm. Alleen al om de acteerprestaties moet iedereen deze film gaan zien. Vooral Faye Dunaway en Peter Finch zijn weergaloos, maar Duvall en Holden doen niet voor hen onder. Het vlijmscherpe script zit vol satire en zwarte humor, en voor een film uit 1976 is Network nog ongelooflijk relevant.

De kwalijke rol van de media en de massahysterie, de druk van de kijkcijfers, de zucht naar geld, macht en roem en wat mensen er allemaal voor overhebben etc. Het wordt allemaal het belachelijke ingetrokken, maar dat is juist de charme van Network. Na een uur zakt het allemaal wat in en niet alles is even boeiend, maar de acteurs houden je moeiteloos bij de les. Nogmaals, wat Dunaway en Finch hier doen is het beste acteerwerk dat ik in lange tijd heb gezien.