Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution (1965)

Alternatieve titel: Alphaville, a Strange Adventure of Lemmy Caution

Frankrijk / Italië
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Eddie Constantine, Anna Karina en Akim Tamiroff

Lemmy Caution is een Amerikaanse detective die op een dag arriveert in de futuristische stad Alphaville op een andere planeet. Zijn karakter botst echter met de plaatselijke wetten, die liefde en zelfontplooiing verbieden.

avatar van TinkerTex
Kijkend naar het oeuvre van Jean-Luc Godard heeft Alphaville nog het meest van een genrefilm weg. Het is een mengelmoes van sciencefiction en thriller met hier en daar film-noir elementen. Tevens is dit de meest plotgestuurde film die ik van hem heb gezien. Godard zou Godard niet zijn als er geen uiterst bizarre taferelen zouden plaatsvinden. Zo vinden er executies plaats op een duikplank en vertolkt een gorgelstem de rol van een soort 'Big Brother'-achtig figuur. Anna Karina mag natuurlijk ook niet ontbreken en ditmaal speelt ze een gehersenspoelde dame. Alphaville heeft veel weg van 1984. Het is een dystopie over een totalitaire samenleving. Maar juist vanwege die bizarre taferelen en de locaties - Godard heeft geen futuristische sets laten bouwen, maar filmde op locaties in Parijs die er al zo uitzagen - komt het allemaal extra groezelig over.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Godard doet een dystopie, maar wel op de Godard manier. Hij neemt twee bestaande elementen (1984/brave new world achtige verhalen en Lemmy Caution, die hij laat spelen door Eddy Constantine) en gaat ermee spelen. Zorgt voor enerzijds makkelijke, maar tegelijk redelijk boeiende filosofische tegenstellingen. Maar saboteert dat ook weer waardoor het nooit zeker is wat Godard nou echt bedoeld. Soms bizar, soms fascinerend en altijd boeiend. En vooral een sterk laatste half uur.

avatar van JJ_D
"Kafkaesk" is inderdaad het goede woord, maar vingerdik heeft Godard het allemaal willen uitsmeren. De referentie naar 'Capitale de la douleur' door Paul Éluard is interessant, maar het dient slechts als kapstok voor de visuele escapades, die voor mij een openbaring waren. ('Alphaville' was mijn eerste Godard.)

Verder wordt de film vrij saai, maar het visuele bleef wel boeien. Op naar meer bekende films van de man...

Stiekem wel een aardig niemendalletje,niet in het laatst dankzij Constantine van wie ik verder nooit een film heb gezien,maar die zeker de goede morsige uitstraling heeft voor noirs en parodieen daarop.Wel een kop als een aardappelveld trouwens,leek wel een inspiratiebron voor the singing detective.
Zoals reeds gememoreerd is de thematiek van een vernietigende afgezaagdheid:op hol geslagen rationalisme versus de o zo nobele menselijke emoties die zich uiteraard uiten in wenen,bij voorkeur.Rationalisme dat wordt weergegeven door een stem van een zo te horen terminale keelkankerpatient.
Meest geslaagde onderdeel van de film is het parodistische element,waarin zo'n beetje alle noir -clichés de revue passeren,zij het dan met een montagestijl en camerastandpunten zoals we die uit Hollywood niet kennen.Karina lijkt hier al over haar fysieke hoogtepunt heen te zijn.Beste scéne is uiteraard de reeds gememoreerde in het zwembad.Wat de SF elementen betreft:door het non-budget moest Godard maar iets verzinnen faute de mieux,het werden de banlieus van Parijs.Daardoor heb je eerder het gevoel in de USSR te zijn verzeild geraakt en versterkt het de pulpspionage sfeer van de film,wat ik als SF hater verder niet betreur.

avatar van simonvinkie
Afgezet, iets wat ik normaal nooit doe, maar bij dit kon ik bijna niet anders. Snapte er de ballen niet van, echt helemaal niet. Hoop gepraat over filosofisch geneuzel waar geen drol van te snappen viel. Sowieso verdient deze film een hele kijkbeurt als ik een paar jaar ouder ben, maar hier kon ik nu echt helemaal niets mee. Uiteraard ook geen cijfer.

avatar van Goldenskull
Everything weird is normal in this damn town

Heerlijk, alleen die eerste scène al, en nog mooier het vertrek van een stuk of tien/vijftien mensen uit de zaal! Mijn grijns werd er alleen maar breder om.

Constantine zet een geweldig stoïcijns karakter neer en ook de overige personages worden veelal goed neergezet in een gave setting. De dialogen lijken soms compleet willekeurig en ik kon vooral daarvan erg genieten. Zelfde geldt voor de briljante zwembad scène.

Niet onwaarschijnlijk (of beter: sowieso) dat Godard de stem van α-60 expres zo zwaar en overdreven heeft gekozen, kon er in het begin ook nog wel om lachen, maar vooral bij de lange monoloog begon het me toch wat te vervelen helaas.

Uiteindelijk vind ik dat er zelfs nog te veel nadruk op het verhaal komt te liggen (en iets te veel oninteressante dialogen tegen het eind). Verder wel aardig uitgewerkt, maar helaas geen meesterwerk.

Zweeft tussen de 3.5 en 4 sterren, maar voor al die gave scènes (die achtervolging! ) rond ik graag af naar boven. 4*

avatar van Koert
Leuk om eens een Godard te zien in een meer futuristische setting. Die 1984-achtige thematiek spreekt me altijd ontzettend aan. Ik denk dat dat ook typisch iets is waarmee een regisseur als deze goed uit de voeten kan. Dit thema is natuurlijk ook een erg goed excuus voor alle absurditeit die tentoongespreid wordt. Fantastische hoofdrol van Eddie Constantine. Samen met de visuele pracht geeft zijn personage Alphaville een lekker film-noir sfeertje. Ook van Anna Karina krijg ik geen genoeg. Ze past perfect bij haar personage dat af en toe compleet verdwaasd lijkt, net als de rest van de stad in deze film. De vage poëzie/filosofie/dialoog/verhaallijn vond ik prima werken in deze film. Vond het erg bijdragen aan de sfeer. En die voice-over van de supercomputer had wat mij betreft nog uren door mogen ratelen!

4.0* voor deze verfrissende Godard.

avatar van HarmJanStegenga
Bijzonder interessante (?) film, al kon ik er nog niet altijd evenveel mee. Zonder twijfel de minst toeganlijke prent van Godard (van zijn films die ik tot nu toe zag). Erg apart, deze Alphaville.

Met de futuristische setting creëert Godard in ieder geval een sterk fundament. Daarnaast vond ik de personages, hun handelingen en beweegredenen (in die wereld) best interessant - regelmatig wat vaag, net als de niet altijd even interessante dialogen, die vaak zo even uit de lucht leken te vallen.

De stem van Alpha 60 is misschien wel één van de vreemdste dingen uit de film; totaal niet te plaatsten, maar (eenmaal gewend) best intrigerend. Ik weet niet precies wat ik gezien heb hier.

avatar van Black Math
Aangezien Godard één van de inspiratiebronnen van Oshii schijnt te zijn en bovendien de productiemaatschappij van Boe naar deze film is genoemd, had ik reden genoeg om Alphaville te gaan kijken.

Ik moet zeggen dat ik het een erg interessante film vind. Niet zozeer vanwege het thema, dat toch al vaker is verkend, maar desondanks z'n charme heeft. Het is vooral wat Godard op audiovisueel gebied laat zien wat de film boeiend maakt. Interessante shots, vaak behoorlijk lang geschoten, maar vooral de montage vond ik speciaal, want erg bepalend voor de sfeer. Ik heb het idee dat Godard hier veel meer vooruitstrevend is dan sommige hedendaagse filmmakers, al moet ik erbij zeggen dat het nog de uitwerking van zijn ideeën vaak nog wel erg ruw aanvoelt. Muziek was ook sterk, maar mist helaas variatie. Dan kan het deuntje nog zo fijn zijn, als het te vaak herhaald wordt, verliest het z'n kracht en kan het zelfs gaan irriteren. Dat deed het nog net niet, maar het zat er wel tegenaan.

De film had ook wat saaiere momenten, met name de dialogen konden me niet echt boeien, waarbij de stem van de computer op een gegeven moment begon te irriteren. Ik moet zeggen dat ik de film niet in één ruk door heb gezien, maar dat ligt wellicht meer aan het feit dat ik een beetje moe was dan aan de film.

Voor nu 3*, een herziening zal vast nog wel eens komen en wellicht dat er dan een halfje bijkomt. Veel hoger zal het denk ik niet worden, daarvoor waren nog teveel zaken onafgewerkt. Maar ik kan me voorstellen dat als de film erg indrukwekkend was toen hij uitkwam.

Mijn eerste godard film is allesbehalve een tegenvaller.

leuk verhaaltje, het ziet er allemaal praqchtig uit verder en ik vind in vergelijking met 1984 en 2001 a space odyssey de rol van alpha 60 vele malen beter (geweldige stem waar ik nog wel een 1 uur langer na had willen luistern) dan soortgelijke rolllen in die andere 2 films.

Ook was het sfeertje in deze film heel prettig.
Ik vind het bij dit soort films storend als ik het gevoel krijg dat de film zichzelf te serieus neemt, maar het moet vooral ook niet te slap worden.

Tenslotte wou ik nog even kwijt dat het echt een genot was om naar Anna Karina te kijken zei is met afstand toch wel 1 van de mooiste vrouwen van die tijd!

avatar van Spetie
De meest aparte film van Godard die ik tot nu toe zag.

Slecht is het allerminst. Het thema is best interessant en ook de setting mag er zijn. Dat levert soms best wat mooie plaatjes op. Anna Karina blijft een fijn actrice om te zien en zo ook weer hier. Eddie Constantine doet het ook niet slecht.

Wat verder opvalt is die steeds terugkerende zware stem, die bedoeld of onbedoeld soms behoorlijk op de lachspieren werkt. De film bevat verder tal van dialogen, die niet allemaal even interessant zijn en er bij mij voor zorgden, dat de film ondanks dat het zeker niet verveeld, toch erg afstandelijk blijft.

Godard is en blijft een interessant regisseur en er valt nog genoeg te ontdekken gelukkig.

kappeuter (moderator)
Dinsdag 13 maart te zien in Filmtheater De Uitkijk.

avatar van Vinokourov
Dit uitstapje naar SF van Godard start erg matig. Eerst moet je maar geloven dat alles wat hij filmt maar door moet gaan voor andere planeet. Nergens proef je iets van de sfeer van een SF-film, het zijn gewoon buitenwijken van Parijs ofzo die je ziet. Echter na een tijdje wordt dit allemaal te doen door de 1984-achtige setting, waarin een journalist afkomstig van de aarde zich bevindt en de verschillende kwesties die dat bij hem oproept. Voor de rest veel gebruikelijke filosofische Godard-bullshit maar ook weer Anna Karina. Het valt niet mee en uiteindelijk is deze film toch wel een lichte tegenvaller.

Eigenlijk een science fiction. Voor mij, alleen maar genieten van het flegme van Eddie Constantine, een lelijkere uitgave van Gène Bervoets en een weerzien na tientallen jaren.
Witzwart product dat besluit dat onze wereld van liefde stukken beter is dan die andere beschaving.

avatar van baspls
Naar Alphaville was ik nieuwsgierig omdat het een van de allereerste SF noir-films is en ik langzamerhand ook eens wat van Godard wilde zien.

Een amerikaanse detective komt aan in een futuristische stad met een strak Orwelliaans regime.

Eddie Constantine speelde al in talloze films de rol van Lemmy Caution. Godard heeft het personage hier alleen even geleend voor zijn bizarre Film noir die zich in de toekomst afspeelt. Constantine ziet er inderdaad bijzonder geschikt uit voor zo'n rol en ik ben nu ook nieuwsgierig geworden naar de gangbaardere Lemmy Caution-films.

Godard wilde een sciencefiction film maken zonder special effects en dat is mijns inziens toch best aardig gelukt. Door in bepaalde moderne stukjes van Parijs te filmen en veel gebruik te maken van de nachtverlichting ziet het er nog best futuristisch uit. Verder voelt de film toch grotendeels als een parodie op het genre aan. Namen als Flash Gordon, Dick Tracy en Nosferatu komen voorbij en Von Braun lijkt mij een verwijzing naar de omstreden Duitse geleerde... De computer die emoties verbied en het verdwijnen van woorden kende we natuurlijk allang uit Orwell's 1984.

Mijn eerste film uit de Nouvelle vague en ik weet niet of het wat voor mij is. Al die bewust gemaakte 'fouten' (want dat zijn het voor gangbare filmmakers) werken toch een beetje op je zenuwen. Overdreven aanwezige geluidseffecten, muziek die midden in een scène begint en plotseling stilvalt, bewuste fouten in continuïteit (in een shot is heeft de acteur een totaal andere emotie als in de andere) en acteurs praten in de camera ect. Het doel was om de kijker ervan bewust te maken dat het een film is, en daarin slaagt Alphaville bijzonder goed. Maar mijn vraag is, waarom zou je dat willen? Ik wil juist de film voor de totale speelduur als de realiteit ervaren en dus juist vergeten dat het een film is. Uiteindelijk verliest de film alle structuur en plot en werd het een beetje uitzitten. Toch was de cinematografie zeker niet verkeerd en met name de close-ups waren bijzonder mooi geschoten.

De naam van de film inspireerde de Duitse Synth-pop band Alphaville - die ik stiekem toch best goed vind - voor hun naam en zou ook invloed hebben op latere SF noir-films zoals Blade Runner en Dark City. Dus de film is in ieder geval ergens goed voor geweest.

Het is zeker geen slechte film en ik zou het een erg bijzondere en enigszins vooruitstrevende film willen noemen, maar vermakelijk was het totaal niet en slechts bij vlagen wist de film mijn aandacht vast te houden. Metropolis - een veel oudere SF noir - lukte dat allemaal wel.

avatar van John Milton
Voor mij een van de mindere Godards helaas, ik kon er weinig mee. Doe mij maar Vivre Sa Vie, Le Mépris of Bande à Part.