Vous Pigez? (1955)

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Pierre Chevalier
met Eddie Constantine, Maria Frau en François Perrot

Lemmy Caution (Eddie Constantine) schiet in Italië een professor te hulp, op wiens uitvinding een gangsterbende het heeft voorzien. Behalve dat hij de boeven een halt toe weet te brengen, adopteert hij ook nog een klein weesmeisje.

Er bestonden er reeds 3 van : Lemmy Caution films met Eddie Constantine...twee en drie hebben we reeds besproken, tijd voor de vierde. Net als de derde een co- productie met Italië en daar ook spelend: vooral Rome maar ook uitstapjes naar Sicilië en Trieste, zij het waarschijnlijk niet op die laatste locaties opgenomen. Wel wat footage van het Romeinse straatleven, al vrij veel voor dit soort doorgaans studioproducties.
Gebaseerd wederom op een pulpromannetje van Cheney en ons vergastend op de Constantine liefhebbers/ kenners gekende ingrediënten : een immer goedgemutste, übercoole, continu wisecrackende en alle chicks versierende held die zichzelf niet serieus neemt, net zoals de film dat niet doet : als gebruikelijk praat Constantine in de camera en het geheel is luchtig, om uiteindelijk- liefhebbers zijn gewaarschuwd- te ontaarden tot een pure spaghettiklucht op het eind. Of wat dacht je van een geheim agent die als geheim superwapen...bikinibabes op het strand inzet om de booswichten uit te schakelen ? Als dit een "drama "is, dan is de Austin Powers of Johnny English saga ook "drama ". De Moore Bonds zijn bloedserieus hierbij vergeleken.
Voor spectaculaire actie hoef je dit bescheiden product natuurlijk ook niet te zien, die bestaat vooral uit kloppartijen die de held bij voorkeur zelf uitlokt. Het verhaal is dus simpel : Caution viert vakantie in Rome, doet dit undercover als ene Hallup en uitgedost als...JR incl. hoed, helaas wordt zijn buddy prof. Romano ontvoerd en is het tijd om de welverdiende vakantie- bedoeld ook om de Italiaanse schonen beter te leren kennen- te onderbreken voor secret agent style silly action.
Als bad guy hebben we Hanin- met baard !- die de diamantmachine van Romano wil hebben maar de gejatte formules ervoor niet begrijpt, de professor zelf wil ontvoeren maar helaas is ene Tony Martinelli hem te snel af. Ook zijn vrouw Royan laat zich niet onbetuigd. Als spygirl hebben we vooral Frau, gangsterliefje van Tony dat echter zeer gecharmeerd is van de held, en zo the spy who loved me wordt. Niet alleen zij natuurlijk : er is geen chick die onontvankelijk blijft voor de charmes van de held, die behalve zijn vuisten ook zijn vingers en stem gebruikt : hij begeleidt zichzelf op zijn linkshandige gitaar en zingt "le soleil de Mexico " .
Ik vond hem nog wel amusant zij het silly, deze vierde uit de cyclus, maar behalve voor de fans niet meteen om aan te bevelen lijkt me. Ook niet uitgebracht met anderstalige onderschriften, bij mijn weten.
Wat vonden de liefhebbers/ kenners hier van , en wat is eigenlijk hun favoriete Constantine film ( heb er zelf nog niet heel veel gezien ) ?