La Chinoise (1967)

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Anne Wiazemsky, Jean-Pierre Léaud en Juliet Berto

Een groep van vijf Franse studenten onder leiding van Veronique bestudeert de leer van Mao. Hun methoden om de idealen van Mao na te streven worden echter steeds extremer, en al snel komen ze tot de conclusie dat een moord nodig is.

avatar van stephan73
Deze voor mij zeer obscure Godard komt 9 mei uit op DVD in England!!

avatar van stephan73
3 April wordt deze uitgezonden door Arte (om 18:30), helaas zonder Nederlandse ondertitels!

geweldige film, die in mijn ogen het dichtst ligt bij een boek dan al de andere films, ook al geloofik dat het niet gebaseerd is op een schrijven, buiten de boeken die voorkomen in de film en er besproken worden. de dialogen zijn geniaal.

avatar van beavis
Ik wil eigenlijk pluspunten toekennen voor hoe Godard zo voor mei '68 de vinger op de pols heeft en tegelijk een kritische analyse geeft; op de speelse Godard wijze en dus niet zonder humor. Maar hoewel hij er met kleuren en leuke acteurs nog best wel iets van maakt eigenlijk, is dit niet een film waarbij je je in de beelden kan verliezen. Meer dan enig andere Godard die ik tot nu toe zag is deze film gebasseert op het woord. Er wordt uit boeken gelezen, er staan teksten op muren en borden en Godard heeft zo zijn eigen woord spelinkjes. En dat is voor mij toch wel een minpunt, dus is het netto gewoon een goede film. Godard blijft een van de meest bijzondere auteurs allertijden.

avatar van Donkerwoud
Wil maar niet vlotten tussen mij en Godard. Visueel bijzonder, maar het is voor mij allemaal veel te hermetisch en veel te intellectualistisch. De paar geslaagde vondsten zitten verstopt in een immens irritante film.

Intellectualistische spielerei, maar wel een uniek tijdsdocument...

avatar van Drulko Vlaschjan
Het kleurgebruik is prachtig. Inhoudelijk wist het mij in alle eerlijkheid niet echt te boeien. Misschien omdat ik intellectueel tekortschiet. Ik ben ook maar een mens.

Na het fantastische Le Redoutable (2017) gezien te hebben kon een herziening van La Chinoise niet uitblijven. Ten slotte gaat Le Redoutable o.a. over het maken van die film. In mijn recensie over die biografie van Godard schreef ik o.a. dat deze regisseur aan verstandsverbijstering leed toen hij La Chinoise maakte en dat wordt bij het zien van die film nog eens bevestigd, Hoe kun je nu in godsnaam dwepen met een figuur die destijds radicaal tegenover de westerse cultuur stond. Liederen over Mao, het Rode Boekje, aanvallen tegen de bougeoisie waar Godard en die geflipte studenten nota bene zelf deel van uitmaakten. Wat was er toch aan de hand met Godard? De dames en heren zagen er best goed gekleed uit. Kwamen duidelijk niet uit de arbeidersmilieu's waar die studenten het zogenaamd voor meenden op te moeten nemen. Nooit heeft een generatie studenten i.m.o. zich zo voor de gek gehouden als in de eind jaren zestig. Valt er toch nog iets positiefs te zeggen over de voor mij minste film van Godard die ik gezien heb. Zeker wel, deze film heeft alle Godard kenmerken zoals die balkonscène, maar het is de politieke nonsens die de hele film wordt uitgekraamd waardoor deze film van mij het predicaat 'dik onvoldoende' op gespeld krijgt.

2.0* na herziening.