Détective (1985)

Frankrijk / Zwitserland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Claude Brasseur, Nathalie Baye en Johnny Hallyday

Het echtpaar Emile en Françoise Chenal tracht een openstaande schuld van boksmanager Jim Fox Warner op te eisen. Warner staat helaas ook in de schuld bij de maffia. Ondertussen is een detective in het hotel waar zij verblijven, bezig met het onderzoek naar een onopgeloste moordzaak.

Het enigste hoogte punt van de film is het optreden van Emmanuelle Seigner...

avatar van sinterklaas
Wat een ongelofelijke slaapverwekkende saaie film. De film gaat van het ene stomme geleuter naar de andere. Voor de rest gaat deze film echt helemaal nergens over. Het is net een elllenlange soap maar dan zonder enig inhoud. Dan heeft de ene weer een dom verhaal over boksen en de ander zeurt over waarom pornofilms XXX heten. Waar gaat dit toch in hemelsnaam over????

Gewoon een ubersaaie prent waarin alleen maar onzin in word gekraamt. Er zit echt helemaal geen fuck in. Ik kan de inhoud niet eens beschrijven want die zat er gewoon niet in. Gewoon een tenenkromende slaapverwekkende prul. Zonde van je tijd.

avatar van sinterklaas
stinissen schreef:
Het enigste hoogte punt van de film is het optreden van Emmanuelle Seigner...

Dat paranoide gekke wijf die de hele tijd loopt te janken waarom pornofilms XXX heten? Dat vond ik een van de grootste dieptepunte van deze schijtfilm.

avatar van ®Tc
Een typische film van iemand die in de herfst van zijn carrière zit.

Wat me het meest stoort aan Le Détective is dat Godard zijn kwaliteiten hier nogal de mist in gaan. De muziekkeuze is ronduit slecht en de dialogen zijn mager.

Pluspunt is dat het verhaaltje redelijk is om te volgen en de film een leuke finale heeft.

avatar van rokkenjager
Pfff, nog nooit zo'n saaie onding gezien, fuckin hell! Amateurisme ten top.

Niks experimenteel, intellectueel ontoegankelijk, extraordinair, origineel. Gewoon 'n conventionele broddelwerk van de bovenste plank. Tenenkrommend...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik ben verre van enthousiast over deze film, maar aanzienlijk milder dan bovenstaande reacties. Godard doet hier in wezen niet zo heel veel anders dan in zijn sixties-films, alleen werkt het minder goed.

Detective was schijnbaar bedoeld als een commercielere Godard-film om geld te verdienen na het verliesgevende Je Vous Salue Marie , maar dat is relatief. Voor Godards doen is het een tamelijk straight forward verhaal. Maar Godard kleed het uit, haalt stukken weg, stopt het barstensvol verwijzingen (zelfs voor een film van Godard zit deze echt propvol), knoeit met de soundtrack (een bombastische soundtrack die uit een oude Hollywoodfilm lijkt te komen en compleet afwijkt van wat bij de beelden past volgens filmconventies en die bovendien af en toe de dialoog bewust onverstaanbaar maakt) en speelt met de thema's. Godard maakt een film voor het geld dus gaat de film vooral heel erg over geld, het is dat Bresson net een paar jaar ervoor een film had gemaakt die L'argent heette anders zou het me niks verbazen dat Godard de film ook nog zo genoemd had. In Detective zitten ook droge, weirde grapjes, van de naam Fox Warner tot aan een bokser die de hele tijd roept dat hij zichzelf knock out gaat slaan. Helaas zijn de sixties-Godard films echt beduidend beter qua humor.

Kortom, een vrij toegankelijke film van Godard maar ook een waarin hij niet veel doet wat hij in de jaren '60 al niet (soms veel) beter deed. En met zijn 95 minuten ook zeker een kwartiertje te lang.

avatar van xgogax
starbright boy schreef:
Deze film werd juist opgenomen in ruil voor de financiering van zijn meesterwerk Je Vous Salue, Marie.

"In a 1985 interview with Katherine Dieckmann director Jean-Luc Godard said, "That's why we went over budget with Hail Mary and had to stop and shoot Détective to make some money...I didn't want to make Détective at all, though I don't mind it now that I've done it.""

AvaxHome -> Jean-Luc Godard - Detective (1985)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
O.K., net iets anders dus. Hij kon Je Vous Salue Marie niet afmaken zonder Detective.

En het is wel dudielijk uit dat stukje waar het hart van Godard lag.

avatar van xgogax
Klopt. Je Vous Salue, Marie is zijn ‘Magnus opus’ van de jaren ’80. De voorbereiding van Je Vous Salue, Marie duurden minstens 3 jaar...

avatar van TinkerTex
Godard maakte in 1985 een commercieel uitstapje in vorm van deze genrefilm. Hij kon me voor geen meter boeien. De verhaallijnen lijken volledig los van elkaar te lopen en elkaar her en der noodgedwongen te raken. Zo'n vertelling kan uiterst interessant zijn, maar dat is bij Détective totaal niet het geval. Er wordt prima geacteerd en de personages zijn boeiende figuren. Helaas kan dit de film niet redden. Een mindere van Godard.