JLG/JLG - Autoportrait de Décembre (1995)

Alternatieve titel: JLG by JLG

Frankrijk
Documentaire / Drama

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Jean-Luc Godard

'Zelfportret' van regisseur Jean-Luc Godard, waarin hij praat over onder andere zichzelf, zijn plaats in de filmhistorie, en de aard van cinema.

Titel moet wel degelijk letterlijk worden genomen, aangezien hij verwijst naar de afgebeelde foto op de poster. gODDard zegt er zelf bij dat hij een begrafenissmoel trekt, en wel voor zijn eigen begrafenis. Daarmee is de toon gezet voor dit melancholieke winterportet van een autistische hypochonder die zich in een huis aan het meer van Genève heeft teruggetrokken en die zich meer bezig houdt met het wroeten in zijn filosofische bibliotheek ( die vooral uit paperbacks lijkt te bestaan ) dan met film.
gODDard verdomt het de eerste pakweg dertig minuten ook om de kijkertjes zijn smoeltje te laten zien en zit met zijn rug naar de camera , af en toe zien we hem wat aforismen krabbelen in een schoolschrift of kibbelen met de huishoudster.
Zoals u al vermoedde geen rechtoe rechtaan praatje over en van de regisseur en diens plaats in de filmgeschiedenis, maar hermetische spreuken over zo'n beetje het hele universum..behalve film. Misschien dat iemand er na 100 kijkbeurten chocola van kan maken, al zal dat met die stereo/holocaust vergelijking dan nog niet lukken.
De interieurscènes worden afgewisseld met shots van het besneeuwde landschap rondom het lac leman.
Wat dat " drama " betreft ; dat is niet veel meer dan een sketch rondom een blinde découpeuse.
Muziek werd verzorgd door Ludwig van.
Het motto wordt verzorgd door gODDard zelf die tijdens een anecdote het volgende citaat aanhaalt: j'ai un grand passé .