Darwin's Nightmare (2004)

Oostenrijk / België / Frankrijk / Canada / Finland / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Hubert Sauper

In het Victoria-meer in het hart van Afrika werd een paar decennia terug bij wijze van wetenschappelijk experiment de nijlbaars uitgezet. Deze roofzuchtige vis bleek zo'n krachtige overlever dat in een mum van tijd bijna alle andere bestaande vissoorten in het gigantische meer uitstierven. De nuchter registrerende beelden van visserijstad Mwanza in Tanzania tonen een mensonterende situatie. Terwijl dagelijks honderden tonnen nijlbaarsfilet met vrachtvliegtuigen naar Europa en Japan worden gevlogen, moet de hongerende lokale bevolking een karig maaltje bakken van het visafval. Ondertussen worden op de heenreis ladingen wapentuig het continent binnengevlogen; de bloedige Afrikaanse oorlogen blijken voor velen een lucratieve zaak.

avatar van nightbreed
Haha, nee dat doe ik zeker niet.
Voor films en docu's ga ik altijd goed zitten zodat mijn aandacht er volop bij is.

MaxB52
nightbreed schreef:
Haha, nee dat doe ik zeker niet.

Hij was as donderdag weer eens op tv.

avatar van nightbreed
Deze film heeft vele prijzen gewonnen en dus verwachte ik er veel van.
Aan de ene kant vond ik de film erg goed maar toch waren er wat dingen die ik jammer vond.
De film begint warrig en de film is geheel zonder voice-over waardoor er veel minder info is dan dat ik had gehoopt, je moet zelf maar je conclusies trekken, dat is duidelijk de bedoeling geweest van de maker, op zich een goed idee maar met een voice-over hadden ze er nog meer van kunnen maken vind ik.
Ook miste ik het biologische verhaal, nl. dat de nijlbaars de inheemse vissoorten heeft opgegeten, waaronder soorten die muggenlarven aten waardoor er enorme muggenplagen zijn ontstaan, de lucht is daar op bepaalde tijden in het jaar bruin van de muggen waar de mensen dan voor moeten vluchten.
Dit heb ik in een andere docu gezien anders zou ik het niet hebben geweten.
Dat de inheemste vis zo goed als verdwenen is zie je alleen ff op die TV waar die mensen naar kijken in die vergaderzaal.

De docu richt zich meer op het menselijke aspect en je krijgt dingen te zien die nogal schokkend zijn.
Die mensen leven letterlijk in een hel en worden totaal uitgebuit.
Ik vond die Russische piloten een soort van potentiele seriemoordenaars en hoe dat meisje Eliza (dat hoertje dat gaat zingen) door 1 van die gore piloten wordt behandeld is echt te walgelijk voor woorden.
Die bewaker die 1 dollar per nacht kreeg zei nog iets heel interessants nl. dat de mensen zonder werk daar hopen op oorlog omdat soldaten goed worden betaald zodat ze dan eten kunnen kopen, dus om te kunnen overleven hebben ze oorlog nodig, de ironie ten top.
Dit is wel zo'n docu die je gezien MOET hebben.

Cijfer: 3,5

avatar van DwarreI
De biologische kant van het verhaal is inderdaad een gemis voor mensen die niets weten over de situatie van het Victoriameer.
nightbreed schreef:
Dit heb ik in een andere docu gezien anders zou ik het niet hebben geweten.

Op welke docu heb je dat gezien als ik vragen mag?

avatar van ewalk
Ja, ben ook benieuwd welke docu.

avatar van nightbreed
Dat was zo'n TV-docu/reportage.
Ik weet alleen nog dat het op de Nederlandse publieke zender was en dat was een paar weken geleden.
Het kan zijn dat het NOVA of 1Vandaag was maar dat kan ik dus niet met zekerheid zeggen.
Het was geen uitgebreide reportage, ik schat zo'n 10 minuten.
In de reportage werd wel verwezen naar Darwins Nightmare.

Edit:
Ik heb zitten denken en de kans bestaat dat ik het op Belgie heb gezien omdat ik ook vaak bij belgie blijf hangen tijdens het zappen.
Belgie heeft vaak zeer goede reportages.

avatar van ewalk
Misschien op uitzending gemist?

avatar van nightbreed
Ja dat wou ik ook al voorstellen eigenlijk.
Laat het ff weten als je het hebt gevonden zodat de anderen ook kunnen kijken.
Ik heb die uitzending ongeveer een week (of 2) voordat ik de docu in de speler heb gegooid gezien, dus als het op de nederlandse zender is geweest en je kijkt vanaf 2 weken voor mijn review tot een paar dagen voor mijn review...dan zou je het moeten vinden.
Alvast succes met zoeken.

avatar van nightbreed
Ohw ja, kijk dan ook bij 'Netwerk' want het kan ook zijn dat ik het bij 'Netwerk' heb gezien.

Legt feilloos op een kleine schaal het hele globaliserings en negatieve spiraal qua verhouding tussen Westen en derde wereld bloot.

avatar van MarkFish
Onthutsend om te zien hoe slecht die mensen daar rond het Victoriameer het hebben, terwijl het een goudmijn is wat ze daar hebben. Tijdens een paar interviews werd heel goed de kern van de film weergegeven. Wanneer zo'n chef in een visfabriek een rondleiding geeft en vertelt dat ze alles exporteren, wordt hem gevraagd of die weet dat de mensen in de omgeving allemaal honger hebben. Hij kijkt dat met een blik van: 'ja, wat wil je daar mee zeggen? Moet ik daar iets aan doen ofzo...' Ondertussen gooit een paar kilo visfilet in een bak.
En met die piloot die op een gegeven moment vertelt over kerstmis, wat de kinderen krijgen. 'Kinderen in Europa krijgen druiven uit Zuid-Afrika. Kinderen in Angola krijgen wapens uit Europa.'

dragje
nightbreed schreef:

Die mensen leven letterlijk in een hel en worden totaal uitgebuit.

Klopt, maar de documentaire toont ook hoe de situatie op artificiële wijze in stand wordt gehouden zonder dat de makers paternalistisch worden; de beelden spreken voor zichzelf.

Malick
Deze documentaire is vrij hard in alle opzichten. De regisseur richt zijn camera’s vooral op de menselijke aspecten. Wij zien hoe die mensen leven en waarvan ze leven. De continu terugkerende spiraal waar ze maar niet uitkomen. Want worden er nou geweren, bommen en andere vernietigende wapens gebracht naar Tanzania om vervolgens de nijlbaars weer uit te voeren als exportproduct om die hierboven geschreven producten te kunnen betalen. De kracht van de documentaire zit hem in zijn rauwheid, directheid plus dat de beelden voor zichzelf spreken. Zoals gewoonlijk krijgen we te zien hoe goed wij het hebben vergeleken met de Derde Wereld landen. Neem nou deze opmerking van een piloot. Hij beschrijft wat het verschil is tussen kerstmis in Europa en Afrika. ‘’Kinderen in Europa krijgen druiven uit Zuid-Afrika. Kinderen in Angola krijgen wapens uit Europa.’’ Neem dan ook de opmerking van de bewaker die voor plus minus één dollar per nacht het bedrijf beveiligd. Ten eerste is hij blij met de baan ook al weet hij dat de vorige bewaker dood is gestoken met een mes en daardoor de baan heeft gekregen. Plus dat hoopt hij dat er binnenkort een oorlog komt omdat je als soldaat veel beter betaald krijgt. Met het soldij kun je eten kopen en dus overleven. Dus ze kunnen alleen overleven als er een oorlog uit breekt?! De documentaire staat zo vol met beelden en gesprekken van gewone mensen, directeuren, piloten, bewakers en VN-medewerkers om te laten zien hoe goed wij het hebben en over welke ruggen het daadwerkelijk gaat.

Alleen het probleem van het kijken naar deze documentaire is het feit dat de camera als een gek tekeer gaat. Inzoomen, uitzoomen, lopen met de camera plus dat het echt als een rommeltje aan elkaar is gemonteerd. Niet de eerste de beste filmer en of regisseur. Zo kwam ik persoonlijk heel moeilijk op gang in de documentaire want ik kon nergens echt mijn houvast vinden. De beelden sprongen steeds vaker over om een compleet beeld te krijgen van de situatie van het meer en de vissen erin. Dus een film die een klein beetje schuurde maar toch een duidelijk beeld schetste van hoe wij er anno 2008 bij staan en een derde wereld land als Tanzania.

Schokkende documentaire! Zeer realistisch en zonder schroom.
Het toont jammer genoeg de harde realiteit. Niet voor de gevoelige kijkers zou ik zeggen

Ik heb deze film nog niet gezien, maar vanaf ik wist waar de victoriabaars echt vandaag komt heb ik er nooit meer een gekocht of gegeten. Ik hoop dat velen met mij het eten van deze vis boycotten.

w8jij17
nightbreed schreef:
Dat was zo'n TV-docu/reportage.
Het was geen uitgebreide reportage, ik schat zo'n 10 minuten.
In de reportage werd wel verwezen naar Darwins Nightmare.

Edit:
Belgie heeft vaak zeer goede reportages.
'

Dat was inderdaad op EénVandaag... ging over het verdrag van Schokland.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Interessante documentaire die met weinig middelen hele complexe problemen blootlegt. Problemen rondom globalisering, milieu, oorlog, economische groei en voedselvoorziening die allemaal in elkaar grijpen. En dan is Tanzania een van de stabielere landen in de regio. In veel landen in de buurt is de situatie een stuk erger. Prettig dat het een filmmaker is die door fragmenten een beeld schetst en geen voice-over en deskundigen..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onthullend.

Iets wat een goede documentaire betaamt. Nou moet ik toegeven dat ik ook verdomd weinig van dit gegeven af wist. Want ook al vermoed je dat dit soort shit plaatsvindt, het blijft schokkend. Met als dieptepunt de criminele hoerenlopers die piloten bleken te zijn. Wat een ellende.

Wat mij betreft verplicht voer voor alle brugklassertjes. Opdat we er een betere wereld van gaan maken. Misschien wel tegen beter weten in, wie weet wat er van komt.

Hulde aan de makers.

Zeer goed.

avatar van Sportingerke
Darwin's nightmare is een documentaire over een problematiek waarover ik wel al de essenties kende, maar waarover ik graag meer te weten zou komen.
Jammer genoeg werd mijn dorst naar kennis te weinig gelaafd doordat het minder ging over de biologische/milieuproblematiek en vooral over de uitbuiting van goedkope werkkrachten en de noord-zuidtegenstelling.

Hoe jammer het ook is, toch is dat niet iets dat eigen is aan deze industrietak, maar eveneens voorkomt in de kledings- en speelgoedindustrie in Azië en overal in minder ontwikkelde gebieden waar mensen slechts gebruikt worden als werkmieren tot geldelijk gewin van de al rijke westerlingen. Ik had de week ervoor ook al een reportage gezien over de rozenteelt in Kenia en de schrijnende verhalen die mensen vertellen komen ondanks het verschil in sector zeer sterk overeen.

Het algemene gevolg dat dergelijke films voor mij met zich meebrengen is dat ik wel meer en meer stilsta bij de herkomst van de producten die ik koop en de impact op het milieu die bepaalde beslissingen kunnen hebben.

In tegenstelling tot anderen hierboven had ik liever een voice-over en deskundigen gehad en vandaar mijn iets mindere beoordeling.

avatar van Uzza_Sparta
Interessante en goede documentaire

avatar van OliverDogg
De docu toont wel aan dat er veel honger en armoede is, maar faalt om duidelijk te maken waarom, hij insinueert alleen maar, en kan niets hard maken. Ik stel me nog steeds de vraag waarom die mensen niet gewoon zelf wat vis proberen te vangen. Zoals eerder gezegd is het belang van aids in deze docu mij ontgaan, hoewel ze er heel lang bij hebben stilgestaan.
Wat de wapens betreft slaat de docu de bal ook helemaal mis, een piloot zegt dat hij ooit eens tanks vervoert heeft, maar dat was naar een ander Afrikaans land en we weten niet voor wie de tanks bedoeld waren, heel vaag dus, maar nu moeten wij veronderstellen dat de kapitalisten oorlogje spelen in Afrika. Het feit dat er welgeteld 1 journalist geïnterviewd is geweest die er iets over geschreven heeft overtuigt me ook niet echt.

Het was even wennen. Docu's ben ik gewend met verklarend e/o onderbouwend commentaar.
Deze ontbrak geheel hierin. Een beetje commentaar had de film beslist aangenamer kunnen maken, maar heb de indruk dat de regisseur bewust de keuze heeft gemaakt.
Want hoe ik de docu ervaarde was in eerste instantie de weerzin en de walging om aan te zien de hardnekkige omstandigheden daar. Elk gesproken woord zou overbodig zijn geweest. Mijn maag heeft beslist enkele omkeringen gemaakt in het aanzien van de misères.
In tegenstelling tot OliverDog vond ik het juist heel duidelijk weergegeven wat nu precies die armoede veroorzaakt. En zal daar ooit een einde aan komen?
Zo kwam gisteren in het nieuws dat we de Sahara gaan gebruiken om mega-zonnepanelengebieden te plaatsen om de westerse samenleving van energie te voorzien.
Prima, mooi, ambitieus, goedkoop en.....tsja.....de Sahara, daar zal niemand een bult over vallen, toch? Tót de projectontwikkelaar met het interview de voordelen opsomde, die o.m. fraaie vooruitzichten bood (voor ons) en het rijtje afsloot dat het óók goed is voor de werkgelegenheid en economie van de Afrikaanse betrokken landen.
Het wordt mooi in beeld gebracht en gesproken en doet ons geloven dat het werkelijk zo is.
Maar ik denk dat het begrip 'werkgelegenheid' hier een andere definitie nodig heeft. En die definitie is te vinden in wat deze film zeggen wil denk ik. Want ook in deze docu komen politici en beleidstaven aan het woord die exact hetzelfde uitdragen: 'wij (de westerse ondernemer(s)) verdienen goud geld en dragen bij (ze doen zelfs overkomen als barmhartige samaritanen) aan de werkgelegenheid en aan betreffende economie.
Bijdrage aan werkgelegenheid:Ja, ook in deze docu wordt getoond dat er werkelijk wergelegenheid wordt gecreëerd. De bevolking verschoont en fileert onder erbarmelijke omstandigheden de vis voor export naar Europa. Het enige wat overblijft zijn de vinnen en de kop van de vis. Die worden voor de eigen bevolking bewaard opdat ze tegen betaling van hun vediende hongerloontje uit de restanten hun eigen voedsel mogen schrapen. Létterlijk schrapen om het eten te ontdoen van de overtollige maden en schimmels. En de vrijgekomen ammoniazuren van de vislijken maakt de bevolking ziek en blind (oa scheurbuik en blindheid). En wat de docu laat zien is dit nog maar het puntje van de ijsberg.
En op de vraag van OliverDog waarom mensen niet gewoon zelf hun vis vangen voor voedsel:
De kans is groot dat het meer eigendom is van een land/magnaat/ondernemer en dat de vis alleen bestemd is voor commerciële doeleinden. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat het voor de bevolking verboden is om voor eigen consumptie te gaan vissen. Consumptie......shit, hoe ziek het in deze context klinkt. Want als de bevolking gewoon uit hun eigen meer hun voedsel zouden mogen halen is het geen consumptie, ze zouden een leven kunnen leiden, een echt leven.

Dit was slechts een aspect in de docu. Je moest de eindjes wél zelf aan elkaar zien te knopen. Maar de einden elkaar gevonden valt alles uiteindelijk helemaal op zijn plaats.
Het enige minieme minpuntje vond ik de focus op de bevolking van Tanzania. Het wekte een beetje de indruk of het om die uitbuiting en armoede ging, dáár. Slechts een kleine contextverschuiving behoefde het om kracht bij te zetten wat de film, naar ik veronderstel, eigenlijk zeggen wil: de gevolgen van (zgn liberaal) kapitalisme als gerechtvaardigd ecologische manipulatie. Ja, Darwin draait zich om in z'n graf.

Goeie reactie .

Thanx!

avatar van SnakeDoc
Ik stoorde mij toch een klein beetje aan de documentaire maker. Hij stelt nergens concreet de vraag 'brengen jullie wapens mee'. En daardoor blijft het allemaal wat mysterieus.

Wel schokkend om te zien hoe miljoenen euro's verdiend worden terwijl 100 meter verderop mensen sterven van de honger, en tot hun enkels in de blubber staan om graat en met maden bedekte viskoppen te verhandelen.

Vast normaal in Afrika, maar zo'n documentaire zet je toch weer even aan het denken.

avatar van eRCee
Het is nergens normaal, alleen doen we vaak wel alsof het normaal is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Vrij heftige documentaire, ik had eerlijk gezegd zonder al te veel voorkennis een activistische eco-docu verwacht met de focus op de gevolgen voor het milieu, maar het gaat vooral om de sociale en economische gevolgen van de Darwiniaanse nachtmerrie, en de survival of the fittest van de bewoners langs het Victoriameer.

Bijzonder ingetogen, soms zelfs bijna terloops vertellen de bewoners over het leven en de alom tegenwoordige dood- de schilder Jonathan, de nachtwaker, de prostituees- ze lijken zich er bij neergelegd te hebben. Je kunt maar beter teruggaan naar je dorp als je ziek wordt, want eenmaal dood is het een stuk duurder. Beelden en korte interviews zijn sterk en spreken soms voor zich; de vrouw tussen de rottende visresten, een zelfgenoegzame fabrikant, amorele piloten uit Oekraïne, maar soms worden ook wel snel conclusies getrokken, met name over de wapens- ze hadden kisten bij zich met als bestemming Angola en Congo- landen waar oorlog plaatsvond dús er zaten wapes in. Nou denk ik niet dat de piloten plastic badeendjes naar Afrika transporteerden maar iets meer onderzoek was wel op zn plaats geweest.

Het is een documentaire die niet vrolijk stemt, en hoewel de boodschap een bekende is en bijna iedereen het eigenlijk wel beseft (het gaat niet echt goed met de Aarde) kan het niet vaak genoeg gezegd -of liever getoond- worden. Ben overigens wel benieuwd hoe het nu is met de mensen daar en het ecosysteem in het meer, inmiddels ruim 10 jaar later.