Dolgie Provody (1971)

Alternatieve titels: A Long Goodbye | Long Farewells

Sovjet-Unie

geregisseerd door Kira Muratova
met Zinaida Sharko, Oleg Vladimirsky en Tatyana Mychko

Een moeder (Zinaida Sharko) is net gescheiden en leeft met haar zoon Ustinov (Oleg Vladimirsky) in een buitenwijk van Moskou. Ze vreest dat haar zoon haar eveneens zal verlaten. Krampachtig klampt ze zich aan de jongen vast en verstikt hem met haar aanhankelijkheid.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het is ook wat. Zie ik zes films van Muratova. Ik was er erg door geboeid, maar nota bene de film die ergens het meest klassiek is qua toon doet me dan weer het meeste. Niet veel ironie hier en voor Muratova's doen ook weinig humor. Het is een klein poëtisch drama. Te bourgeois blijkbaar voor de Russische censuur, want juist deze film bracht haar serieus in de problemen.

A Long Goodbye is wel echt een Muratova. Interieurs, cameraposities en herhaling. Het zit er allemaal in. Een verhaal over een jongen die wil ontsnappen uit het beperkte bestaan dat hij in appartementje met zijn moeder heeft, naar een onbekende vader en de moeite zie zijn moeder daarmee heeft. Prachtige scenes (onder andere de openingsscène, het stuk waarin hij met zijn moeder een korte vakantie heeft, de scene waarin moeder en zoon samen in thuis zijn en de moeder accepteert wat onvermijdelijk is.

Fraai en ontroerend.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zit ook dicht tegen 4.5* aan, maar Muratova is met deze film wel 8-10 jaar na de Russiche New Wave waar dit aan doet denken: Dolgaya Schastlivaya Zhizn (1966), het meer klassieke Dama s Sobachkoy (1960) (ook in Odessa, zoals Muratova) en Ya Shagayu po Moskve (1964). Dan kan ik dit niet hoger waarderen als de voorgangers.

Neemt niet weg dat dit zeer aangenaam en bij vlagen bloedstollend was. Het begin (dat in The Story of Film voorkomt), maar nog wel meer. In de tafelscènes en de interieurs verloochent Muratova zich overigens niet.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Drie titels erbij die op de to-see-lijst komen. Dank.