Nouvelle Vague (1990)
Genre: Experimenteel / Mystery
Speelduur: 90 minuten
Alternatieve titel: New Wave
Oorsprong:
Zwitserland / Frankrijk
Geregisseerd door: Jean-Luc Godard
Met onder meer: Alain Delon, Domiziana Giordano en Roland Amstutz
IMDb beoordeling: 6,5 (1.589)
Gesproken taal: Frans en Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Nouvelle Vague
Een man kijkt terug op zijn leven. Is hij nog in leven of is hij opgestaan uit de dood? Theologische overwegingen beginnen een rol te spelen in zijn gedachten.
Externe links
Acteurs en actrices
Lui / Roger Lennox / Richard Lennox
Elle: Elena Torlato-Favrini
Le PDG
Raoul Dorfman, l'avocat
Jules, le jardinier
La serveuse
La secrétaire
Robert, aka Bob
Dorothy Parker, la femme du docteur
Marquis
Video's en trailers
Reviews & comments
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Een van de meest experimentele films van GODard. Op het gebied van de montage en timing misschien wel de beste film ooit. Vergeleken met Nouvelle Vague zijn de gelaagdheid en de complexiteit (de structuur) van bijv. Zerkalo zwaar achterhaald. Niet voor iedereen...
***** / *****, alleen al voor de dolly shots (de camera is bijna altijd in beweging).
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Beste Speranza! Ik zie dat je dit meesterwerk hebt beoordeeld met 5 sterren . Ik zou er graag je mening willen lezen. Wat vind je hier precies meesterlijk aan? En hoe interpreteer jij het verhaal en de inhoud (thema's)? Ik ben er niet helemaal uit waar deze film precies over gaat. Dit is echt een lastige film om te begrijpen. En wat mij betreft veel ingewikkelder dan de ingewikkeldste film van David Lynch. Deze film is namelijk te abstract en erg cryptisch. Omdat dit meesterwerk bij mij in de top10 staat, ben ik heel erg benieuwd naar jouw reactie / mening. Mvg, Goga.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Ik kan me niet voorstellen dat iemand deze film kan doorgronden op inhoud of onderliggende thema's. Daar is deze film veel te abstract voor. Waarom heeft deze film zo'n indruk op mij gemaakt? Het is ware experimentele kunst. Deze film is een geniale stortvloed van beelden en klanken. Het kleurgebruik en de muziek zijn bijzonder fraai. Dit meesterwerk is de bekroning van de gelijknamige stroming.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Bedankt voor je reactie, maar iedereen kan zo’n antwoord geven. Een ‘echt’ antwoord heb je nog niet gegeven. Een antwoord waaruit blijkt dat je deze film gezien hebt. Wat gebeurt er bijv. met "Elle" (haar) in de hoofdrol?
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
Zo'n obscuur filmpje is het ook weer niet.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Zeker niet. Maar als deze film gezien hebt (al begrijp je het niet), moet je het wel gewoon weten. Heeft niets te maken met inhoud, meer met verhaal zelf.
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
Daar gaat het me niet om. Wie ben jij om publiekelijk af te vragen of om mensen de film wel gezien hebben?
Slappe vraag trouwens. Antwoord zal vast wel ergens in een plot outline of uittreksel te vinden zijn.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Daar gaat het me niet om. Wie ben jij om publiekelijk af te vragen of om mensen de film wel gezien hebben?
En wat is dit dan voor een site? Het gaat hier echt niet om de toplijstjes of stoer doen welke films je allemaal gezien hebt. Het is een discussiesite...
Apollinisch
-
- 21275 berichten
- 0 stemmen
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
... "Era la festa di San Gennaro,
quanta folla per la via...
Con Zazá, compagna mia,
me ne andai a passeggiá." ...
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film van Godard heb ik vreemd genoeg nog nooit gezien, maar als ik de plotbeschrijving lees ben ik toch wel reuzebenieuwd naar deze film, zeker als die van een regisseur komt die zich eind jaren zestig bekeerd had tot het maoïsme. Daar is hij dus duidelijk weer van teruggekomen en je zou haast zeggen dat de theologische overwegingen van de hoofdpersoon van Godard zelf zijn.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
"...De inhoud bestaat uit een stortvloed van beelden (negen cameralieden!), `klanken` (vijf bewerkers) en, natuurlijk woorden...."
9 cameralieden!
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Eentje voor de diehard filmgeeks.Hoewel:zelfs mensen die een Straub/Huilletje nuttigen bij het ontbijt zullen dit geen hapklare brok vinden.
Een "plot"omschrijving heeft hier geen enkele zin want er is geen plot,er gebeurt niets en er zijn geen personages.Oppervlakkig gezien vertelt Delon vanuit gene zijde,maar het motto van de film luidt:RES,NON VERBA dus wat doet het er toe.Al even oppervlakkig bekeken lijkt het alsof een evil twin van Delon zijn leven overneemt,maar dat idee wordt gaandeweg ook moeilijk vol te houden.Waarschijnlijk had goh-daar ook helemaal niet de bedoeling om een geestneuk à la Lynch/narratief experiment a la Resnais in elkaar te knutselen,maar houdt hij slechts naievelingen voor de gek.In gewone mensentaal:JLG deconstrueert hier het deconstrueren.
Echt vernieuwend is het allemaal niet:de tegenstelling tussen beeld en gepraat was toch al een Resnais stokpaardje,geimiteerd door middelmatige kopiisten als Duras .
De titel lijkt me trouwens net als de hele film een soort Resnais hommage te zijn,grondlegger van de NV immers,à peu pres.Dat zou dan ook de extreme hoeveelheid aan dollie/trekking sjots kunnen verklaren zoals we die van goh-daar niet in deze mate gewoon zijn.
Verder verwezenlijkt goh-daar hier een postmoderne droom:er wordt louter in pasklare citaten gesproken ,wie ze herkent krijgt overigens een ovatie van de regisseur zelf.
Ook de filmgeschiedenis wordt er bijgehaald:zo heeft "elle" wel degelijk een naam,die precies dezelfde is als die van Ava Gardner in TBC,enz. enz.
De voornaamste lol van de film lijkt dan ook te liggen in een wat flauw citatenspelletje,dat au fond het Tarantino niveau niet overstijgt en daarbij een stuk minder vermakelijk is.
Het verschilpunt met QT is dan dat goh-daar het uiteraard niet kan laten om wat maatschappijkritiek te spuien door wazige scènes rondom kunsthandel en andere uitwassen van het verderfelijke kapitalisme.
Gezegd dient te worden dat de cinematografie zwaar ok is,zeker 1 vd beste uit het oeuvre van de maestro überhaupt.
Tenslotte kudoi voor de extreem gevarieerde soundtrack.
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Nouvelle vague is een zeer goede Godard. De montage, de beelden, de belichting en de muziek zijn van een zeer hoog niveau, vergelijkbaar met 'Je Vous Salue, Marie', al is die laatste film nog een stuk intenser, minimalistischer en mooier. Meerdere kijkbeurten zijn vereist om het geheel op zijn plek te doen vallen, aangezien de stortvloed aan geluiden, beelden, dialogen en quotes door de uitzonderlijke montage op zeer complexe en ontoegankelijke manieren in elkaar grijpen. Na meerdere kijkbeurten, zijn er nog steeds veel open vragen en is mijn interpretatie enkel voorlopig en speculatief. Zoals ik het nu interpreteer staat het thema van de liefde centraal, waarbij de mogelijke zuiverheid en diepgang van de liefde in vraag wordt gesteld in de context van het hedendaagse kapitalisme, waarbij economische machtsverhoudingen diep zijn doorgedrongen in alle vormen van menselijke interactie, waarbij voor contemplatie en eenvoudigweg bij elkaar zijn in rust, zwijgzaamheid en gelijkheid, geen plaats meer is. De machtsverhoudingen nemen zo'n centrale plek in binnen het narratief dat de liefdesuitingen die we zien vaak een dubbele betekenis lijken te hebben, waarbij de ene betekenis oprecht aanvoelt en de andere deze oprechtheid weer ondermijnt. De vrouw stak haar hand uit naar de uitgetoken hand van een hulpeloze man, maar kon ondanks haar gevoelens voor hem, haar macht over hem en vooral zijn machteloosheid uiteindelijk niet verdragen, en kon de verleiding niet weerstaan om met diezelfde hand een poging te doen om hem van zijn leven te beroven. Paradoxaal genoeg bleek die laatste daad zo onomkeerbaar en radicaal, dat de man (of wellicht een mysterieuze kopie van hem) zich uiteindelijk weer aan die laatste hand heeft kunnen optrekken om zich boven de vrouw te verheffen en zijn machtspositie te consolideren. Uiteindelijk verbreekt hij deze vicieuze machtsstrijd door de uitgestrekte hand van de nu hulpeloze vrouw weer vast te pakken en haar weer op gelijke hoogte te brengen en samen afstand te nemen van het kapitaal dat deze strijd überhaupt heeft doen ontstaan, om samen weg te rijden, wellicht als kans voor de liefde, maar nog altijd in een cabriolet als heilige koe van het onvermijdelijke kapitalisme. 4*
P.s. Dank aan xgogax voor het mij aanraden van deze film!
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Als kijker word je volledig aan je lot overgelaten bij deze stortvloed van prachtige beelden, klanken en woorden (voor zover ik het heb kunnen volgen in drie talen). De regisseur wil graag moeilijk doen en mijn zegen heeft hij. Alleen heb ik er niets van begrepen (zal wel de bedoeling zijn geweest) en dat intrigeert het gebodene zelfs niet.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5481 stemmen
Nogal een vervreemdende Godard. Qua verhaal is het soms erg lastig te volgen. Godard houdt er nu eenmaal van om veel te experimenteren in zijn films en hier is dat niet anders.
Want hoewel er soms geen touw aan vast te knopen is, zorgt de visuele speelsheid ervoor, dat er in ieder geval nog voldoende te genieten valt. Want hoewel het zeker niet altijd even mooi is, hebben de beelden soms wel iets fascinerends. De kleuren zijn mooi en fel en de montage is meer dan in orde. Het vereist de nodige concentratie om de boel goed te kunnen blijven volgen. De dialogen ogen soms wat vreemd, alsof ze voorgelezen worden, maar ook daar zal Godard ongetwijfeld een bedoeling mee gehad hebben.
Uiteindelijk een lastig te beoordelen film. Soms mooi, soms ook niet. Godard heeft weleens geweldige ideeën. Deze ode aan de Nouvelle Vague (of is het iets anders?), wil ik nu niet bepaald geweldig noemen, maar het was wel een interessante kijkervaring, zoals de films van Godard dat eigenlijk bijna allemaal wel zijn.
3,0*
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Ook de filmgeschiedenis wordt er bijgehaald:zo heeft "elle" wel degelijk een naam,die precies dezelfde is als die van Ava Gardner in TBC,enz. enz.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
" 'Nouvelle Vague' is the history of cinema told as a biblical allegory
… the Old Wave is the Old Testament which depicts the classical era of cinema in its industrial-age and the New Testament is the New Wave where cinema has been weakened economically. ...
… The Torlato-Favrinis, the studio system, and the upper-classes exist in an isolated space but not entirely invincible to the movement of history. "
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Przesluchanie
Drama, 1989
13 reacties
Edvard Munch
Drama, 1974
13 reacties
Im Lauf der Zeit
Drama / Roadmovie, 1976
20 reacties
Topio Stin Omichli
Drama, 1988
22 reacties
Rekopis Znaleziony w Saragossie
Drama / Fantasy, 1965
23 reacties
To Vlemma tou Odyssea
Drama / Oorlog, 1995
20 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.