Edvard Munch (1974)

Zweden / Noorwegen
210 minuten / 174 minuten (bioscoopversie)

geregisseerd door Peter Watkins
met Geir Westby, Gro Fraas en Kerstii Allum

In de periode 1884 tot 1894, toen Edvard Munch zich liet inspireren door het impressionisme en het symbolisme, en zichzelf ontpopte tot Noord-Europa's meest verderfelijke en controversiële kunstenaar, komen bij Munch herinneringen aan de dood van zijn moeder, de dood van zijn zuster en zijn eigen ziektebed naar boven. Ook komen zijn affaire met mevrouw Heiberg, en zijn vriendschap met de anarchist Hans Jeager en de schrijver August Strindberg aan bod.

avatar van stephan73
Schijnt dit jaar nog op MOC te worden uitgebracht (hopelijk de 210 minuten versie)!

Ah, een film over de schilder van de wereldberoemde Schreeuw, waarop uiteindelijk zelfs de maskers uit Scream gebaseerd zijn.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
stephan73 schreef:

Het wordt inderdaad de lange versie. Schijnbaar in oktober.

avatar van Iketes
Vrij blind aangeschaft. Is inderdaad de lange tv versie met een boek(je) van 80 (!) pagina's erbij. Ben erg benieuwd naar de film (en ook naar de regisseur).

avatar van Leo1954
Prachtige film, haast als een documentaire. Uiterst boeiend en interessant.

Meneer Bungel
Pure filmkunst. Behoorlijk schandalig dat hier maar zes (!) stemmen bij staan.

avatar van Ataloona
Eens, heb 'm een paar jaar geleden gekeken voor CKV (heb toen ook nog een klein projectje gemaakt over Munch) en toen was ik helaas één van de weinigen die gefascineerd zat te kijken. Om mij heen werd al wat geïrriteerd gevraagd om een andere film, Mission Impossible en Madagascar waren namen die mij zijn bijgebleven, maar gelukkig hebben we toen de film uitgekeken. Was werkelijk beduust. Wellicht dat ik deze na mijn vakantie nog eens ga herkijken, misschien dat ik dan nog even een lofzang neerpen.

avatar van Querelle
Fictiefilm met een documentaire vorm, inclusief interviews, naturel of niet acteren, en verklarende voice-over. Maar met een unieke structuur en een vormgeving die impressionistisch aandoet.

Film valt opvallend veel in herhaling om de emoties van Munch, die van directe invloed op zijn werk zijn geweest, te benadrukken en om de onderlinge samenhang aan te tonen.
Zijn herinneringen aan ziekte, dood en verval worden in een adem getoond met zijn gevoelens van seksuele geremdheid, ontrouw, bindingsangst, verlatingsangst en jaloezie.
Maar keer op keer de zelfde beelden en het minutieuze verslag van zijn leven tussen 1884 en 1895, verspreidt over 210 minuten, is daardoor wel een lange en zware zit.

Ondanks dat blijft de film boeien tot het eind, misschien juist omdat elk detail van zijn leven uit die periode wordt belicht en je zo een zeer uitgebreide geschiedenisles krijgt over de overgang van impressionisme naar expressionisme, de verschillende kunstenaars, schrijvers en schilders uit Munch's vriendenkring in Berlijn, de tijdgeest, en tal van dialogen over liefde, huwelijk, vrouwen emancipatie enz.
Watkins maakt het heel groot, en zijn politieke en filosofische interesses, die in Punishmentpark bv. de film overheersen, hebben ook hier een belangrijke plek, maar in Edvard Munch wordt alles wat er verteld wordt, wel gekoppeld aan het onderwerp van de film: De psyche van Munch, waarom hij zo was, hoe hij dat vertaald heeft naar kunst en hoe de omgeving daar op reageerde.

Leuk detail: Sommigen van de critici die het werk van Munch neersabelen zijn mensen uit de omgeving, die gevraagd zijn hun mening over het werk te geven.

avatar van Querelle
Halve punt erbij. Eigenlijk was ik na Punishment Park van plan Watkins links te laten liggen, maar deze film leek me boeiend vanwege het onderwerp. Nu ben ik ook wel benieuwd naar zijn andere films. Vooral Culloden, the Wargame en Fritankaren.

Nog een aparte vermelding voor de casting van Edvard Grieg trouwens. Dat moet een flinke klus zijn geweest. Ik heb een hoop foto's en schilderijen bekeken, en alle acteurs (modellen zijn het eigenlijk) lijken enorm veel op de personages die ze moeten voorstellen.

Querelle schreef:
Edvard Grieg

Pfff, dat moet dus Edvard Munch zijn.

avatar van Flat Eric
Na het zien van de prachtige tentoonstelling Munch Van Gogh ben ik wel benieuwd naar deze film. Hoop dat ik hem ergens kan vinden...

avatar van Darbie
De volle mep gezien, 3 en 1/2 uur.
Maar wel in een tijdsbestek van 8 dagen, en in parten gezien......gelukkig maar.
Behalve zijn getoonde werk én de totstandkoming ervan, vond ik het een betreurenswaardige vertoning.