Soigne Ta Droite (1987)

Frankrijk / Zwitserland
Komedie / Drama

geregisseerd door Jean-Luc Godard
met Jane Birkin, Dominique Lavanant en Jean-Luc Godard

De film bestaat uit drie verhaallijnen vol scenes, die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Ten eerste is er een vliegtuigtrip van Godard zelf, in de film afwisselend "The Idiot" of "The Prince" genoemd, die een film bij zijn producenten gaat afleveren. Het tweede verhaal volgt een oefensessie van de popgroep Rita Mitsouko en het derde verhaal betreft een serie scenes met een te dikke man genaamd "the individual".

Als je niet beter wist zou je zweren dat JLG hier aan het autoparodieren is geslagen.Hij heeft zichzelf gemodelleerd naar de schlemielen van Tati en Chaplin en zijn persona de naam l'idiot meegegeven,verwijzing naar Dostoievski uiteraard.
We kunnen deze film omschrijven als een wat flauwe klucht waar de regisseur mbv allegorische personages als l'individu etc. een beeld tracht te schetsen van de Franse maatschappij medio jaren 80,en de id is dat we daar niet blij van moeten worden.Die allegorie wordt het duideijkst geillustreerd door de vliegreis,met het vliegtuig als een soort moderne variant op het narrenschip.
Dat het hier om autoparodie zou kunnen gaan blijkt ook uit de absurde scènes rondom de opnames van het blijkbaar ooit echt bestande pulpbandje les RM,een parodie dan op de stones film SFTD die Godard in de sixties maakte.
Het grappigste aan de film was de treinreis waarin we ontdekken dat l'individu een Belg is die zowaar Frans heeft geleerd,en een vernietigende imitatie geeft van het gebrabbel dat bij Belgen voor Frans moet doorgaan.De daaropvolgende referenties aan de Heizel ramp zijn dan al minder grappig.
Opvallend is dat JLG via een Borges citaat het motto van zijn hele zgn. postmoderne periode lijkt uit te spreken:beter dan zelf nieuwe boeken(films) schrijven (maken) kunnen we beter oude boeken(films) heruitvinden.
Cinematografisch verre van "geniaal"en eerder te zien als een uitgeblust eerbetoon aan eerder werk.En ook een tsunami aan literaire citaten en pseudo-diepzinnige,poetische bespiegelingen draagt bij aan de afwezigheid van feestvreugde.
De onvermijdeijke voice-over wordt ditmaal verzorgd door François Perier,die net als vele andere bekende acteurs een cameo heeft.
De soundtrack van les rita mitsuoko moet wel een van de debielste ooit zijn.