Paris Vu Par... (1965)

Alternatieve titel: Six in Paris

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol, Jean Douchet, Jean-Luc Godard, Jean-Daniel Pollet, Éric Rohmer en Jean Rouch
met Stéphane Audran, Barbet Schroeder en Jean-Michel Rouzière

Zes karakterschetsen van zes verschillende Parijse wijken gemaakt door zes nouvelle vague regisseurs. St. Germain des Pres (Douchet), Gare du Nord (Rouch), Rue St. Denis (Pollet), and Montparnasse et Levallois (Godard) gaan allen over de liefde, flirten en prostitutie; Place d'Etoile (Rhomer) gaat over een fourniturenhandelaar en zijn paraplu; en La Muette (Chabrol) gaat over een bourgeois familie en oordopjes.

Je geeft 6 NV regisseurs een 16mm om Parijs te filmen,dat geeft dan de volgende resultaten.
Deel 1: in het quartier latin ontmoeten wij wat studenten die zich bezig houden met allerhande liefdesspelletjes en bedrog. Verder een niemendalletje.
Deel 2: het beste van het stel,spelend rond het GDN en van documentaire filmer Rouch.Bestaat uit welgeteld 3 takes en gaat over een pasgetrouwd koppeltje waarvan hij zich kiplekker voelt in het miniscule flatje,zij niet.Dit leidt tot ruzie en een mysterieuze ontmoeting met catastrofale afloop.Goed gedaan.
Deel 3: Saint-Denis,tussen de paupers.1of andere sukkel zal worden ingewijd door een hoer,maar eerst wordt er spaghetti gegeten. Een slaapmiddel,deze episode.
Deel 4:rondom place de l'etoile van Rohmer. De brave fourniturenhandelaar en ex 400m kampioen Jean-Marc verbeeldt zich á la Hitchcock dat hij een moord heeft gepleegd.Opmerkelijk voor deze Rohmer: vrijwel geen dialoog.
Deel 5: organisé par Godard, filmé par Sayles.Uitwerking van een anecdote uit UFEUF van Godard,met verder als enige opvallende element de achtergrondherrie.
Deel 6 van Chabrol:een bourgeois koppel gespeeld door meneer en mevr. Chabrol( Audran) heeft allicht doorlopend ruzie.In deze proto 68 film vernielt hun zoon een portret van Adenauer( De Gaulle mocht zeker niet van de censor) en sluit zich vervolgens af voor hun gekakel. Met noodlottige consequenties.