Le Beau Serge (1958)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Chabrol
met Edmond Beauchamp, Gérard Blain en Jean-Claude Brialy

Francois keert na lange tijd terug naar zijn geboortedorp op het Franse platteland en ziet tot zijn grote verbazing dat zijn oude vriend Serge totaal veranderd is.

avatar van Drs. DAJA
Met deze film opende Claude Chabrol het tijdperk van de Nouvelle Vague. Ondanks dat de film destijds een redelijk succes was is hij (in ieder geval in de Benelux) niet al te makkelijk op DVD te vinden.

Trage, gedetailleerde, wanhopig sombere, romantisch melodramatische film, vol alcohol, ellende, hopeloosheid en depressies, volgens het Franse new wave/naturalisme concept. De restanten van een vriendschap worden krachtig en zonder sentiment neergezet.

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > TV5Monde > 14:00 uur (met Nederlandse ondertitels)

Goed verfilmd, heel rauw en hard. Voor 1958 behoorlijk vooruitstrevend denk ik.

Nouvelle-vague-film en ik kan me voorstellen dat het grote publiek, vertrouwd met de cinema van papa met zijn traditionele onderwerpen en gevestigde maatschappelijke waarden, niet unaniem enthousiast was met het nieuwe genre en zekerlijk niet met een film als deze "Le Beau Serge", geen voorbeeld van vlotte toegankelijkheid.
Het is een sobere, trieste film, zich voor een stuk bewegend op het psychologisch vlak en waarbij Chabrol in zijn directe, hoekige stijl, met zijn verrassende overgangen tussen de opeenvolgende scènes en toch met een intrige waarvan lange tijd het hoofdthema in vraag blijft, niet bepaald een echt boeiend filmwerk aflevert.
Het acteerwerk is goed. Jean-Claude Brialy en Gérard Blain zijn elkaar waard en een jonge Bernadette Lafont is geknipt voor dergelijke uitdagende rol.