- Home
- Cast & crew
- Jean-Luc Godard
Delen
Jean-Luc Godard
Overleden op: 13-09-2022 (91)
Geboren: 3 december 1930 in Parijs
Bekend van: À Bout de Souffle, Le Mépris en Pierrot le Fou
IMDb profiel: Jean-Luc Godard
Wikipedia: Jean-Luc Godard (wikicode: 5865 )
Over Jean-Luc Godard
Jean-Luc Godard is een Franse regisseur die mede aan de basis stond van de 'Nouvelle Vague', een filmstroming uit de jaren 60 die zich afzette tegen de gevestigde normen in cinema. Hij wordt gezien als een tegendraadse en uitgesproken filmmaker. Godard was de eerste die de techniek van de 'jump-cut' toepaste. Zijn bekendste films komen uit de jaren 60, waarbij hij samenwerkte met acteurs als Anna Karina en Jean-Paul Belmondo. Zijn latere werk is steeds experimenteler van vorm en had minder commercieel succes. Naast zijn eigen films analyseerde Jean-Luc Godard (die zijn carrière begon als filmcriticus) ook andermans werk in de serie 'Histoire(s) du cinéma'. Godard kreeg diverse prijzen voor zijn oeuvre en wordt gezien als een van de meest invloedrijke regisseurs aller tijden.
Bekend van
Volledige filmografie (202)À Bout de Souffle
als The Snitch
Le Mépris
als Lang's Assistant Director
Pierrot le Fou
Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution
Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux
als The Lover Reading Poe (stemrol) (onvermeld)
Bande à Part
als Narrator (stemrol) (onvermeld)
Une Femme Est une Femme
Cléo de 5 à 7
als L'Homme aux Lunettes Noires / Actor in Silent Film
Masculin Féminin
Week End
Le Petit Soldat
als Man at Railway Station (onvermeld)
Made in U.S.A.
Prénom Carmen
Adieu au Langage
2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle
Une Femme Mariée: Suite de Fragments d'un Film Tourné en 1964
La Chinoise
Passion
Sympathy for the Devil
Détective
Je Vous Salue, Marie
Hélas pour Moi
Éloge de l'Amour
Les Carabiniers
Sauve Qui Peut (la Vie)
Notre Musique
Tout Va Bien
Film Socialisme
Ro.Go.Pa.G.
Le Livre d'Image
als Narrator (stemrol)
Ici et Ailleurs
als Narrator (stemrol)
Chambre 666
Aria
Nouvelle Vague
Loin du Vietnam
King Lear
Numéro Deux
Paris Vu Par...
Histoire(s) du Cinéma
Soigne Ta Droite
Ten Minutes Older: The Cello
JLG/JLG - Autoportrait de Décembre
Le Gai Savoir
For Ever Mozart
Le Vent d'Est
Amore e Rabbia
Les Plus Belles Escroqueries du Monde
Les Sept Péchés Capitaux
Grandeur et Décadence d'un Petit Commerce de Cinéma
Allemagne 90 Neuf Zéro
British Sounds
Présentation ou Charlotte et Son Steak
Les Fiancés du Pont Mac Donald ou (Méfiez-Vous des Lunettes Noires)
Le Plus Vieux Métier du Monde
Vladimir et Rosa
De l'Origine du XXIe Siècle
Charlotte et Son Jules
Pravda
Letter to Jane: An Investigation about a Still
Lotte in Italia
Comment Ça Va?
Nous Sommes Tous Encore Ici
Godard Seul le Cinéma
Ponts de Sarajevo
Deux Fois Cinquante Ans de Cinéma Français
The Old Place
3x3D
Les Enfants Jouent à la Russie
Charlotte et Véronique, ou Tous les Garçons S'appellent Patrick
Les Cahiers du Cinéma, la Création d'une Empreinte
Samengewerkt met
Reacties
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
1. Pierrot le Fou (1965) (5 sterren)
2. Mépris, Le (1963) (5 sterren)
3. Week End (1967) (5 sterren)
4. À Bout de Souffle (1960) (5 sterren)
5. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962) (5 sterren)
6. Alphaville (1965) (4,5 sterren)
7. Masculin, Féminin (1966) (4,5 sterren)
8. Bande à Part (1964) (4 sterren)
9. Chinoise, La (1967) (4 sterren)
10. Petit Soldat, Le (1963) (3,5 sterren)
11. Femme est une Femme, Une (1961) (3 sterren)
2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967), Sauve Qui Peut (la Vie) (1980), Passion (1982), Je Vous Salue, Marie (1985), Made in U.S.A. (1966), en Prénom Carmen (1983) moet ik nog zien!
starbright boy (moderator films)
-
- 21277 berichten
- 4417 stemmen
3 films gezien, ik ben geen grote fan vooralsnog. Al vond ik geen van de films echt vervelend.
1) Bande à Part 3.5*
2) Week End 3.0*
3) Au Bout de Souffle 3.0*
Le Mépris en Vivre Sa Vie trekken me het meest van de andere films.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
One Plus One is een geweldige film.
De wijze waarop hij destructie tegenover constructiezet in deze film is heel mooi gevonden.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Vergeet vooral dit meesterwerk niet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Zonder de link te gebruiken gok ik dat het hier om die film met die mooie beelden gaat, Helas Pour Moi meen ik..
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
UPDATE van 9 augustus 2005
1. Pierrot le Fou (1965) (5 sterren)
2. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967) (5 sterren)
3. Le Mépris (1963) (5 sterren)
4. À Bout de Souffle (1960) (5 sterren)
5. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962) (5 sterren)
6. Week End (1967) (4,5 sterren)
7. Alphaville (1965) (4,5 sterren)
8. Bande à Part (1964) (4 sterren)
9. Masculin, Féminin (1966) (4 sterren)
10. Une Femme est une Femme (1961) (3,5 sterren)
11. La Chinoise (1967) (3,5 sterren)
12. Le Petit Soldat (1963) (3,5 sterren)
13. Passion (1982) (3,5 sterren)
14. Prénom Carmen (1983) (3 sterren)
Je Vous Salue, Marie kan ik nergens vinden.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
1. Le Mepris (1963) (4,5*)
2. Bande a Part (1964) (4,5*)
3. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962) (4,5*)
4. A Bout de Souffle (1960) (4,5*)
5. Pierrot le Fou (1965) (4,5*)
6. Le Petit Soldat (1963) (4*)
7. Alphaville, une Etrange Aventure de Lemmy Caution (1965) (3,5*)
8. Week End (1967) (3,5*)
9. Une Femme est une Femme (1961) (3,5*)
Ik hoop dat een aantal herzieningen nog tot de eerste 5* leidt. Verder heb ik hier nog liggen:
- Made in U.S.A (1966)
- Prenom Carmen (1983)
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Die plaats ik pas in de top na een herziening. Ik kan me alleen nog wat vage diepe beelden herinneren en iets met eb en vloed.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
1. Bande à Part (3,5 *)
2. À Bout de Souffle (3 *)
3. Alphaville (3 *)
4. Le Mépris (3 *)
5. Éloge de l'Amour (2 *)
6. Détective (1,5 *)
7. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1 *)
Niet echt zo'n fan van de man...
Schizonoid
-
- 356 berichten
- 188 stemmen
Ben na "A bout de Souffle" helemaal verkocht, dit is echter de enigste wat ik tot nu toe heb gezien van deze man.
Band of outsiders, Weekend en Le Mepris staan wel op de verlanglijst
Sokolsky
-
- 74 berichten
- 2444 stemmen
1. À bout de souffle (4,5)
2. Le Mépris (4)
3. Bande à part (4)
Ik heb ook nog de korte film Charlotte et Véronique, ou Tous les garçons s'appellent Patrick van hem gezien. Ook een aanrader, het filmpje stamt van voor zijn meesterwerken maar is wel een typische Godard.
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Er is ook nog een korte film, 'anticipation' genaamd, die een beetje in dezelfde stijl is als alphaville. Heel indrukwekkende beelden.
Mooi is die zin aan het eind van week end trouwens: 'end of cinéma|end of world'
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1675 stemmen
Heb 3 films van hem gezien. Leuk maar niet erg goed, wel prachtig gefilmd alledrie.
1. Pierrot le Fou 3.5*
2. Made in USA 3.5*
3. Prenom Carmen 3.0*
eRCee
-
- 13287 berichten
- 1923 stemmen
5. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962) (5 sterren)
Je stem is niet terug te vinden bij deze film.
Vivre Sa Vie is tot nu toe de enige film van Godard die ik heb gezien (4,5*). Topwerk, dus ik ben zeer benieuwd naar meer. De vertelstructuur in combinatie met de wederkerende muziek deed mij een beetje denken aan Dogville. Is Godard een inspiratiebron voor Von Trier geweest?
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Leuk stukje over Dziga Vertov Group waar Jean-Luc Godard deel uitmaakte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dziga_Vertov_Group
Mijn favoriete film van Godard’s political cinema is Le Vent d’est.
Interessante analyse over Le Vent d’est is o.a. hier te vinden.
Le Vent d'est is the most experimental of the series of Maoist films; it is also the most coherent in its application of Althusserian politics.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
"In VENT D'EST Godard and Gorin went so far as to call the French Communist Party (the PCF) "enemies who pose as Marxists." The film explicitly attacked the PCF, trade unionism in France, and the Russian Communist Party for abandoning the dictatorship of the proletariat and striving merely for economic progress. In class terms, Western European and American labor unions benefit from the economic position of their own countries, from the exploitation of Third World labor, and from the division of labor according to sex. The collaborationist union committeeman in VENT D'EST represented Godard and Gorin's scorn for what many in France saw as the unions' betrayal of the working class in their failure to make qualitative demands, so that workers could integrate the personal aspects of their life with their life on the job — thus the appeal of the Chinese Cultural Revolution. And if the workers' organizations were not helping the workers, neither were the well-intentioned university students."
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12487 stemmen
Pas twee Godard films gezien; Le Mepris (4*) en het fantastische A bout de souffle (5*). Ben zeker benieuwd naar de rest van zijn oeuvre.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
UPDATE
1. Le Vent d'est (1970)
2. Pierrot le Fou (1965)
3. Notre musique (2004)
4. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967)
5. Je Vous Salue, Marie (1985)
6. Le Mépris (1963)
7. À Bout de Souffle (1960)
8. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962)
9. Week End (1967)
10. Tout va bien (1972)
11. Passion (1982)
12. Éloge de l'amour (2001)
13. Sauve Qui Peut (la Vie) (1980)
14. La Chinoise (1967)
15. Bande à Part (1964)
16. Lotte in Italia (1971)
17. Alphaville (1965)
18. Le Petit Soldat (1963)
19. Masculin, Féminin (1966)
20. Une Femme est une Femme (1961)
21. Ici et ailleurs (1976)
22. Nouvelle vague (1990)
23. Vladimir et Rosa (1970)
24. Numéro deux (1975)
25. Prénom Carmen (1983)
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Het is lang geleden dat ik een film van godard heb gezien, maar vroeger was ik helemaal weg van Pierrot le fou en week end.
Ben benieuwd wat ik er nu van zou vinden.
starbright boy (moderator films)
-
- 21277 berichten
- 4417 stemmen
Voor een appel en een ei (een euro of 7 a 8 ) zijn nu zes Godard-films in prima edities verschenen in Nederland:
Alphaville
Une Femme Est Une Femme
Le Petit Soldat
Made in the USA
Prenom Carmen
Le Detective
jordybeukeboom
-
- 6790 berichten
- 2412 stemmen
Waar is die foto van Godard met zijn hoed gebleven, die vond ik veel karakteristieker
Wouter
-
- 18621 berichten
- 2973 stemmen
Vind deze erg mooi. Geen idee wat de vorige was.
jordybeukeboom
-
- 6790 berichten
- 2412 stemmen
Ach, ik haal de poster van Au Bout de Souffle (Belmondo) en Godard zelf door elkaar...
sinterklaas
-
- 11626 berichten
- 3214 stemmen
Au Bout de Souffle vond ik een beetje slapjes en Detective was geen ene fuck aan.
eRCee
-
- 13287 berichten
- 1923 stemmen
Godard wordt 1 december onderscheiden met een Life-time Achievement Award door de European Film Academy:
"Als actief filmmaker en bezield waarnemer en criticus van de filmkunst heeft Jean-Luc Godard gedurende meer dan 50 jaar de weg gevormd zoals wij naar Europese cinema kijken. Vanaf zijn eerste film A Bout de Souffle (Breathless, 1960) met Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg, een mijlpaal van de Nouvelle Vague, tot nu toe, heeft hij voortdurend op gepassioneerde wijze het publiek en de critici verrast, uitgedaagd, verbijsterd en gestreeld."
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het valt me wel op dat Godard alle films waardoor hij bekend geworden is in een heel korte tijd achter elkaar heeft gemaakt. Na de eerste 10 jaar van zijn filmcarrière heeft hij zo op het eerste oog niet veel bijzonders gemaakt, of wel?
eRCee
-
- 13287 berichten
- 1923 stemmen
Van zijn latere werk ken ik niks. Of dat 'gedurende 50 jaar' en 'voortdurend' helemaal terecht is kan je inderdaad betwijfelen, maar dat neemt niet weg dat hij die award ruimschootst heeft verdiend. In tien jaar tijd nota bene.
starbright boy (moderator films)
-
- 21277 berichten
- 4417 stemmen
Ik ken ze, op een na, ook niet, maar ik weet wel dat zijn films na die tijd serieuzer, maar minder vernieuwend en minder toegankelijk worden en gemiddeld minder indruk maakten. Meer voor een fanatieke groep liefhebbers. Al zijn er wel een hoop mensen die Godards reeks Histoires de Cinema uit 1998 het beste vinden dat de man ooit maakte.
Spiekercoen
-
- 326 berichten
- 1417 stemmen
Vooral zijn oude werk gezien, nog veel te gaan.
À bout de souffle 4,5*
Une femme est une femme 4*
Bande à part 4*
Vivre sa vie: Film en douze tableaux 3,5*
Pierrot le fou 3,5*
Mépris, Le 3,*