menu
zoeken in:
avatar van stephan73
Eerbetoon van Godard aan Rohmer

Jammer dat mijn Frans zeer slecht is, maar het zal wel een hartverwarmend eerbetoon zijn!

avatar van xgogax
Van de week Les enfants jouent à la Russie gezien en die vind ik op dit moment beter dan Allemagne 90 Neuf Zéro . Beide films lijken namelijk heel erg op elkaar . Verder heb ik nog een meesterwerk ontdekt : JLG/JLG - autoportrait de décembre !


UPDATE

01. Je Vous Salue, Marie (1985)
02. Pierrot le Fou (1965)
03. Histoire(s) du cinéma
04. Éloge de l'amour (2001)
05. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967)
06. Nouvelle vague (1990)
07. Notre musique (2004)
08. Le Vent d'est (1970)
09. JLG/JLG - autoportrait de décembre (1995)
10. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962)
11. Sauve Qui Peut (la Vie) (1980)
12. Masculin, Féminin (1966)
13. Les enfants jouent à la Russie (1993)
14. Passion (1982)
15. Le Mépris (1963)
16. À Bout de Souffle (1960)
17. Allemagne 90 Neuf Zéro (1991)
18. Hélas pour Moi (1993)
19. King Lear (1987)
20. For Ever Mozart (1996)
21. De l'origine du XXIe siècle (2000)
22. Une Femme est une Femme (1961)
23. Tout va bien (1972)
24. Bande à Part (1964)
25. Week End (1967)
26. La Chinoise (1967)
27. Détective (1985)
28. Prénom Carmen (1983)
29. Alphaville (1965)
30. Lotte in Italia (1971)
31. Petites notes à propos du film 'Je vous salue, Marie' (1983)
32. Le Petit Soldat (1963)
33. Ici et ailleurs (1976)
34. Vladimir et Rosa (1970)
35. Numéro deux (1975)

avatar van fappie
Waren zijn films wel winstgevend?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een deel wel en een deel niet.

avatar van fappie
Zoals ?

avatar van Mochizuki Rokuro
Zelfs tijdens mijn vakantie in de Dordogne heb ik aan xgogax moeten denken. Zie hier waarom, een tribute.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i48.tinypic.com/28h24io.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


avatar van Drs. DAJA
Lijkt me dat die gans met interessantere dingen is gevuld dan het oeuvre van Godard.

avatar van McSavah
Heb nu 15 Godards erop zitten, werkt behoorlijk verslavend. Pas eentje die niet uit de jaren '60 komt gezien. Kijk niet echt uit naar zijn meer recente films, al vond ik Je Vous Salue, Marie visueel heerlijk.

01. 5.0* - Pierrot le Fou (1965)
02. 4.5* - Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962)
03. 4.5* - Masculin, Féminin: 15 Faits Précis (1966)
04. 4.5* - Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution (1965)
05. 4.0* - Le Mépris (1963)
06. 3.5* - Bande à Part (1964)
07. 3.5* - Je Vous Salue, Marie (1985)
08. 3.5* - Made in U.S.A. (1966)
09. 3.5* - Le Petit Soldat (1963)
10. 3.0* - À Bout de Souffle (1960)
11. 3.0* - Une Femme Mariée: Suite de Fragments d'un Film Tourné en 1964 (1964)
12. 3.0* - Week End (1967)
13. 3.0* - La Chinoise (1967)
14. 3.0* - Une Femme Est une Femme (1961)
15. 2.0* - 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967)

avatar van xgogax
Een tijdje geleden zijn geniale video-essay Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) gezien . Het is een complexe en abstracte compilatie ( samenvatting ) van de voornaamste momenten van Histoire(s) du cinéma .
Waarschijnlijk moet Histoire(s) du cinéma een academisch boek voorstellen dat maar liefst uit 8 hoofdstukken bestaat en Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) is daar een conclusie / samenvatting van .

Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004) is een geniaal stukje cinema . Wat mij betreft beter dan al die andere delen van Histoire(s) du cinéma . Superlatieven schieten tekort . Staat hoog in mijn top 3 !


UPDATE

01. Je Vous Salue, Marie (1985)
02. Éloge de l'amour (2001)
03. Moments choisis des histoire(s) du cinéma (2004)
04. Pierrot le Fou (1965)
05. Nouvelle vague (1990)
06. Le Vent d'est (1970)
07. 2 ou 3 Choses Que Je Sais d'Elle (1967)
08. Passion (1982)
09. Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux (1962)
10. Notre musique (2004)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Eindelijk een foto van Godard!

avatar van stephan73
Hé! Mijn oude avatar.

avatar van stephan73
Godard krijgt een ere oscar bij de eerstvolgende oscar-ceremonie. Dat zijn in ieder geval de plannen, maar als het aan Godard zelf ligt gaat dat niet gebeuren!

The director who ignored Hollywood - News, People - The Independent - independent.co.uk

avatar van Baggerman
stephan73 schreef:
Dat zijn in ieder geval de plannen, maar als het aan Godard zelf ligt gaat dat niet gebeuren!


Ik vroeg me dat ook al af, zeker omdat hij deze zou moeten krijgen in één of ander achteraf ceremonietje en niet tijdens het echte gala!

avatar van xgogax
There is a God , and there's GODard ...

avatar van Baggerman
xgogax schreef:
There is a God , and there's GODard ...


Ja, maar beider wegen zijn voor een gewoon mens ondoorgrondelijk...

avatar van Drs. DAJA
En met een beetje gevoel voor logica geloof je niet in beide.

avatar van rokkenjager
Hoe bedoel je 'met een beetje logica geloof je niet in Godard'?

avatar van xgogax
Baggerman schreef:
(quote)


Ja, maar beider wegen zijn voor een gewoon mens ondoorgrondelijk...
Beider werken zijn dan ook niet rechtsreeks bedoeld voor een ' gewone ' sterveling . Met andere woorden er zijn altijd tussenpersonen vereist die hun werken kunnen verduidelijken ( indien nodig ) aan Sjakie en Anita , Yousuf en Fatima , als je maar snapt wat ik bedoel .
Gelukkig heeft God ( samen met GODard , de spirituele vader van de (post)moderne cinema ) nog altijd Tarantino geschapen / gekneden voor een gewoon mens .

avatar van Baggerman
xgogax schreef:
Gelukkig heeft God ( samen met GODard , de spirituele vader van de (post)moderne cinema ) nog altijd Tarantino geschapen voor een gewoon mens .


Is Gòdard de vader van Tarantino?

Vandáár die ere-Oscar! Tarantino zit dus óók in het comité voor de Academy Award Speciale Oscars!!!!

avatar van xgogax
Baggerman schreef:
(quote)


Is Gòdard de vader van Tarantino?

Vandáár die ere-Oscar! Tarantino zit dus óók in het comité voor de Academy Award Speciale Oscars!!!!
De ' spirituele ' vader van Tarantino . Zonder GODard zou Tarantino nu een onbekende citizen of the USA zijn .

Een ere-Oscar geven aan GODard is een heiligschennis ( op z'n minst een diepe belediging naar hem en zijn fans ) ...

avatar van Ramon K
of zonder Jim McBride.....

avatar van xgogax
Lijkt me sterk aangezien Tarantino gewoon de stijl ( met al die verwijzingen etc. ) van GoDard hanteert .

Breathless is een ' remake ' van À Bout de Souffle (1960) . Dus zonder het origineel van GoDard was er ook geen remake !

Overigens , Breathless is een schitterende film ( , krijgt van mij ruim **** ) , maar deze ga je toch niet met het origineel vergelijken . Breathless mag niet eens in 1 adem genoemd worden met een meesterwerk van het kaliber À Bout de Souffle (1960) . Als je dat niet inziet is dat je goed recht , aangezien ik toch niet van plan ben om er iemand te gaan overtuigen van diens ongelijk .

avatar van Ramon K
Lijkt me sterk aangezien Tarantino gewoon de stijl ( met al die verwijzingen etc. ) van GoDard hanteert .


Maar de aard van de verwijzingen ligt eerder bij McBride (Amerikaanse popcultuur) en ook de manier waarop T muziek gebruikt heeft ie eerder van McBride afgekeken....

De remake is een favoriete film van Tarantino en hij verwijst ook in zijn werk naar die film.

Ik vind Godard's film historisch belangrijker, technisch beter, invloedrijker etc, maar qua smaak en esthetisch karakter ligt McBride's film misschien wel ietsje dichter bij me.

Moet kunnen! Ik noem ze dus wel in 1 adem, maar wel om totaal verschillende redenen.

avatar van xgogax
Films van GoDard zijn eigenlijk video-essays . De verwijzing naar politiek en kunst is de essentie van essays . Die verwijzingen hebben dus een functie en een doel .

Verwijzingen van Tarantino slaan gewoon nergens op , omdat zijn films geen essays zijn . Hij verwijst omdat hij wil verwijzen , zonder reden . Dat kan je toch niet serieus nemen . Zijn verwijzingen hebben absoluut geen academisch karakter ! Met andere woorden , je kunt zijn films niet echt in een theoretisch kader plaatsen .

Dat is een van de grote verschillen tussen GoDard en Tarantino , naast natuurlijk ook de audiovisuele / technische verschillen als de montage en de cinematografie . De montage ( en cinematografie ) in films van GoDard is van de buitencategorie , vergelijkbaar met die van de Sovjetmeesters ( Vertov , Dovzhenko etc. ) van weleer ...

avatar van Ramon K
Verwijzingen van Tarantino slaan gewoon nergens op , omdat zijn films geen essays zijn .


Geen academisch karakter, wel (pop)culturele waarde. Nergens heb ik het idee dat Tarantino ons wil onderwijzen. Wel vormen zijn films een mooie liefdesbrief aan de cinema van weleer. Ook niets mis mee.

avatar van xgogax
Ramon K schreef:
(quote)


Geen academisch karakter, wel (pop)culturele waarde.
Hoe dan ? Een MTV-clip heeft ook een (pop)culturele waarde . Of een bepaalde kledingstijl ...
Wel vormen zijn films een mooie liefdesbrief aan de cinema van weleer. Ook niets mis mee.
Dat is subjectief . Verder heeft dat niet zo veel met de kwaliteit van z'n werk te maken .

avatar van Ramon K
Ik vind het best jongen. Denk er zelf maar eens over na. Ik word een beetje moe van dat godARD-opgehemel en dat Tarantino-gebash van je. De twee verschillen totaal van stijl en willen iets totaal verschillends met hun cinema uitdragen. Appels en peren. Tarantino houdt vergeten cinema in stand met zijn films en heeft met zijn oeuvre zelfs eigen cultuur gekweekt. Tarantino is popcultuur geworden zelfs.

avatar van xgogax
Ramon K schreef:
Denk er zelf maar eens over na.
Bij Tarantino hoef ik dat gelukkig niet zo lang te doen ...
Ik word een beetje moe van dat godARD-opgehemel en dat Tarantino-gebash van je.
Ik nog niet !
Tarantino houdt vergeten cinema in stand met zijn films ...
Tarantino houdt helemaal NIETS in stand ! En wat gebeurt er wanneer zijn films 40 , 50 of 60 jaar oud zijn !? Goede film blijven goed en doorstaan altijd de tand des tijds . Slechte films blijven slecht . Die raken sowieso een keer in de vergetelheid .
Zijn films hebben gewoon niets te bieden . Zijn waarschijnlijk voor sommigen alleen maar vermakelijk , maar voor hoe lang ? Gebakken lucht = gebakken lucht !
... en heeft met zijn oeuvre zelfs eigen cultuur gekweekt. Tarantino is popcultuur geworden zelfs.
Daar geloof ik helemaal niets van ! Een grote fanbase op na houden , houdt toch niet in dat je zelf de ' popcultuur ' bent .

Naar mijn mening is de popcultuur een " DominantE " cultuur die NU heerst . En het is echt niet zo dat Tarantino een mode-icoon is of dat iedereen in de samenleving zijn levensstijl heeft aangenomen . Hij is niet eens dominant en invloedrijk in de filmwereld , laat staan in de samenleving ...

avatar van xgogax
Een film ( van Tarantino over 50 jaar ) van 60 jaar oud verwijst naar ( parodieert ) een andere , wat oudere , film . Is dat filmkunst ? Wie heeft er wat aan ?

avatar van Ramon K
En zoek nu, in die lange tirade van je, eens naar wat Tarantino WEL is. En vraag je dan af of Tarantino meer pretendeert te zijn,

Over 50 jaar kijkt men naar een Tarantino om een impressie te krijgen van de tijd van NU. In die (deze) tijd heersen recreatief drugsgebruik, coole slang, strips, een interesse in oude films (dvdtijdperk), een bepaalde humor, een bepaalde kledingstijl, geweld etc......... En die elementen kwamen weer uit oude films, T maakte die dingen weer populair bij een publiek.

Als ik over 50 jaar deze film terugzie, dan zie ik mijn eigen jeugd weer, mijn eigen cultuur en mijn eigen (filmische/filmhistorische) interesses. Tarantino ;s oeuvre is echt een onderdeel van mijn tijd. We gebruikten dialogen uit de film, droegen een tijd colbertjes, draaiden nummers van de soundtrack, experimenteerden met drugs en we zeverden met elkaar over niets (voetmassages wellicht?). Oh nee. Door de films van T realiseerden we dat we vaak zeverden over niets.

Tarantino doet hetzelfde wat pinky violence en sukeban in de jaren 70 deden in Japan. Geloof me maar.

Meiko Kaji met die rare flaphoed uit een vreemde 70's exploitation film.... dat personage zag ik pas geheel opduiken Sono's Love Exposure, 35 jaar na dato.

Jij kunt alleen academisch denken over film, maar je hebt geen idee wat cinema verder nog omvat. Valt me enorm tegen van je.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.