Meningen
Hier kun je zien welke berichten wwelover als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Amazing Spider-Man 2, The (2014)
Aardig voor in de bioscoop natuurlijk, maar heb me meer gestoord aan dingen dan bij deel 1. Vind dat de nadruk teveel op humor ligt. Spiderman moet lijkt wel bij alles wat hij doet een leuke one-liner zeggen. En het werd ook af en toe te romkom gefilmd. Meer actie was fijn geweest. Maar al bij al wel vermakelijk en een leuke cast. Wel jammer dat de trailer zoveel heeft verpest.
3.5*
Amazing Spider-Man, The (2012)
Mede dankzij de technische progressie is The Amazing Spider-Man een stuk beter dan de laatste trilogie, ook qua verhaal is het beter. Niet dat die films slecht waren, maar toen ik ze onlangs herkeek vond ik het toch niet zo heel bijzonder. Garfield is een uitstekende Peter Parker, wel wat minder sullig maar dat vind ik niet echt een probleem. Het is allemaal iets 'realistischer' en Emma Stone is natuurlijk heerlijk.
Het is wel heerlijk gefilmd moet ik zeggen trouwens, ik merk persoonlijk niet meer echt zoveel van 3-D, maar de special effects waren gewoon zo hard nodig ten opzichte van die vorige 3 films.
4*
American Carol, An (2008)
Alternatieve titel: Big Fat Important Movie
Geinige film. Niet hoogstaand maar wel vaak gewoon grappig. Lekker flauw en leuke persiflage's. Beter dan Epic Movie etc. Ik denk dat ze er wel nog meer van hadden kunnen maken qua verhaal. Maar ja. Ook erg leuk dat Leslie Nielsen meedoet, die man blijft een held!
3.5*
American Hustle (2013)
Erg sterke film zoals verwacht. Geweldige cast, zeer begrijpelijk alle Oscar nominaties op dat gebied. Bale blijft toch wel een ijzersterke acteur, zelfs met een pens. Ook de aanwezige humor is fijn, vooral vertolkt door Jennifer Lawrence. Wat is zij toch heerlijk. Vond het verhaal ook meer dan goed. Het had misschien iets korter/vlotter gemogen, maar echt last had ik er niet van. Het zag er verder super uit qua kostuums, haar en camerawerk.
4*
American Made (2017)
Lekker vlotte film met een interessant verhaal. Nooit hoogstaand, maar de karakters zijn gewoon zeer vermakelijk. En het is ook wel weer eens fijn om Cruise in een rol te zien waar hij niet op gebouwen klimt. Blijft uiteindelijke een uitstekende acteur. De film is wel erg Amerikaans. Maar de edit was erg goed en deed een beetje denken aan The Big Short. En natuurlijk een beetje Wolf of Wallstreet, door de sfeer. Domhnall Gleeson begint ondertussen ook tot één van mijn favoriete acteurs uit te groeien.
3.5*
American Psycho (2000)
Aparte maar zeer interessante en vermakelijke film. Een vreemd en vrij ziek verhaal, maar ook mede door de humor is het allemaal zeer goed te doen. Ondanks dat de moorden vrij schokkend zijn, is de film nou niet bepaald misselijkmakend (gelukkig). De film kent een paar zeer sterke shots en ook de soundtrack is perfect, authentiek zou ik bijna willen zeggen. En natuurlijk Christian Bale is geniaal. Absurd as hell mag je wel zeggen.
4*
American Sniper (2014)
Erg Amerikaans en patriottistisch zoals verwacht. En ondanks dat de oorlog enigszins wordt verheerlijkt vond ik het toch gewoon een goede film. Natuurlijk wordt Kyle onterecht zo groot als held neergezet, maar Cooper speelt wel verschrikkelijk sterk. En Eastwood heeft ook af en toe wat vreemde keuzes gemaakt in de film, zoals bijvoorbeeld opeens een slowmotion beeld van een kogel van Kyle. Vond dat helemaal niet passen in de film en ik vond het een beetje gek dat zijn broer opeens weg was uit het verhaal. Maar ik heb me verder wel vermaakt met de film en het zag er ook gewoon goed uit.
3.5*
American Ultra (2015)
Verstand op nul en genieten van de onzin. Al was het af en toe lastig. Het verhaal is natuurlijk echt heel erg slecht, daarbij is de casting van Topher Grace als badguy bijzonder merkwaardig. Ik ben zelf alles behalve een stoner, maar gelukkig kon ik wel nog geregeld lachen en is de actie ook wel tof. Eisenberg is goed gecast en zet een grappig personage neer. Maar ik denk dat er nog wel iets meer uit deze film gehaald kunnen worden. Maar volgens mij vonden ze het wel prima zo, ook als ik de marketing bekijk.
3*
American, The (2010)
Gemengde gevoelens na het zien van The American. Het is natuurlijk vaak zo dat als een film van tevoren nogal gehyped word dat ie tegen kan vallen. Nou ga ik niet zeggen dat het een slechte film is, zeker niet want ik heb me prima vermaakt, echter is er te weinig uitgehaald. Het verhaal miste eigenlijk iets krachtigs, het was nu wel interessant maar weinig bijzonder.
Visueel was het natuurlijk een prachtige film, dat is ook gewoon de kwaliteit van Corbijn, maar toch denk ik dat hij nooit een geweldige regisseur zal worden. De score was overigens ook erg goed.
Het acteerwerk van George Clooney is weer eens erg goed, ben toch stiekem een liefhebber van Clooney. Mede door zijn charisma, maar ook omdat hij gewoon erg sterk is. Violante Placido was ook erg sterk en bloedmooi. En dan Thekla Reuten, ja het is leuk voor haar dat ze in een film met George Clooney mag spelen, maar om nou te zeggen dat ik haar heel goed vond, nou nee. Ze deed het aardig, maar die dik opgezette accent is erg vervelend.
3.5*
Anchorman 2: The Legend Continues (2013)
Alternatieve titel: Anchorman 2
Ik heb beide versies gezien (ongeveer). Half jaar geleden aanwezig bij de eerste test screening, die echt fantastisch was en volgens mij veelal overeen zal komen met de extended cut. Vandaag de bioscoopversie gezien. Nog steeds onwijs hilarisch maar vond het wel zonde dat ze niet de andere versie hier hebben uitgebracht (al snap ik dat het niet bij iedereen aanslaat). Hij is nog steeds grof, maar de eerste versie (die ik dus bij de test screening zag) was veel grover. Maar het blijven geweldige figuren en vooral Brick is deze film geweldig. Steve is ondertussen natuurlijk ook wel wat groter dan bij deel 1 dus dat is begrijpelijk. Maar ja heb gewoon weer heel erg genoten.
Op basis van de eerste versie die ik zag gewoon 4.5*, zelden zo hard gelachen als toen. Al ben ik als Anchorman fanboy misschien niet heel objectief. Maar dat mag.
Angels & Demons (2009)
Alternatieve titel: Het Bernini Mysterie
Heb het boek nooit gelezen, dus mijn oordeel over deze film zal misschien voor de één wat moeilijker te begrijpen zijn dan voor de ander omdat ik ook het verhaal hierin betrek. Vond het verhaal zeer boeiend, echt een soort verhaal wat ik leuk vind in een film. Het houd je scherp en dwingt je mee te denken, vond het ook niet echt voorspelbaar en de twists waren ook goed. Muziek van Zimmer was erg sterk en voegde veel toe. Toch is het natuurlijk jammer dat het een beetje te veel Hollywood gebeure is, veels te gedetailleerd soms, zelfs het rook van de schoorsteen wordt onderbouwt met de weg van het rook door de pijp.
Cast is prima, Hanks doet het weliswaar beetje op automatische piloot maar hij is een prima Langdon. McCgregor doet het erg goed in deze rol en ook de overige cast is prima. Nergens aan gestoord.
4*
Anna Karenina (2012)
Ben niet echt een fan van kostuumdrama's, maar was wel benieuwd. Kende het verhaal vooraf ook niet. Er word goed geacteerd, was vooral verrast door Aaron Johnson. Visueel was het ook mooi. Erg grappig ook dat ze net als bij een toneelstuk de decors tussendoor wisselen enzo. Muziek was ook prima. Leuk voor een keer, maar niet bepaald mijn genre.
3.5*
Anne+ (2021)
Alternatieve titel: Anne+: De Film
Van de serie maar stukje gezien, maar is geen ramp voor de film. Uitstekend acteerwerk wel hier van de meesten (vond alleen de vader heel matig). Maar vaak erg naturel en ik vind Hanna van Vliet sowieso 1 dan wel niet meest fijne Nederlandse actrice (minus de naar Hollywood gevluchte dames). De film moet het hebben van de sfeer en setting en dat werkt erg goed. Er is veel geschreven over bepaalde seksscenes en dat hebben ze ook erg mooi gedaan. Het verhaal zelf heeft heel weinig om het lijf, maar dat belemmerd de film gelukkig niet.
Annie Hall (1977)
Ik heb redelijk wat films van Allen gezien, voornamelijk zijn recentere werken. Ik beschouw hem absoluut niet tot mijn favorieten, maar kan zijn films wel gewoon goed pruimen. Van Annie Hall verwachte ik redelijk wat, maar het viel een beetje tegen. In het begin trok ik de traagheid nog wel, maar na een half uur was ik er een beetje klaar mee. Nou is de sfeer wel ok, en de humor is ook wel te doen, maar ik irriteerde me nu vooral aan Woody Allen zelf. Erg jammer, misschien dat ik hem over een paar jaar leuker zal vinden, maar voor nu net een 3*
Ant-Man (2015)
Zoals verwacht, zeker na de trailer, is Ant-Man voor mij toch wel de minste uit de Avengers reeks. Ik vond het verhaal gewoon niet pakkend genoeg en de opbouw naar Rudd als Ant-man duurde mij te lang. Zeker voor wat je aan actie terugkrijgt uiteindelijk. En de geringe actiescenes zaten allemaal al bijna in z'n geheel in de trailers. De cast is verder wel prima. Rudd is natuurlijk een nogal likeable acteur en zorgt voor de nodige humor. En dat was uiteindelijk ook wel nodig voor deze film. Voor mij is Ant-Man niet interessant genoeg om bij The Avengers en Captain America te stoppen, maar ja..
3*
Ant-Man and the Wasp (2018)
Alternatieve titel: Ant-Man 2
Tsja de 2 Ant-Man films zijn voor mij toch wel duidelijk twee van de minste uit de MCU. Ben best een liefhebber van Rudd en hij doet het ook wel goed, maar het is zo flauw allemaal. Verhaal is ook gewoon slap, niet spannend en de film moet het echt hebben van een paar aardige grappen. En qua bad guys valt het ook vies tegen.
Nipte 3* en dat is vooral dankzij Paul Rudd.
Antichrist (2009)
Aparte kijkervaring. Dinsdag zag ik voor het eerst een film van Von Trier, namelijk Melancholia en de overeenkomsten zijn vrij aanwezig qua stijl. Ik weet niet of hij altijd zijn films begint met van die artistieke slow-motion beelden. Maar ik vond de intro onwijs heftig, mooi, gedetailleerd en uniek. Ik heb niks tegen seksscènes waarin veel te zien is, maar Von Trier liet dan wel weer iets te veel zien wat mij betreft.
Het verhaal vond ik eigenlijk vrij sterk, alleen was het toch allemaal even vaak te heftig voor mij doen. Ik ben qua films soms een held op sokken, en ondanks dat ik wel van de wat psychologische horror/thrillers houd was dit gewoon af en toe te luguber. Het idee er allemaal is prima te plaatsen, maar ja er is natuurlijk al veel over gezegd over de veelbesproken scene waarin de geslachtsorganen even onder handen worden genomen, om het zo te stellen.
Schitterende muziek weer. En onwijs sterk geacteerd. Dafoe heeft natuurlijk nogal een karakteristieke kop en kan gewoon behoorlijk eng zijn. En Gainsbourg is ook een erg sterke actrice.
Ik twijfelde heel erg over de score, maar tijdens het nadenken nu over de film ben ik gewoon een punt omhoog gegaan. Omdat de gedachte erachter gewoon prima is, en misschien als ik een sterkere maag creëer ga ik het nog meer waarderen.
3.5*
Apartment, The (1960)
Mijn vierde en ook misschien wel mijn favoriete Billy Wilder film, al gaat dat erom spannen met Sunset Boulevard. Maar ja, The Apartment is echt een heerlijke romantische komedie. Uiterst scherpe humor en een origineel en sterk verhaal. Ben ook erg benieuwd naar Some Like it hot. Het verhaal word onderbouwd met scherpe dialogen een zeer prettige sfeer en een perfecte chemie tussen de hoofdrolspelers. Het is wederom een romantische komedie van the old days die ik erg leuk vind, net als onder andere Bringing Up Baby.
De cast is erg sterk. Met natuurlijk een briljante Jack Lemmon, die overigens in deze film sprekend lijkt op de zanger Faith No More, Mike Patton. Een ook Shirley en MacMurray zijn erg sterk.
4.5*
Aquaman (2018)
Beetje vreemd misschien, maar ik ben zelf blijkbaar één van de weinige die tot dusver wel liefhebber is van de huidige DC reeks. Zeker Man of Steel vond ik geweldig. En Aquaman is ook zeer vermakelijk, maar deed mij minder dan de rest van de films. Verbaasd me ook een beetje dat deze film dan juist zo 'geprezen' wordt. Vooral omdat Wan af en toe echt te ver ging met doorzetten van overdreven muziek of 'aangrijpende' shots. Maar als dit de DC toekomst wat hoop kan geven, vind ik het prima.
Maar don't get me wrong, heb me goed vermaakt. Strakke editing, goede CGI en toffe score. Maar het is natuurlijk 95% Jason Mamoa die deze film maakt. Wat een gast. Heeft niet een brede range als acteur vrees ik. Maar dit doet hij echt top. Nicole Kidman vond ik wel een beetje misplaatst in de film.
3.5*
Argo (2012)
Zeer sterke film, scheelt wel dat ik vooraf vrij weinig van het verhaal kende. Als acteur heb ik Affleck lang niet serieus genomen, maar als regisseur is hij toch een stuk beter. (En als acteur doet hij het momenteel ook wel aardig). De rest van de cast is overigens ook prima, wel veel tv-acteurs viel me op.
De film was erg spannend, maar de laatste minuten waren overbodig. Het zag er verder erg goed en 'gedateerd' uit. Hebben ze knap gedaan.
4*
Argylle (2024)
Typisch Vaughn, lekker over de top vermaak. Leuke cast en paar zeer geslaagde actie scenes
Arrival (2016)
Wist vooraf vrijwel niks van het plot dus dat was wel fijn. Leuk om eens een sci-fi film te zien die eens een andere richting opgaat dan de standaard actie invasie film. Neem daarbij dat de regisseur ontzettend goed bezig is dus dat is niet zo gek. Vond de film erg intrigerend en sterk opgebouwd. Visueel ook echt schitterend, dat is altijd wel prettig met Villeneuve's films. De film is niet voor iedereen weggelegd merkte ik ook wel in de zaal. Maar hoewel het een intelligente film is, is het zeer goed te vatten. Sterke cast ook en een waanzinnige soundtrack. Jammer dat ik zijn concert net heb gemist in Amsterdam.
4*
Arthur (2011)
Redelijke film die nooit echt sterk of zwak word. Het zijn gewoon wat simpele grapjes op een rij in een voorspelbaar verhaal. Dankzij Russel Brand is de film nog wel de moeite waard, al vond ik Greta Gerwig en Helen Mirren ook wel leuk. Leuk voor een keertje zou ik zo zeggen. Maar Brand moet niet te veel in zulk soort zoete films gaan spelen.
3*
Artist, The (2011)
Ik keek heel erg uit naar deze film, en ben zeker niet teleurgesteld. Ben ook maar wat blij dat Pathé hem toch is gaan draaien. Heb zelf wel de nodige 'stomme' films gezien, dus dat scheelt. Het is gewoon super goed gemaakt, heel grappig vaak en een sterk verhaal. En de muziek is natuurlijk belangrijk en goed. De lof voor Jean Dujardin is begrijpelijk, kende hem nog niet, maar hij speelde heel sterk. Daarentegen vond ik Bérénice Bejo niet echt goed. Maar de bijrol van Goodman maakte ook weer veel goed. Het is een absolute mustsee, dus laat je niet weerhouden doordat er niet in gesproken word.
4.5*
Ashby (2015)
Vermakelijke film, ook al is het een behoorlijke formule film. Verhaal is wel interessant en Mickey Rourke speelt erg sterk. De hele sfeer in de film sprak mij erg aan, maar snap dat niet iedereen de film al te boeiend vind. Nat Wolff is best een leuke acteur, maar begint ondertussen wel erg getypcast te worden. Emma Roberts was dan nog wel een leuke bijfiguur in de film, ondanks dat haar rol niet heel veel toevoegde.
3*
Assistant, The (2019)
Mijn lulligste taak als productieassistent was af en toe afwassen, dus kon me gelukkig niet zo goed herkennen in het personage. Het is vrij minimalistisch allemaal en er gebeurd eigenlijk net even te weinig. Maar het acteerwerk van Garner maakt veel goed.
At Eternity's Gate (2018)
Grote tegenvaller voor mij. Zo'n interessant verhaal en met Dafoe een goede acteur (wel te oud eigenlijk). En Dafoe stelt zeker niet teleur. Maar het is de stijl die mij absoluut niet beviel. Had soms het idee dat ik eigenlijk een VR bril op nodig had. Nee, veels te arty voor mij.
2*
Atonement (2007)
Vooraf verwachtte ik niet dat ik de film leuk zou vinden, maar ik ben behoorlijk verrast door de film en heb me vooraf behoorlijk erop verkeken. Het is namelijk een erg mooie film, en kent enkele afwisselende stukken waardoor het ook interessant blijft. Daarnaast is het visueel ook zeer knap neergezet.
Een van de dingen die mij opviel en ik wat ik ook erg interessant vond qua gebruik was hoe ze eerst een scene lieten zien door de ogen van Briony en vervolgens hoe het eigenlijk gebeurde. Dit werd volgens mij twee keer gedaan (bij de fontein en de bieb). Hierdoor word de negatieve gevoelens natuurlijk door gevoed richting Robbie.
Daarnaast ook een interessant gebruik was, wederom vooral in het eerste deel rond het landgoed, het meerdere malen abrupt laten stoppen van de muziek. Versterkt natuurlijk het gevoel wat je krijgt bij de reactie van de acteur in beeld, kleine schokmomenten bij Robbie vooral. Wat ook natuurlijk meewerkt is de muziek zelf, want de score is echt heel mooi.
De oorlogsbeelden waren mooi, natuurlijk geen echte gevechten die je ziet maar er is wel veel aandacht ingestoken. En de beelden in de ziekenzalen waren erg schokkend. Zeker een compliment waard voor de mensen die alle wonden hebben gemaakt, want het zag er akelig echt uit vaak. Had het zelf waarschijnlijk niet getrokken in zo'n ruimte.
De cast is ook redelijk sterk, Keira Kneightly is vooral mooi maar kan niet heel erg uitblinken. Maar dat komt meer door de rest. Ik vond James McAvoy erg sterk spelen, vooral het tweede gedeelte als soldaat was erg aangrijpend. En natuurlijk Saoirse Ronan, die het voortreffelijk deed, en een stuk beter dan de actrice die de rol van de 18-jarige Briony speelde.
4*
August: Osage County (2013)
Een zeer fijne 'familiedrama' met een uitstekende cast. De trailer deed overigens meer vermoeden dat het meer komisch dan drama was maar dat viel uiteindelijk wel mee. Al heb ik toch geregeld moeten lachen. Het verhaal is goed en boeiend en kent wat interessante wendingen. En hoewel ik niks tegen de nominaties voor Streep en Roberts heb (al had Emma Thompson het meer verdiend dan Streep) was het voor mij Chris Cooper die echt van het scherm spatte.
4*
Australia (2008)
Een zoetsappige maar mooie film, waar ik zeer van genoten heb. Ik moet zeggen dat de lange speelduur helemaal geen probleem vormde omdat ik de film totaal niet saai vond. Het eerste deel is erg mooi en zoals ik al zei wat zoetsappig, dan komt er wat meer actie en dan het mooie slot. Ik mag opnieuw zeggen dat Baz Luhrman zijn werk goed heeft gedaan. Niet het niveau van Moulin Rouge! maar dat is ook niet zo gek natuurlijk. Ik kan wel begrijpen dat velen dit zien als een zogenaamde "wijven" film door de romantiek, maar ook ik heb er van genoten en ik denk dat menig andere man het ook een mooie film vind. Alleen ja je moet er wel van houden, want het is wat zoetsappig allemaal.
Visueel vind ik de film echt heel erg mooi, natuurlijk is het qua decor ook ontzettend knap gedaan. Maar de scene met de kangoeroe is heel erg grappig en mooi gefilmd. En zo zitten er nog meer vreemde maar mooie shots bij, en dat is wel typerend voor Baz Luhrman want dat had hij ook in Moulin Rouge! en Rome+Julliet. Ik hoop dat hij niet zo lang laat wachten op zijn volgende film deze keer. De muziek is ook erg mooi.
Nicole Kidman speelt weer een erg goede rol, ze is zoals bijna altijd ontzettend sterk, toch wordt de show gestolen voor mij door het uitstekende acteerwerk van Hugh Jackman. Pech dat hij geen Oscar nominatie hier voor kreeg, misschien omdat zijn rol niet zo opvallend was maar ik vond hem echt heel erg goed. En ook de kleine jongen was sterk.
Het einde is erg zoetsappig maar wel heel mooi en heb daar ook van genoten, een happy Ending was ook wel op zijn plaats in deze film
Een ruime 4*