August: Osage County (2013)

geregisseerd door John Wells
met Meryl Streep, Julia Roberts en Julianne Nicholson

Beverly Weston is de aan drank verslaafde vader van een gezin. Nadat hij is verdwenen komt de familie bij elkaar om moeder Violet (Meryl Streep) en dochter Ivy (Julianne Nicholson) te steunen. Hierbij komt allerlei oud en nieuw zeer tussen de familieleden bovendrijven.

• maandag om 20:30 uur op TV (Viceland)

avatar van cantforgetyou
Erg goede film. Meryl Streep speelt weer een super sterke rol. Maar ook Julia Roberts en de overige actrices / acteurs zijn erg goed op dreef. Het grove taalgebruik is soms erg lachwekkend. De film duurt lang, maar verveelt niet. Je moet niet iets anders gaan doen, want dan mis je al gauw informatie.

avatar van BlueJudaskiss
Ik hou er niet van om integraal lange berichten te quoten, maar ik ben het zo eens met onderstaand bericht dat ik daar in dit geval even van afwijk.

mjk87 schreef:
Soms snap ik de Oscars echt niet, met de twee nominaties in de vrouwelijke acteercategorieën, voor Streep en Roberts. Nu wordt er over de hele breedte heel behoorlijk geacteerd, alleen net die twee vind ik niet bepaald denderend. Is het de naam dan van die twee dat mensen erop stemmen?

De hele film ademt dat dit een toneelbewerking is: weinig locaties en dan nog vooral binnenskamers ook, typische theaterdramatiek en de kans aan de acteurs er wat van te maken. De meesten doen dat dus ook, van Breslin (leuk pubermeisje zonder irritant te zijn) tot vooral Chris Cooper is een prachtrol. Maar ook Nicholson als wat getroebleerde zus Ivy weet er echt wat mee te doen - een triestheid geven, zonder zielig te worden. En dan worden dus Streep en Roberts genomineerd. Streep weet als vanouds wel weer een personage te bouwen vol met tics en acteert alles knap, maar ze vergeet daarbij in het personage te glijden en laat je dus volledig koud. Sterker, ze irriteert gewoon want je ziet haar altijd acteren, en dat is vervelend om te zien. Elk stukje bezieling wordt node gemist. Net als met muziek maken, al speel je de noten nog zo perfect, zonder gevoel gaat het stuk nooit leven. Pas tegen het einde aan laat ze haar acteren los en lijkt ze echt, maar dan is ze me helaas al kwijt.

Ook ik vond het allemaal niet zo denderend. Het vervelende: ik ben zo naief dat ik het vaak vergeet dat ik naar een bekende acteur zit te kijken, zie toch al gauw het personage ipv De Grote Naam. Deze rol van Meryl Streep was juist het tegenovergestelde: ik was me continue heel erg bewust van het feit dat ik naar Meryl Streep zat te kijken die Heel Erg Acteert. Ik moest denken aan de film-in-film van For Your Consideration: alles wordt zo nadrukkelijk geacteerd en de teksten voelden voor mij té bedacht aan, te overdreven.

En inderdaad: waarom juist wel mensen als Streep en Roberts genomineerd waren en niet die prachtig spelende Julianne Nicholson of Chris Cooper: juist de mensen in deze film die bij mij wél naar binnen kwamen, veel subtieler te werk gingen. Julia Roberts heb ik niets anders dan boos gezien. Leuk hoor, maar dat was ze ook in Notting Hill en daar zag ik juist vooral haar personage.
Abigail Breslin was ook de moeite waard, en leuk om Benedict Cumberbatch maar vooral Juliette Lewis te zien - ik denk bij haar nog altijd aan Natural Born Killers en om haar dan hier in zo'n totaal tegenovergestelde rol te zien was erg prettig.

Moet ik ook toegeven dat ik nooit zo'n fan ben van films die zich in dit gedeelte van Amerika afspelen - bij Paris, Texas van Wenders kostte het me ook aanvankelijk enige moeite om me daarover heen te zetten. Het voelt voor mij alsof de sfeer in dat soort films altijd hetzelfde is, altijd dat troosteloze, wijdse met dan die vervreemding.

En wat me ook dwarszat: iedereen heeft ontzettend veel zelfmedelijden en na elke ontwikkeling en onthulling volgt er nóg weer een: dezelfde reden waarom ik zo kriegelig werd van De Rouille et d'Or.
Bah.

Dit is een film die over een zwaar (openlijke in tegen stelling tot een verborgen otw stiekeme) Psychopathische moeder gaat die het hele gezin al jaren lang terroriseert. De vader heeft niet voor niets zelfmoord gepleegd en de kinderen zijn behoorlijk getraumatiseerd. Tegenwoordig heeft men het over Narcisme ipv Psychopathie. Als je zo'n ouder hebt gehad dan herken je het meteen.
Het pleit voor de meeste reageerders dat ze het niet herkennen en een gelukkigere jeugd hebben gehad.

avatar van Bonneke
Helemaal eens met Trusie hierboven! Hier ook iemand die heel veel dingen en reacties in de dialogen herkend vanwege een narcistische jeugd..zo zie je maar dat mensen die hier niet mee te maken hebben gehad het niet 'herkennen' en hoe moeilijk het is voor de slachtoffers van narcisme om er voor uit te komen want meestal wordt de narcist ook nog gelooft ook omdat deze alles verdraait en manipuleert.....

avatar van DjFrankie
Wat een boel bekende acteurs in deze film waar in 2 uur een hele emmer uitgestort over een familie waarbij het ene verhaal nog gekker is dan het andere. En heel veel praten.
Streep is idd geweldig in haar psychiatrisch ziektebeeld.