• 8.262.967 stemmen

Met onder meer: George Clooney, Thekla Reuten en Violante Placido

Releasedatum: 16 september 2010

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot The American

Jack (George Clooney) is een huurmoordenaar die, nadat een klus in Zweden uit de hand is gelopen, aan zijn werkgever Larry zweert dat zijn volgende klus tevens zijn laatste zal zijn. Voor deze laatste klus, waar zijn opdracht gespecificeerd wordt door de Belgische Mathilde (Thekla Reuten), duikt hij onder op het Italiaanse platteland, in een idyllisch klein stadje. Ondanks het feit dat Jack normaliter een afkeer heeft van menselijk contact, maakt hij kennis met een lokale priester en laat hij zich meeslepen in een romance met de mooie Clara. Zet Jack zo zijn laatste klus en nog belangrijker, zijn eigen veiligheid op het spel?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van m1701

m1701

Met vlagen spannend maar af en toe ook saai

avatar van frans123

frans123

Jaren geleden gezien..Maakte geen indruk.Gister laatste uur op tv gezien...weer niet op puntje van mijn stoel gezeten. Clooney vind ik niet geschikt voor die rol, geen type voor, (Craig!!!) en Reuten helemaal niet.De enige plus van de film is die mooie Italiaanse prosti en het landschap...verder...gaaaap.

O...wat iedereen weet, behalve Jack, is dat 'anderen" bepalen of je uit "het leven" gaat.

avatar van Phantasm

Phantasm

Traag, saai en vervelend, over het geheel gebeurt er maar weinig, moet je van houden, niet mijn ding.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2076 stemmen

Een mooie, maar ietwat misleidende poster. Het suggereert een James Bond-achtige thriller, maar The American is een heel andere film. Ook aan de film zelf houd ik gemengde gevoelens over. Enerzijds weet Corbijn wel waar hij in visueel opzicht mee bezig is. Er komen prachtige, serene natuurplaatjes voorbij en de rust waarmee het verhaal verteld wordt heeft wel wat. Italië is natuurlijk ook al op voorhand een toplocatie. Jack's speciale plekje is ook echt adembenemend mooi.

Anderzijds kan die rust waarmee de film verteld wordt soms ook gezien worden als traagheid. Ik geloof meteen dat de echte liefhebbers van deze film overal foreshadowing zien in de eerste helft, maar dat neemt niet weg dat ik het bij vlagen allemaal wat saai vond. Van George Clooney ben ik nooit echt een fan geweest. Ook hier kon ik vrij weinig met zijn rol en eigenlijk geldt precies hetzelfde voor die van Thekla Reuten. Violante Placido valt met haar prachtige verschijning nog het meeste in positieve zin op. Perfect gecast voor deze rol. Ook de climax maakt wel het en ander goed. Ondanks dat deze - ironisch genoeg - vrij snel voorbij is, is er wel degelijk sprake van spanning.

Het regiedebuut van Corbijn beviel me beter, maar toch was dit zeker geen straf om naar te kijken.