• 8.670.597 stemmen

• Videoland Bekijk via Videoland
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The American

Jack (George Clooney) is een huurmoordenaar die, nadat een klus in Zweden uit de hand is gelopen, aan zijn werkgever Larry zweert dat zijn volgende klus tevens zijn laatste zal zijn. Voor deze laatste klus, waar zijn opdracht gespecificeerd wordt door de Belgische Mathilde (Thekla Reuten), duikt hij onder op het Italiaanse platteland, in een idyllisch klein stadje. Ondanks het feit dat Jack normaliter een afkeer heeft van menselijk contact, maakt hij kennis met een lokale priester en laat hij zich meeslepen in een romance met de mooie Clara. Zet Jack zo zijn laatste klus en nog belangrijker, zijn eigen veiligheid op het spel?

Social Media

avatar van m1701

m1701

Met vlagen spannend maar af en toe ook saai

avatar van frans123

frans123

Jaren geleden gezien..Maakte geen indruk.Gister laatste uur op tv gezien...weer niet op puntje van mijn stoel gezeten. Clooney vind ik niet geschikt voor die rol, geen type voor, (Craig!!!) en Reuten helemaal niet.De enige plus van de film is die mooie Italiaanse prosti en het landschap...verder...gaaaap.

O...wat iedereen weet, behalve Jack, is dat 'anderen" bepalen of je uit "het leven" gaat.

avatar van Phantasm

Phantasm

Traag, saai en vervelend, over het geheel gebeurt er maar weinig, moet je van houden, niet mijn ding.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Een mooie, maar ietwat misleidende poster. Het suggereert een James Bond-achtige thriller, maar The American is een heel andere film. Ook aan de film zelf houd ik gemengde gevoelens over. Enerzijds weet Corbijn wel waar hij in visueel opzicht mee bezig is. Er komen prachtige, serene natuurplaatjes voorbij en de rust waarmee het verhaal verteld wordt heeft wel wat. Italië is natuurlijk ook al op voorhand een toplocatie. Jack's speciale plekje is ook echt adembenemend mooi.

Anderzijds kan die rust waarmee de film verteld wordt soms ook gezien worden als traagheid. Ik geloof meteen dat de echte liefhebbers van deze film overal foreshadowing zien in de eerste helft, maar dat neemt niet weg dat ik het bij vlagen allemaal wat saai vond. Van George Clooney ben ik nooit echt een fan geweest. Ook hier kon ik vrij weinig met zijn rol en eigenlijk geldt precies hetzelfde voor die van Thekla Reuten. Violante Placido valt met haar prachtige verschijning nog het meeste in positieve zin op. Perfect gecast voor deze rol. Ook de climax maakt wel het en ander goed. Ondanks dat deze - ironisch genoeg - vrij snel voorbij is, is er wel degelijk sprake van spanning.

Het regiedebuut van Corbijn beviel me beter, maar toch was dit zeker geen straf om naar te kijken.

avatar van Mikemans

Mikemans

Saai, sloom, etc. Niets van waar. Dit is een film op niveau met een sprankje actie.

Wil je actie, kijk dan een Bourne film.

Mooie verfilmd, mooie muziek en super camerawerk.

avatar van Juliemarie

Juliemarie

Saai, saai, saai. Toen een vriendin naar het toilet ging tijdens de film hadden we hem stiekem doorgespoeld en op een lichte vertraging gezet. Ze had het niet eens door… Zo afstompend is de film.

avatar van perdona

perdona

Het wordt tegenwoordig al snel als saai betiteld, als er niet om de 2 minuten iemand neergeschoten wordt en en stuk of 60 auto's in de poeier gereden worden!

Ik vind het nog altijd een stijlvolle, goed geacteerde film.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1969 stemmen

Mja. Amerikaanse superster maakt in Europa een filmpje met in de VS onbekende acteurs. Steven Seagal heeft er patent op. Eigenlijk heeft dat nog nooit een echt goede film opgeleverd. Daar is "The American" geen uitzondering op.

Ik snap wat ze hier proberen te doen. De film lijkt erg op Franse spionagefilms uit de jaren 60 die ik lang geleden wel eens zag. De sobere poster past daar perfect bij. Veel sfeer, weinig dialoog en geen uitleg. Met name dat laatste maakt de extreem trage film wel leuk om te kijken: je voelt je als kijker eens niet behandeld als een kleuter en je mag zelf gokken waar het verhaal naartoe gaat. Want wie wat doet, voor wie, tegen wie en waarom: het is allemaal een groot raadsel. Aan het einde ben je in grote lijnen wel wat wijzer maar zijn er nog steeds vele open eindjes. Maar een film als dit gaat meer over de reis dan over de bestemming.

Had mij deze film 20 jaar geleden voorgeschoteld, dan zou ik hem hebben afgezet; maar als liefhebber van het eveneens trage en sfeervolle Better Call Saul (dat nóg trager en sfeervoller is dan de originele Breaking Bad serie) kon ik het wel pruimen.

Hoewel er zeker wel wat vakkundigheid in de film zit, schieten veel scènes wel wat door naar langdradigheid. Compleet overbodige stukken die het verhaal voor geen centimeter vooruithelpen zijn ook talrijk in deze film.

Leuk concept maar uiteindelijk mager, 3 sterren.

avatar van Foose

Foose

De film is inderdaad niet wat je verwacht. Als we namelijk een Walther PPK zien, moeten we eerder aan één of andere charismatische Britse geheime spion denken. Veel actie gebeurt er niet en na een actievolle opening kabbelt het verhaal rustig verder. Maar.. mij stoorde dit helemaal niet. Integendeel, een beetje een atypische voor het genre maar wel verrassend goed!

Als er dan echter actie is kan ik ze zeker pruimen want die is van hoogstaand niveau en realistisch. Er hangt ook wel een continu dreigende sfeer zodat je je als kijker nooit volledig op je gemak voelt. Je weet dat er iets kan gaan gebeuren, ook al gebeurt dit niet per sé. Dit is echt wel goed werk van regisseur, die er zo zeker de spanning weet in te houden. Dus zelfs zonder de actie heb je niet het idee dat je naar één of andere speelfilm aan het kijken bent, wat uiteraard positief is. Hier mogen we vooral de mooie omgeving voor bedanken en ook wel het goede camerawerk van de regisseur. Ook wel duidelijk is de regisseur zijn voorliefde voor blote vrouwen, kan ik uiteraard niets op tegen hebben als een gezonde hetero man. Leuk detail was ook de sabotage van de Ruger, had ik niet zien aankomen. Het plot dan helaas weer wel, vandaar 3,5* ipv 4*.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Goede film!

Dit gere is op het lijf geschreven van Clooney!

Verwacht geen actie en spectakel in deze film, maar wel echte (misdaad) drama en dan komt het grotendeels echt neer op acteerwerk en dat kan hij als een van de beste.

Wat een charisma heeft deze man, een houding en een bepaalde blik zorgt er al voor dat je in het verhaal gezogen wordt en maakt een "gewoon prima" verhaal tot een hele goede film!

Ook Thekla Reuten blijkt in iets mindere mate in staat om zo'n rol neer te zetten, erg goede actrice (en zonder het platte NL-Engelse accent).

Goed verhaal, mooie setting, perfect acteerwerk, geen overdreven onzin en mooi camera werk!

avatar van dienast

dienast

Een visueel feestje met een redelijk vermakelijke opbouw naar een plot. Helaas verder geen verassingen.

Weinig sfeer en veel te kil en te afstandelijke allemaal. Ook geen sfeervolle muziek, behalve ironisch genoeg wel bij de aftiteling. Gemiste kans.

Geen vervelende film, maar erg middelmatig.