The American (2010)

2048 stemmen

Misdaad / Drama

geregisseerd door Anton Corbijn
met George Clooney, Thekla Reuten en Violante Placido

Jack (George Clooney) is een huurmoordenaar die, nadat een klus in Zweden uit de hand is gelopen, aan zijn werkgever Larry zweert dat zijn volgende klus tevens zijn laatste zal zijn. Voor deze laatste klus, waar zijn opdracht gespecificeerd wordt door de Belgische Mathilde (Thekla Reuten), duikt hij onder op het Italiaanse platteland, in een idyllisch klein stadje. Ondanks het feit dat Jack normaliter een afkeer heeft van menselijk contact, maakt hij kennis met een lokale priester en laat hij zich meeslepen in een romance met de mooie Clara. Zet Jack zo zijn laatste klus en nog belangrijker, zijn eigen veiligheid op het spel?

836 BERICHTEN 85 MENINGEN
avatar van nilserr
geplaatst: 21 augustus 2013, 23:31 uur [permalink]
Thorak schreef:
Zoals al menig maal eerder gezegd, er gebeurd meer dan genoeg. Sterker nog, er gebeurd héél erg veel! Het is alleen in deze film niet zo, zoals in de mainstream Hollywood blockbusters, dat alles tot in detail wordt voorgekauwd zodat je de film met verstand op nul kan kijken. Je moet bij deze film juist heel goed kijken wát er gebeurd en het goed tot je laten doordringen, dan kom je er achter dat er veel meer onder het oppervlak schuil gaat! Toegegeven, je moet van sommige dingen wel iets afweten om er meer achter te zien, met name van wapens en munitie, en daar zullen de meeste mensen weinig tot niets van weten denk ik.
Mijn behoeftes liggen niet bij, door jouw genoemde rechtlijnige blockbuster-verhaaltjes. Wanneer ik spreek over weinig spanningsopbouw, reken ik hieronder ook het gebrek aan karakterontwikkeling. Ook op dit vlak gebeurde er nuchter gezegd 'niet veel'.

avatar van eka81
geplaatst: 22 augustus 2013, 10:21 uur [permalink]
voor de 2e keer gezien en iets meer tijd genomen dan de 1e keer.
Het was deze keer ook rustig in de woonkamer, dat scheelt bij zo'n film.
Erg traag en mooi gemaakt. Omgeving super. Erg mooi gefilmt...
Spanning goed opgebouwd...soms minuten lang...muziek heel traag en spannend...

Alles klopte gewoon...

avatar van Valii
geplaatst: 22 augustus 2013, 10:40 uur [permalink]
Viel me niet mee.

In de basis heeft deze film mooie ingrediënten. Ik vind het niet erg dat er weinig wordt gesproken in een film, zolang er uit de context maar genoeg af te leiden valt. Helaas is Clooney wat mij betreft een miscast. Iemand met zoveel charisma, zie ik liever in extraverte rollen (e.g. O Borther, Where Art Thou?). Het grootste gedeelte van de overige personages; Larry, Mathilda en de priester, blijven vooral nietszeggend. De beelden voelen daarbij vaak te gestileerd aan. Wat overblijft is een nogal pretentieuse prent, die mijn constant het gevoel gaf dat de regisseur met deze film zijn pet te boven is gegaan.

floriaan97
geplaatst: 12 september 2013, 18:09 uur [permalink]
Anton Corbijn maakt een schilderij op een DVD!
George Clooney speelt een loner en doet dat prima.
Het verhaal is ook zeker niet verkeerd.
Maar het is de manier waarop deze film geschoten is dat bewijst dat je geen topcast of topverhaal nodig hebt voor een top film, eerder een regisseur die weet wat hij doet.
De spanning is vergelijkbaar met een Hitchcock film en er zitten een paar intressante twists in.
Je moet er van houden maar dit is echt my cup of tea!

avatar van Keutul
geplaatst: 30 januari 2014, 21:42 uur [permalink]
De film komt langzaam op gang. Het verhaal is erg mager. Het lijkt er op dat ze het expres mysterieus proberen te brengen omdat er verder geen inhoud of diepgang was. Acteerprestaties vielen ook tegen.

avatar van Toontje G
geplaatst: 20 mei 2014, 21:55 uur [permalink]
Geen verkeerde film, goed verhaal, en veel natuurschoon.

avatar van madmax2011
geplaatst: 13 juli 2014, 16:50 uur [permalink]
tja vond er niet veel aan eigelijk

avatar van HNCX700

geplaatst: 14 juli 2014, 20:07 uur [permalink]
Een geromantiseerd crimineel verhaal van een gewetenloze huurmoordenaar (Clooney) en moordenares (Reuten). De acteurs doen goed hun best om zo geloofwaardig mogelijk over te komen maar zullen in een geweldloze romantische film, beter tot hun recht komen.

geplaatst: 25 september 2014, 23:08 uur [permalink]
Goeie film waarin een huurmoordenaar zich terugtrekt in een klein dorpje om daar aan zijn laatste klus te werken. Traag, maar stijlvol in beeld gebracht. Een mooi, zwijgzaam hoofdpersonage die uitstekend wordt neergezet door de altijd charismatische George Clooney. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van ratatouille
geplaatst: 1 november 2014, 12:11 uur [permalink]
Fantastische rol van Clooney als huurmoordenaar, mysterieus en charismatisch, gefilmd in een prachtige omgeving. Wat is Anton Corbijn, daar toch goed in, sommige scenes lijken net schilderij settings, zoals die op t veld tijdens de 'schietsessie' tussen George en Teckla. Het is eigenlijk een arthousefilm gecombineerd met actie/spanning. Goed geslaagd naar mijn mening

avatar van ValAktaion
geplaatst: 2 december 2014, 01:37 uur [permalink]
Aardige speelfilm/character study. De film neemt z'n tijd, kabbelt op momenten voort, onderscheidt zichzelf nergens maar weet niettemin te boeien. De rustieke omgeving, fraai vastgelegd door Corbijn, vormt een prima decor en lijkt vooral een retraite te zijn voor Clooney's karakter dat, hoewel on a job, tot nieuwe inzichten en vriendschappen komt.

Overigens nogal wat gelijkenissen te vinden met In Bruges, voor wie louter naar 't plot kijkt.

3* Zeer aangename relaxerende film

avatar van Al DeNiro

geplaatst: 26 maart 2015, 10:01 uur [permalink]
Dit was mijn eerste kennismaking met Corbijn. Lekkere rustige sfeer, mooie beelden en goede dialogen. Actie is schaars, maar sterk. Verder prachtige vrouwen zoals onze Thekla Reuten en de Italiaanse dame.

avatar van des1
geplaatst: 10 april 2015, 00:00 uur [permalink]
Drifter schreef:
Het begin is onduidelijk, maar dat is wel vaker zo. Later komt het allemaal bij elkaar. Tenminste; in een goede film. Dat is deze zeer duidelijk niet. Het enige verhaal wat ik in deze film heb kunnen ontdekken is in de omschrijving ervan.
En als ik alle commentaren bekijk dan lees ik alleen dat de landschappen en de vrouwen mooi zijn. Zucht. En dat is dan 3 sterren waard? Hoeveel sterren krijgt dan 'Heidi in Tirol' ?

Draak van een film! En dat van de regisseur van Control. Dat fake dreigsfeer sausje - oi-oi-oi-oi. Grootste cliché vond ik nog: komt Clooney in z'n Fiat Tempra aanrijden in een dorp, stapt uit... man verderop kijkt op van whatever he's doing, vrouw stopt met vegen.... Hahaha, alsof je naar een moderne pastiche kijkt van een Clint Eastwood western. Kijk, Tarantino komt met zoiets weg omdat het functioneel is op een offbeat manier, maar hier getuigt het van armzaligheid. Film zit er vol mee. Begin al van de film, WtF. Maar goed, de DWDD-fähige Corbijn kan geen kwaad doen bij intellectuelen en filmredacties.

avatar van horizons
geplaatst: 27 mei 2015, 11:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie rustige film. Goede plaatjes van de landschappen in Italie maar vooral de shots in het stadje bij nacht zijn erg mooi gedaan. Acteerwerk is ook fijn. Mooiste staaltje acteerwerk is toch wel van de actrice die Clara speelt op moment dat ze met vriendin Jack (Clooney) tegenkomt in een koffiebar.
Verhaal ontplooit zich mooi. Niet onvoorspelbaar maar wel goed uitgewerkt. Jammer dat regisseur en script schrijver niet meer vetrouwen in het geheel hadden en dat ene verhelderende telefoontje tussen Pavel en Mathilda hebben gefilm. Onnodig.

avatar van Northernlight-
geplaatst: 17 oktober 2015, 14:39 uur [permalink]
Uitstekende film die in al zijn facetten geslaagd is. De factor realisme is bij deze prent uitstekend naar voor gebracht, cinematografish sterk en George Clooney die naar mijn gevoel hier één van z'n beste rollen neerzet. Prachtige artistieke shots en het verhaal blijft continu boeien ondanks het wat trage tempo. Had daar in ieder geval geen last van, integendeel.

avatar van gizzegiz
geplaatst: 11 maart 2016, 23:01 uur [permalink]
Traaaaaag en voorspelbaar. Ik had hier meer van verwacht...

avatar van hdehoon
geplaatst: 16 maart 2016, 19:13 uur [permalink]
Eigenlijk weet je in de eerste scene al hoe het in elkaar zit: man met crimineel verleden wordt op de hielen gezeten en heeft daardoor een ongelukkig liefdesleven. De rest van de film vertelt steeds datzelfde, dus weinig verrassing. Mooie shots, maar dat maakt het niet echt boeiend. Dat was het pas geworden als het karakter zich verder had ontwikkeld. Geen vervelende film, helemaal niet, maar ook niet steengoed.

geplaatst: 19 maart 2016, 02:20 uur [permalink]
des1 schreef:

Het grappige is wat jij zegt, want de regiseur noent zijn film een western.

avatar van Rickyman
geplaatst: 21 maart 2016, 15:25 uur [permalink]
Prachtige en uitstekende film van Corbijn.
Bijzonder mooi sfeervol en heerlijk rustig gefilmd, zoals een western waarschijnlijk.
Uitstekend geacteerd en lekkere muziek ook, met Cuby.. op het eind.
Het verhaaltje is dan misschien niet zo verrassend vernieuwend, maar wist nergens te vervelen.
Italië leent zich er ook uitstekend voor, met zijn prachtige landschappen, nauwe straatjes en dergelijke, en waande ik weer in die fijne sferen. Voor mij gewoon genieten.

geplaatst: 8 april 2016, 13:40 uur [permalink]
Mooie, rustige, verstilde film over een huurmoordenaar in de herfst van zijn carrière. Film blijft helaas net wat te veel aan de oppervlakte voor me, of er gebeurt te weinig, daar wil ik vanaf zijn. Interessant gegeven, mooie shots, iets te weinig verhaal en/of memorabele scenes, 3*.

avatar van ILDIB
geplaatst: 29 mei 2016, 18:57 uur [permalink]
Veel te traag vooral een teveel natuurshots die niks toevoegen meer. En hoe zien die mensen dat clooney geen Italiaan is? Reuten is een miscast. Total ongeloofwaardig als killer. .

avatar van AmazingPP
geplaatst: 5 juni 2016, 13:57 uur [permalink]
Ik vond dit een prima film. Iemand vroeg me hem te omschrijven en toen zei ik: Spannend saai of saai spannend, ik weet het niet zo goed. Ik heb toch wel boeiend zitten kijken naar deze film. Elke scene lijkt op een foto, prachtig geschoten. Acteerprestaties zijn dik in orde, ook van Reuten. De muziek is minimaal, maar effectief. Ik vond het in ieder geval een prettige film om te kijken. Gekeken vanaf Blu Ray. 4 *

geplaatst: 1 juli 2016, 10:46 uur [permalink]
TRAAG!! Voor mooie beelden kijken ik wel naar Discovery.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 15 juli 2016, 01:27 uur [permalink]
Prima film. Een beetje traag maar toch verveelde het niet. Een heerlijke kalme sfeer en toch spannend, de dreiging is constant voelbaar aanwezig. Uiteraard wordt er ook goed gespeeld en ziet het er allemaal prima uit. Goed!

avatar van loneranger
geplaatst: 31 oktober 2016, 16:31 uur [permalink]
De tragiek van een huurmoordenaar die uit het vak wil stappen prima neergezet door George Clooney. Johan Leysen met zijn perkamenten kop overtuigt als echte bad guy. De fotografie is prachtig, ook niet vreemd als je bedenkt dat de film is geregisseerd door Corbijn. Er zijn geen ellenlange dialogen, sterker nog, ik denk dat er in deze film geen woord teveel wordt gezegd.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 10 maart, 09:27 uur [permalink]
Film, had meer weg van een diavoorstelling.