American Ultra (2015)

Actie / Komedie

geregisseerd door Nima Nourizadeh
met Jesse Eisenberg, Kristen Stewart en Walton Goggins

Het gezapig burgerlijk bestaan van een stoner, genaamd Mike (Jesse Eisenberg), en diens vriendin wordt verstoord wanneer het verleden hem lijkt te achtervolgen. Mike blijkt een zogenoemde 'sleeper agent' te zijn en wordt het doelwit van een operatie van de regering die hem probeert weg te vagen.

Prima film!

avatar van nightbreed
Ben benieuwd.

Deze vermakelijke en luchtige Actie / Komedie film, waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had, heb ik toevallig gezien op de televisiezender "Film 1" en opzicht keek hij wel lekker weg (mede door de sfeer) en dat ondanks dat het verhaal maar bitter weinig voorstelt. Het beste kan je deze film bekijken als je je aan vervelen bent, je in een melige stemming bent, je de nodige alcohol hebt gedronken of je stoned bent.

Hoewel het verhaal (draait om de "sleeper agent" Mike, die opeens weer wordt geactiveerd en het doelwit is van een operatie van de regering die hem probeert te elimineren) best belachelijk is en ook aan de flauwe kant is, was de uitvoering ervan nog best leuk en zit er ook de nodige actie (ook best hard en vaak niet met de gebruikelijke voorwerpen zoals geweren en messen, maar juist met alledaagse voorwerpen zoals o.a. een lepel en blik en veger) in welke best fraai in beeld werd gebracht (mede in combinatie met de muziek) en ook moest ik soms wat glimlachen (vooral om Rose, gespeeld door John Leguizamo, die illegale dingen verkoopt zoals vuurwerk en drugs aan Mike en ook een aantal tegenstanders van Mike die hem willen elimineren zoals de vrouw Crane gespeeld door de mooie Monique Ganderton) om de droge en flauwe humor.

Omdat het tempo best hoog is en er ook veel in gebeurt en de film ook niet lang duurt (circa 90 minuten), kijkt hij best lekker weg. Dat laatste komt mede door de twee hoofdrolspelers in het verhaal, namelijk Jesse Eisenberg (in de rol van Mike Howell die een rustig en gezapig leven leidt, welke opeens verandert m.b.t. een gebeurtenis in het verleden waarvan hij niets meer weet) en Kristen Stewart (in de rol van Phoebe Larson die de vriendin is van Mike Howell en die tevens een geheim agente is zonder dat Mike dat weet), die samen een leuke combinatie vormden. Normaal gesproken kan ik Kristen Stewart niet uitstaan (dat heb ik o.a. ook met Emma Stone), maar in deze film vond ik haar best te pruimen en deed ze het ook gewoon leuk. Leuk is overigens ook van toepassing op het einde (inderdaad met o.a. het ten huwelijk vragen in een bizarre situatie) en hetzelfde geldt voor de cartoon achtige actie aftiteling met de gorilla die Mike gecreëerd heeft (toen hij nog een rustig en gezapig leven leidde) in het verhaal.

Gewoon een leuke, vermakelijke en luchtige Actie / Komedie film om eens gezien te hebben als tussendoortje. Het eenvoudige verhaal mag dan wel weinig voorstellen (understatement), maar de uitvoering was wel leuk en ook zit er best veel actie in.

avatar van Decec
Een goed actie/komedie/SF/Thriller film...
Goed verhaal (minder spannend)...
Goed acteerwerk...
Bekende actrice Kristen Stewart en ook een bekende acteur
Jesse Eisenber...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

Ik was aangenaam verrast. Zeer zeker veel beter dan een film als Green Room in ieder geval die ik pas bekeek!! Want deze film staat bol van actie en bovendien goede acteurs!! Het verhaal vouwt zich uit in iets wat je eigenlijk totaal niet verwacht. Bovendien, goede muziek! Redelijk spannend. Een aanrader!

avatar van missl
Luchtige actie/komedie die zichzelf (gelukkig) niet te serieus neemt. Vermakelijk maar niet meer dan dat.

avatar van Kondoro0614
American Ultra

Het is al weer wat verder terug in de week dat ik American Ultra heb gezien, deze film werd toen ik ziek was uitgezonden op Film 1, en ik wou deze toch nog erg graag een keer zien. Ondanks dat American Ultra gewoon een B-matige ‘helden’ film is vond ik het niet super slecht, het had uiteraard veel beter gekund! Zo vond ik de actie vaak wat slapjes en zonder inhoud, waarbij het onnodig veel (mis) schieten veel van kracht was.

Ook inhoudelijk is American Ultra niks. Het verhaal is aardig simpel en het concept kan wel honderdduizend keer verfilmd worden met een ander tintje, het komt allemaal op het zelfde neer. Een ‘super’ agent die door de CIA (Volgens Mij) gemaakt is en die eigenlijk niet echt veel voorstelt.

Ook in American Ultra speelt Jesse Eisenberg een stoner, zoals we dat gewend zijn tegenwoord. Gelukkig is Eisenberg nog niet zo erg als een Seth Rogen, die gewoon bij elke film wel iets van wiet rookt of aan de drugs zit, een standaard beeld bij deze mensen (Jonah Hill is er ook goed in). Toch vond ik dit niet een fijne toevoeging aan de film, het word er zo saai door.

Qua verhaal valt het allemaal wel mee. Mike Howell werkt rustig in zijn winkel tot dat er een mysterieuze vrouw op komt dagen, Victoria. Ze verteld wat wazige woorden aan hem, en hij als ‘super-agent’ verstaat er gewoon geen reet van, tot dat er zekere mensen achter hem aanzitten, hij vertoond opeens super krachten en vecht tegen het hele vijandige team. Hij wint, word door de politie gegrepen en daarna weet ik het niet meer…..

Valt mee deze film maar, geen topper!

Op een of andere manier had ik de film al lang in bezit maar keek hem niet.
Koos toch maar voor wat anders en liet "American Ultra"..links liggen.
Ten onrechte....want wat een leuke en vermakelijke actie film is dit.
Over de top maar met regelmaat op hilarische wijze.
De confrontaties en dodelijke gevechten zien er smeuig uit.
Lekker bruut ook. En dat in combinatie met een aantal behoorlijk kniftige personages maakt deze "American Ultra" simpelweg tot een heerlijk wegkijkende actiefilm.

Flauw maar leuk als je stoned bent

avatar van mikey
Filmpje in de lijn van Long Kiss Goodnight en True Lies maar dan veel goedkoper en net zo flauw. Geschreven door de zoon van John Landis.

avatar van horizons
Film bewandelt dunne lijn tussen komedie en actie en op momenten valt de film er echt helemaal vanaf om op andere momenten wel weer erg effectief over die draad heen te navigeren.

Eisenberg en Stewart doen het gewoon leuk in deze film en samenspel overtuigt gelukkig genoeg de hele film. De bijrollen weten het over het algemeen ook wel te brengen maar het is duidelijk het verhaal wat soms over de helling kiepert.

Uiteindelijk mee vermaakt en dat telt dan.

avatar van sinterklaas
Project X was letterlijk en figuurlijk een feestje... De tweede film van de regisseur veranderd daar niet veel bij.

En gelukkig valt deze een beetje in de categorie van Kick-Ass en RED, in plaats van zo'n typische Amerikaanse onderbroekenlol-film. Echter is deze film overduidelijk wel bedoeld voor Stoners...
Jesse Eisenberg, de jongeman die ik nog ken van The Social Network, zet hier op een typische wijze een rol neer van een bijdehante doch sullig ogende Mike, die samen met zijn vriendin Phoebe (Kristen Steward op haar best) een ietwat teruggetrokken bestaan leeft in een stadje. Of Mike nou in de gaten wordt gehouden door de politie of wordt beschermd is voor mij nog niet helemaal duidelijk... maar zijn drugsverleden heeft een niet al te beste reputatie achtergelaten. Maar al snel blijkt onze Mike helemaal geen sul te zijn als hij in actie moet komen; hij schijnt een doelwit te zijn geworden voor de Amerikaanse overheid en voor hij het weet pleegt hij twee moorden uit zelfverdediging.... Met andere woorden, onderschat een sul nooit...

Dit levert, zoals je kan verwachten, een samenloop van omstandigheden op waarbij het zaakje in eerste instantie erg stinkt... en er nog wel eens heel veel doden kunnen gaan vallen. Maar Phoebe heeft blijkbaar zoveel liefde voor Mike dat ze hem maar helpt.... al snel wordt het net om de twee steeds meer gesloten en beseffen ze dat dit alles wel geheel buiten de afspraken van de daadwerkelijke overheid gaat. Mike moet dus ergens wel voor verdacht zijn... en mede dankzij de technologieën van tegenwoordig, kan je zo wel voor iets verdacht worden. Maar nee... ook dit gaat dieper en uiteindelijk is niks meer zoals het lijkt. En dan hebben we ook nog Connie Britton als stoere undercover agente. En dan die Topher Grace als aalgladde, kille voorman van de organisatie.

American Ultra is gewoon Fun met de hoofdletter F. Typische personages (Laughter bijvoorbeeld), moddervet gemonteerde actiescene's en heerlijke domme dialogen, dat alleen maar beter wordt vanwege de slimme samenloop van omstandigheden en samenzweringen... maar ook die nieuwsmanipulatie over die apenziekte als afleiding. De cartoonneske onrealisme blijft gelukkig ver uit de buurt. En dan die cartoon op het einde.... erg leuke verrassing.

Ja, ik heb hier erg van genoten.

avatar van W.V.
American Ultra wordt geafficheerd als een actie komedie, dat komedie vond ik dus zwaar tegen vallen, de actie was o.k. maar nergens wordt de film echt grappig. Daarnaast is deze film weer eens een herhaling van zetten en wordt er behoorlijk gejat uit andere films met dit onderwerp, True Lies, Long kiss goodnight, Red, de Bourne serie en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat de hoofdrol speler bijna constant stijf staat van de dope is dan ook de enige "nieuwe" insteek van een bekend verhaal. Eissenberg doet zijn best en weet werkelijk nog wel iets te maken van zijn rol, maar de belangrijkste bijrolspelers die laten het duidelijk afweten. Stewart heeft een leuk koppie en als domme vriendin van Eissenberg deed ze het nog niet eens zo slecht, maar in haar tweede hoedanigheid zakt ze toch echt door het ijs. En dan Grace, laat die zich nu maar concentreren op acteren in sitcoms, acteren in een film lukt hem niet. Ook in deze rol schiet hij zwaar te kort, hij geeft een staaltje hysterisch acteren weg waar je niet goed van wordt en toen hij het loodje legde, zat ik bijna te juichen. Goggins is de enige die enige flair aan zijn bijrol geeft, echter zijn tandeloze mond vond ik niet grappig, eerder stuitend. De actie vergoed wel veel, die is goed en overtuigend en dat maakt dat ik de film als gemiddeld beoordeel, maar het is geen hoogvlieger in het genre.

avatar van Jotul
Leuk aftreksel van The Bourne Identity als je het mij vraagt. Alleen is Jason nu een rare Stoner.

Alles in de supermarkt wordt een wapen, iets minder flitsend gebruikt door Jesse Eisenberg dan door Matt Damon.. bad CIA Guy die te graag de bad guy wil zijn.. geef hem dan ook een joint zoals Eric in the 70's.. hé Bill Pullman komt nog opdagen en er is een redelijk grappige plaatselijke drugs en illegaal vuurwerk dealer.

Al met al heb ik me vermaakt, maar een goeie film....?

avatar van Woland
Het kon er nog wel een beetje mee door als simpele komedie, maar echt geslaagd is American Ultra ook weer niet te noemen. Het verhaal is natuurlijk vergezocht, en dat is op zich niet erg, maar het wordt ook een beetje vlak uitgewerkt. Natuurlijk komen er wel wat leuke actiescenes voorbij, en Eisenberg en Stewart doen het op zich prima, maar er is toch wel een chronisch gebrek aan geslaagde grappen en de film weet eigenlijk nergens te verrassen of onverwacht uit de hoek te komen. Topher Grace als bad guy is ook niet te harden. Ik heb me in het middenstuk nog wel redelijk vermaakt, maar na anderhalf uur was ik blij dat het erop zat.

Kleine tegenvaller. In American Ultra heb ik de komedie voor het grootste gedeelte gemist. Heel sporadisch kwam er een grappige opmerking voorbij, maar daar bleef het ook bij. De actie komt daarentegen wél tot zijn recht, maar vond ik ook niet echt bevredigend. Ik vond Eisenberg's personage, ondanks de superdrug, nog steeds een te groot lulletje rozenwater.

Dat is ook precies waar het mis gaat. Eisenberg speelt helemaal niet slecht, maar zijn personage biedt hem te weinig bewegingsvrijheid om er iets leuks van te maken. Hetzelfde geldt voor Stewart, die veel te krampachtig aan het acteren is. Grace vond ik een totale miscast. Goggins heeft wel een leuk rolletje waar hij volop zijn eigen invulling aan mag geven. Hij speelt dan ook verreweg het beste.

Lollig.

Plotje is aardig over the top. Wat comic book nonsense en spy novel onzin op één hoop gegooid, gelukkig is Nourizadeh zich daar aardig bewust van en neemt hij het ook gewoon maar voor lief. Wie een serieuze film verwacht kan maar beter wat anders gaan kijken.

In dat opzicht is Eisenberg erg goed. Geeft z'n rol iets droogkomisch mee, waardoor het nog wat makkelijker wegkijkt. Stewart is ook niet de meest emotieve, de enige die echt volop loopt te schmieren is Topher Grace. Gelukkig laat net zijn rol dat toe, waardoor ook dat niet eens zo irriteert.

Nourizadeh schuwt weinig. Lekker overdreven geweldig, kinderlijker stompzinnig en regelmatig uitzinnig. Het enige probleem is dat de regie net wat te mak is. Nourizadeh poogt wel een beetje hip uit de hoek te komen, maar slaagt daar niet echt genoeg in. Als je dan toch een lompe en luide film maakt, zorg dan ook dat het zo gestileerd is. Nu komt niet alles even goed uit de verf.

Maar vermaken doet het zeker wel, ook al omdat het niet te lang duurt. Simpele, pure en geweldadige lol dit.

avatar van Basto
Het idee is leuk, maar de uitwerking laat te wensen over. Met name Eisenberg overtuigt totaal niet. Daarnaast had de editing wat vlotter en eigenzinniger gemogen. Beetje gemiste kans. Good Times is een beetje van het zelde, maar veel leuker.

avatar van clubsport
had eigenlijk wel een beetje bedenkingen om eisenberg in een rol als deze serieus te kunnen nemen
maar hij doet het nog wel naar behoren .
Waar ik echter de meeste moeite mee had was het overdreven verhaalgedeelte waarin Topher Grace
totaal alles uit de hand laat lopen en een half leger op het dorp afstuurt voor louter 1 man
Dat kwam nou niet bepaald geloofwaardig over en werd op het laatst zelfs een beetje lachwekkend
Verder aardig gedaan en net aan boven de middelmaat uitstekend .