American Ultra (2015)

Actie / Komedie

geregisseerd door Nima Nourizadeh
met Jesse Eisenberg, Kristen Stewart en Walton Goggins

Het gezapig burgerlijk bestaan van een stoner, genaamd Mike (Jesse Eisenberg), en diens vriendin wordt verstoord wanneer het verleden hem lijkt te achtervolgen. Mike blijkt een zogenoemde 'sleeper agent' te zijn en wordt het doelwit van een operatie van de regering die hem probeert weg te vagen.

avatar van HALVE TAMME.
Nice, zin in!!!

avatar van Kondoro0614
Ik ook. Laat maar komen!!!

avatar van Seam
Ik ben enorm ambivalent over deze film. De trailer is eigenlijk erg leuk en de regisseur maakte het spektakel Project X, maar aan de andere kant zijn de twee hoofdrollen vergeven aan de meest irritante acteurs die momenteel leven. Ik hoop dat de komedie er goed in zit, dan is het een stuk makkelijker te verteren. Ben toch erg benieuwd, maar dit gaat duidelijk een love it or hate it film worden (net als Project X eigenlijk).

avatar van tattoobob
Ben benieuwd.

avatar van Corcicus
Ziet er op het eerste gezicht toch behoorlijk uit.

avatar van freek_93
Nadat ik de trailer meerdere malen in de bioscoop heb gezien, had ik best veel zin in deze film. Helaas is deze zeer slecht bevallen. Het verhaal is matig en bomvol clichés. Er is geen humor aanwezig. Ik heb in elk geval nul keer kunnen lachen.

Waar ik normaal Jesse Eisenberg zeer kan waarderen, vond ik hem hier matig. Hij en actieheld gaan niet samen. Daarbij is Topher Grace (ofwel Eric forman van That 70's show) zeer slecht gecast. Hij was niet grappig in deze rol en kon ook niet voorkomen als iemand die leiding kan geven over een groep bad-ass assassins.

De actie scenes zijn wel prima, maar jet verhaal is zo voorspelbaar. Geen moment werd het spannend, omdat je al weet hoe het afloopt.

Conclusie: Slechte film die ik niemand aan kan raden. Flop van het jaar?

avatar van Shinobi
"I recognize that now as like a faux pas."

Op voorhand dacht ik dat dit nog wel zou meevallen, maar wat een trieste bedoening is dit zeg.

Op zich is het uitgangspunt nog wel interessant; een 'sleeper agent' die met man en macht uitgeschakeld moet worden. Aanvankelijk lijkt men te bouwen naar iets moois, maar al gauw ontaardt het gebeuren in een wanvertoning van jewelste. Daarvoor is het schrijfwerk rommelig te noemen, bovenal zit er geen evenwichtige balans tussen de verscheidene genres.

'American Ultra' leunt namelijk op een liefdesverhaaltje dat nog enigszins te pruimen is, maar aan de andere kant wordt er achteloos gestrooid met kansloze humor die door je strot geduwd wordt. Hier en daar zie ik de ironie er wel van in, al wordt het nergens echt grappig. Het resulteert zich in een vermoeiend kat-en-muisspel dat nooit boeiend wordt. Wat dat betreft zijn de - waardeloze - ontwikkelingen te voorspelbaar.

Alleen de over-the-top actiescènes zijn de moeite waard. Deze worden door Nima Nourizadeh met de nodige kunde en bruutheid in beeld gebracht. Maar dat is dan ook het enige positieve aan dit vehikel, want al het overige is vrijwel te verwaarlozen. En dan zal ik het maar niet over Kristen Stewart hebben, die niet om aan te gluren is als ze voor de zoveelste keer lacht als een boer met kiespijn. Het is gewoonweg huilen met de pet op.

Al met al kun je als kijker hier weinig plezier uit halen. Deze film kun je gerust overslaan.

Dikke 1,0 sterren.

avatar van Nicholas
Een enkele hit, vooral naar het einde toe, maar veruit het grootste gedeelte is een vrij ruime miss.

Zelfs na de film denk ik nog steeds dat een versie van American Ultra potentie heeft. Zie het als een mix tussen de Bourne films en Kick-Ass. Een stonerfilm met meedogenloze kills en over the top humor. Helaas laat AU pas op het eind flitsen zien van wat het had KUNNEN zijn.
Aan de ene kant heb je het telefoongesprek tussen Mike en die gozer van That 70's Show en verderop heb je de showdown in de Wallmart-achtige setting (prima keuze overigens).

Helaas slaat AU vaak de plank mis. Niet alleen zijn de grappen zelden geslaagd (Leguizamo is best grappig), ook de keiharde actie die ik had verwacht (deze film zou ultra gewelddadig zijn), laat lang op zich wachten. Stilistisch is het allemaal erg mager, bovendien fopt de trailer je met de muziek die toch prima op zijn plaats zou zijn in het beoogde eindresultaat.

Eisenberg (vooral) en Stewart (die "plottwist" had voor mij niet gehoeven) lijken wel geschikt voor hun rollen, net als Leguizamo, maar buiten hen is sprake van een fuckload aan foute acteurs en karakters. En niet op een goede manier.

In tegenstelling tot de meeste recensies vond ik het een leuke film,
Stoner humor en tien keer beter als Ted2,
Ik had wel het voordeel dat ik geen van de acteurs kende, maar onderhoudende film, met goede actie scenes.

avatar van rfickel
Trailer belooft veel goeds, maar ik vond hem erg tegenvallen! Het idee is leuk, maar ik miste teveel humor en zelfspot ondanks wat irritante stoner-humor. Vond beide hoofdrolspelers ook niet goed gecast voor deze film, waar veel meer in had gezeten. Als de vechtscenes niet zo hard en expliciet waren, was dit gewoon een simpele kinderfilm voor max. 12-jarigen. De muziek en aftiteling proberen er een soort cultfilm van te maken, maar deze film kan toch echt niet tippen aan Kingsman, de beste film van 2015 dusver in dit genre!

avatar van Timothyvdmeer
erg jammer. De hoofdrolspeler blijft te lang in de rol van WTF, op een gegeven moment verwacht je toch een swith. Niet de hele tijd dat gezeur. Dan eindelijk komt er wat vaart in de film maar ook dat mag de hele boel niet redden.

Had veel meer ingezeten maar nu niet meer dan een onvoldoende.

avatar van wwelover
Verstand op nul en genieten van de onzin. Al was het af en toe lastig. Het verhaal is natuurlijk echt heel erg slecht, daarbij is de casting van Topher Grace als badguy bijzonder merkwaardig. Ik ben zelf alles behalve een stoner, maar gelukkig kon ik wel nog geregeld lachen en is de actie ook wel tof. Eisenberg is goed gecast en zet een grappig personage neer. Maar ik denk dat er nog wel iets meer uit deze film gehaald kunnen worden. Maar volgens mij vonden ze het wel prima zo, ook als ik de marketing bekijk.

avatar van Biosguru
Net 1 genre teveel in de mix: komedie, actie, stonerflick, paranoia, liefdesverhaal. Zoals al meer mensen hier opmerkten het script is jammer. Ik snap dat nooit zo, werken aan een script lijkt me het goedkoopste deel van het maken van een film. Toch zie je het daar zovaak misgaan. Werken er dan teveel mensen aan? Zit marketing er zich tegen aan te bemoeien? Wat is dat toch. Voor exact hetzelfde geld maak je een film die wel origineel en leuk is.

avatar van John Milton
teleurstellend, die reacties. Ik had hoop op meer

avatar van Biosguru
Ja echt zonde dit, leuke acteurs, goed budget. Zelfs de hint naar het geheime (MK) Ultra programma wordt niet goed / leuk uitgewerkt. Op het einde ben je meer bang voor een deel 2 dan wat er met de acteurs gebeurt.

Wat een meesterwerk is Hancock dan toch.... Daar lukt het wel goed om comedy, actie, mystery en romantiek te mixen.

avatar van HarmJanStegenga
Ik snap niet dat die Eisenberg zo vaak gecast wordt. Vind het echt een vreselijke acteur. Sloom, irritant en heel beperkt. Krijg al kromme tenen als ik 'm hier op de poster zie met dat lange haar.

avatar van John Milton
Ik vond Hancock ook vreselijk Biosguru, just an early entry on my Peter Berg shitlist.

Eisenberg kan ik op zich wel waarderen HarmJanStegenga, moet ik zeggen. Zowel in The Social network, als Zombieland en meer recentelijk The Double wel van zijn spel genoten. Hij moet oppassen met typecasting gezien zijn uiterlijk en intonatie, maar dat gaat tot nog toe redelijk als je het mij vraagt.

Anderzijds kan ik me wél voorstellen dat hij aversie opwekt

avatar van HarmJanStegenga
John Milton schreef:
The Double moet ik nog zien, misschien valt-ie me daar wat mee. Zombieland en Social Network, 2 prima films, maar Eisenberg wel weer de zwakke schakel mijns inziens. Ik heb heel weinig met die gast.

avatar van Biosguru
John Milton Natuurlijk is Hancock enkel een meesterwerk ivgm American Ultra. Schoot me zo als eerste te binnen als een script wat wel loopt / klopt ondanks veel invalshoeken. Google was het met me eens trouwens, script van Hancock is van de hand van 1 van de schrijvers die later aan Breaking Bad schreven.

avatar van mcdaktari
polletjepiekhaar schreef:
In tegenstelling tot de meeste recensies vond ik het een leuke film,
Stoner humor en tien keer beter als Ted2,

Serieus??? Kende je geen van de acteurs?
Jesse Eisenberg, o.a Zombieland en Kristen Stewart van de Twilight reeks zijn beide toch vrij bekende acteurs dacht ik. Of ben je nog een jonge kijker, dat zou natuurlijk ook kunnen.

avatar van tattoobob
Na het zien van de slechte berichten hierboven was ik toch erg nieuwsgierig...en het viel mij best mee.
Ik heb een paar keer hard kunnen lachen,lekkere flauwe humor...en een paar grappige vechtpartijen..niets mis mee.

Inderdaad echt een film waar je niet te veel over hoeft na te denken....goed voor een vermoeiende avond als deze.

Acteerwerk niets mis mee.
Kristen Stewart begin ik steeds meer te waarderen en Eisenberg doet het ook altijd wel leuk.

avatar van the new guy
Naar mijn mening is het gemiddelde veel te laag. De film heeft humor, enorm veel zelfspot en prima actie. De stoner gedachtengangen zijn interessant en de boom metafoor vind ik leuk gevonden. Sowieso die metaforen doe gebruikt werden, leuke satire!

Niet te veel over nadenken... een film die lekker wegkijkt met humor, aktie en toch ook wel spanning. Ik heb er met veel plezier naar gekeken.

avatar van De GeuS
Soort low budget mix van alles in matige vorm; 2,5*

avatar van mcdaktari
Jesse Eisenberg is nou niet bepaald één van m'n favorieten acteurs, al moet ik toegeven dat hij in Zombieland toch een vrij aardige rol neerzetten. Dat is ook de rede dat ik American Ultra toch ga kijken.

Een conservatief heldenverhaal in de vorm van een middelmatig, bizar, dwaas allegaartje aan genres: (actie-, relatie- en zogenaamde stonerfilm). Het te geconstrueerde verhaal (de regisseur had voortdurend de behoefte om alles uit te leggen), over een hashgebruiker, die eigenlijk een cop bleek te zijn, ging vergezeld van nodeloos en overdreven geweld. Hier had absoluut iets beters van gemaakt kunnen worden; je kunt bijvoorbeeld beter Bonnie and Clyde uit 1967 nogmaals bekijken.

avatar van Brabants
Een film met een grote amateuristische stijl en stuurloze richting. Het is een soort van puinhoop aan genres en een zeer slecht optreden van Jesse Eisenberg en Kristen Stewart. Kortom; echte pulp!

avatar van james_cameron
Erg matig dit, en vooral erg geforceerd. Als je een aktiekomedie maakt moet je het dus niet op deze manier doen. Qua toon zit men er continu naast, met vervelende personages en voor de hand liggende humor. De aktiescenes zijn daarnaast inspiratieloos in beeld gebracht. Met een dergelijk vlak script zou iedere regisseur moeite hebben, maar regisseur Nima Nourizadeh, die met zijn debuut Project X toch enige potentie leek te hebben, bakt er hier wel erg weinig van.