American Hustle (2013)

Misdaad / Drama

geregisseerd door David O. Russell
met Christian Bale, Bradley Cooper en Amy Adams

Irving Rosenfeld (Christian Bale) is een briljante oplichter die samen met zijn sluwe Britse partner en minnares Sydney Prosser (Amy Adams) wordt gedwongen om te werken voor de losgeslagen FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper). DiMaso introduceert ze in de gevaarlijke maar betoverende wereld van de 'power brokers' (oplichters die mensen omkopen om op een bepaalde persoon te stemmen) en de maffia.

avatar van Timothyvdmeer
Goede film met vooral goede acteer prestaties.
Kan soms net wat spannender.

avatar van Fisico
American hustle is een intrigerende komische misdaadfilm met een flink vleugje muziek. De film is gebaseerd op het Abscam-onderzoek dat in de jaren 70 door de FBI op poten werd gezet. Hardheid is geen onderdeel van de film, integendeel. De misdaad wordt geromantiseerd en eerder charmant overgoten met de swingende seventies-sfeer.

Met Bale, Adams, Cooper, Renner en Lawrence hebben we een (sexy) topcast die het overigens uitstekend doet en erg kleurrijk in beeld komen. Dat vertaalde zich ook met diverse filmprijzen. En ook Robert De Niro is eventjes van de partij. Hij is niet meer die grootheid (letterlijk) dan pakweg 30 jaar terug, maar hij blijft een grote persoonlijkheid en charisma uitstralen. Om de sfeer van de seventies te benadrukken, kunnen we ook terugvallen op uitstekende muzieknummers van onder andere Electric Light Orchestra met Long black road.

De film is bij momenten langdradig en te lang in speeltijd. Toch zijn er voldoende plotwisselingen met de intriges, verraad, humor en leuke dialogen. Ik ben niet in zijn geheel weggeblazen door de film, maar een dikke 3,5* zit er zeker in. Een 4,0* had ook zomaar gekund.

avatar van flaphead
Een sterrencast in een gelikte Hollywoodproductie. Een typische seventies-misdaadverhaal die niet heel origineel aandoet, maar zeker vermaakt, mede dankzij de lichtvoetige inslag. Door het plot opzettelijk wat ingewikkeld over te laten komen, met een hoop karakters, verbloemt een beetje dat het stiekem redelijk rechtlijnig is.
Beeldvorming en sfeersetting zijn heerlijk in orde. Sterkste kant zit hem in het acteerwerk. Elk karakter heeft zijn eigen wereld en ze worden niet oppervlakkig/eenzijdig neergezet (wat vooral in uiting komt bij Rosalyn met de haat-liefde-verhouding met haar man).
De lengte had zeker met een kwart korter gemogen, om de aandacht er wat beter bij te houden.

Regisseur David O. Russell regisseerde Christian Bale naar een "Oscar" in de Biografie / Sport film "The Fighter (2010)" en deed het voor Jennifer Lawrence een paar jaar later met de Komedie / Drama film "Silver Linings Playbook (2012)" en nu zijn ze samen te zien in deze tegenvallende Misdaad / Drama film.

In dit verhaal speelt Christian Bale (voorzien van buik, baard en bril) de rol van oplichter Irving Rosenfeld, die in dubieuze leningen en vervalste kunst handelt. Sydney Prosser (Amy Adams met naveldiep decolleté) is daarbij zijn minnares en zijn op geld beluste hulpje. Hun zwendel verloopt goed, totdat ze gesnapt worden door FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper), die hen strafvermindering belooft als ze helpen grotere oplichters te pakken. Met als lokaas FBI-agenten verkleed als rijke sjeiks.

De muziek, de aankleding en de kapsels uit de jaren 70 zijn mooi, maar het verhaal mist helaas wat vaart en blijkt met twee uur en een kwartier veel te lang. Het is goed dat de bekende acteurs en actrices, te weten Christian Bale, Bradley Cooper, Jeremy Renner, Amy Adams en Jennifer Lawrence (ze zijn ook allemaal te zien op de filmposter), zo puik zijn, want dankzij hun is deze film nog enigszins vermakelijk.

Gezien de indrukwekkende cast had ik eerlijk gezegd wat beters verwacht, maar al met al is deze Komedie / Drama film me tegengevallen en dat was zeker niet nodig geweest.

avatar van Alathir
American Hustle is niet meteen een film die erg veel nieuws brengt, het lijkt zeer hard op de stijl van Scorsese's grootste maffiawerken. Deze film is wel minder druk en ook wat minder rauw. Drugs ontbreken ook. Die popsongs zijn dan weer zeer herkenbaar net als de voice-overs. Ik vind dat altijd een gemakkelijkheidsoplossing, het maakt de film ook gewoon nog afstandelijker dan ie al is. Het verhaal wordt ook nergens spannend, veel narratief dat op zich wel voldoende onderhoudend was. De clubscène vond ik het leukste, was een welkome afwisseling qua decor.

Bale speelt hier niet meteen zijn meest geslaagde rol, hij maakt zich een beetje schuldig aan overacting en kwam door zijn uiterlijk wat belachelijk over op mij. Amy Adams speelt hier een beetje een seksobject heb ik het idee, steeds met haar diep uitgesneden decolletés. Zij speelt hier wel zeer goed. Lawrence deed het best ok, alleen wat te schreeuwerig. Verder kleuren Cooper en zeker ook De Niro (die de zoveelste maffiabaas speelt in zijn carrière) de film.

avatar van theDutchman1962
Ik vond het een steengoede film,mede door de geweldige rollen die neergezet worden door de cast en het feit dat het verhaal op waarheid gebaseerd is,zelfs het korte optreden van de Nero laat een onvergetelijke indruk achter,voor mij geen seconde te lang,topfilm!

avatar van pampelonne
Heerlijke film! lekkere jaren '70 soundtrack en top acteurs.
zelfs nog een klein rolletje voor De Niro die arabisch praat.