Ant-Man (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Peyton Reed
met Paul Rudd, Michael Douglas en Evangeline Lilly

Dokter Hank Pym heeft een stof ontwikkeld waardoor hij materie enorm kan verkleinen en gelijktijdig het veel meer kracht kan geven. Hij verwerkt dit in een speciaal pak en de militaire potentie wordt snel duidelijk. Pym wil daar echter niets van weten maar wordt door zijn assistent Darren Cross buitenspel gezet. Pym moet de hulp inroepen van de wat sullige inbreker Scott Lang om door middel van het spectaculaire Ant-man pak de duistere plannen van Cross te verijdelen.

avatar van m1chel
De schuur van Marvel Studios is nog lang niet leeg en na de tweede Avengers-film die dit jaar uit kwam, komt de studio nu met het luchtige Ant-Man die tevens als afsluiter dient van Phase 2. Ditmaal staat Peyton Reed aan het roer en dat is nou niet direct de eerste regisseur die je zou linken aan een Marvel-film. Reed regisseerde eerder namelijk vooral komedies of romkom’s als Yes Man, The Break-Up en Bring It On. Toch brengt Reed het er goed vanaf, want met een film als Ant-Man kan je meerdere kanten op. De komische noot ligt de regisseur erg goed en dat is juist iets waar een film als deze het van moet hebben. Ga je namelijk te serieus te werk, dan is lijkt het project op voorhand al gedoemd te mislukken.

In de hoofdrol zien we Paul Rudd en dat is zeker niet een naam die voor de hand ligt om een superheld te spelen. Wat dat betreft kan hij de hand schudden van zijn regisseur. Rudd kennen we doorgaans namelijk van zijn bijrollen in romantische komedies zoals The 40 Year Old Virgin en Knocked Up. Naast Rudd zien we niemand minder dan tweevoudig Oscar-winnaar Michael Douglas, die de rol van Dr. Hank Pym vertolkt. Douglas doet de laatste jaren een beetje waar hij zin in heeft en is daarbij toch vooral in komedies te vinden die gaan over het ouder worden, denk maar eens aan zijn rollen in Last Vegas en And So It Goes. Voor de vrouwelijke inbreng is Evangeline Lilly gecast. Deze voormalig Lost actrice timmert aardig aan de weg in Hollywood en na haar rol in de laatste twee The Hobbit-films lijkt deze film een goede impuls voor haar carrière.

Natuurlijk zijn er genoeg aanhangers van Marvel, maar wat moet je als gemiddelde filmkijker nou verwacht van een film als Ant-Man? Dit was de vraag die rees na het zien van de trailer. Ant-Man is nou niet bepaald het meest bekende personage van Marvel. De conclusie die we kunnen trekken is dat de film feitelijk een veredelde kinderfilm is geworden, maar dan wel eentje die zeer vermakelijk is om naar te kijken. De makers raken precies de juiste snaar en dan zien we dat Marvel hetzelfde bereikt als wat we eerder bij Guardians of the Galaxy zagen. Maar zo goed is de film helaas net niet, daarvoor is Ant-Man toch net iets te kinderlijk in elkaar gezet. Een goed voorbeeld daarvan zijn de benaderde situaties waar Ant-Man in belandt, deze doen bijna aan het stokoude Honey, I Shrunk the Kids. Zo wordt Ant-Man achterna gezeten door een rat, moet hij vluchten voor water dat uit een kraan stroomt en krijgt hij het aan de stok met insecten. Gelukkig houdt de vergelijking daar dan ook meteen op en gelukkig weet Ant-Man zijn eigen identiteit te behouden.

Het gebeurt niet vaak maar bij deze film komt het 3D-effect goed uit de verf en sterker nog, het draagt zelfs bij aan de entertainmentwaarde van de film. De ritjes achterop de vliegende mier zien er net als de actiescènes gelikt uit en zorgen ervoor dat het 3D-effect perfect aansluit bij wat de film wil uitstralen. Wat ook fijn is, is dat de speelduur eindelijk eens fatsoenlijk is. De meeste Marvel-films blijken namelijk standaard een half uur te lang te duren, maar Ant-Man heeft daarentegen een prima speelduur van net onder de twee uur. Er wordt overigens geen geheim van gemaakt dat Ant-Man onderdeel is van een groter universum, zo zijn er veelvuldige verwijzingen naar The Avengers. Het moet zeggen dat dit bijna als een soort sluikreclame aanvoelt. Gelukkig wordt irritatie voorkomen, maar het is duidelijk dat de makers het Marvel-universum dicht naar elkaar toe wil trekken. Of dat uiteindelijk een verstandig idee is valt natuurlijk te betwijfelen.

Ant-Man is opnieuw een zeer vermakelijke film uit de stal van Marvel. Hoewel dit één van de meest kinderlijke Marvel-films tot nu toe is, zal de film het volwassen publiek zeker weten te behagen. Paul Rudd zet een prima rol neer als Ant-Man, waarmee hij criticasters direct de mond weet te snoeren. Door dat het verhaal toch één van de minpunten aan de film is, mist de film het om zich te meten met bijvoorbeeld Guardians of the Galaxy. Maar de fraaie 3D-effecten, een flink tempo en de vele actiescènes maken Ant-Man tot een zeer geslaagde film voor jong en oud. Een avondje popcorn vermaak is dan ook absoluut gegarandeerd.

avatar van Captain Pervert
De zoveelste Marvel film - maar wel een leuke. Zowel Douglas als Rudd mag ik graag zien spelen en hier doen ze iets wat ik ze nog niet eerder had zien doen.

De film voelt minder fris dan het onverwacht grappige en buitengewoon brute "Deadpool" en past meer in het standaard, ietwat brave stramien van Marvel. Maar het is allemaal leuk uitgevoerd, visueel fraai en soms ook best grappig. Met name de scènes met de trein op het laatst waren erg mooi gedaan. De cameo van Falcon voelt een beetje plichtmatig. Corey Stoll kende ik alleen uit House of Cards, waarin hij het tegenovergestelde speelt van de megalomane schurk die hij hier neerzet. Beide gaan hem goed af.

Paul Rudd en zijn Ant-Man komen hier best goed tot zijn recht, in tegenstelling tot Captain America - Civil War, waarin hij compleet ondergesneeuwd raakt.

3 sterren

avatar van Captain Pervert
bennie jolink schreef:
Misschien hadden ze Rick Moranis er even bij moeten halen.

avatar van horizons
Opvallend. Een Marvel film die het meer op de humor gooit dan de andere heldenfilms en het werkt nog wonderwel ook.
Deze toch wel secundaire superheld heeft een film die leuker is dan de primaire helde Iron Man, Thor, Captain America of Avenger films.

Rudd speelt leuk, bijrollen amusant. Effecten netjes en verzorgd, af en toe zelfs wat editing die buiten de gebruikelijke weggetjes gaat, plot uiteraard voorspelbaar en een bad-guy die gezien de omvang van de film nog wel meevalt.

Zoals gezegd de film staat met de humor. Thomas de Trein werkt gewoon uitstekend (net zoals de mier.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van mikey
Een van de leukere marvels. Dat concept van het sub-atomaire whatever... komt regelrecht uit de heel wat betere The Incredible Shrinking Man. En dat stemmetje van de dochter 'come back daddy' waar zat dat ook alweer in?? Poltergeist of zo? Een vent moet dan ook terugkomen uit een andere dimensie, maar ik kom er niet op. Heel irritant.

Leuk en spannend.

avatar van mikey
mikey schreef:
Ben er achter: Sopranos Die aflevering dat Tony in een coma lag en bijna door de poort ging (in de vorm van een Zuiderlijke villa) maar terug werd geroepen door Meadow. Anyway..Scene is wel exact hetzelfde overigens.

avatar van SiSsY bOY
Verhaal is mager maar de beelden van de kleine ant man zijn echt heel gaaf.

avatar van Aapje81
Leuke antihelden film met de altijd sympathieke Paul Rudd in de hoofdrol. Ant-Man is zo ongeveer de enige superheld waar hij geschikt voor is.

Het verhaal stelt niet veel voor maar de film is bijzonder sympathiek en moet het vooral hebben van de erg mooie effecten. En eerlijk is eerlijk de mieren zijn ontzettend schattig.

Overigens had ik de hele film niet door dat ik naar Evangeline Lilly uit de serie Lost zat te kijken.

Maar goed, zeker wat op aan te merken maar redelijk origineel in vergelijking met de genre genoten en duidelijk met plezier gemaakt.

Boven gemiddeld.

avatar van TheManInBlack
Verrassend leuk filmpje, niet verwacht. Had zelf nooit wat van Ant-Man gehoord.
Er zit leuke humor in. Veel mooie special effects. Erg leuk om te zien wanneer Ant-Man kleiner en groter wordt etc. Deze film bevat ook leuke actie scènes

avatar van FlorisV
Dit is dus hoe het moet, prutsers die de dampende drollen, propvol niet-leuke grollen, genaamd Guardians of the Galaxy en Deadpool gefabriceerd hebben! Zo maak je een Marvel film met een knipoog. Niet met lompe macho humor of geforceerd hippe verwijzinkjes of retro muziek, maar met een leuk verhaal met een anti-held. Eentje die gewoon ijskoud genegeerd wordt door de fraaie dame in plaats van dat een zoveelste romance geforceerd wordt (Lilly). En eigenlijk niet zoveel kan naast inbreken maar gewoon een superhandig pak mag gebruiken! Verder nog een aardige gimmick met het Latino maatje die een bijzondere manier van navertellen heeft. 2x gezien en 2x volop genoten! Enige minpuntje is misschien de matige slechterik?

Blijf kijken tot het einde (is bij elke Marvel film maar hier is het ook de moeite). Ik mag alvast uitkijken naar een vervolg waarin Evangeline Lilly meer te doen krijgt, als de Wasp als ik me niet vergis!

avatar van frolunda
Leuke Marvel film die me vooral overtuigde door de sterke maar niet zo voor de hand liggende casting en de doeltreffende effecten.
Allereerst Paul Rudd,doet het erg goed als Ant-man en weet zowel de creatie als de film de nodige en meestal geslaagde humor mee te geven.Dan is er Michael Douglas,voor mij de sterkste rol van allemaal,tilt heel de rolprent echt naar een hoger plan.
Ook de rest van de rolverdeling is goed met uitzondering van Corey Stoll die ik als schurk wat vond tegenvallen en ook Michael Peña als de zogenaamd grappige latino had voor mij ook niet zo gehoeven.
Het verhaal is zoals meestal in dergelijke superhelden films vrij standaard maar kwam (mede door de kleinschaligheid wat betreft onder meer locaties en dramascenes) nog best sympathiek over.
Verder een degelijke regie Peyton Reed die hiermee zijn marktwaarde flink opvijzelt en als laatste de superieure effecten met de mieren.
Allemaal ingrediënten die van Ant-man zowel een geslaagde,goede als leuke superhelden film maken.

avatar van Ste*
Aardige film, die het wel vooral moet hebben van de actiemomenten. Eigenlijk vooral het laatste deel in de kinderkamer is leuk met dat treintje en zo. De humor wordt sowieso altijd wel in het oog gehouden. Soms tot op het flauwe af met wat geforceerde momentjes van Paul Rudd die niet zo werken, maar dat is nog altijd beter dan een superheldenfilm die zichzelf te serieus neemt, daar kan ik nooit zoveel mee.

Jammer alleen van dat vader-dochter element, dat allemaal nogal flauwtjes en vervelend is en de film nogal wat dode irritante momenten geeft.

Verder best vermakelijk, prima gemaakt, maar ook niet heel super. Doe mij maar iets als Deadpool. Dit is net een beetje te suffig binnen de lijntjes.

avatar van N00dles
Ant-Man heb ik lang uitgesteld omdat superheldenfilms me nooit zo liggen, al had ik gehoord dat deze wel grappig was.

Gelukkig neemt het zichzelf niet zo serieus en weet het af en toe leuk uit de verf te komen. Andere subplotjes zijn wat minder interessant maar dienen vooral om een beetje achtergrond te geven aan de personages.
Michael Douglas doet het aardig en ook leuk om te zien hoe ze hem verjongd hebben in de introscène. Ik kreeg even een Gordon Gecko flashback.

Paul Rudd heb ik als komisch talent op zich wel hoog zitten en hij stelde niet teleur, hoewel er soms wat geforceerde grappen voorbij kwamen. De makers lijken toch ook de verplichte standaardformule met een beetje romantiek en drama erin te hebben willen stoppen, en daarnaast natuurlijk de opzichtige opstap naar z'n verschijning in the Avengers-reeks.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben, al was ik er niet echt kapot van.

avatar van martijn011
Matige Marvelfilm deze keer. Alhoewel ik Paul Rudd altijd wel kan waarderen en hij het hier ook niet eens zo slecht doet, kon het me maar weinig boeien.
Het duurt lang voordat er eindelijk wat leven in de brouwerij komt en als er dan eindelijk eens wat gebeurt dan valt het best wel tegen.
Toegegeven, dat verkleinen en vergroten ziet er goed uit en is soms best wel geinig maar na verloop van tijd raak je er aan gewend en is de verrassing weg.

Een van de grootste problemen van de film is het ontbreken van een redelijk verhaal. Marvelfilms staan nu niet bekend om hun geweldige verhaallijnen en dialogen, maar ook het ontbreken van een schurk van formaat vind ik een hoofdzonde in een Marvel. Totaal geen dreiging en dat eindgevecht in huis is eerder komisch dan spannend.
Vond de cast, op Michael Douglas en Paul Rudd na, ook niet echt geweldig.
Het kijkt leuk weg, af en toe een geslaagde grap en visueel is het prima, meer niet.
Kleine onvoldoende.

avatar van boemboem27
Leuk en onderhoudende film met nog een goed spelende Michael Douglas.
Leuke special effect.
Heb me prima vermaakt en ben ook benieuwd naar het vervolg

avatar van Shadowed
Marvel weer.

Niet de beste, maar deze Marvel viel absoluut niet tegen in de oneindige serie van superheldenfilms. Ook dit is eigenlijk weer een beetje een herhaling van wat je al gezien hebt, maar dan natuurlijk met een andere superheld en andere specialiteiten.

Gelukkig ziet het er visueel weer helemaal top uit en verveelt de film eigenlijk helemaal nergens. Rudd als de Ant-Man is een prima toevoeging aan de Marvel reeks, al heb ik hem nog niet bij de Avengers gezien. Maar ja, ze moeten er wat mee op een gegeven moment.

Nou ja, dit is dus weer een prima toevoeging in de reeks, verveelt niet, visueel top maar het verhaal is ondertussen zo vaak gedaan dat het allemaal voorspelbaar is geworden. Een voldoende heeft hij binnen, maar geen hoge voldoende.

Gewoon een toffe Marvel film zonder meer.

Visueel zit het goed, humor met een knipoog (waar de laatste tijd de Avengers reeks mijn inziens zwaar de fout in gaat, proberen het gewoonweg te overdrijven, hier komt alles gewoon goed op zijn plaats), acteerprestaties zijn ook meer dan behoorlijk...

3,5* 7/10