Ant-Man (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Peyton Reed
met Paul Rudd, Michael Douglas en Evangeline Lilly

Dokter Hank Pym heeft een stof ontwikkeld waardoor hij materie enorm kan verkleinen en gelijktijdig het veel meer kracht kan geven. Hij verwerkt dit in een speciaal pak en de militaire potentie wordt snel duidelijk. Pym wil daar echter niets van weten maar wordt door zijn assistent Darren Cross buitenspel gezet. Pym moet de hulp inroepen van de wat sullige inbreker Scott Lang om door middel van het spectaculaire Ant-man pak de duistere plannen van Cross te verijdelen.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Ik vraag me af hoeveel superhelden Marvel nog zoekt te verfilmen. Ant-Man is de zoveelste in de rij en kent dan ook 0 verrassingen. Wat het dan wél weer heeft: het is gewoon een vlotte wegkijker. Behalve het subplotje met vader - dochter is het nergens "zwaar" of "diepgaand". Dat missen bepaalde andere Marvels.

De cast doet het oké, terwijl het toch allemaal vrij opmerkelijke keuzes zijn. Paul Rudd is Chris Pratt maar dan wat ouder, bijvoorbeeld. Michael Douglas is ondertussen ook ver afgedwaald van zijn duizend thrillers uit de jaren 90.

Peyton Reed neemt weinig tot geen risico's in zijn regie. Het trucje van Ant-Man wordt veilig vormgegeven en gebruikt. Vindingrijk is het dan ook nergens, maar de kleine twee uur vliegen toch redelijk rap voorbij, en dat heb ik bij andere Marvels toch al eens anders ervaren.

avatar van MacHop
Ik had iets meer een actiefilm verwacht dan de kinderfilm die ik nu voorgeschoteld kreeg. De rol van Michael Douglas had ook prima vertolkt kunnen worden door Arjan Ederveen. Maar verder wel onderhoudend en ook wel mooie special effecten, maar geen hoogvlieger.
Prima film voor een middagje voor de buis zitten met de kids tijdens een regenachtige middag, maar niet meer dan dat.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/SF film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Michael Douglas speelt goed...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prachtig mooi 3D!
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
Dolby DTS met 7.1!
Heerlijk genoten....
Ben benieuwd voor vervolg deel 2: Ant-Man and the Wasp (2018)...

avatar van Norma
Als ik niet toevallig onder ogen had gekregen dat Michael Douglas hier een rol in vertolkt zou ik deze film nooit hebben gekeken, want echt mijn ding is het niet, dat superheldengebeuren. Gelukkig voor mij omvatte Douglas zijn rol veel meer dan vijf zinnetjes gedurende drie minuten, dus dat vergrootte aanzienlijk mijn kijkplezier.
Ook was ik dankbaar dat Rudd zijn personage voor zijn doen vrij ingetogen vorm gaf want normaliter ben ik niet weg van die man als hij voortdurend “leuk” probeert te zijn. De film kent wat amusante en vrij spectaculaire verklein- en vergrootscènes, plus goed gedoseerde (lees: niet te veel) actie, wat het al met al tot een best onderhoudende film maakt.

avatar van Roger Thornhill
Ik ben nooit echt een fan van dit superhelden-universum geworden, maar deze film is toch een leuke uitzondering op die regel. Voor Paul Rudd heb ik altijd snel sympathie, zijn vriendengroepje is bij tijd en wijle behoorlijk grappig, de bijrolspelers krijgen meer ruimte dan normaal, de schurk is mooi onaangenaam en de FX zien er zoals verwacht weer uitstekend uit (we zijn een eind gekomen sinds The incredible shrinking man 60 jaar geleden). Minpuntje is dat ik al die steeds door het beeld kruipende mieren niet erg interessant vind, qua vormgeving en motoriek spreken ze me gewoon niet aan, en aangezien onze held ze bij (te) veel van zijn avonturen toch wel nodig heeft weet ik niet of ik deze franchise in de toekomst nog ga volgen. Vooralsnog is dit eerste deel echter een leuk en kleurig spektakel, en dat treinongeluk is geniaal.

op zich een leuk filmpje, die lekker weg kijkt, verwacht geen moeilijke verhaal lijnen of iets dergelijks, want dat zit er niet in. Grafisch is het allemaal in orde, al komt het mieren leger niet goed naar voren en voegen ze vrij weinig toe aan de film. Voor mij 3 sterren omdat het een redelijke film is.

avatar van Rodger
Eigenlijk zijn ze allemaal het zelfde, iron-man, spider-man, en noem het maar op..
Ook deze Ant-man, leuk en aardig in elkaar gezet. met wat humor en actie.
Dus prima vermaak.
3.0***

avatar van VanRippestein
deel x in de eindeloze marvel Super-hero-kids-collection,. Wederom veel expositie, kinderlijke motieven, veel reclame, uh ik bedoel knipogen, naar andere Marvel films, en wederom vallen plotholes en andere onbegrijpelijkheden onder suspension of disbelief. Zonder charismatische acteurs ook, tenzij je graag kijkt naar een computer geanimeerde Michael Douglas.

avatar van teigertje
Geweldige super helden film met prachtige special effecten.

Een echte aanrader voor de liefhebber van dit soort genre.

Goede, maar ook wel leuke, actiefilm.
Prima vertolkingen met onder anderen Michael Douglas in een hoofdrol.
Maar de speciale effecten zijn werkelijk verbluffend, een lust voor het oog, zo prachtig gedaan.
Bovendien is dit een actiefilm die heel geschikt is voor de ganse familie, wat toch zelden voorkomt in dit genre.
Kortom: een film die zeer goed is, meer dan ik had verwacht !!

Marvel.

Het ontloopt elkaar niet veel, de Marvel films. Ondanks de karrevracht aan bekende namen die aan de projecten vastgehangen worden (Paul Rudd en Edgar Wright deze keer) is het resultaat eigenlijk altijd in het verlengde van de verwachtingen.

Ant-Man is iets luchtiger, de superkracht komt ditmaal van een pak dat de dragen kleiner maakt. Daarmee heb je de onderscheidende elementen meteen te pakken, de rest is typisch Marvel-werk. Ik word er niet echt warm van, ook Ant-Man liet mij redelijk koud.

De luchtigheid maakt dat het makkelijk wegkijkt, al is de humor vaak aan de vervelende kant (Pena kan er wat van, maar ook het Siri/The Cure grapje was niet te pruimen). Rudd doet het iets beter dan verwacht, al komt dat misschien omdat hij me wat aan Ben Affleck deed denken. Michael Douglas is zo'n beetje de enige die er positief uitspringt.

Twee uur lang streept de film de verplichte checkpoints af, enkel op het einde zit er een wat verrassende 2001-achtige scene in die ik best mooi vond. Jammer dat het allemaal erg vluchtig moet, maar dat heb je met een blockbuster als deze, maar de scene zelf wat cool. Al past het verder voor geen meter in deze film.

Zeker niet de slechtste Marvel film, maar het is allemaal zo voorspelbaar. Al helemaal omdat je weet dat het in een groter geheel kadert dat al voor de komende jaren is uitgestippeld.

Na The Guardians of The Galaxy de beste Marvel film tot nu toe!
Leuk verhaal
Leuke characters
Veel humor
Veel actie
Kortom, een perfecte film!
Zin in deel 2!!!

avatar van PEN15
Ook ik ben vreselijk zwaar teleurgesteld. Wat een deceptie zeg, niet te geloven. Op het eerste gezicht deed het pak op de poster me veel denken aan het Japanse Kamen Rider en met alle lofzang in alle toonaarden moest ik hem natuurlijk maar eens gaan zien, maar nee, wat een ANTi-film. De hele film is er geen spanning, omdat écht alles, maar dan ook álles van een leien dakje gaat, het niveau is telekids op snelle suikers en op het einde ontaard de gehele janboel in een overdaad van CGI waarin het restant van de film dat reeds tot aan de neus was gezonken nou helemaal kopje onder ging. Ook het aantal woordspelingen stelt me diep teleur. Anthony? Nou moe. And in the end Anthony enters the Nth entity. 0 ANTertainment.

avatar van PaulCJDL
Zeker 1 van de betere films van Marvel, de combinatie van humor en het introduceren van een nieuwe held (waar ik van te voren niet veel mee had) is in mijn ogen zeer geslaagd.

Samen met de eerste thor is dit voor mij de slechtste marvel film tot nu toe.
paul rudd vond ik een verschrikkelijke ant-man neerzetten.

Dat wat voor humor aangezien moest worden ging aan mij totaal voorbij.
Ben eigenlijk wel blij dat ik deze niet in de bios ben gaan kijken want ik vond hem echt slaapverwekkend.

avatar van jippie2010
Oei, toch de minste Marvel die ik gezien heb.
Af en toe een glimlach, dat wel, maar hoewel het niet de genreomschrijving komedie niet heeft moet de film het daar toch vooral van hebben. En dan heb ik toch te weinig gelachen.
Rudd vond ik nog wel te doen, maar de rol van Douglas vond ik tenenkrommend. Om over de niet overtuigende SFX in de eerste scene maar niet te spreken.
Het verhaal is simpel, kinderlijk, verstand op 0 en kijken maar. En als je dat doet, en je kunt om sommige scenes lachen, dan is het nog goed doorheen te komen.
Maar daar is ook alles mee gezegd. *2,5

avatar van centurion81
Gisteren herzien...Ik ga de MCU films altijd in de bios zien met vrienden en herzie ze later op Netflix met m'n vriendin Waar Age of Ultron toch glans verloor van de bios naar het TV-scherm, maakte dit bij Ant-Man veel minder uit. Heb weer genoten van Douglas, Rudd maar zeker ook Peña. Mijn vriendin heeft ondanks dat ze superheldenfilms vaak over the top vindt ("die gevechten zijn zo overdreven en duren zo lang", er ook van genoten (dit itt Age of Ultron of Guardians of the Galaxy).

avatar van DVD-T
Leuk!

Ik moet zeggen dat ik van Ant-Man weinig backstory ken aangezien ik die comics nooit heb gelezen. Ook wel eens fijn om er een keer cold turkey in te gaan.

De MCU wordt meer en meer uitgebreid en met steeds meer personages. Ant-Man is de volgende in de rij. Net als het geval is met Guardians, is dit ook weer verfrissend. Een keer niet de usual helden als Iron Man, Thor en Captain America. Ook leuk dat Scott geen standaard held is maar er per toeval zo in rolt. Verhaal van de heist is leuk gedaan en zorgt voor enkele leuke momenten. Waar dit natuurlijk echt een origins verhaal is, voelt dat niet zo. Komt misschien ook door de niet heel conventionele origins aanpak. Verhaal lijkt wat meer te hebben dan de standaard verhalen wat we tot nu toe gewend zijn. Toch is het niet helemaal geslaagd. Komt mede door de wat slecht geschreven bad guy en zijn plan. Heel simpel gedaan en komt geen enkele dreiging van af. Komt daardoor ook minder geloofwaardig over in het eindgevecht.

Daar tegenover staat wel het leuke verloop van de rest van het verhaal van Pym, Hope en Lang en zijn Luis en zijn vrienden een leuke toevoeging op het geheel waarbij Luis toch de leukste momenten meekrijgt met zijn verhalen. Erg leuk gedaan. Ook Wilson/Falcon heeft een behoorlijke rol in deze film. Fijn dat dit soort crossovers op dit moment veel gebeuren. Maakt het universum net wat geloofwaardiger. Ook de verwijzingen naar de vorige MCU films zijn fijn. De trainingen zijn leuk in beeld gebracht en ondanks dat dit toch wat kleinschaliger is qua opzet, krijgen we toch genoeg te zien van de werking van het pak en wordt hier erg goed gebruik van gemaakt in de leuk en toch "groots" opgezette actie scenes. Ook zijn de mid en post credit scenes erg geslaagd dit keer. Voor die helemaal aan het eind.

Voor een wat kleinere MCU film ziet het er allemaal erg fraai uit. Goede production design, meer dan degelijke fotografie met goed gebruik van 3D. CGI is erg goed. Eigenlijk niet echt een slecht shot gezien. Het krimpen en vergroten is erg leuk gedaan met de randen die voor een seconde achterblijven en ook de mieren zien er geloofwaardig uit. Echt duidelijk te zien waar veel van het geld in is gestoken.

Erg leuke cast hier. Rudd laat hier goed zien wat hij in huis heeft. Lilly speelt fantastisch en laat in samenwerking met Douglas een aantal erg mooie emotionele momenten zien. Stoll stelt dus ietwat teleur, ligt veel aan het schrijfwerk maar hij laat voor de rest ook vrij weinig van zijn kunnen zien. Douglas is perfect gecast. Erg fijn om hem in deze rol zichzelf te zien uitleven. Ook perfect gecast is Peña. Die man moet echt meer grotere rollen gaan krijgen. Heeft naast talent voor drama ook een geweldig komisch talent.

Ant-Man bleek een grote verrassing en houd zich meer dan goed staande bij herziening. De fun straalt er vanaf.

avatar van schram101
Als verwacht toch een vrij matige Marvel. Heb het geprobeerd, hoewel het me nooit heeft getriggerd. Paul Rudd als superheld, de mieren, de trailer, de kracht van de held an sich, eigenlijk sprak het me nooit aan. En na het zien van de film bleek dat grotendeels terecht. Al viel het al bij al nog mee. Rudd is zo slecht nog niet, al is het natuurlijk geen Evans of Downey Jr., maar dat is misschien wel geen eerlijke vergelijking. De villain is daarnaast best aardig en de meeste effecten zien er vrij aardig uit.

Grootste nadeel is toch wel dat het allemaal enorm braaf is. De film lijkt zich enorm te richten op een jong publiek. Voor sommige misschien fijn ten tijde van de donkere superheldenfilms, maar geef mij dan maar een Guardians of the Galaxy.

Kleine voldoende.

avatar van bennie jolink
Mediocre!

De film heeft enorm last van het "Harry Potter" effect (of "Star Trek" effect) : de helden hebben een bepaalde super kracht, maar gebruiken die alleen als dat mooi uit komt in het plot, bv:

- een straal die iemand meteen reduceert tot een poeltje pulp (dit is eigenlijk toch veel krachtiger dan een krimp-straal?)
- een soort bommetje waarmee je elk willekeurig item groot en klein kan maken. Als je dit hebt, heb je verder toch niks anders meer nodig?
- Ant-man zelf heeft er eigenlijk niks aan dat hij klein kan worden. Bij zijn enige inbraak (de reden dat hij wordt ingehuurd!) kan de Avenger hem gewoon zien! In gevechten moet hij toch telkens even groot worden als hij echt een klap wil uitdelen.

Kortom, Ant-Man toont een bijzonder fantasieloze aanpak van het idee dat je klein kan worden. Misschien hadden ze Rick Moranis er even bij moeten halen.

bennie jolink schreef:
Mediocre!

Ik associeer dat juist altijd met LOTR.

avatar van LOTR-lover
Als ik hierboven de posts lees dan zie ik een veelgemaakte fout bij dit soort films. Teveel rationaliseren! Het is een Marvel film, het gaat over superhelden in pakken, het is niet realistisch en zo moet je dus ook niet denken. Als je je verstand op nul zet en gewoon geniet is het een heerlijke film.

Ik heb in ieder geval genoten, ook al is 't niet de beste Marvel film. Maar de humor is geslaagd, en Paul Rudd is een prima Ant-Man.

8/10 (IMDB)

Zwolle84
Halfje erbij, bij nader inzien toch wel een erg leuke film. Grappige, originele humor (The Cure!) en erg strakke actiescènes. De meer verhalende delen waren soms wat oninteressant, daarom geen 8, maar toch een fijne verrassing.

Aardige film over een professor die een speciaal pak ontwikkelt waarin de drager zich zo klein als een mier kan maken. De zoveelste superheldenfilm die hierdoor een beetje gebukt gaat onder gebrek aan originaliteit. Toch wel vermakelijk met redelijk wat vaart, actie en humor (vooral de casting van Paul Rudd draagt bij aan dat laatste).

avatar van milannn
Vrij kinderlijk.

Ik ben zelf meer van de serieuze superheldenproducties, zoals Netflix's Daredevil of Nolan's Dark Knight trilogy, dus ik was benieuwd hoe deze zou bevallen. En hij viel me wat tegen.

Waar ik me voornamelijk aan stoorde was de muziek en de kinderlijke, goedkope (zelfs voor een superheldenfilm) humor, die me het gevoel gaven dat ik naar een kinderfilm zat te kijken. Ant-man als superheld spreekt me bovendien ook niet erg aan, en de plot is natuurlijk ook weer niks.
Gelukkig is het allemaal nog wel redelijk vermakelijk dankzij Paul Rudd en het hoge tempo.
Na een dag ben je de film echter alweer vergeten.

Beetje te veel ''uitgemolken'' Marvell naar mijn weten. maar op zich vermakelijk film. Weinig diepgang, niet de beste acteurs.

avatar van Donkerwoud
De superheld waar bijna niemand op zat te wachten, maar die toch een behoorlijke Marvel-film heeft opgeleverd. Vooral leuk om weer eens hele nieuwe superkrachten te zien met een figuur die zichzelf kan krimpen/vergroten. Wel moet Marvel op gaan passen dat zij hun eigen markt niet laten dichtslibben met dit soort inwisselbare formulefilms. Voor het eerst bekruipt me namelijk het gevoel dat de cameo's en de verwijzingen naar de eigen lore meer uitgekiende business strategie dan welgemeende fan service zijn. De gebruikelijke gimmick rond de continuïteit begint sleets te raken.

avatar van missl
Vlot filmpje maar wel eentje zoals ze de afgelopen jaren al meer gemaakt zijn. Niet boeiend genoeg voor een goede eigen film, hopelijk is het vervolg wat verrassender.

TMP
Aardige Marvel-film, waarin weer een nieuwe held wordt geïntroduceerd. Veel humor en dat werkt hier ook best goed. Paul Rudd doet het goed als Ant-Man en ook zijn drie vrienden weten voor enkele komische noten te zorgen. Leuke rol ook voor Michael Douglas als de uitvinder van Ant-Man, Hank Pym. Qua plot stelt het niet zo veel voor, maar het is wel een zeer vermakelijke film.

avatar van thoyouknow1980
Geslaagde Super helden film.
Door het hele verklein principe doet de film denken aan Honey i shrunk the kids
Verder zit er ook genoeg actie in,en spatten de sublieme effecten mooi van het scherm.
Al met al een goeie,en leuke Marvel film