- Home
- Cast & crew
- Ridley Scott
Delen
Ridley Scott
Geboren: 30 november 1937 (86) in South Shields, Verenigd Koninkrijk
Bekend van: Gladiator, American Gangster en Alien
IMDb profiel: Ridley Scott
Wikicode: 10979
Bekend van
Volledige filmografie (146)Gladiator
American Gangster
Alien
Black Hawk Down
Blade Runner
Hannibal
Prometheus
Robin Hood
Kingdom of Heaven
Body of Lies
The Martian
The A-Team
Matchstick Men
Blade Runner 2049
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Thelma & Louise
Alien: Covenant
G.I. Jane
Exodus: Gods and Kings
A Good Year
Black Rain
All the Money in the World
The Counselor
1492: Conquest of Paradise
The Last Duel
Legend
Napoleon
House of Gucci
The Duellists
White Squall
Someone to Watch over Me
All the Invisible Children
The Passage
Klondike
A Christmas Carol
Boy and Bicycle
Story of Science Fiction
Samengewerkt met
Reacties
harm1985
-
- 526 berichten
- 503 stemmen
Mijn toplijst (moet er nog heel wat zien):
1: Blade Runner: 5* (ook op 1 in mijn top 10)
2: Alien: 5* (op 9 in top 10)
3: Gladiator: 3,5*
4: Hannibal: 3*
Scott is een visionair regisseur die enkele van de beste (Sci-Fi) films ooit gemaakt heeft.
Loki87
-
- 228 berichten
- 0 stemmen
3,89 (3066)Alien (1979) : 3,0
3,75 (2053)Blade Runner (1982) : 3,0
3,13 (566)Black Rain (1989) : 3,0
4,19 (8339)Gladiator (2000) : 3,5
3,17 (2092)Hannibal (2001) : 4,0
3,71 (2285)Black Hawk Down (2001) : 4,5 (nummer 4 in top 10)
3,33 (2046)Kingdom of Heaven (2005) : 2,5 (zijn matigste film van wat ik zag)
3,83 (3434)American Gangster (2007) : 4,0
Geweldige regisseur. Zoveel verschillende soorten films. Thriller /Historie /Oorlog /MIsdaad /Horror /Scifi
Zeker 1 van de beste uit zijn vak.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Het knappe aan deze regisseur is inderdaad dat hij zo veel verschillende soorten films maakt. Dat geldt ook voor de vier films die ik van hem gezien heb.
1. 5* Alien
2. 4* A Good Year
3. 4* Gladiator
4. 3,5* Black Rain
Tonypulp
-
- 21210 berichten
- 4599 stemmen
01. 3.5* Alien (1979)
02. 2.5* Gladiator (2000)
03. 2.5* Body of Lies (2008)
04. 2.0* Black Hawk Down (2001)
05. 1.5* Kingdom of Heaven (2005)
06. 1.5* G.I. Jane (1997)
Opvallend veel gezien voor een regisseur waar ik niks mee heb. Alleen Alien scoort voldoende, reken alleen nog op een érg sterke Blade Runner en verder is het vooral overslaan geblazen.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Dat je er zoveel van hebt gezien komt denk ik ook door zijn variatie in films. Wist niet dat hij films als American Gangster, A Good Year en Hannibal gemaakt had.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Ik kan niet meer wachten totdat Prometheus (2012) uitkomt ! Verwacht er namelijk heel erg veel van . Ben nog steeds diep onder de indruk van zijn laatste film Robin Hood (2010) !
wimnoot
-
- 3962 berichten
- 3774 stemmen
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
1. Blade Runner (1982)
2. Prometheus (2012)
3. Kingdom of Heaven (2005)
4. Robin Hood (2010)
5. Black Rain (1989)
6. Black Hawk Down (2001)
6. Alien (1979)
etc. ...
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
1. Blade Runner (1982)
2. Prometheus (2012)
3. Kingdom of Heaven (2005)
4. Robin Hood (2010)
5. Black Rain (1989)
6. Black Hawk Down (2001)
6. Alien (1979)
etc. ...
1. The Counselor (2013)
2. Blade Runner (1982)
3. Prometheus (2012)
4. Robin Hood (2010)
5. Kingdom of Heaven (2005)
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4990 stemmen
Hmmm. Het lijkt er een beetje op dat wanneer een gelauwerd filmmaker een film aflevert waarvan de consensus eens niet zo denderend is, jij die altijd fantastisch vindt...
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Misschien zie ik sommige dingen veel sneller en ervaar ik ze op een andere manier dan andere mensen ? Ik heb ook een andere visie op cinema dan de meeste mensen . Verder is het is niet mijn schuld dat men over het algemeen het kuddegedag vertoont .
Brooklyn
-
- 1144 berichten
- 1402 stemmen
Misschien zie ik sommige dingen veel sneller en ervaar ik ze op een andere manier dan andere mensen ? Ik heb ook een andere visie op cinema dan de meeste mensen . Verder is het is niet mijn schuld dat men over het algemeen het kuddegedag vertoont .
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Er zijn onwijs veel overeenkomsten tussen Michael Mann en Ridley Scott , maar zijn ze nog steeds vrienden ? Michael Mann ( in 1982 !!! ) over Ridley Scott : " a friend of mine who I consider one of the great filmmakers this decade " ...
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
Berichten verplaatst naar Exodus: Gods and Kings (2014)
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
Ridley Scott in Talks to Bring The Prisoner to the Screen - comingsoon.net
white viking
-
- 30 berichten
- 133 stemmen
Staat op een gedeelde eerste plaats met Christopher Nolan in mijn persoonlijke top 10 van regisseurs.
Voor mij kan hij weinig verkeerd doen al vind ik Exodus: Gods and Kings zijn minste film, maar dat heeft eerder met het thema van de film te maken.
Black Hawk Down staat met stip op nr1 bij mijn favoriete films en die bekijk ik gemiddeld 6/7 keer per jaar.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
1. The Counselor (2013)
2. Blade Runner (1982)
3. Prometheus (2012)
4. Robin Hood (2010)
5. Kingdom of Heaven (2005)
1. The Counselor (2013)
2. Blade Runner (1982)
3. Prometheus (2012)
4. Kingdom of Heaven (2005)
5. American Gangster (2007)
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Het viel mij net door een opmerking van kappeuter op dat hij al behoorlijk op leeftijd is. In 1977 maakte hij zijn eerste lange film en toen was hij 40. Het laat met name zien dat je blijkbaar nog genoeg tijd hebt om je te ontwikkelen als filmmaker en dat je het niet per se al gemaakt moet hebben als je in de leeftijdscategorie 20 tot 30 zit. Anyway, deze films vind ik erg goed van Scott:
-Gladiator
-American Gangster
-Matchstick Men
-The Martian
-Alien
-Blade Runner
-Black Hawk Down
-Thelma & Louise
Heb niet per se een top. Het zal allemaal rond de 4,0 liggen, maar denk dat Gladiator zijn uitschieter is. Zeer goede filmmaker.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
1. The Counselor (2013)
2. Blade Runner (1982)
3. Prometheus (2012)
4. Kingdom of Heaven (2005)
5. American Gangster (2007)
1. The Counselor (2013) (5 sterren)
2. Blade Runner (1982) (5 sterren)
3. Prometheus (2012) (5 sterren)
3. Alien: Covenant (2017) (5 sterren)
5. Kingdom of Heaven (2005) (5 sterren)
Kondoro
-
- 10571 berichten
- 2485 stemmen
TornadoEF5
-
- 5484 berichten
- 1373 stemmen
Heeft hij eigenlijk nog films zoals Blade Runner en Alien gemaakt?
Uier
-
- 1917 berichten
- 3503 stemmen
Qua impact? Qua status? Qua kwaliteit is redelijk subjectief.
Persoonlijk vind ik Black Hawk Down en Gladiator zijn beste films en die staan ook beiden in mijn top 10.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4062 stemmen
1. Alien (5*)
2. Blade Runner (4*)
3. The Martian (3.5*)
4. Black Hawk Down (3*)
5. Matchstick Men (3*)
6. American Gangster (2.5*)
7. Gladiator (2.5*)
8. Body of Lies (2.5*)
9. Thelma & Louise (2.5*)
10. Prometheus (2.5*)
11. Kingdom of Heaven (2*)
12. G.I.Jane (2*)
13. Alien: Covenant (1.5*)
14. The Counselor (1.5*)
15. Hannibal (1.5*)
Hij is veelzijdig en technisch capabel, heeft het sci-fi genre vernieuwd met Alien en Blade Runner, maar is ook verantwoordelijk voor een hele hoop big budget onzin.
jarno1975 (moderator series)
-
- 9422 berichten
- 2094 stemmen
Vanaf september een nieuwe serie van Ridley Scott op HBO Max.
kappeuter (crew films)
-
- 72122 berichten
- 5704 stemmen
This week, we welcome cinematographer Dariusz Wolski to the channel. We interviewed him whilst he was on the set of Ridley Scott's upcoming feature film The Last Duel starring Matt Damon. He discusses how they approached filming a COVID production.
Nick Theunis
-
- 492 berichten
- 2228 stemmen
Trailer van zijn nieuwste film 'House of Gucci', must see!
badfans69
-
- 2577 berichten
- 4141 stemmen
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30442 berichten
- 5199 stemmen
Ridley Scott verwijt millennials The Last Duel-flop - Vertigo - vertigoweb.be
The Last Duel doet het niet zo goed in de bioscoop en Ridley Scott verwijt daarvoor de millennials. Het is natuurlijk een minder evidente film dan iets uit de stal van Disney en Marvel bvb. De laatste jaren (los nog van corona) doen films die niet uit een franchise komen of een reboot/sequel/remake... zijn het aan de kassa minder goed.
Scott's Blade Runner was ook geen succes aan de kassa trouwens. En The Last Duel is best wel een goeie film. Zijn eerste film was trouwens The Duellists (Film, 1977) - MovieMeter.nl. En met Robin Hood (Film, 2010) - MovieMeter.nl heeft hij één van de laatste bioscoopsucces die zich in de middeleeuwen afspeelt.