Prometheus (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron

Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.

Audiovisueel ijzersterk (3D en surround). Verhaal veels te slecht en daarmee te afleidend. Te veel ergernissen.

Wat een heerlijke film, gister herzien voor de 2de keer. Het blijft een toppertje! Gave shots, goed verhaal, mooi decor en lekker geacteerd. Vanavond alien covenant, vingers cross op nog meer spektakel.

avatar van xxERWINxx
Is dit nou Alien deel 5 aangezien het een andere titel is en kwam daarna Alien Covenant?

in welke volgorde moet ik ze kijken of maakt dat niet uit?

avatar van remorz
Hoewel deze een prequel op Alien is (en Covenant weer een vervolg daarop), kun je denk ik het beste bij Alien beginnen en je een weg door de reeks banen. Als je daar geen zin in hebt, is dit eventueel een prima startpunt, aangezien het plottechnisch met een schone lei begint.

Weet iemand waarom de Engineers de mens hebben gecreëerd?

avatar van remorz
Vraagt David op een gegeven moment niet ook aan Holloway waarom de mens hem gemaakt heeft? Omdat ze het kunnen.

Hoe komen de Engineers aan de zwarte vloeistof?

avatar van remorz
Gekocht op de zwarte markt van een Russische koopman.

avatar van AC1
AC1
wood23 schreef:
Weet iemand waarom de Engineers de mens hebben gecreëerd?

Misschien wilden ze met de mens wel het ultieme vernietigingswapen creëren.

avatar van sierrra
Dat lijkt mij hun intentie niet. Waarom zou je iets willen creëren wat voor jezelf een gevaar kan gaan vormen. Meer een expansie van het eigen soort aangepast aan de omstandigheden van de planeet zou ik zeggen.

avatar van Aristocraat
Er zit een zekere ironie in deze film. Ridley Scott was ooit door Star Wars geïnspireerd toen hij Alien maakte, en nu net als George Lucas (later) raakt hij net zo verstrik in het willen uitbreiden van de mythologie. In zoverre zo dat het maken van een goede film bijna bijzaak lijkt. Slap verhaal en een cast die telkens in onbenullig gevaar is. Visueel zeker prachtig maar ik liep destijds echt enorm teleurgesteld de zaal uit. (Idem met the Phantom Menance destijds overigens)

avatar van AC1
AC1
Aristocraat schreef:

Dat is ook een bijzaak voor werkverslaafde Scott want die wil op de eerste plaats gewoon aan het werk blijven. Het is financieel gezien voor een filmmaker of filmproducent veel gemakkelijker om bekende franchises uit te breiden dan iets nieuws aan de man te brengen. Ridley heeft meer passie voor het werk zelf dan voor de kunst. Dat zie je, en vooral, dat voel je.

avatar van JacoBaco
Aristocraat schreef:
Slap verhaal en een cast die telkens in onbenullig gevaar is.)

Onbenullig gevaar? Slap verhaal?

Prometheus grijpt weer terug naar Alien en stopt het mystieke er weer in. Maar zonder dat het als een makkelijke kopie aanvoelt van Alien. In de eerste film blijven er tevens vragen onbeantwoord. Er zijn mensen die klagen over het scenario van Prometheus. De kritiek is vaak dat er te veel vragen onbeantwoord blijven en dan die paar scènes en karakters waar ze zich aan ergeren. Er zijn tal van fascinerende theorieën losgelaten op Prometheus. Daarnaast is er een prima en overduidelijke rode draad in de film en wat dat betreft valt het scenario niets te verwijten.

Films zoals Alien en Blade Runner werden destijds ook niet meteen de hemel in geprezen. Oké, ik ga er heus niet vanuit dat over 15 jaar Prometheus een prestige film is zoals 2001: ASO, Blade Runner en Alien. Maar Prometheus is ten eerste als film een bescheiden meesterwerkje en ten tweede worden er maar weinig sciencefiction/horror films zo goed als Prometheus gemaakt.

En je kan vallen over zaken zoals de art style van de film. Tja, als dat je niet bevalt, dan neemt iemand dat mee in zijn beoordeling. Gaan er zomaar 2 sterren vanaf. Ja toch AC1?

Hele goede en fascinerende film btw.
Sterk verhaal over interessante vragen.
De scènes met de hologrammen vind ik ook echt gaaf bedacht.

4 sterren

avatar van Aristocraat
JacoBaco schreef:
...De kritiek is vaak dat er te veel vragen onbeantwoord blijven en dan die paar scènes en karakters waar ze zich aan ergeren....wat dat betreft valt het scenario niets te verwijten...Films zoals Alien en Blade Runner werden destijds ook niet meteen de hemel in geprezen.

3 sterren, ik vond de film niet slecht maar wel teleurstellend. Ik had geen problemen met mysterie en onbeantwoorde vragen. Maar het leek wel of Scott, zoals AC1 ook aangeeft, meer geïnteresseerd was de reeks uit te breiden dan een goede film te maken. Zodoende dus mijn vergelijking met de prequels van Lucas. Naar mijn mening is 50% van Alien zo goed omdat de cast en wat ze geloofwaardig meemaken subliem was neergezet. Bij Prometheus voelde de dynamiek tussen de acteurs en wat ze meemaken als schermvulling. Ik herinner me vooral die witte alien reus. Dat is bij alien wel anders daar was iedereen echt memorabel.

avatar van remorz
Love the one you're with.

In de aanloop naar Covenant deze ook maar even herzien. Als fan van de reeks, was de lange anticipatie tussen aankondiging en release er destijds een die ik in de bios graag bewaarheid zag. En zelfs bij een tweede kijkbeurt snap ik waar die aanvankelijke 4,5* vandaan komt, maar valt er tussendoor toch wel heel veel op af te dingen.

Ergerlijkste zijn de personages. Op een strak vormgegeven David na, bungelen ze allemaal tussen hopeloze naïviteit en een misplaatste, vaak pompeuze vorm van heldhaftigheid. Veel handelingen en dialogen komen oenig, overdreven of simpelweg transparant gescript over. Bovendien zijn er maar weinig momenten dat je overtuigd raakt van de wetenschappelijke bekwaamheid van dit gezelschap (die eerste encounter met de facehugger: ).

Shaw moet dan de nieuwe Ripley voorstellen, maar niet alleen verlies je gaandeweg empathie voor haar doorgeslagen vastberadenheid de waarheid te vinden (na alles wat er gebeurd is wil je jezelf door een android-hoofd in een buitenaards schip naar een vreemde planeet laten vliegen? Really?!); Rapace heeft bovendien niet de subtiliteit in huis om haar personage van enige complexiteit te voorzien. Op momenten dat ze haar pijn met oerkreten mag verbijten, komt ze prima uit de bus, maar gelaagder dan dat wordt het niet.

Toch is er een aantal punten waar ik gecharmeerd van blijf.

Ten eerste vind ik de mythologie achter het hele verhaal best fraai bedacht en geloofwaardig genoeg om als prequel te dienen.

Ten tweede blijf ik het aardig sfeervol en visueel prachtig vormgegeven vinden, van de hologrammen tot de tastbare structuur van de buitenaardse scheepsbouw tot het creature design.

Ten derde is de rol van David, de heimelijke poppenspeler temidden van alle hectiek, werkelijk fantastisch. Zijn minachting voor de mens is vanaf de eerste interactie voelbaar en Fassbender speelt zijn schijnheiligheid met finesse. Helaas niet centraal genoeg om als hoofdrol te fungeren (wink), maar niettemin een heerlijk personage.

Dus. Veel dwaze beslissingen van armzalige personages, veel korrels zout bij de wetenschappelijke geloofwaardigheid, maar daar tegenover staan oogverblindende visuals en een amusante android in een prima uitgedachte origin story. Niet altijd de film waar je op gehoopt had maar bijtijds toch indrukwekkend. 3,5*

avatar van JacoBaco
Aristocraat schreef:

Grappig, mijn kritiek op Prometheus is dat R.S. juist te veel zijn best heeft gedaan om een goede film te maken. Vandaar geen 5 sterren. O.a. veel zorg en aandacht voor het script, op momenten ingenieus, plotwendingen, horror, mysterie, drama, humor en opnieuw een gedenkwaardige scène waarin iemand iets verschrikkelijks moet ondergaan. En natuurlijk witte reuzen.

Ja ben het met je eens. Alien is met name zo goed omdat de cast en wat ze geloofwaardig meemaken subliem wordt neergezet. Er zijn sowieso relatief weinig films waarin dit zo goed gedaan wordt.