Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

Ik ben groot fan van Prometheus en keek reikhalzend uit naar een vervolg. Vijf jaar later was het eindelijk zo ver, maar ik kreeg geen vervolg waar ik op hoopte. In A:C komen diverse elementen terug uit Prometheus,maar borduurt hier niet verder op in. Zo speelt de film af op de planeet van de engineers (of een andere thuisbasis), maar krijgen we de engineers slechts in korte flashback te zien. A:C is een vermakelijk film en leuke toevoeging voor de Aliens fans.

Ik wacht geduldig af op een vervolg.

D'naarige schreef:

Ik wacht geduldig af op een vervolg.

Alien: Covenant Sequel Reportedly Canceled | Screen Rant - screenrant.com

Alhoewel:
The source here is a forum poster, so the report must be taken with a grain of salt

AC1
Zonder een daadwerkelijk vervolg op Prometheus slaat de film nergens. De film heeft een open einde. Ik had graag nog een film gezien waar we meer te weten zouden komen over de Engineers en Dr. Shaw.

Goeie film waarin de bemanning van een ruimteschip die een kolonie wil starten in de problemen komt. Deze film ligt, vergeleken met Prometheus, dichter bij de eerste reeks Alien-films (al is het alleen maar vanwege de opbouw). De tweede helft bevat meer dan genoeg actie en horror. Het ziet er allemaal goed uit en Michael Fassbender doet het goed in een belangrijke dubbelrol (al is het einde wat voorspelbaar).

D'naarige schreef:
AC1

Hier vind je alles wat je daarover moet weten
ALIEN: COVENANT DELETED SCENE - YouTube

Na Prometheus opnieuw een matige Scott in het Alien universum. De build up van Prometheus wordt hier grotendeels genegeerd. En er volgt een vrij mak filmpje dat alles nog eens over doet maar dan minder spannend, bevreemdend en beangstigend dan het origineel. Zonder de dubbelrol van Fassbender was het echt huilen met de pet op. Maar hij maakt wel het één en ander goed vind ik. Dat het er weer eens fantastisch uitziet verdient ook wat punten. Maar verder dan 2,5 geraak ik niet.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond het niet mis. Weer veel meer aliens en het verhaal was ook niet slecht. De cast was niet super speciaal, al was het toch vooral Michael Fassbender die er uitsprong.
Verder zag de film er prima uit.
Toch wel blij dat ik dit deel heb gezien, ik heb me er niet mee verveeld.

Wat een slechte film... zou je eigenlijk na 15 minuten al uit moeten zetten... een onbekende planeet verschijnt, na langdurig vooronderzoek, ineens op de radar.... en zonder enige bescherming gaan de zogenaamde intelligente mensen de planeet over.... zelfs op aarde kijk je of je niet in de hondepoep (hondenpoep.... haha, een samengestelde drol) gaat staan....

En dan die actrice, die blik die continu op dat kupke staat, Katherine Waterston.... is nog geen 10% van de fameuze Signourney Weaver, een bijrol in Darma and Gregg is nog too much....

Snelle Suzan schreef:

Klopt, de cast laat te wensen over. Geen charisma! Fassbender kan de boel nog wat redden.

avatar van nightbreed
Kijkt lekker weg, maar in feite niets meer dan een herhalingsoefening van het vorige deel.

avatar van baspls
De Alien-reeks is een geval apart. De eerste film van Ridley Scott is een van de beste films ooit gemaakt en daarna ging James Cameron een heel andere kant op met de meer actie-gerichte Aliens. Sindsdien hebben veel regisseurs met een kenmerkende stijl zich over de franchise gebogen, eigenlijk niet meer met een bevredigend resultaat. Je zou zeggen dat het goed is dat Ridley Scott terugkeert naar de franchise, maar dat valt helaas vies tegen.

Scott is van plan om een trilogie te maken die zich voor de originele Alien-film afspeelt en alle losse eindjes vastmaakt. Het eerste deel, Prometheus, was zeer ambitieus en ging over een missie die was belast met de zoektocht naar het ontstaan van de mensheid. Ze vinden een gecrasht schip van het Alien-ras dat de mens heeft geschapen met aanboord een wapen: een voorvader van de Xenomorph. Door toedoen van de androïde David vermengt dit organisme met de mens-schepper en vormt een nieuw wezen.

Alien: Covenant, het tweede deel, speelt zich 18 jaar voor de originele film af en verteld het verhaal van een schip kolonisten opzoek naar een planeet die geschikt is voor menselijk leven. Eenmaal geland op deze planeet komen ze in aanraking met het organisme. David leeft op deze planeet in de ruïnes van de scheppers en hier is begonnen met genetische experimenten met het wezen dat hij heeft meegenomen. En uiteindelijk komen we heel even oog in oog met de Xenomorph te staan.

Het probleem met deze verhaallijnen is dat Scott een van de sterke elementen uit het origineel wegneemt; het mysterie. Het is juist zo sterk dat een willekeurige crew per toeval op een willekeurige planeet een alien-schip dat daar ooit is neergestort vind. Willen we echt weten hoe het daar is gekomen en waar die soort vandaan komt? Eigenlijk niet en al helemaal niet in een verhaal dat zo vaak in herhaling valt. Steeds weer een crew, steeds weer een noodsignaal naar een planeet, steeds weer een neergestort schip. Daarnaast vind ik het ook zo teleurstellend dat de Xenomorph geen oud ras is, maar door toedoen van de mens is ontstaan.

Een van de redenen dat Alien zo goed werkt is dat we echt meeleven met de hele crew. Alien: Covenant neemt nauwelijks de tijd om crew-leden echt te leren kennen en het acteerwerk stelde me eigenlijk ook niet heel veel voor. Alleen Michael Fassbender vond ik het wel goed doen, al verklaard de film ook nauwelijks waar zijn grootheidswaanzin vandaan komt. Verder is de film visueel zeker niet slecht, al laat al de CGI wel duidelijk zien wat een zegen de practical-effects van het origineel waren.

Al met al vind Alien: Covenant geen geslaagde film. Het valt nu allemaal nogal in de herhaling en bovendien zijn de titel Alien en de Xenomorph op de poster vrij misleidend, gezien die er nauwelijks in voor komt.

avatar van LOTR-lover
Zo zie je maar dat de cast, naast het script uiteraard, van levensbelang is voor een film. Ondanks het feit dat Michael Fassbender uitstekend acteert, blijft de rest van de cast hier ver bij achter. Dit zorgt er met name voor dat je als kijker weinig empathie krijgt voor de hoofdpersonen en dat is toch wel een groot gemis. Verder vond ik 't allemaal niet zo heel spannend en mysterieus als ik had gehoopt. De CGI was wel prima maar omdat we de alien veel te weinig te zien kregen werd daar ook niet het optimale uitgehaald. Geen voldoende in ieder geval vanaf mijn kant.

5/10 (IMDB)

avatar van Boneka
Helaas een stuk minder dan Prometheus. De film begint gelijk chaotisch en wat rommelig. Een mooie introductie van de spelers missen we ook al. Het middenstuk is wel rustiger maar ook wat saai en voorspelbaar zoals het naar het eind ook is. Daarbij zien we wel erg veel computerwerk in beeld. Beeld en geluid zijn verder wel okay en een onvoldoende kan ik hem niet geven. Maar meer dan een zesje zit er niet in. Ik hoop op een beter vervolg!

avatar van Decec
Een goede horror/SF/Thriller film...
Wat een horror...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Michael Fassbender ...
Goed gemaakte SF...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...

avatar van vindorent
Ik was één van de weinige in mijn omgeving die toentertijd erg had genoten van Prometheus, dus ik keek daarom ook wel uit naar deze film. Echter vond ik Alien: Covenant erg leeg qua inhoud; het keek prima weg en ik had me op zich wel vermaakt, maar als opvolger van Prometheus had ik toch héél wat meer verwacht.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een verademing na het slechte Prometheus. Dat toch wel een teleurstelling was omdat het als prequel van Alien werd gepresenteerd, maar ipv horror of actie ons een filosofisch gezwets voorschotelde. Alien: Covenant doet het alvast beter met terug wat meer horror en spanning. Al ligt de focus nog te veel op het Prometheus-gedeelte en niet genoeg op dat van Alien. Het plot is te voorspelbaar en de aliens zelf zijn ook minder indrukwekkend. Michael Fassbender is soms zelfs irritant, terwijl de film net enkele sterke vrouwen kent die gerust meer voorgrond mogen krijgen.

De film kan nog altijd niet tippen aan de 4 originele Alien-films. Zelfs niet deel 3 en 4, die al iets minder waren. Ridley Scott maakt van Alien Covenant nog wel een mooie film, maar het is geen stap vooruit na zijn eigen klassieker uit 1979.

Zeer degelijk vervolg op Prometheus al vind ik Prometheus wel iets beter.

Ik ben heel blij dat deze film weer door Ridley scott geregisseerd is aangezien hij blijkbaar het beste weet hoe je zo'n soort film moet maken.

Zeer benieuwd naar het vervolg hierop

avatar van Donucius
Alien: Covenant; Movie Construction TimeLapse - YouTube

Dwingt wel een beetje respect af toch? Ongeacht of je de film goed of slecht vindt.

Cool filmpje

avatar van Lovelyboy
Stuk minder dan Prometheus. Minder verhaal voornamelijk. Desondanks een aardig leuk en spannend wegkijkertje. Ziet er verder goed uit en Waterston is natuurlijk ook erg leuk om naar te kijken.

AC1
Tweede beurt. Voor mij is deze toch wel beter dan Prometheus. Walter en David stelen de show. Het is alleen jammer dat de rest van de karakters totaal geen indruk maken (net zoals in Prometheus) en dat Ridley Scott het 'artsy' aspect van Alien volledig achter zich heeft gelaten.

avatar van Shadowed
Scott weer aan het roer.

Ik moet Prometheus nog een x bekijken, maar Scott heeft hier nog wel een redelijk filmpje weten te regisseren. Het geweld is weer wat harder, de sfeer is wat beter maar de film haalt het toch niet met het origineel in vergelijking. En dat is toch wel weer jammer.

Het geweld is wat grover in dit deel. De aliens zien er natuurlijk wat beter uit met de nieuwe technologie, de locatie is mooi vormgegeven en vooral Fassbender doet het leuk als robot en voert zijn dubbele rol prima uit. Is wel leuk gedaan allemaal.

Prima deel, misschien zelfs wat beter dan deel 4. Het is allemaal wat vlotter en ruiger.

avatar van joeygamer2
Goede film! Prometheus is wel beter, maar dit vervolg is ook niet slecht. Heftigste alien film tot nu toe! Sommige personages zijn weer is irritand en dom en anderen zijn dan wel weer goed! Aliens zagen er nog redelijk goed uit, maar de originele alien (die in de eerste film) blijft de mooiste! Pittig genoten hiervan, er was ook goede spanning! Het einde zag ik alleen totaal niet aankomen...kan niet wachten op de laatste (jammer genoeg) alien film