Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

avatar van Nicholas
Het is te hopen dat toekomstige kolonisten met iets meer intelligentie te werk gaan itt zoals dat onder andere in deze film gebeurt.

Been there, done that. Voorspelbaar en rommelig.

des1 schreef:
Had ie niks beters te doen?

Het belangrijkste voor Scott is aan het werk blijven, maakt eigenijk niet uit wat voor film. Dat is al decennia zo. Dus geen passie voor de kunst maar een werkverslaving. Daarom zie je 'm ook niet meer groeien want de artiest in hem is al lang geleden gestorven.

avatar van Capablanca
Ongeïnspireerd en fantasieloos. Aardige rol van Fassbender als robot en Gollem als alien.

avatar van AGE-411
Neen.
Deze film zou de brug moeten zijn tussen Prometheus en Alien. Maar gevoelsmatig is het geen prequel van Alien, noch een vervolg op Prometheus. En het verhaal van deze film is te zwak om een film an sich te zijn.

Ook de keuze om David plots als DÉ bad guy op te voeren begrijp ik niet. De dood van alle engineers is ook een domper. Ik had bij Prometheus het gevoel dat het nog moest beginnen. Er zat zoveel potentieel in die gasten. Had hen dan aangewend om een deftig verhaal op poten te zetten.

Het eerste half uur is wel OK. Correcte sfeer, hoge verwachtingen. Helaas gaat het pijlsnel achteruit wanneer de eerste besmette persoon overlijdt.
Een doorsnee actiefilm met hier en daar wat verwijzingen naar de eerste Alien. Of kon men gewoon niet origineler uit de hoek komen?

avatar van sierrra
Beetje late reactie...

AGE-411 schreef:

David was in Prometheus al eenbad guy, dus zo vreemd is deze keuze niet.
De wezens op die planeet (Planet 4) waren geen engineers maar net als de mens een schepping van de engineers.

avatar van remorz
Gebakken lucht.

Allereerst had ik hier al een stem staan, maar was ik totaal vergeten dat ik dit al gezien had. Slecht teken. Eerste helft kwam me al vaag bekend voor maar tegen het einde zal ik toch een beetje ingedut zijn de eerste keer. Ook een tweede keer bleef ik er allemaal wat onverschillig onder.

Het begint al rommelig. Voordat we goed en wel geïntroduceerd worden aan het nieuwe schip en haar crew is er al meteen hectiek. Alarmgeluiden, brand en paniekerige handelingen van personages die voor de verse kijker nog inwisselbaar aanvoelen. Het duurt lang voordat de film een beetje focus krijgt, maar die inwisselbaarheid ontstijgen de nieuwe crewleden eigenlijk nooit. Stuk voor stuk charismaloze anoniemelingen. Zelfs Fassbender oogt tam in zijn rol als Walter.

Dan het bekende traject. Er is weer een noodsignaal, weer die obligate discussie gaan we er wel of niet naartoe (tuurlijk wel) en weer die verkenning van een vreemde planeet tot het onheilspellende gevaar zich aandient. Ditmaal aanvankelijk in de vorm van een (hou je vast) platgetrapte stinkzwam, waarvan een wolkje sporen zich in twee crewleden nestelt.

Wanneer Scott afscheid neemt van de voorspelbaarheid (hij heeft evolutie in de franchise hoog in het vaandel schijnt), neemt het in rommeligheid eigenlijk alleen maar toe. De mythologisering in Prometheus kon ik nog behappen, hier begint het allemaal een beetje megalomane vormen aan te nemen. Bovendien voelt de spilfunctie van David, die inmiddels een parodie van zichzelf geworden is, nogal willekeurig aan. Tuurlijk, hij is een android op een vreemde planeet en hij moet zich ook maar vermaken, maar als voedingsbodem voor het uitroeien van de engineers en voortbrengen van een, twee generaties aliens toch teleurstellend en hol.

Het gaat ook met redelijk wat kitscherigheid gepaard, vanaf Davids dramatische entree tot de lachwekkende blokfluitles met homo-erotische ondertoon. Wanneer we met de xenomorphjes te maken krijgen, zijn er wat smakelijk gritty momentjes maar ook daar zijn de afwijkingen van wat we uit eerdere delen kennen te klein en willekeurig om de zelfplagiërende toon te vermijden (geen chestburst maar spine- en facebursts). Wel lekker hoe snel en manisch de xeno-jonkies er op los snijden; dan zijn er altijd nog het onoverzichtelijke camerawerk en de geslepen messenset op de geluidsband die je er weer uithalen.

De uiteindelijke Xenomorph mag dan ook nog even losgaan, maar hoe die op een rondtollend schip nogal simpel en omslachtig tegelijk aan zijn einde komt, is ook teleurstellend en rommelig te noemen. Fijn ook dat twee crewleden waar we totaal geen empathie voor koesteren het mogen overleven ten koste van het zogenaamd perfecte organisme . Oh en Walter natuurlijk. Oh nee wacht, het is David! Halfbakken twist die je mijlenver zag aankomen (en die bovendien knullig aan het licht komt. Weet je nog: de cabin?).

Nee. Dit begint een beetje uit de hand te lopen. Zijn eerste deel had een bescheiden setting en invoelbare personages, met broeiende spanning tot gevolg. Ik hoef geen Alien-replica, maar Scott verliest hier uit het oog wat nodig is voor een boeiende film en schiet zijn doel compleet voorbij met veel gewichtige nonsens, erg rommelig verpakt. 2*

avatar van Ajax&Litmanen1
Enkele dagen terug een herziening op Bluray gedaan. Dit was destijds een prima bioscoopervaring, ook al was de film niet groots. Het was wel onderhoudend en spannend. Dat gevoel is er gelukkig nog steeds, maar ik ben er wel wat minder positief over geworden. Het verhaal is redelijk oppervlakkig en voelt leeg aan en het echte Alien gevoel is er ook niet meer. De Xenomorph heeft ook te weinig screentime. Ook is onze slijmerige vriend hier niet al te snugger, terwijl hij in de eerste films een geduchte tegenstander was. Niettemin kijkt het allemaal best goed weg, maar ik verlaag mijn 3,5* wel naar 3*.

Matig filmpje zoals eigenlijk bijna alles van de Alien franchise, met als uitzondering Alien Isolation als game, één van de beste games ooit gemaakt.

avatar van Aazhyd
Vervolg op Prometheus, dat al heel matig was en hier maken ze precies dezelfde fouten. Je ontdekt een compleet onbekende planeet en gaat er dan zonder bescherming een blokje om lopen en aan allerlei dingen (stinkzwammen) zitten frutten. Dat kan niet goed aflopen. En ja hoor: even later is het al helemaal mis. En uiteraard breng je de geinfecteerde zsm het ruimteschip in, zodat die daar nog even verder kan huishouden. Ik vind dit een belediging voor de intelligentie van de kijker

Waar Prometheus nog probeerde diepgang en een achtergrondverhaal toe te voegen, gebeurt dat hier helemaal niet. Gewoon een slappe remake van de originele Alien.

Ik heb de film niet afgekeken, dus geen cijfer. Maar op basis van wat ik heb gezien, niet meer dan een 2 of 2,5.

avatar van horizons
Nog eens gekeken.... En achteraf is het niet top maar ook niet zo slecht als ik in eerste instantie vond.

avatar van bjerik76
slecht hoor.
Ik had zoveel vraagtekens zoals, als dat ruimteschip al zoveel jaar ( alleen) door die ruimte zweeft waar tankt het dan de brandstof bij ?

Ook de scene dat er ineens een sigaret word opgestoken en er ( toevallig) in iets word getrapt.
Waar komen die tabaksplanten dan vandaan, en kan er zomaar gerookt worden dan als je op missie bent om de mensheid te redden, een lekker goed voorbeeld.
hoe makkelijk je overeind blijft staan tijdens een gevecht op het ruimteschip zelf daar waar zwaarte kracht is.

Ik vond het wat onbedachtzaam in elkaar gezet, sorry.
maar het was ook erg lang geleden dat i voorgaande had gezien, misschien maakt dat een hoop duidelijk,

avatar van Graaf Machine
Alle respect voor je mening, maar een ruimteschip in de ruimte hoeft niet te tanken.

avatar van Ajax&Litmanen1
bjerik76 schreef:
slecht hoor.

Ik vond het wat onbedachtzaam in elkaar gezet, sorry.

Ik kan me een hoop vragen voorstellen bij dit soort films, maar niet waar ze tanken en waarom ze roken. Zou ook niet weten waarom een ruimteschip moet tanken (misschien bestaat brandstof niet eens meer en herladen de schepen zichzelf) en waarom je niet zou kunnen of mogen roken.

Dat Covenant wel een wat beperkte film is, ben ik wel eens. Er valt een hoop op aan te merken.

AC1
Schepen in het universum van Alien zijn nucleair aangedreven en hoeven dus niet te tanken.

AC1 schreef:

Schepen in de ruimte hebben bij start een snelheid, of een beetje brandstof om snelheid te genereren, mee gekregen, en hoeven niet meer te tanken omdat ze in de ruimte niet hoeven te versnellen of af te remmen. Alleen bij die dingen dus hebben ze energie nodig. Zonder tanken of landen (dat laatste is alleen bij bedoeling of uiterst rare ultieme ongeloofwaardigheid mogelijk) blijven ze eeuwig doorhannessen met hun kruissnelheid.

Graaf Machine schreef:

Klopt maar of het nu veel of weinig energie is doet er eigenlijk niet toe. De vraag was waarom ze nooit even gaan bijtanken in de ruimte. De eerste film maakt duidelijk dat die schepen eigenlijk zwevende kernreactoren zijn dus ze zitten wel goed voor vele jaren. Vergeet niet dat er ook 'brandstof' nodig is om het schip te voorzien van levensvoorzieningen en eventueel andere industriële activiteiten (de Nostromo is namelijk ook een heuse raffinaderij).

avatar van bjerik76
ik neem mn vraagteken over het tanken terug

AC1 schreef:

Maar in het begin zie je toch zo'n enorm zonnescherm dat naar de klote gaat? Dat is niet om mee te liften op de zonnewind, maar om energie te kanaliseren.

Graaf Machine schreef:

Het is maar waar je over wil vallen. Al die X-wings in Star Wars hebben ook motoren die branden in de ruimte om vooruit te komen. Uiteindelijk zit het in elke ruimtefilm. Raar om er specifiek bij deze Alien film (die lang niet de beste is) over te vallen. Het zal vooral een esthetisch effect hebben zodat de gemiddelde persoon zich dit soort dingen niet hoeft af te vragen.

Google Afbeeldingen resultaat voor https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/011/440/622/large/stephan-deutsch-xwing-space-blueplanet-open-filmic.jpg?1529591190 - images.app.goo.gl

Om maar even een willekeurige grote ruimtefilm bij de pakken.

Wel een leuke discussie verder

rep_robert schreef:
Wel een leuke discussie verder

Moet even teruglezen. Was gisteren sowieso ladderzat, en nu even de schade inspecteren. Lijkt me dat ik me als een normaal mens gedragen heb. Gelukkig.

Graaf Machine schreef:

Oh, hier heb ik vanmorgen ook al gepost. Nou, als ik dat al niet meer weet, dan weten jullie wel in welke staat ik verkeerde....

Graaf Machine schreef:

Dat weet ik niet meer maar het verbaasd me niet dat de nieuwe films aangepast worden aan de huidige groene trend.

avatar van Graaf Machine
Dat is toch deze film, dat er zo'n groot scherm kapot gaat en dat daardoor de halve bemanning naar de ratsmodee gaat? Dat die meid haar grote liefde ziet verbranden? Dat is toch deze film? Dat kun je toch niet vergeten?

Graaf Machine schreef:

Jouw berichtje vannacht bij Star Wars impliceert wel enige alcoholische invloeden

rep_robert schreef:

Auw, ik zal eens even daar kijken. Met angst en beven.
Edit: Daar herken ik mezelf niet in.

avatar van ILDIB
Wisselvallig. Te veel walter David gezever. Maar t blijft alien natuurlijk. Helaas is de spanningsboog hierin niet heel hoog jammer genoeg.