Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

• vanaf woensdag 13 september te huur
  • vanaf woensdag 13 september te koop op dvd en blu-ray

868 BERICHTEN 56 MENINGEN

geplaatst: 4 augustus, 23:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
- Hoe kan David zijn haar knippen in precies hetzelfde model als Walter? hoe komt hij aan de schaar?
- David heeft blond haar, ook in Prometheus, en gaat nu naar de bruine kleur van Walter in a sec.
- In 2 minuten heeft David Walter vermoord, zijn hand geamputeerd, de wond gesloten, zich omgekleed
en staat hij buiten.
- Hoe weet David alles van een schip waarin hij nog nooit heeft gezeten
?
enz enz

avatar van code9
geplaatst: 4 augustus, 23:59 uur [permalink]
Overbodig en gemakzuchtig nieuw Alien deel, feitelijk een samenraapsel van gekopieerde -en daardoor erg voorspelbare- scenes van de nog altijd op eenzame hoogte staande eerste 2 delen. De beelden in het heelal zijn zelfs minder echt dan in het origineel van 38 jaar geleden. Acteurs kunnen niet in de schaduw staan van hun vroege voorgangers, zeker niet van Sigourney Weaver. Desondanks had het nog ietwat interessant kunnen worden, maar de crew die op de planeet landt stelt zelfs niet één vraag over de bizarre beelden die ze daar aantreffen. Logisch is anders...

De filmposter is 10 x 'enger' dan de film, en dat zegt al genoeg.

avatar van mixmaster
geplaatst: 5 augustus, 00:20 uur [permalink]
Oefffffffff, wat een tegenvaller.
Ridley Scott heeft met deze Alien film niet echt weten te overtuigen, de echte spanning van de eerdere Alien films vindt ik hier niet veel in zitten.
Acteerwerk en decors zijn goed, ook het verhaal is oke, maar toch had ik meer van deze Alien film verwacht.

Toch een krappe voldoende.

avatar van KingJ
geplaatst: 5 augustus, 19:47 uur [permalink]
al met al vond ik het wel een vette film maar zeker niet supergoed!

onlogische keuzes en gedrag van sommige personages zijn soms ronduit irritant

acteren wisselend

geplaatst: 5 augustus, 22:04 uur [permalink]
verhaal te ver uitgezogen. Heeft niet veel meer met origineel te maken.

geplaatst: 5 augustus, 22:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
JacoBaco schreef:
moviefreaker
Mijn theorie: God bestaat. En God heeft de Engineers gemaakt. Vervolgens zijn kennis gedeeld met de Engineers en geleerd hoe zij ook leven kunnen creëren om zo het universum te voorzien van leven. Waaronder dus de mens. En hoe meer leven hoe beter. Althans, dat is de bedoeling. En God houdt zich dan verder bezig met het uitbreiden van het universum.

Ook denk ik dat de Engineers uit Prometheus een soort elite groep zijn, want ze zijn behoorlijk anders dan de Engineers uit A:C. En ik denk dat zij misbruik maken van de mogelijkheid om leven te creëren. Ze gebruiken het voor andere doeleindes die denk ik wat minder vredelievend
zijn.

En hoe is God dan ontstaan? Nou, wellicht ook wel per toeval. Net als dat wetenschappers er vanuit gaan dat zowel het universum als het leven op aarde per toeval is ontstaan.

geplaatst: 5 augustus, 22:39 uur [permalink]
Graaf Machine schreef:

Beetje onduidelijke vraag.

Wil je weten met welk doel de mens geschapen is?
Wil je weten wat de oorzaak is dat de mens geschapen is?
Wil je weten of er een aanleiding was tot het scheppen van de mens?

Of nog iets anders misschien?

Onduidelijke vragen kunnen nooit duidelijk beantwoord worden.

Omdat in prometheus die vraag wel werd gesteld. En Elisabeth aan het eind van de film naar het antwoord zou zoeken. Voor iemand die 5 sterren geeft zou dat wel moeten weten slimmerik.

avatar van Graaf Machine
geplaatst: 5 augustus, 22:54 uur [permalink]
moviefreaker schreef:

Omdat in prometheus die vraag wel werd gesteld.

*Welke* vraag werd gesteld?

avatar van horizons

geplaatst: 5 augustus, 22:54 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar

Bewijs?
Maar volgens mij heeft JacoBaco het ook nog eens over het film universum.

avatar van bvonk
geplaatst: 6 augustus, 02:56 uur [permalink]
RottenBananas schreef:
en staat hij buiten.
- Hoe weet David alles van een schip waarin hij nog nooit heeft gezeten?
enz enz

-David zit al jaren alleen in een grote stad, is vast ergens een soort schaar te vinden.
-Goed punt, dat vond ik ook vreemd en ongeloofwaardig.
-Het kan natuurlijk dat er verschillende "handleidingen" van schepen zijn opgeslagen in het geheugen van David en daarnaast was David gemaakt om te leren. De basis (software en bediening) van elk schip is waarschijnlijk hetzelfde. Misschien een nieuwe versie maar dan is het verschil misschien alleen zo groot als bv windows 8.1 vs windows 10.

avatar van broncode
geplaatst: 6 augustus, 10:38 uur [permalink]
Een beduidend mindere film als zijn Prometheus voorganger. Qua special effects en cgi ziet het d'r goed uit, maar de acteerprestaties laten duidelijk te wensen over. Je mag verwachten als ze geselecteerd zijn om een kolonie te starten, dat kalmte en logica een rol spelen. Maar nee, bij de minste tegenwerking schieten ze in de hoogste stresslevel, alsof het pubers zijn. Zeer irritant.
Covenant voegt niks toe aan de alien franchise, en had liever een versie gezien van district 9 regisseur Neil blomkamp, die helaas is afgeblazen.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 6 augustus, 11:33 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar

God bestaat niet. Punt.

Het lijkt mij toch duidelijk dat ik het over de film heb.

avatar van Dopke
geplaatst: 6 augustus, 22:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eerste vijf minuten zijn erg gaaf en beloofde veel goeds, maar het is alsof de schrijver daarna vervangen is. Katherine Waterston is een plaatje om te zien, top dat James Franco levend verbrand wordt, mooie poster, maar voor de rest..

geplaatst: 6 augustus, 22:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een rotzooi.

Prometheus viel me al vies tegen, maar Covenant is nog veel slechter. De manier waarop ze Prometheus hebben afgeschoten is echt heel slap. Het is wel wat ik in de eerste instantie wilde, maar ik had niet verwacht dat ze vervolgens een slechtere versie van diezelfde film gingen maken.

Ik bedoel het is exact hetzelfde, een crew die zonder helm een planeet gaat verkennen en dingen gaat aanraken enzo. Hoe dom ben je? Deze mensen moeten de mensheid naar een nieuw thuis leiden, wel, gecondoleerd dan. In Prometheus vond ik het al dom, maar in het vervolg is het nog dommer omdat de kijker en de crew (nav records enzo) de wetenschap heeft. Of die gast die meegaat naar die eieren, hoe dom ben je? Nee, deze crew verdient de dood. Ze zijn te dom om te overleven.

Het verhaal is ontzettend slap. We hebben opeens Walter, een evenknie van David. En uiteindelijk blijkt datDavid de spil is. Heeft Shaw offscreen gekilled en is een eendimensionale mad scientist geworden in zijn eigen freaky dungeon. Hij heeft alle Engineers trouwens ook even gekilled. No shit dat hij de overlevende is, dat hebben ze niet eens proberen te verbergen met die camerashots op zijn geamputeerde arm.

geplaatst: 7 augustus, 19:58 uur [permalink]
ridley, het is tijd om te stoppen met sci-fi voor jou. karate-gevecht in een alien film, serieus ?

avatar van james_cameron
geplaatst: 7 augustus, 21:30 uur [permalink]
Voor de Alien-fans die Prometheus te filosofisch en vooral te zweverig vonden is hier het vervolg dat wellicht meer aan de standaard verwachtingen voldoet. Covenant is in hoofdlijnen een remake van de eerste Alien-film, wel weer voorzien van filosofisch geleuter maar daarentegen ook met veel meer bloederige toestanden. Het is allemaal spectaculair en onderhoudend genoeg, al zijn de flinterdunne karakters een minpunt, net als de voorspelbaarheid van de plot. Bepaalde scenes hebben ook een beetje het effect-bejag van de mindere delen uit de Alien-reeks. Zo'n scene in een douche bijvoorbeeld kan eigenlijk niet meer door de beugel. Visueel stelt regisseur Ridley Scott ditmaal ook een beetje teleur. Kortom; ook deze Alien-film voldoet niet aan de torenhoge verwachtingen.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 8 augustus, 21:11 uur [permalink]

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 9 augustus, 21:03 uur [permalink]
Lauw afkooksel van het schitterende "Alien" uit 1979. Waar ik bij het origineel met verbijstering aan mijn stoel genageld werd - ik vind die nog steeds de beste SF-horrorprent aller tijden met "The Thing" van Carpenter als eervolle tweede - kon ik me hier in het begin slechts met moeite inleven in het verhaal. Het feit dat de planeet waar het gegeven zich afspeelt een atmosfeer heeft als onze aarde vond ik ook al niet erg overtuigend. Het spannender laatste half uur maakte nog een en ander goed, maar het verdict blijft dat de prent slechts middelmatig is. Voor mij mogen ze nu wel ophouden nog Alien-films te maken, het idee is compleet uitgemolken. Liever de twee klassiekers die ik boven aanhaalde opnieuw bekijken. Ze staan na bijna vier decennnia nog steeds als een huis.

geplaatst: 11 augustus, 17:04 uur [permalink]

avatar van AC1

AC1
geplaatst: 11 augustus, 17:26 uur [permalink]
Het moet commercieel en 'to the point' zijn.

geplaatst: 13 augustus, 17:42 uur [permalink]
Dit valt in de categorie 'Slechte B- film '. De special effects in de eerste film waren nog beter dan in deze film. Personages zijn ook niet boeiend.

avatar van rep_robert
geplaatst: 13 augustus, 17:51 uur [permalink]
alexander75 schreef:

Dan zou ik als ik jou was de definitie van een b-film maar eens opzoeken.

avatar van FillumGek
geplaatst: 13 augustus, 20:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Iets minder dan Prometheus, maar nog steeds wel de moeite. Het is nog wat meer gericht op actie, iets wat ik op zich wel jammer vind. Het had wat meer horror mogen zijn wat betreft spanningsopbouw, want nu was het merendeel een voorspelbaar schietfestijn.

Het verhaal is behoorlijk oppervlakkig en een splinternieuwe crew ondergaat hetzelfde lot als vele voorgangers. Bij de ontdekking van een onbekende planeet stuiten ze op alien life dat uiterst vijandig is en een strijd op leven en dood begint. Jammer dat de planeet behoorlijk inspiratieloos is. Weliswaar eentje die vergelijkbaar is met de aarde, handig voor de kolonisatie, maar ik had graag iets meer fantasie gezien.

De special effects zijn weer van een hoog niveau, beginnend met de spores die het oor binnendringen. Ook weer een paar heerlijke bursts zoals we van de serie gewend zijn, lekker bloederig. Er wordt zelfs een nieuwe alien geïntroduceerd al kan die natuurlijk niet tippen aan de enige echte Xenomorph. Zeker tegen het einde aan is CGI helaas wel iets té, maar niet storend. De crew is wel de minst sympathieke van de hele franchise. We komen nauwelijks iets over ze te weten en sommige komen maar heel even in beeld. Wel weer tof om Michael 'Fucking Blokfluit' Fassbender terug te zien die als enige sterk acteert. Hoe hij van Walter naar David transformeert vind ik echter nogal abrupt, maar uiterst voorspelbaar.

De actie is verder van een erg vermakelijk niveau, al had ik dus gehoopt op een spannender verloop. Iets meer nieuwe info over achtergronden of nieuwe ontdekkingen of iets dergelijks was wel gewenst. Er zaten ook een paar momenten in die echt niet kunnen, zoals het uitglijden over die bloedplasjes. Hoe durf je zoiets nog te bedenken? Verder niet echt hoogstaand zoals een alienfilm eigenlijk wel hoort te zijn, maar wel prima vermaak.

avatar van macrobody
geplaatst: afgelopen maandag om 10:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onderhoudend filmpje. De aliens zijn terug! Het duurde alleen een beetje lang voordat ze op de proppen kwamen. Eerst moet er het een en ander op het schip gebeuren voordat men besluit om een planeet die veel kenmerken vertoond met de aarde om die te gaan bezoeken in plaats van een andere planeet waar tig jaar onderzoek naar gedaan was. Blijkt deze planeet al bezocht te zijn geweest door een vorige ploeg van hetzelfde bedrijf. Vreemd dat ze die planeet niet kende dan. Dan krijgen we ook nog even een filosofische wending met de vraag hoe slim moeten we robots/androids maken om te eindigen met een einde met flink wat actie. De twist op het einde was erg voorspelbaar en het is jammer dat het niet wat vindingrijker was uitgewerkt. Kan beter maar zeker niet slecht.

avatar van umbra
geplaatst: afgelopen dinsdag om 01:35 uur [permalink]
Vond dit gewoon beestige film. Prometheus (2012) vond ik destijds ook zalig op zijn manier, deze Alien gaat terug meer naar de oldskool alien films. Al mochten de aliens wel wat vroeger op de proppen komen Voor de rest zeer genoten van deze film, snap sommige 'slechte' commentaren niet, maja over smaken valt niet te twisten e Voor mij 4/5* PS dat kleintje dat tevoorschijn kwam was kweni hoe cute

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: afgelopen dinsdag om 13:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De Xenomorph is een langzame pijnlijke dood gestorven. In 1979 werd hij geboren in het kleine meesterwerk Alien, maar daarna ging het wel vrij snel bergafwaarts. De spanning kwam na die eerste film nooit meer terug, maar er waren nog wel een paar enkele leuke actiesequenties in het verschiet. Maar ook dat raakte men kwijt en in zijn twee gevechten met de Predator was er al bijna niets meer van het toffe wezen over. Ridley Scott probeerde hem nog te reanimeren, maar zijn prequel was te dom voor woorden. Scott ging werken aan een vervolg op deze prequel en heeft nog tig ideeën voor sequels. Kan iemand die arme man vertellen dat hij het los moet laten?

Het is extra pijnlijk als je bedenkt dat we door deze film waarschijnlijk niet te zien krijgen wat Neill Blomkamp wilde doen met Alien 5. Terwijl Blomkamp toffe en creatieve shorts aan het schieten is, doet Scott weer wat we al veel vaker hebben gezien. Een team oninteressante figuren komt op een vreemde planeet vanwege een signaal en wordt aangevallen door snelle dunne wezens. Ondertussen is daar Michael Fassbender als twee androïden die poëtische en filosofische teksten uitkraamt en blokfluit speelt. Ridley Scott is, zoals in Prometheus al bleek, erg geïnteresseerd in zaken als creatie en God spelen, maar vergeet volkomen hoe je een spannend verhaal verteld. Alien: Covenant is een nogal stoffige film, die je na een paar uur al bent vergeten en met een 'grote twist' betreft de identiteit van Fassbender die je sterrenstelsels-ver ziet aankomen. Wat overblijft is een film die dankzij een paar aardige actiescènes net een tikkeltje beter is dan Prometheus, maar het blijft verder een zoutloze en inspiratieloze bedoening.

2 sterren.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: afgelopen woensdag om 12:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Slecht.

Ik had best hoge verwachtingen. Daarom ook meed ik alle trailers e.d. Maar helaas, Covenant haalt nergens het niveau van het origineel, laat staan van een Prometheus. Die film biedt nochtans genoeg vragen om verder op te borduren.
Dat maakt hier schijnbaar niets uit, want David wordt heel snel een ongeïnspireerd slechterikje van niks en daarmee valt eigenlijk al het kaartenhuis in elkaar. De verplichte alienscènes errond doen mij denken aan Alien³ en dat is niet positief.

Michael Fassbender in zijn dubbelrol doet het goed en is nagenoeg het enige kwalitatieve van deze productie. Verdere castleden zijn grijze muizen zonder enige toegevoegde waarde, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat hun personages er ook niet naar geschreven zijn.

Ridley Scott degradeert zichzelf enorm met deze film. Over het origineel hoef ik niets kwijt, maar ook Prometheus doet alles veel beter dan deze film. Veel mooiere look, geen lelijke CGI, af en toe wat filosofisch geneuzel dat ruimte laat voor spanning, e.d. De aliens hier ogen goedkoop en onafgewerkt. De look oogt vaak plastic, iets wat ik enkel met de mindere goden uit de reeks associeerde. Helaas nu ook met de man die deze reeks startte. Bah.

geplaatst: afgelopen donderdag om 13:39 uur [permalink]
Jawadde zeg, slechte film. Gewoon fucking saai, blablablabla. En daarmee is bijna alles mee gezegd zijnde.