• 10.512 nieuwsartikelen

Met onder meer: Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

Gesproken taal: Engels en Duits

Releasedatum: 18 mei 2017

Plot Alien: Covenant

"The path to paradise begins in hell."

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

Social Media

Prometheus

Covenant

avatar van rep_robert

rep_robert

Voor de derde keer bekeken. Als je daarna de making of bekijkt, krijg je een mooi beeld van Scott's visie. Ik blijf het een fascinerende film vinden. Het is geen full on horror meer, maar meer een goede mix van (Prometheus) sci-fi en de Neo- en Xenomorphs. Het is echter iets meer een achtbaanrit dan een superspannende film.

Dit origin verhaal doet geen afbreuk aan de mysterieuze klassieker uit 1979. Het David/Walter verhaal is hierin essentieel. Ben benieuwd of het laatste bruggetje tussen de films er nog zal komen.

Ik kan deze nieuwe stijl wel goed waarderen.

1. Alien (5,0*)

2. Aliens (4,5*)

3. Prometheus (4,5*)

4. Covenant (3,5*)

5. Alien³ (3,5*)

6. Resurrection (3,0*)

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Na het erbarmelijke Prometheus had ik m'n verwachtingen voor Alien: Covenant naar 0 bijgesteld, en wat blijkt, ik vond deze een stuk beter te behappen dan zijn 'voorganger'. Enkele problemen van Prometheus zetten zich hier door (de film neemt zichzelf te serieus, de crew is werkelijk OERdom), maar heb geprobeerd me daar hier zo minimaal mogelijk aan te storen. Sommige dingen zijn zo vreselijk dom dat ik er nog wel eens om moest lachen, terwijl het in Prometheus dom was op een niet-grappige manier. Covenant heeft verder genoeg vaart om het niet te laten vervelen, visueel is het een heerlijke film, en het is ook leuk dat de daadwerkelijke Aliens hier ook een echte rol hebben. Dat design blijft heel mooi en cool. Ridley Scott durft hier vooral wat bloederiger en vettiger uit de hoek te komen. Sommige scènes zijn echt heerlijk bruut en vies. Daarbovenop komt het personage David beter uit de verf hier. Fassbender lijkt er absoluut geen zin in te hebben, maar hij levert wel een degelijke rol af.

Ik snap nog steeds het nut niet, maar als domme, brute, vlotte en mooi uitziende actiefilm is dit zeker niet verkeerd.

avatar van basement

Covenant

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2002 berichten

Waar ik Aliens van Cameron een vervelende, commerciële imitatie van Alien vond, vind ik dit vervolg (of prequel) – van Scott zelf – bijzonder geslaagd: het basisidee is weliswaar een herhaling van de vorige – inclusief de domme fouten die de crew maakt – maar Scott heeft een originele en boeiende variant erop bedacht met daarin nog het thema van de opstand der replica’s gevlecht. De film is daarbij rijk aan spectaculaire gruwelactie en plotwendingen en is aldoor spannend. Topvermaak.

avatar van Warning

Warning

Een voorspelbare achtbaansrit.

avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

Twee verloren uren, die ik nooit meer terug kan krijgen. Wat een onzin!

avatar van panax

panax

prima film

nieuwe versie over het alien verhaal

prachtige special effects

open einde

terugvallend op oude afleveringen

mooi bedacht van de kunstmatige walter of is het nou david

weer prachtige dubbelrol van fassbender

prima in orde spannend genoeg

avatar van Karst

Karst

Het ziet er mooi uit en daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. Ik vind dat Fassbender en Waterston het nog best goed doen. Het script is net zo dom is als de crew. Het wordt ook nergens echt spannend, ondanks de doeltreffende muziek. Jammer, want het eerste half uur is alleraardigst.

avatar van Basto

Basto

Ik had deze nog niet gezien. Op zich is de Alien reeks de uitzondering op de regel, namelijk dat het niet een constante herhaling van zetten is geweest. Iets wat vooral valt toe te schrijven aan de diversiteit van regisseurs. Allemaal auteurs met een herkenbare eigen stijl en smoel.

Nu heb in een maandje Disney+ om alles in te halen wat de moeite waard was afgelopen jaar. Dat was niet veel, (een titel of 4-5) dus ook deze maar even meegepakt. De rest van de goede films uit de Fox bibliotheek staan al in mijn kast.

Enfin, de film begint met een crew die op een onherbergzame planeet landt, waar een noodsignaal vandaan kwam. Sounds familiar? Heel even lijken we een gewelddadige variant op Jurrasic Park voorgeschoteld te krijgen, maar het verhaal neemt een wat meer filosofische wending. Op zich is het allemaal wel aardig en goed gemaakt, maar we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Daardoor ontbreekt het toch wat aan spanning en verrassing.

Maar goed productie design en regie zijn verder prima.

Leuk tussendoortje, morgen weer vergeten.

Hele krappe 3,5

avatar van AC1

AC1

Basto schreef:

Leuk tussendoortje, morgen weer vergeten.

Hele krappe 3,5

7/10 is best een hoge score voor een leuk tussendoortje dat je morgen al weer bent vergeten.

avatar van Basto

Basto

AC1 schreef:

Ja, klopt wel, maar ik vond m wel beter dan Underwater die ik 3* gaf. Het is ook een hele krappe, maar ben nu eenmaal gecharmeerd van Katherine Waterston.

avatar van teigertje

teigertje

Het zeer verrassende vervolg in de Alien reeks van films.

Zeer spectaculair en met pittige scènes en spectaculaire aktie.

Een gigant van een vervolg op de film Prometheus in de Alien reeks.

Fantastisch hoog staaltje weer. !

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Ondanks dat deze film nogal wat kritiek kreeg vond ik hm geweldig.

Aantal goede scènes ertussen en een mooi weergegeven planeet.

Het is wel een vervolg op de gebeurtenissen in Prometheus dus raad ik je aan deze eerst te kijken alvorens je aan deze film begint.

avatar van Velentijn

Velentijn

Heerlijke film

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Hmm...ben nooit echt een groot fan geweest van de alien reeks (wat meer Predator) maar de eerste 4 films heb ik allen met een voldoende beoordeeld (en 1 en 2 vond ik echtwel bovengemiddeld en spannend bij vlagen). Wat dit precies moest voorstellen ik heb geen flauw idee, maar na dik een uur was ik er wel klaar mee. Prometheus heb ik maar deels gezien ook en daar kwam ik destijds ook al niet doorheen. Ik weet niet wat het is maar ik kan hier gewoon helemaal niets mee. Op de helft kon ik het niet meer volgen en zat ik me echt af te vragen waar zit ik nu in godsnaam naar te loeren. Nietszeggende charismaloze acteurs, een verhaal wat van de hak op de tak springt en voor een simpele boerenlul als ik totaal niet meer te volgen is (en ja ik wil best wel mn hersens gebruiken bij een film en ben zeker niet dom ofzo) maar ik heb het idee dat je een universitaire opleiding genoten moet hebben om hier iets van te kunnen begrijpen. Eigenlijk vond ik het gewoon een grote pot onzin die je voor de kiezen krijgt. Begin ook wel te merken dat het SF genre me steeds minder doet.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Nu ik dus eigenlijk de films in verkeerde volgorde heb gezien snap ik nu waarom ik er niet veel van begreep. Ik raad mensen aan om eerst Prometheus te kijken voordat je aan deze film begint, dan zijn een aantal zaken (ook al wordt er in deze film zeker het e.e.a. uitgelegd) toch net ff iets duidelijker. Eigenlijk draait deze film vooral om David, of is het nou toch Walter? Nu ik de film wat beter begrijp zal ik hem wat hoger beoordelen dan ik in eerste instantie van plan was, maar doe mij toch de originele reeks maar. Ook vond ik Prometheus ietsjes beter dan deze.

avatar van woeler82

woeler82

Laats herzien , moet zeggen hij is niet zo slecht als ik dacht .

Je moet "Prometheus " kijken voordat je deze kijk , alleen vind ik het vervolg te weinig aansluit op de eerder genoemde film

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Het is doodzonde hoe Ridley Scott na Prometheus wederom een halfbakken origin story aflevert. Visueel ziet het er allemaal gelikt uit, daar ligt het niet aan. Maar in tegenstelling tot het originele meesterwerk bestaat de crew nu vooral uit nietszeggende leeghoofden die als makke lammetjes naar de Xenomorph-slachtbank kuieren. Daarnaast slaagt de regisseur er maar mondjesmaat in de existentiële vraagstukken van plausible antwoorden te voorzien. Stop er maar mee, Ridley - het is mooi geweest.

2,5 * De minste in de reeks

avatar van Thorongil

Thorongil

De Alien films zijn altijd wel wat voorspelbaar. Deze loopt zeer gelijkaardig met Prometheus. Maar als het al een tijdje geleden is dat je een Alien-film zag, zoals in mijn geval, dan valt het best nog mee.