Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / AustraliΓ« / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

• Vanaf 18 mei in de bioscoop
  • vanaf 13 september te koop op dvd en blu-ray

452 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van JacoBaco
geplaatst: gisteren om 14:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Corran schreef:
Net zoals ik bij Vader nu constant aan een over zand jengelende puber denk, kan ik nu ook geen xenomorph meer zien zonder die chestburster/mini-versie die uit de kapitein kwam en nog net niet "papa" zegt tegen David. Ik dacht even dat ik in Spaceballs was terechtgekomen. Zo ontzettend stom.

Wat Vader betreft. Ja dat is zeer matig uitgevoerd. Maar ook al was het wel goed uitgevoerd, dan gaat alsnog het mystieke verloren en krijg je te maken met het ondermijnen van iets. Ik heb daar zelf wat minder moeite mee. De Star Wars prequels vind ik gemiddeld genomen redelijk. Revenge of the Sith vind ik de beste, maar wordt dan toch ook weer verpest door dat Nooooooooooo!! van Vader.

Maar wat ik zeggen wil, ik begrijp je kritiek op A:C!. πŸ˜‰

avatar van Curriculum
geplaatst: gisteren om 16:02 uur [permalink]
Aangezien ik een ongelooflijk fan ben van de Alien reeks kon ik uiteraard niet wachten totdat ik er heen kon, maar vanavond is het eindelijk zover! Als ik de andere films even vlug voor de geest haal, kan ik haast met zekerheid zeggen dat deze film mij niet teleur zal stellen. πŸ‘

avatar van HK Senator
geplaatst: gisteren om 18:35 uur [permalink]
Toch een tegenvaller. Heel veel geneuzel en geleuter met een overdosis uitleg. Als dan uiteindelijk het wezen, waar je zo naar uitkijkt, in actie komt is de film voorbij voordat je het weet. Met een einde die je al van verre ziet aankomen. Toch jammer. Wil de fan niet gewoon een Alien in een ruimteschip die mensen opvreet? Alleen dat zou toch genoeg zijn...

avatar van horizons

geplaatst: gisteren om 18:53 uur [permalink]
Maar dan kijk je toch gewoon Alien? Of Life uit 2017? πŸ˜‰

geplaatst: gisteren om 18:53 uur [permalink]
HK Senator schreef:

Die film bestaat toch al? Dit is gewoon wat anders. Prima als mensen het niet waarderen, maar nog primader dat er verschil in de films zit terwijl er toch dezelfde elementen in voorkomen.

avatar van HK Senator
geplaatst: gisteren om 19:19 uur [permalink]
Graaf Machine schreef:

Snap ik. Ik zie het een beetje als de zoveelste aflevering van een slasher. Een moordenaar die achter tieners aan zit. Elke keer ongeveer het zelfde verhaal. Dat had ik nu ook wel gewild.

De titel doet ook wel vermoeden dat het om een Alien film gaat. En niet om Prometheus 2.

Wellicht dus met een verkeerd verwachtingspatroon gegaan. Maar dan nog. Prima dat de films van elkaar verschillen maar de eerste anderhalf uur is toch wel erg langdradig met een hoop kletspraat.

geplaatst: gisteren om 19:24 uur [permalink]
Ja, dat snap ik dan weer. Als er een nieuwe James Bond komt, wil ik ook geen filosofisch geleuter over de moraliteit van het doden van mensen door een door de staat betaalde huurmoordenaar, maar gewoon een James Bond-film. Verwachtingspatroon is een belangrijk element bij het zien van films.

geplaatst: gisteren om 19:27 uur [permalink]

avatar van JacoBaco
geplaatst: gisteren om 19:34 uur [permalink]
Jij voldoet wel aan de verwachting AC1 als je begrijpt wat ik bedoel. πŸ™‚

geplaatst: gisteren om 19:34 uur [permalink]

Link

Verbaast me niet heel erg. Ik heb de film twee keer gezien. De eerste keer met 7 of 8 mensen in de zaal, en de tweede keer helegaar alleen. Jammer voor de makers en de medewerkers, maar zo gaan die dingen.

geplaatst: gisteren om 19:38 uur [permalink]

Goed nieuws! hopelijk word Hollywood dan ook eens wakker geschud

geplaatst: gisteren om 19:42 uur [permalink]
JacoBaco schreef:
Jij voldoet wel aan de verwachting AC1 als je begrijpt wat ik bedoel. πŸ™‚

Als je elke dag naar Covenant gaat kijken dan kan je het misschien nog goedmaken, Jaco. πŸ˜‰

geplaatst: gisteren om 19:59 uur [permalink]
artoffiilm schreef:

Goed nieuws! hopelijk word Hollywood dan ook eens wakker geschud

Moet ik je toch teleurstellen. De vijf best verdienende films van 2017 zijn Beauty and the Beast, Guardians 2, Logan, Furious 8, Lego Batman en als zesde King Kong. En dan komt in juni ook nog Wonder Woman wat een knaller wordt aan de kassa en in het najaar Justice League en Star Wars. Ik denk dat Hollywood graag in winterslaap blijft πŸ˜‰. En Alien doet het minder goed, maar gaat natuurlijk wel minimaal 'break even' draaien.

avatar van mjk87
geplaatst: gisteren om 20:19 uur [permalink]
En vergeet Pirates 5 en Cars 3 ook niet.

geplaatst: gisteren om 20:36 uur [permalink]
En Baywatch, Transformers en Saw 1001. Genieten geblazen πŸ˜‰

avatar van tbouwh
geplaatst: gisteren om 20:39 uur [permalink]
Ik vind dit eigenlijk ook helemaal geen box-office film (meer). Van de huidige generatie hebben velen Alien en/of Aliens niet eens gezien, en voor veel niet-fans is de trailer bijvoorbeeld al te obscuur, vermoed ik. Het 'horrorpubliek' pakt liever een Conjuring 2, een sf-fan ziet wellicht al te veel compromis óf te weinig humor (de grote Marvel-fanschare).

geplaatst: gisteren om 21:43 uur [permalink]
tbouwh schreef:
Ik vind dit eigenlijk ook helemaal geen box-office film (meer).

Ridley Scott ziet dat toch wel anders hoor.

“I see a really huge franchise here — honestly, as big as ‘Star Wars.” - Ridley Scott

geplaatst: gisteren om 21:54 uur [permalink]
AC1 schreef:

Ridley Scott ziet dat toch wel anders hoor.

Dat is natuurlijk niet wat Ridley Scott ziet. Dat is wat iemand die zogenaamd Ridley Scott citeert wil laten geloven wat Ridley Scott ziet. Eerst een betrouwbare bron, en dan pas de citaten. Anders heeft het nul waarde.

avatar van tbouwh
geplaatst: gisteren om 21:54 uur [permalink]
Hmm ja, maar zulke uitspraken vind ik juist van Scott wat gekunsteld overkomen (als 'ie het gezegd heeft); AC was een duidelijke compromis tussen studiobelangen (voldoende actie, horror, en dat allemaal een stapje verder dan voorheen) en naar het scheen de wensen van Scott (voldoende aandacht voor de achterliggende mythe, filosofische en religieuze subtekst). Dat tweede is, dunkt me, toch minder iets voor een groot publiek.

Zo uit m'n hoofd was Prometheus een best succes, maar wie die zag en struikelde over de (daar nog meer op de voorgrond zijnde) inhoud, zal A:C nu misschien mede om die reden links laten liggen.

Wat wel blijft natuurlijk zijn de effecten, het budget, p design etc; grote bioscoopketens blijven dit uiteraard als blockbusters presenteren, maar de inhoud lijkt me toch voor een select publiek.

geplaatst: gisteren om 22:00 uur [permalink]
Ik denk dat RS beter z'n geld kan zetten op zijn Blade Runner als 'box office Star Wars franchise'. Maar goed, Villeneuve-Gosling-Ford=money maker.

geplaatst: gisteren om 22:01 uur [permalink]
Life was een betere alien..

geplaatst: gisteren om 22:02 uur [permalink]
IH88 schreef:
Ik denk dat RC beter z'n geld kan zetten op zijn Blade Runner als 'box office Star Wars franchise'. Maar goed, Villeneuve-Gosling-Ford=money maker.

Blade Runner was een flop. Iedereen kent Alien (of the Alien franchise).

geplaatst: gisteren om 22:06 uur [permalink]
tbouwh schreef:

BBC Radio 4 - The Film Programme, Ridley Scott - bbc.co.uk

En hij herhaalt het op het einde van het interview.

geplaatst: gisteren om 22:13 uur [permalink]
cosper schreef:
Life was een betere alien..

Nog niet gezien maar Life lijkt mij een kloon van de originele Alien film.

geplaatst: gisteren om 22:19 uur [permalink]
AC1 schreef:

Blade Runner was een flop. Iedereen kent Alien (of the Alien franchise).

Mmha, je overschat de populariteit van Alien (en onderschat Blade Runner's populariteit nadat er nieuwe cuts uitkwamen). Alien heeft een goede reputatie bij de harde kern, maar ik denk dat de gemiddelde filmkijker bij Alien toch even achter de oren moet krabben waar het ook alweer over ging. RS is delusional als hij denkt dat Alien net zo groot is als Star Wars (of kan worden). Maar goed, de man is ook al 79. Dan krijg je zulke rare hersenspinsels πŸ˜‰

avatar van mrklm
geplaatst: gisteren om 22:21 uur [permalink]
Dit is wat mij betreft de zwakste van alle Alien-films, al is 'ie niet slecht. Het is wel een film die teveel zwakheden heeft om tot het einde te overtuigen. De film begint - net als Prometheus - met een proloog die pas halverwege de film betekenis krijgt in het verhaal. Dit is een sequel op Prometheus, waarin de 15-koppige bemanning van het ruimteschip Covenant, met verder nog 2.000 kolonisten en meer dan 1.000 embryo's in cryogene staat, door android Walter [Michael Fassbender] wakker wordt gemaakt om reparaties te verrichten na een bijna fataal ongeluk waarbij de kapitein van het schip om het leven komt. De overgebleven bemanning pikt plotseling een signaal op dat wijst op menselijk leven en besluit de planeet te bezoek waar het signaal vandaan komt, ook al omdat er een realistische kans lijkt te zijn dat ze op die planeet hun kolonie kunnen opzetten. Daar ontdekken ze het wrak van Prometheus... en uiteraard nog wat onvriendelijke wezens.

Alien Covenant begint sterk, wanneer de film zich voor een belangrijk deel richt op de onderlinge verstandhouding tussen de bemanning. De nieuwe leider is onzeker, zijn bemanning twijfelt aan zijn oordeel en dat zorgt voor onrust en tweespalt. Bovendien zorgt het mysterie rondom het onbekende signaal voor een stevige dosis suspense. De film is minder sterk wanneer het zich [letterlijk] op bekend terrein begeeft en die vervelende buitenaardse beestjes hun werk gaan doen. Dat levert flink wat gore op en het probleem is dat het scenario van john Logan en Dante Harper daarmee zijn hand overspeelt. De rest van de film bestaat eigenlijk uit meer van hetzelfde, zonder enige verhaalontwikkeling of spanningsopbouw. We hebben het allemaal al eens gezien en de overdadige dramatiek van de acteurs maakt het er niet beter op. De finale - een wat afgeraffelde remake van het duel tussen Ripley en het ruimtemonster in de eerste Alien - kent geen verrassing, bovendien vroeg ik me hardop af hoe het mogelijk is dat de overlevende bemanningsleden de 'verrassende twist' niet zelf zagen aankomen. Technisch is dit een prima film en Ridley Scott doet niet zoveel verkeerd, maar hij had er goed aan gedaan om het scenario op een aantal punten flink te redigeren.

geplaatst: gisteren om 22:24 uur [permalink]
IH88 schreef:

Mmha, je overschat de populariteit van Alien

Ik denk het niet.

avatar van Captain.janek
geplaatst: gisteren om 22:59 uur [permalink]
Denk je aan het spoiler allert mrklm?

Heb even de link bekeken waar AC! ons op tracteerde en in het Variety artikel staan wel wat wetenswaardigheden over het hoe & waarom.

- Alien Covenant heeft een productie budget van 97 milj. dollar
- in het eerste weekeinde is er bijna 118 milj dollar, wereldwijd binnengeharkt, en dat zal de komende weken en straks met de dvd release nog flink toenemen.
- Proemetheus heeft uiteindelijk dik 403 milj dollar opgebracht heeft ruim 30 miljoen gekost aan productie en beschikte over een sterrencast (Fassbender- Rapaace-Theron-Elba-Pearce)
- Alien Covenant beschikt nauwelijks over een sterrencast, uitzondering is Fassbender en ultrakorte parts van Pearce en Franco,
- RS weet dat de franchise voor Alien beduidend kleiner is dan voor bijvoorbeeld de Star wars saga die veel meer familie gericht is.
-The force awakens heeft meer opgebracht dan alle 8 Alienfilms bij elkaar. Aangezien de Aliensfilms allemaal R-rated zijn.
- De critici zijn overwegend positief, en rotten tomatoes schommelt continu tussen 72 en 75 % en de IMBD schommelt tussen 6.9 en 7,2.
verdeeld.
- Het publiek is tgrofweg te verdelen in drie kampen; de groep die liever een echt vervolg zagen op Prometheus, met engineers en Shaw, de groep die graag de horror van de Xenomorph en andere varianten terug wilden en de groep die het niet zoveel uitmaakt.
- In alle drie de groepen wordt over het algemeen, de sfeer, de aankleding, de score en de locaties geroemd.
- voor alle die hard fans is het nu met kloppend hart afwachten wat Alien Awakening - de voorlopige titel van de francise- gaat brengen. Het schijnt dat deze zich afspeelt voor Alien Covenant....dus -hopelijk- met engineers...
uit alle reuring, positief een deels negatief is wel duidelijk geworden dat de francise volop in belangstelling staat
en dat op zichzelf is goed nieuws !

avatar van Curriculum
geplaatst: gisteren om 23:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
HK Senator schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Amen.

3.0* voor de Neomorph en de xenomorph, die toch wat verschilt met de xenomorph die de fans kennen of was dit geen xenomorph? Ik ben dan wel een ongelooflijke fan van deze serie, maar kan niet met zekerheid zeggen of dit een Xenomorph was of een andere evolutie van het virus.

geplaatst: gisteren om 23:37 uur [permalink]
alle androids in de alien reeks zoals david zijn smeerlapjes en hebben vele doden op hun geweten. In het dagelijkse leven kom je deze smeeerlapjes ook tegen. Ik moet ni meer uitleg geven, jullie snappen wat ik bedoel. Etterkes (rotte appels) die uw leven verfraaien met ellende.

Ps: de mod is er ook zo'n eentje. Wil altijd het laatste woord en kan ni hebben dat de waarheid wordt gezegd. Je zal zien dat hij dit berichtje(de waarheid) snel zal wissen. Het levende bewijs dat hij ook een etterke is.

avatar van Actarus
geplaatst: gisteren om 23:51 uur [permalink]
Rhapsody schreef:

Waar heb jij het in godsnaam over? We zullen je maar niet serieus nemen met je recente ratings, wat een filmkenner πŸ™‚

avatar van Donucius
geplaatst: vandaag om 00:40 uur [permalink]
Rhapsody schreef:

Ik heb nog nooit een bericht van jou gelezen die ik ook begreep. Als alle eigenaardige meningen waarheden zijn dan is de waarheid best triest. Ben ik even blij dat ik in een illusie leef en nooit films kijk. Anders zou ik spontaan zijn gaan reageren en onwaarheden zijn gaan schrijven hier op MM.

😈