Boy and Bicycle (1965)

Alternatieve titel: Boy on a Bicycle

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ridley Scott
met Tony Scott

Een tiener spijbelt van school en brengt de dag door op zijn fiets door de stad en op het verlaten strand. Hij stelt zich voor dat hij de enige persoon ter wereld is. Wolken, water, schaduwen en weerspiegelingen geven zijn dag betekenis, evenals zijn interne monologen: komisch commentaar op volwassenen, gedachten over sterven en observaties over zijn familie.

In Film > Overige films > Boy and Bicycle (1965):

Debuut-film van Scott, volgens mij zoiets als een afstudeerproject met zijn broer Tony Scott (toen 16 jaar) in de hoofdrol.

Dit filmpje staat als feature op de DVD The Duellists (1977).

Een jongen staat 's morgens op en besluit om niet naar school te gaan. Hij fiets door zijn (haven)stadje en gaat naar het strand en de havenkade. Er wordt (bijna) niet gesproken, maar een voice-over vertelt wat de jongen denkt. Zijn warrige, ongecontroleerde gedachten springen van de hak op de tak en geven daarmee een extra dimensie aan de verder rustige filmbeelden van de jongen die wat rondfietst, stiekem aan de haven een peukje rookt en een beetje rondscharrelt bij wat verlaten strandhuisjes. Wel heeft de film de nodige onderhuidse spanning omdat de jongen toch dingen doet eigenlijk niet mogen. Hij is níet waar hij had moeten zijn (school) en hij is wél waar hij niet mag komen.

Best knap gedaan eigenlijk.

3,5 sterren.

Best aardige, kleine avonturenfilm. Zo'n avontuur waarvan ik er vroeger ook genoeg had als kind. Herkenbaar en leuk. De quasi-intellectuele inslag was wat minder geslaagd. De fotografie wisselend van weinig bijzonder tot redelijk mooi. Echt bijzonder was de film sowieso niet, maar toch heeft dit tenminste een hart en een ziel. En een uitgewerkt personage. Die twee zaken missen bijna al zijn films namelijk (op Thelma & Louise en Blade Runner na), dus dat is opmerkelijk. Dit is ook de enige film die hij zelf schreef, wellicht niet geheel ontoevallig. Het is een persoonlijker project, waarbij hij met zijn andere films het technische aspect het belangrijkste lijkt te vinden.

tsjidde schreef:

Hij speelt een 16 jarige, maar was al 21. Raar om te zien die scene waarin hij zegt niet bang te zijn voor de dood.