Someone to Watch over Me (1987)

Thriller / Romantiek

geregisseerd door Ridley Scott
met Tom Berenger, Mimi Rogers en Lorraine Bracco

Claire Gregory heeft per ongeluk een moordenaar een moord zien plegen. Maar ze weet te vluchten en agent Mike Keegan wordt gestuurd om haar te beschermen. Hij riskeert zijn baan en huwelijk door een verhouding met Claire te krijgen.

neo (crew)
het verhaal is erg cliche, maar gelukkig dat ridley scotts visuele stijl een lust voor het oog is.

aardige film, met een sterke rol van Berenger.
maar de film bevat te weinig thriller elementen en het acteerwerk van Lorianne Bracco is om te huilen, zo slecht heb ik nog nooit iemand zien acteren.
maar verder is de film onderhoudend.
3 sterren.

avatar van speedy23
Redelijk spannende en mooi gestileerde thriller met veel oog voor het decor, waardoor het routineuze verhaaltje opgetrokken wordt. Tom Berenger is uitstekend als de vertwijfelde politieagent. Regisseur Ridley Scott besteedt meer aandacht aan uiterlijkheden en dat is kenmerkend voor de moderne thriller waarin de stijl het meestal wint van de inhoud...

avatar van De GeuS
Clicheverhaal, maar spannend opgebouwd en zeer prettig geacteerd; 3,5 ster....

avatar van Icer
Het meest indrukekkend aan deze film is de aantrekkelijke Mimi Rogers. Mooie vrouw Verder standaard verhaal maar wel amusant.

avatar van james_cameron
Stijlvolle maar nogal standaard uitgewerkte thriller, met de nadruk op een dramatische driehoeksverhouding. Voorspelbaar verhaaltje,niet bijzonder goed of origineel, maar het sfeervolle camerawerk en de sterke rollen van Berenger en Rogers maken het nog wel de moeite waard. Niet één van de beste films van regisseur Scott.

De rollen van Berenger en Rogers maken het inderdaad de moeite waard. Om als een goede thriller door te kunnen gaan heeft deze film naar mijn smaak te weinig spannende momenten. En die veelvuldige klassieke muziek irriteerde me op een gegeven moment. Wel interessante driehoeksverhouding.

garlic senior
Hele saaie film met middelmatige acteerprestaties samenhangend aan een zeer clichématig verhaaltje. De film roept bijna nooit spanning op omdat de zogenaamde ''Bad-Guy'' voor geen ene meter kan acteren. Gelukkig viel de film op sommige momenten nog wel mee, want niet alles is slecht aan de film. Maar het overgrootte gedeelte van de film val je gewoon bijna in slaap, zelfs bij de actiemomenten. Het einde was heel magertjes, gewoontjes en slapjes. Nee zelfs op momenten dat er een iets beter drama werd neergezet doet deze film niet uitsteken tot de middelmaat. Ook de muziek die ondersteunt word werkt totaal niet. Je hoort telkens in dat huis die irritante operamuziek. En de momenten die spanning op hadden moeten leveren zijn doodstil en doodsaai. Nee deze film kon mij niet bekoren. Wel heel vreemd dat Ridley Scott deze film heeft geregisseerd, want Gladiator is één van mijn favoriete films en dat is bij deze film niet bepaald het geval. Ik geef deze film anderhalve ster, dat lijkt me meer dan genoeg. Heb mijn tijd lopen verdoen met het kijken van deze film.

avatar van Glacier
Bij gebrek aan wat anders deze film gekeken. Ik vond 'm best goed.
Sfeervol, onderhoudend, goed geacteerd en een mooie vrouw. Genoeg voor 3*.
Er had wel wat meer spanning in gezeten als de rol van de bad guy wat meer was uitgewerkt.

garlic senior schreef:
Hele saaie film met middelmatige acteerprestaties samenhangend aan een zeer clichématig verhaaltje. De film roept bijna nooit spanning op omdat de zogenaamde ''Bad-Guy'' voor geen ene meter kan acteren. enz.
Wie van de cast kan dat wel? Heb daarvan in ieder geval niets gemerkt.

ags50 schreef:
Wie van de cast kan dat wel? Heb daarvan in ieder geval niets gemerkt.

Andreas Katsulas

Hij acteert wel houterig ja. Hij moet het vooral van z'n enge kop hebben...

beter gezegd...acteerde...

Eigenlijk bedoelde ik met niet kunnen acteren de in andere berichten meer geroemde Tom Berenger (die het mogelijk ook van zijn uiterlijk moet hebben, dat mij overigens niet aanspreekt).

ags50 schreef:

Ik had je opmerking niet goed gelezen...

avatar van Glacier
Ik vond Tom Berenger wel relaxed acteren...
Misschien dat de onderhoudende sfeer wordt gezien als saai/slecht acteren?

avatar van Gish
Mooie sfeervolle fotografie in een hier toch wat ondergewaarde film.
Mimi Rogers is erg aanwezig. Beetje noir.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende thriller met een prima Berenger. De film heeft idd een noir-randje/sfeertje. Echt meesterlijk wordt het niet maar stijlvol is e.e.a. wel, ondanks de clichématigheid. Redelijk.

avatar van yeyo
Gestileerde thriller met typische jaren '80 esthetiek die tracht om klassiek film noir / melodrama te combineren met de hedendaagse 'cop thriller'. Ironisch genoeg blijft de suspense van de misdaadplot op een laag pitje en is het de romantische intrige, normaal altijd vreselijk oppervlakkig en 'tacked on' in dit soort films, die de boventoon voert. Op dat vlak kan de film bovengemiddeld genoemd worden: er is onmiskenbare chemie tussen Berenger en Rogers en ook Bracco weet iets zeer persoonlijk aan haar rol toe te voegen.

Helaas durft de prent de prent nergens van de veilige stramien af te wijken en blijft de (afgezaagde) climax bijgevolg volledig krachteloos.

avatar van Filmkriebel
Suffe film die onvermijdelijk sfeervol overkomt omdat het zich in een jazzy New York by night afspeelt, maar verder gedragen door gemiddelde acteerprestaties en een afwezige schurk die het niveau nooit tot thriller kan optrekken. De bodyguard die een love interest ontwikkelt voor de persoon die hij moet beschermen fascineerde Scott ogenschijnlijk meer dan het scheppen van dreiging en spanning. Wat Ridley Scott in het script zag is me een vraag maar dit is mss wel Scotts allerminste film.

avatar van Insignificance
Zwakke beurt van Ridley. Met zijn reputatie en deze openingscredits zou je een broeierige, sfeervolle inner city thriller mogen verwachten, maar afgezien van enkele stomende straten en steegjes komt daar weinig van terecht. Wat je krijgt is een film opgetrokken uit klassieke elementen die langzamerhand uitmondt in onbezield en schaapachtig melodrama tussen Jan met de pet en een stijve tante uit de upper class.

Geen tel dat de twee kunnen overtuigen, Berenger zakt zelfs stevig door het ijs. Het enige dat ze bindt, is het scenario. Narratief ook een rare stap, want op sympathie hoeft niemand meer te rekenen, maar goed. Bijkomend nadeel is dat het de naderende climax, die op zich ook al niet erg sterk is, op deze manier zo goed als zonder brandstof komt te staan. Vervelende film die van begin tot eind knullig van karakter is.

avatar van des1
Helemaal geen zwakke film van Ridley! Dit is nu zo'n film die eenheid van vorm, sfeer, enscenering en muziek uitstraalt. Kon vannacht niet slapen omdat ik teveel koffie had gedronken, en kon op de BBC deze klassieker herzien. Het is ook een aantrekkelijk verhaal met aantrekkelijke hoofdrolspelers: Mimi "ex-Tom Cruise" Rogers als New Yorkse socialite annex rijke erfgename die getuige is van een moord, en dus beschermd moet worden door hunk Tom Berenger, die vanaf zijn front-porch in Queens uitzicht heeft op Manhattan waar Rogers woont. Er onstaat een relatie gebaseerd op die oer-emotie en -functie dat de één waakt over de ander: "someone to watch over me" - m.a.w. een mooi verhaal rondom deze Gershwin evergreen. Prachtige rol van Lorraine Bracco als Berenger's vrouw die lijdt onder diens relatie. Alleen het eind is wat zwak en voorspelbaar.

Matige film over een vrouwelijke getuige van een moord die beschermd wordt door de politie. Een nogal simpel verhaaltje dat niet overal weet te boeien en dat ook nogal langdradig wordt. Redelijk stijlvol in beeld gebracht allemaal en ook Tom Berenger en Mimi Rogers zijn goed gecast. Niet bepaald de beste film van Ridley Scott.