The Last Emperor (1987)

Alternatieve titels: L'Ultimo Imperatore | Modai Huangi | Le Dernier Empereur

China / Italië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Historisch
160 minuten / 219 minuten (director's cut)

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met John Lone, Joan Chen en Peter O'Toole

Peking, 1908. De driejarige Pu Yi wordt op de Drakentroon geplaatst als 'Heer van Tienduizend Jaren', keizer van bijna de helft van de toenmalige wereldbevolking. Ondanks dat is hij het eenzaamste jongetje van de wereld. Drie jaar later wordt China een republiek, maar dit wordt voor Pu Yi verborgen gehouden. Het leven in de Verboden Stad verandert niet. Wanneer de jongen 18 is en gehuwd met twee jonge vrouwen, wordt hij in 1924 uit de Verboden Stad verbannen. Geholpen door zijn vriend en mentor, de Schot sir Reginald Johnson, vlucht hij met zijn gezin naar Tientsin...

avatar van Vinokourov
Erg lange biopic over de laatste keizer van China. Ondanks de lengte van 3,5 uur (ik keek de Director's Cut) vond ik het een heel onderhoudend stukje geschiedenis over Pu Yi. De film schakelt telkens heen en weer tussen de tijd: een gedeelte wat zich net na WOII afspeelt en een gedeelte dat zijn levensloop volgt. Zo word je benieuwd waarom hij met de Japanners samenwerkte in WOII. Hierdoor wordt ie namelijk gevangen gehouden. Op 3-jarige leeftijd werd ie al gekroond tot keizer en wordt in de Verboden Stad gehouden en moet daar de dienst uitmaken. Echt veel te zeggen heeft ie uiteindelijk niet, want de wereld buiten de Verboden Stad verandert in een razend tempo.

Later wordt getoond hoe het zover heeft kunnen komen dat Pu Yi uiteindelijk in de gevangenis terecht komt. Het is niet helemaal fraai hoe dat loopt, maar de sympathie, het begrip van de kijker (of in ieder geval van mij) kreeg ie vreemd genoeg wel. Film ziet er verder best mooi uit en biedt ook nog een aardige rol voor Peter O'Toole. Wel jammer dat het acteerwerk van sommige anderen nogal houterig overkomt.

avatar van tbouwh
Heb de DC gezien, en had dat beter niet kunnen doen. De speelduur van 3,5 uur is veel te lang en ook al zitten er een aantal mooie scenes in de film, deze zitten voornamelijk aan het begin en na 2 uur had ik het eigenlijk al wel gehad.
Enige pluspunt is de goede soundtrack

avatar van AC1
AC1
Ik heb net de eerste 15 minuten bekeken van de Blu-ray release (Quality Film Collection) maar de beeldkwaliteit valt me zwaar tegen. Heel veel 'noise' of 'grain', zeker tijdens 'interior scenes' en de kleuren zijn te flets. Het lijkt wel een workprint. Toegegeven, de kleuren van mijn DVD zijn te verzadigd maar ik vind het wel mooier. Een miskoop!

JvB Lucas
The Last Emperor

The Emperor has been a prisoner in his own palace since the day that he was crowned, and has remained a prisoner since he abdicated. But now he's growing up, he may wonder why he's the only person in China who may not walk out of his own front door. I think the Emperor is the loneliest boy on Earth.

Met The Last Emperor won Bertolucci heel erg veel Oscars, maar ondanks dat dit een prachtfilm is, is dit toch niet 'de kroon' op zijn carrière.

Dat terzijde, heeft de film me zowel heel erg aangegrepen als dat het me vermaakt heeft. De score, met de theme van David Byrne, werkte daar ook heel erg goed bij. In combinatie met de vele shots van 'verlaten' locaties (iets wat constant terugblikt naar dingen die zijn gebeurd) als de prachtig opgenomen scènes in De Verboden Stad. Het wekte een klein beetje nostalgie op voor de karakters en daar ging ik heel erg makkelijk in mee. Cinematografisch is het daarom ook een plaatje. Daarvan ben ik in ieder geval zwaar onder de indruk. Er zitten ook vele scènes in deze film waar rijen vol mensen in zitten (denk maar aan die scène met dat de 3-jarige Pu Yi die rijen mensen ziet staan). Bertolucci weet deze scènes op prachtige wijze met de camera te werken.

Maar ook het verhaal zelf vond ik bijzonder interessant. Ik bedoel je hoort altijd wel van die verhalen over Chinese leiders, maar echt tot in detail ken ik ze niet. Ik vond het wel knap hoe ze werkte met de Chinese tradities (de keizer krijgt twee vrouwen) en met het verhaal zelf: dat Pu Yi eigenlijk gewoon opgesloten zit in zijn eigen huis. Het einde deed me een beetje denken aan Novecento. Bij die film werd er ook op symbolische wijze afgesloten. In The Last Emperor met die krekel ook. Het wekte een beetje dezelfde gevoelens op. Helaas is de film af en toe heel erg traag, gelukkig pikt de film vrijwel meteen weer op maar om die reden vind ik dit de film dan net niet zo goed als ik had gehoopt: aangezien deze film wel heel erg veel prijzen heeft gewonnen.

Al bij al is The Last Emperor een mooie film over de laatste keizer van China. Bertolucci weet wederom een mooie historische film te maken, die zowel prachtig geschoten is als bijzonder interessant.
*4,0

avatar van Donkerwoud
Tikkeltje gedateerd en enigszins langdradig, maar buiten dat is het een overrompelend epos zoals ze tegenwoordig te weinig gemaakt worden. Bertolucci weet zo mooi het magnifieke en tegelijk het volstrekt menselijke van dit bijzondere mensenleven te verbeelden. Voor mij werd het helemaal invoelbaar hoe deze Pu Yi meeging in de raderen van de geschiedenis.

Driello
Veel te lang. Dat is het eerste wat bij me opkwam na het zien van deze film. Voor mij had de film moeten ophouden op het moment dat Pu Yi werd verbannen uit het keizerlijke paleis, waarna het geheel hervat kan worden in de gevangenis.
Wat daartussen komt is historisch gezien wellicht interessanter, maar film/verhaal-technisch voor mij totaal niet boeiend.
Bertolucci neemt, terecht, lang de tijd het leven van de kleine keizer in zijn 'royal prison' te beschrijven. Dat is ook verreweg het meest interessantste deel van de film. Daarin vond ik de knappe spanning, emoties, culturele verschillen terug die deze film interessant maken.
Wat erg prettig is aan deze film is dat het allemaal nog voor de tijd van de 'massa-door computer' is. Elk persoon is een persoon en niet zoals veel latere, grote producties, computer-mensjes. Het is hierdoor wellicht net wat minder imposant qua hoeveelheden, maar ziet er wel mooier en echter uit (wat het natuurlijk ook is). Ook zijn de vele decors en aankleding erg fraai.
Toch is dit alles niet ingezet om te imponeren, zoals bijvoorbeeld in 'The curse of the golden flower', waardoor het een zeer realistische indruk geeft.
Het acteerwerk is soms goed, vaak ook niet en het is eeuwig zonde dat bij deze film alle dialogen in het Engels zijn.

Erg interessent, dit historisch verhaal over China's laatste keizer. Geen epos van honderden jaren terug maar aansluitend aan WO II en de rol die Japan speelde en de ambitie die het had Azië te beheersen.
Cinematografisch sterk, keurig en minitieus opgebouwd, met veel oog voor gebruiken en zeden. Meerdere massascènes (met een paar eerder komische erbij), maar geen veldslagen, wat verwondert met de naam "Emperor" in de titel.
Het blijft een breed uitgesponnen relaas van de teleurgang van een keizer, niet echt emotioneel overkomend, maar toch hebben we te doen met de arme Pu YI, die het wel allemaal anders had gewild, maar helaas, tot zelfs de meest natuurlijke rechten verloor.

avatar van royals
Echt één van de zwaarst onderschatte films allertijden. Niet door de critici maar door de filmliefhebbers. Hoort eigenlijk zeker in de top 250. Prachtige poetische, langzaam opbouwende film, met meeslepende beelden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die me beter beviel dan Novecento. Deze epische film is de eerste film die met toestemming mocht gefilmd worden in de Verboden Stad zelf. Gelukkig wordt daar in het begin sterk op gefocust en krijgen we indrukwekkende beelden te zien. Dat is ook de sterkte van de film. Het gegeven van de keizer in z'n gouden kooi waar de tradities nog verder leefde, terwijl buiten de wereld aan het veranderen was. Daarna is het eerder een feitenlijst. Best wel interessant, maar als film iets minder. En daardoor krijg je niets episch mee. De leraar verdwijnt in stilte van het scherm en ook de verhaallijnen met de vrouwen doven zachtjes uit. Wel jammer, want dat verwacht je niet bij een epische film van 2,5 uur. De film mocht een stuk korter, zodat het mooi zou eindigen en het sterke begin beter tot z'n recht zou komen.

avatar van Bélon
De 219 minuten versie is helemaal geen director's cut volgens Bertolucci in dit artikel n.a.v. de Criterion release maar een TV versie (miniserie). Deze versie heb ik onlangs gezien en voegt naar mijn mening weinig tot niets toe aan de theatrical cut van ca. 163 minuten.

4* (voor the theatrical cut)

avatar van tbouwh
Ik ga nog eens die theatrical kijken dan

avatar van jono
The Last Emperor (L'Ultimo Imperatore) is een biografisch-historische dramafilm over het trieste leven van Pu-Yi (1906-1967), de laatste keizer van China.

Pu-Yi wordt al op driejarige leeftijd keizer, en blijft dat tot 1912, wanneer de Chinese Republiek wordt uitgeroepen. De film begint dan ook met de troonsbestijging van Pu-Yi als peuter en volgt zijn eenzame jeugd in de Verboden Stad, en zijn troonsafstand enkele jaren later. Daarna volgen we Pu-Yi wanneer hij als volwassene marionettenkeizer wordt van de door de Japanners bezette vazalstaat Mantsjoerije. Na de Tweede Wereldoorlog wordt hij gearresteerd door het Rode Leger wegens collaboratie met de Japanners, en brengt hij een aantal jaren in gevangenschap door. Uiteindelijk sterft hij in 1967 als vrij man, eenzaam en verlaten door iedereen.

The Last Emperor is een epos van maar liefst drieënhalf uur. Het is allemaal prachtig gefilmd, vooral de scènes met de jonge keizer in de Verboden Stad, maar helaas kan de film niet de volledige lengte blijven boeien. Daarvoor heb ik gewoon te weinig kennis van (en belangstelling voor) de recente Chinese geschiedenis. Maar goed, het verhaal blijft interessant genoeg om de film uit te kijken, al vond ik het persoonlijk wel een hele lange zit. 3,5*