A Good Year (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Ridley Scott
met Russell Crowe, Marion Cotillard en Albert Finney

De Londense bankier Max Skinner vertrekt voor het afhandelen van een erfenis naar de Provence in Frankrijk. Zijn oom Henry laat hem een landgoed en een aangrenzende wijngaard na, maar Max wil alles zo snel mogelijk verkopen. Eenmaal in Frankrijk aangekomen, ontmoet hij de mooie Fanny. Wat begint als een kort zakenbezoek, loopt al snel uit tot een veel langer verblijf. Maar dan komt plots Christie op de proppen die beweert een buitenechtelijk kind van Henry te zijn.

Kun je hoog en laag springen, maar het is gewoon een Amerikaanse productie hoor. Lekker boeiend waar ie is opgenomen of waar de premie was. Zo lust ik er nog wel een paar.

Maar je kan me proberen te pakken op futiliteiten. Het gaat er om dat deze Hollywoodproductie (das gewoon een feit) een Europees sfeertje probeert neer te zetten, waarin zowel de filmmakers als het hoofdpersonage buitenstaanders zijn in een manier van leven waar ze blijkbaar alleen naar kunnen gissen, gezien de steroetyperingen en cliches. Het lijkt er daarbij sterk op dat bijv. Scott afgunstig heeft gekeken naar enkele Franse grootmeesters. Ik kan een heel rijtje namen noemen, maar moest vooral denken aan Renoir (Partie Campagne), Berri en Rohmer. Wat mij betreft hebben de makers er weinig van begrepen en trachtte men hier vergeefs een idyllisch beeld neer te zetten van het leven in de Provence door een compleet misplaatste Crowe verlossing te laten nastreven door zich uiteindelijk lekker te vereenzelvigen met een cliché visie van een streek.

avatar van marximaal
vond het een heerlijke romantische film met mooie beelden. Wel ben ik het een klein beetje met Mister blonde hierboven eens. Het is wel een beetje voorspelbaar allemaal maar dat heeft mij niet gestoord.

avatar van Roger Thornhill
Even charmant als ultiem voorspelbaar, maar ja, het "aanzoek" van Crowe tegen het einde is toch wel èrg fraai verwoord en verbeeld, en de "twist" met zijn brief zag ik niet aankomen (en het was ook leuk dat zijn nicht later tussen neus en lippen verklaart hem wel door te hebben).

avatar van tommykonijn
Gisteravond herzien, en mijn mening is niet veel veranderd. De film is me vooral bijgebleven door de prachtige locaties. Hetgeen ook nu weer het meeste voor mij opviel. Verder is dit niet veel meer dan je standaard romcom. Crowe, Finney en Cotillard brengen hun rollen met veel sympathie en dat zorgt, in combinatie met de vrolijke muziek en settings voor een fijne sfeer. Alles verloopt braaf binnen de lijntjes, maar desalniettemin is dit toch een leuke film.

Wat een saaie boel, pfffffffffffff

avatar van AC1
AC1
Zo zijn er al duizenden gemaakt met het verschil dat het deze een man (i.p.v. een vrouw) is die naar een romantische streek in het buitenland gaat om daar de liefde van zijn leven te ontmoeten. In dezelfde stijl vond ik Under The Tuscan Sun (2003) pakken beter. 4/10

Ridley Scott brengt de onbezorgde sfeer van de Provence over aan de hand van een even onbezorgde film, die wel enige overbodige en clichématige scènes bevat maar die kan rekenen op de nonchalante klasse van een Russell Crowe en de pittige charme van Marion Cotillard. Plezierig is het omdat het ook over de wijnwereld gaat en beslist aangenaam, bijna emotioneel, die zuiders Franse landschappen en wijngaarden, waar we even nostalgische herinneringen aan hebben, te bewonderen. De film bevat ook heel wat clevere dialogen, oneliners en zo..
Crowe bij vriend Scott in de Provence, c'est ça.

Oef!

Ik sluit me bij mister blonde aan, deze film voelt zo fake aan dat het bijna rascistich is. Een verheerlijking van Frankrijk zou ik het niet willen noemen, eerder het tegenovergestelde zelfs. De Fransman/Frankrijk is deze film is niet veel anders dan de neger met dikke rode lippen.

Crowe is echt een miscast van jewelste, da's al een serieus probleem voor een film die rondom zijn persoon is gebouwd. De tegenstelling tussen z'n werk en z'n uitje is ook al zo'n dik vet cliché, het verloop van de film laat zich dan ook al na 5 minuten raden.

Maar Scott die grappig (guitig lijkt me een beter woord) probeert te zijn, dat doet nog het meeste pijn. Crowe die z'n weg niet vindt in z'n Smartje en dan versneld 4 keer rond een pleintje rijdt ... serieus Scott? Alsof dat op zich niet ouderwets genoeg is wordt het ook gewoon compleet misplaats gebracht.

Het is dat de setting zelf zó charmant is dat zelfs Crowe ze niet kapot krijgt. Mooie omgeving en he kasteeltje heeft absoluut z'n charme. Ook de Franse cast is een stuk beter te pruimen dan de Engelse/Amerikaanse met hun mond-vol-brood Frans.

Achteraf heb ik ook geen flauw idee wat Scott nu eigenlijk van plan was. Het voelt aan als een ode aan iets, maar echt goed kan ik het niet plaatsen. Daarvoor is het ook gewoon té compleet mislukt.

avatar van clubsport
met zo', romcom moet je alles niet al te serieus nemen het is net als de avondetappe met mart smeets , het word allemaal geromantiseerd en daar is niks mis mee als het goed gebeurt .

en je weet dat amerikaanse producties teren op stereotyperingen en vooroordelen , dat wetende
blijft er toch een film over die het kijken wel waard is .

avatar van Ste*
Ik verwachtte een soort serieus, gezapig, romantisch verhaal, en uiteindelijk bleek het, vooral in het begin, vrij knullig-humoristisch van toon te zijn. Moest even wennen aan Russel Crowe in een dergelijke rol. De pogingen tot humor zijn nogal oubollig en voorspelbaar, en regelmatig zelfs totaal uit de toon vallend. Die scene in het zwembad bijvoorbeeld, of hem in zijn kleine autootje. Ik wist soms niet echt waar ik nou naar zat te kijken.
Ook de flashbacks naar zijn jeugd vond ik eigenlijk niet zo bijster veel toevoegen.

Uiteindelijk valt het allemaal wel op zijn plek. Crowe weet verrassend genoeg de rol toch wel te dragen en vooral de plaatjes van de Provence en de laid-back Franse sfeer maken een hele hoop goed.
Hoewel het eigenlijk een vrij simpel plot is wordt er wel overdreven lang de tijd genomen voor de afronding. Dat duurde en duurde maar. Een kwartier korter was zeker niet erg geweest, je ziet toch vanaf het begin al hoe het gaat aflopen.

Maar goed, toch de speelduur vrij moeiteloos uit weten te kijken, en de romance werkte eigenlijk ook wel. Uiteindelijk toch best een leuke sfeervolle film.

avatar van N00dles
Scott probeert met deze film volgens mij de charme van het wijnland Frankrijk te onderstrepen, en hoewel hij daar met mooie Franse landschappen en een prachtige wijngaard en château wel in slaagt, slaat hij toch wel erg vaak de plank mis. De ene keer lijkt de film komedie te willen zijn, maar wordt het hooguit flauwe klucht (dat autootje, de zwembadscène, de Franse stereotiepe driftigheid en joie de vivre), de andere keer probeert het wat serieuzer te zijn (Max' keuze tussen zijn oude leventje en zijn heropbloeiende passie voor wijn, wel of niet het huis verkopen), maar het drama wordt nergens écht ontroerend of interessant.

Daarnaast krijgen heel veel personages onnodig veel screentime, terwijl zij irrelevant zijn voor het verhaal. Neem bijvoorbeeld de secretaresse met haar constante gezanik aan de telefoon, de jonge collega die stiekem zijn plek overneemt, de andere jonge collega met een Wall Street-attitude die ook even komt kijken in de Provence en kort aanpapt met een nichtje van Max dat plots op zijn stoep staat. Wat moet je daar als kijker mee? Waar wil de film naar toe? Ik had nooit het idee dat ze echt onderdeel uitmaakten van het plot. Hoewel zijn nichtje nog het meest relevante bijpersonage is, is ook haar rol vrij nietszeggend en nutteloos.

Dan het romantische aspect van de film. Cotillard is één van de leukere personages in de film en heeft het meeste in te brengen. Wat mij betreft had de film op dit vlak nog de meeste potentie.
De romantiek ontstaat misschien op een wat knullige manier, maar op zich wilde ik daar wel in meegaan. Alleen ook hier mis ik iets. Een goede ruzie, dilemma's, een strijd, iets dat een romantisch plot wat pizzazz kan geven. Het kabbelt maar voort, terwijl ik na 1 kwartier al wist hoe de film zou eindigen. Geef ons dan op zijn minst een spanningsboog!

Ik had liever gezien dat de film focuste op Max die de wijngaard leert kennen, het maken ervan, meehelpen met de oogst, het koesteren van herinneringen. In plaats daarvan veel gezeur met het beurs-thuisfront wat totaal niet boeide, wat cliché musical montages met foute Franse popmuziek en chansons en teveel randzaken.

Dus ja, ik ben niet echt positief, maar compleet afkraken wil ik de film nu ook weer niet, mede door de mooie, serene beelden van het dorp en het huisje die een lust voor het oog waren. Af en toe waande ik me even in de Provence en wou ik dat ik ook zo'n lui Frans leventje kon hebben...doet de film toch nog íets goed.

avatar van Arnforpresident
Ik sluit me aan bij de kritieken hierboven. De film is een rommeltje.

Ben ik trouwens de enige die zich stoort aan het Britse accent van Crowe? Het lijkt me nogal geforceerd.

Bovendien ben ik niet verliefd geworden op de locatie, terwijl dat zo'n beetje de bedoeling van de film lijkt te zijn?

avatar van Moviestar1979
De enige komedie die Ridley Scott heeft geregisseerd, en ondanks de kritiek een succes werd.

De film is gebaseerd op het boek van auteur Peter Mayle. De opnames vonden grotendeels in Provence plaats. Dit vlakbij het huis van de regisseur waar hij ruim 15 jaar heeft doorgebracht. Russell Crowe levert mooi werk, en zijn Brits accent was alles behalve overdreven. De rest van de cast presteert eveneens voldoende. Aaron Eckhart zou oorspronkelijk een rol vertolken, maar haakte uiteindelijk af.

Een mooie culturele romantische komedie die goed genoeg was voor 2 nominaties, en in 2006 de EDA Special Mention Award heeft gewonnen.

3,0 *

avatar van IH88
“You know what Proust said. Leave pretty women to men without imagination.”
“Francis, I'm a banker. I have no imagination.”

Ridley Scott en Russell Crowe gaan op vakantie en nemen Marion Cotillard en Abbie Cornish mee. Geef ze eens ongelijk… Dit is echt zo'n niets aan de hand film waar je met (bij voorkeur) een glas rode wijn in de hand bij weg kan dromen.

De Franse Provence, een schitterende omgeving, een pittoresk stadje, sfeervolle muziek, veel rode wijn en oja, had ik Marion Cotillard al genoemd. Het is Frankrijk op z’n clichématigst, maar het levert wel een uitermate aangename film op. Russell Crowe is vreselijk miscast, maar dat vergeef de heren dan maar.

avatar van JanLo
mister blonde schreef:

Wat maakt het uit of het een Hollywoodproductie is ? Het speelt zich af in de Provence, en in dat opzicht ben je zelf waarschijnlijk ook een buitenstaander. Dat geeft ook niet, want de meeste mensen die kijken weten niet hoe de manier van leven in de Provence is, omdat het allemaal buitenstaanders zijn.

avatar van Grindhouse62
Ik heb dit prima te kijken komisch, romantisch niemendalletje met een licht dramatisch ondertoon zojuist maar eens herzien. We hebben het allemaal wel eens gezien, de love story ect. Deze film is veel gefilmd op het Franse platteland, wat vaak prachtige idyllische plaatjes opleverd. 3.5