• 8.524.507 stemmen

Met onder meer: Russell Crowe, Ben Affleck en Rachel McAdams

Releasedatum: 18 juni 2009

Plot State of Play

"Find the Truth"

Als een medewerkster van congreslid Stephen Collins (Ben Affleck) dood wordt gevonden volgt een lang onderzoek. De vrouw blijkt de maîtresse te zijn geweest van de politicus. Onderzoeksjournalist Cal McCaffrey (Russel Crowe) en zijn vrouwelijke collega Della Frye (Rachel McAdams) storten zich op de zaak. Er lijkt zich echter een probleem voor te doen. De vriendschap tussen Collins en McCaffrey lijkt een steeds groter struikelblok te worden tijdens dit onderzoek.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Robert Bingham

Det. Donald Bell

avatar van Karst

Karst

Goed geacteerd maar met een script dat toch even herzien had moeten worden. Het begint allemaal goed maar er wordt plot na plot met de haren bij getrokken waardoor het einde een bij elkaar geraapt zooitje van plotgaten en onwaarschijnlijkheden wordt. Door de goede acteerprestaties blijft het geheel toch kijkbaar. Verstand niet op nul zetten (dan volg je het zeker niet meer) maar accepteren dat de nodige onwaarschijnlijkheden elkaar opvolgen is noodzakelijk...

avatar van Banjo

Banjo

Ik vond het begin geweldig..

Die donkere sfeer met een geweldig spelende Crowe..

Hij begon lekker stug en houterig maar halverwege de film was hij echt op stoom.

Een heerlijke rol voor hem!.

Maar halverwege de film kreeg ik ook het idee, dat het verhaal eigenlijk heel dun en rommelig is.

En toch geef ik 4 sterren voor het geheel..

alhoewel ik deze film de volgende dag alweer vergeten was..

Het acteren is gewoon ijzer sterk..

4 sterren

avatar van IH88

IH88

“Good night everybody. See you tomorrow...”

Geweldige thriller die op mooie wijze een journalistieke speurtocht en een misdaadverhaal combineert. Crowe speelt hier één van zijn betere rollen als vadsige journalist die nog van de oude school is, en neerkijkt op blogs. Samen met McAdams (een blogger) gaat Crowe op onderzoek uit wanneer er moorden worden gepleegd, zijn oude vriend (Affleck) betrokken lijkt en een grote corruptiezaak tegen een private militaire organisatie er ook iets mee te maken lijkt te hebben.

Crowe en McAdams hebben een mooie chemie en hun samenwerking levert ook de leukste scènes op. De film is spannend zonder grote actiescènes maar door gewoon een donkere en ijzingwekkende sfeer te creëren. Het verhaal neemt op een gegeven moment iets te veel hooi op zijn vork en het wordt wat rommelig met te veel personages die betrokken lijken. Het einde voel je aankomen, maar het wordt goed uitgewerkt en de film eindigt dan ook sterk. Films over journalistiek en misdaad kan ik meestal waarderen en State of Play behoort ook tot rijtje.

Onderhond

Te degelijk.

De vergelijking met All the Presidents Men is zeker aanwezig, maar daar ligt ook wel de zwakte van de film. Alles wordt zo uitvoerig uitgewerkt en de stilering ligt zover op de achtergrond (want het zou maar eens kunnen interfereren met het verhaal) dat het al snel wat duf wordt.

Het is ook wel wat eigen aan het genre, maar zou moeilijk zou het toch niet mogen zijn om het allemaal net iets spannender in beeld te brengen. Want je mag dan alles wel tot in de puntjes uitwerken, het verloop is gewoon uiterest voorspelbaar, waardoor het toch ook nooit echt spannend wil worden en het plot de aandacht gewoon niet altijd weet vast te houden.

Acteerwerk is redelijk, al vond ik Crowe als journalist een beetje tegenvallen. Verder valt er niet zo bijster veel over deze film te vertellen. Eentje voor liefhebbers van minutieus uitgewerkte verhalen die stapje bij beetje onthuld worden. Dat doet de film ook wel goed, maar daarmee is mijn filmmaag niet gevuld.

avatar van stefan dias

stefan dias

Op het einde viel mijn kwartje. Had de (schitterende) miniserie op de BBC ooit gezien.

Degelijk, hoewel de muziek af en toe iets te nadrukkelijk 'spanning!!!' dicteerde. Had ik niet nodig hoor. En verder, ja… een sterk verhaal met (naar mijn gevoel) toch weer die extra twist die je verhindert deze samenzweringstheorieën erg au sérieux te nemen.

Heeft alles om een goede film te zijn, maar is dat uiteindelijk net niet.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Zeer vlot thrillertje met weliswaar een voorspelbaar verloop. Voordelen zijn dat er veel gebeurd, veel wijzigingen, degelijk in beeld gebracht, en met prima acteerwerk. Enkel Affleck vond ik persoonlijk wat matjes.

Kleine 3,5*

avatar van Keutul

Keutul

De film kon mij niet boeien en ik heb hem afgezet halverwege. Vandaar geen stem.

avatar van Antonev

Antonev

Hoewel het allemaal prima in elkaar steekt, vond ik het toch een redelijk doorzichtige film. Ik had in ieder geval al aardig snel het idee waar het heen ging. Het was mooi geweest als ze het plot wat langer hadden weten te bedekken. Crowe zat overigens heel aardig in zijn rol als journalist.

avatar van speurder

speurder

Typische samenzwerings-film. Verhaal is wel goed, maar verspringt nogal vaak. Dat geldt ook voor het plot! Als je 2 keer moet plassen mis je veel...

Ik vond het al met al een beetje rommelige film. Helaas, want het verhaal is wel goed en er wordt ook goed geacteerd (zeker door Crowe en Mirren).

Kom niet hoger dan 2,5

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Goede film. Af en toe wel een beetje saai. Goed geacteerd. Plot twist op het einde zag ik niet aankomen.

avatar van TMP

TMP

Gedegen film. Het plot is best aardig, al wordt het naar het einde toe wat minder. Crowe en McAdams zetten een degelijke rol neer. De film kijkt best aardig weg, maar is verder weinig memorabel.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1938 berichten

Degelijk filmpje. Geen topper de top, maar aardig plot, sfeer en acteerprestaties. Gewoon leuk eens te kijken. Goed geacteerd door Crowe en leuk rolletje voor Jason Bateman.

avatar van frans123

frans123

Ben ik de enige die na een kwartier HET VERHAAL in de gaten had?? Zo vaak dit soort verhalen gezien."'Its not what it looks like" Niet echt spannend, verrassend, thriller. Geen voldoende vnl Crowe doet zijn best. In Affleck heb ik nooit iets gezien.Een levende dode"

avatar van frans123

frans123

Actionfreak schreef:

Poep regelrechte spuitpoep. Ik heb ook geen zin om nog meer tijd aan deze film te gaan verspillen met een grote recensie vandaar dat ik gewoon een ding ga zeggen dat me dwarszit.

Sinds wanneer worden moordzaken opgelost door journalisten in plaats van de politie? buiten dat waren de acteurs erg matig plus ook nog een slechte uitwerking van dat mislukte verhaal. Ik kan niet anders dan 1* geven.

Helemaal met je eens..Politie tast in het duister en een journalist lost het op..Dat stoorde mij ook.Ongeloofwaardig.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1911 stemmen

Goede film,kijkt vlot weg.......frans123 affleck,een levende dode?Heb je wel een punt,het is niet een acteur waar ik voor naar de bioscoop zal rennen.....gelukkig is crowe en mirren aanwezig?4 stars.

Tarkus

Tarkus schreef:

Prachtige politieke thriller, waarbij je toch aandachtig moet zijn de ganse tijd, want anders zou het wel eens kunnen gebeuren dat je dingen mist.

Het scenario is werkelijk steengoed, en het deed me een beetje denken aan die andere politieke thriller 'All The President's Men', dat een beetje een gelijkaardig verhaal heeft, al ging het toen wel om een waargebeurd verhaal (Watergate wordt trouwens ook in deze prent vernoemd).

Verder zijn de rollen perfect ingevuld, en laat Russell Crowe alweer zien dat hij een van de betere acteurs is van de laatste jaren.

Maar ook Ben Affleck is hier prima, hij lijkt zich, na enkele geflopte films, met slechte vertolkingen van hem, weer aardig herpakt te hebben.

En dan hebben we nog Helen Mirren, die zoals steeds uitstekend is.

Maar ook de, voor mij althans, minder bekende Rachel McAdams zet een prachtprestatie neer.

Op deze film iets negatiefs zeggen??, ik zou niet weten wat....

Heb niets meer toe te voegen aan mijn eerste mening.

Topfilm is dit !!!

avatar van princesspeach

princesspeach

Verwarrend verhaal, verstand lekker op nul en ok voor een keer

avatar van Alathir

Alathir

Ik vond het ook hier en daar een beetje rommelen in de plot. Acting is wel goed natuurlijk. Zelfs Ben Affleck speelt nog degelijk voor zijn doen dan. De film deed me wat aan Zodiac van Fincher denken maar ik denk dat het toch net iets minder goed is allemaal. Dit soort films kunnen nogal vervelen doordat er te weinig actie is en de opeenvolging van nieuwe feiten is soms wat te opsommend en snel om alles goed te kunnen opnemen. Ok om eens gezien te hebben maar ongetwijfeld morgen al vergeten.