State of Play (2009)

3,44

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Kevin Macdonald (I)
met Russell Crowe, Ben Affleck en Rachel McAdams

Als een medewerkster van congreslid Stephen Collins (Ben Affleck) dood wordt gevonden volgt een lang onderzoek. De vrouw blijkt de maîtresse te zijn geweest van de politicus. Onderzoeksjournalist Cal McCaffrey (Russel Crowe) en zijn vrouwelijke collega Della Frye (Rachel McAdams) storten zich op de zaak. Er lijkt zich echter een probleem voor te doen. De vriendschap tussen Collins en McCaffrey lijkt een steeds groter struikelblok te worden tijdens dit onderzoek.

275 BERICHTEN48 MENINGEN

geplaatst: 28 juni, 11:00 uur [permalink]
Goed geacteerd maar met een script dat toch even herzien had moeten worden. Het begint allemaal goed maar er wordt plot na plot met de haren bij getrokken waardoor het einde een bij elkaar geraapt zooitje van plotgaten en onwaarschijnlijkheden wordt. Door de goede acteerprestaties blijft het geheel toch kijkbaar. Verstand niet op nul zetten (dan volg je het zeker niet meer) maar accepteren dat de nodige onwaarschijnlijkheden elkaar opvolgen is noodzakelijk...

avatar van Banjo
geplaatst: 11 juli, 01:05 uur [permalink]
Ik vond het begin geweldig..
Die donkere sfeer met een geweldig spelende Crowe..
Hij begon lekker stug en houterig maar halverwege de film was hij echt op stoom.
Een heerlijke rol voor hem!.
Maar halverwege de film kreeg ik ook het idee, dat het verhaal eigenlijk heel dun en rommelig is.
En toch geef ik 4 sterren voor het geheel..
alhoewel ik deze film de volgende dag alweer vergeten was..
Het acteren is gewoon ijzer sterk..

4 sterren

avatar van IH88
geplaatst: 2 oktober, 12:52 uur [permalink]
“Good night everybody. See you tomorrow...”

Geweldige thriller die op mooie wijze een journalistieke speurtocht en een misdaadverhaal combineert. Crowe speelt hier één van zijn betere rollen als vadsige journalist die nog van de oude school is, en neerkijkt op blogs. Samen met McAdams (een blogger) gaat Crowe op onderzoek uit wanneer er moorden worden gepleegd, zijn oude vriend (Affleck) betrokken lijkt en een grote corruptiezaak tegen een private militaire organisatie er ook iets mee te maken lijkt te hebben.

Crowe en McAdams hebben een mooie chemie en hun samenwerking levert ook de leukste scènes op. De film is spannend zonder grote actiescènes maar door gewoon een donkere en ijzingwekkende sfeer te creëren. Het verhaal neemt op een gegeven moment iets te veel hooi op zijn vork en het wordt wat rommelig met te veel personages die betrokken lijken. Het einde voel je aankomen, maar het wordt goed uitgewerkt en de film eindigt dan ook sterk. Films over journalistiek en misdaad kan ik meestal waarderen en State of Play behoort ook tot rijtje.

geplaatst: 14 oktober, 22:05 uur [permalink]
Te degelijk.

De vergelijking met All the Presidents Men is zeker aanwezig, maar daar ligt ook wel de zwakte van de film. Alles wordt zo uitvoerig uitgewerkt en de stilering ligt zover op de achtergrond (want het zou maar eens kunnen interfereren met het verhaal) dat het al snel wat duf wordt.

Het is ook wel wat eigen aan het genre, maar zou moeilijk zou het toch niet mogen zijn om het allemaal net iets spannender in beeld te brengen. Want je mag dan alles wel tot in de puntjes uitwerken, het verloop is gewoon uiterest voorspelbaar, waardoor het toch ook nooit echt spannend wil worden en het plot de aandacht gewoon niet altijd weet vast te houden.

Acteerwerk is redelijk, al vond ik Crowe als journalist een beetje tegenvallen. Verder valt er niet zo bijster veel over deze film te vertellen. Eentje voor liefhebbers van minutieus uitgewerkte verhalen die stapje bij beetje onthuld worden. Dat doet de film ook wel goed, maar daarmee is mijn filmmaag niet gevuld.

avatar van stefan dias
geplaatst: 26 oktober, 11:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op het einde viel mijn kwartje. Had de (schitterende) miniserie op de BBC ooit gezien.

Degelijk, hoewel de muziek af en toe iets te nadrukkelijk 'spanning!!!' dicteerde. Had ik niet nodig hoor. En verder, ja… een sterk verhaal met (naar mijn gevoel) toch weer die extra twist die je verhindert deze samenzweringstheorieën erg au sérieux te nemen.

Heeft alles om een goede film te zijn, maar is dat uiteindelijk net niet.