Kingdom of Heaven (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Spanje / Duitsland / Marokko
Drama / Historisch
144 minuten / 192 minuten (director's cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Orlando Bloom, Eva Green en Liam Neeson

In de twaalfde eeuw heeft de nederige Franse smid Balian (Orlando Bloom) net zijn vrouw en kind verloren, wanneer ridder Godfrey van Ibelin (Liam Neeson) hem opzoekt en vertelt dat hij zijn vader is. Godfrey vraagt Balian mee te gaan naar het Heilige Land om Jeruzalem voor het westen te behouden. Als vreemdeling in een vreemde omgeving wordt hij verheven in de ridderstand, moet hij een melaatse koning dienen en koestert hij een verboden liefde voor een exotische koningin. In een poging om de broze vrede te bewaren, moet Balian van Ibelin uiteindelijk de mensen van Jeruzalem zien te beschermen tegen een overmachtige vijand.

avatar van Daenelia
Bij de eerste kijk-poging vielen we een beetje in slaap. Bij de tweede kijkpoging wilden we juist in slaap komen en werd ik na een halfuur wakker en heb ik de hele film met redelijk genoegen uit kunnen kijken. Ik denk dat een derde poging nodig is om hem helemaal uit te zitten.

Ja, hij is lang, en langdradig, maar uiteindelijk ook wel weer heel erg goed. Jeremy Irons zet een goed personage neer, en hoewel we vaak referenties maakten naar Legolas-stunts (kan hij niet met een schild van de trappen af surfen?) was Orlando Bloom ook heel goed, in mijn ogen (also easy on the eyes, mind you). ... Is het heel erg dat ik Edward Norton ook herken als hij niet herkenbaar in beeld komt?

.... en is het niet vele malen erger dat ik Doctor Bashir uit Star Trek DS9 niet meteen herkende??? Ja. Dat is heel erg. Of een groot compliment voor Alexander Siddig.

Een beetje basisschool kennis van de kruistochten kan geen kwaad. Dat behandelen ze toch nog wel op de basisschool? Dan is het gewoon een kwestie van even doorzetten na dat eerste halfuur.

avatar van AC1
AC1
Daenelia schreef:

Ligt dat aan jou of de film?

avatar van Daenelia
AC1 schreef:

Ligt dat aan jou of de film?

Geen idee. Vast een combinatie van omstandigheden. Ik denk wel dat het feit dát we de film een derde keer willen zien, uit onszelf, niemand die ons dwingt, dat dat wel aangeeft dat er meer mis is met ons dan met de film. Toch?

Koffie, telefoon uitzetten, kat op schoot en geen afspraken die avond: dan lukt het ons. (En na afloop een biertje als beloning )

Mijn hoge waardering is ook gebaseerd op de directors cut (en ook volgens bovenstaande commentaren is dat de versie die je het best kan kiezen).

avatar van coldstorm
een van de weinige films die ik 5 sterren geef smaken verschillen maar ik heb een hele andere film gezien dan de negatievelingen hier
ik vond dit een van de beste historische films
het verhaal van Saladin wordt goed weergegeven
en de romantiek zie je wel maar daar draait de film niet om
het is puur de verdediging van Jerusalem
ik heb mij heel goed vermaakt met deze film

Amen

avatar van baspls
"Be without fear in the face of your enemies. Be brave and upright that God may love thee. Speak the truth always, even if it leads to your death. Safeguard the helpless and do no wrong. That is your oath."

Ter voorbereiding van het kijken van The Martian vanavond besloten om een film van Ridley Scott te kijken die ik nog niet had gezien. Een epische historische film als Kingdom of Heaven gaat er bij mij eigenlijk altijd wel in. En aangezien ik Exodus: Gods and Kings en (vooral) Gladiator al erg sterk vond was er natuurlijk niets op tegen.

De Franse smid Balian heeft net zijn vrouw en kind verloren als ridder Godfrey van Ibelin langs zijn smederij komt op weg naar het heilige land. Godfrey verteld hem dat hij zijn vader is en dat hij wil dat hij met hem meekomt naar Jeruzalem. Na een confrontatie met de lokale priester gaat Balian akkoord. Op weg naar Jeruzalem word hij geridderd, dood hij een moslimstrijder en bemerkt hij dat de christenen in de heilige stad lijnrecht tegenover elkaar staan. Tussen de strijd van Kruisvaders en moslimstrijders valt hem de taak om het volk van Jeruzalem te beschermen...

Orlando Bloom was natuurlijk zeker niet slecht als Legolas in The Lord of the Rings, maar de rol van Balian is toch echt andere koek. De vechtscènes gaan hem allemaal prima af maar de chemie tussen hem en de lijders, de bisschop en de andere ridders is nogal teleurstellend. Zijn LOTR-collega Viggo Mortensen zou dat een stuk beter hebben gedaan, toch had het ook heel wat slechter gekund. Liam Neeson was een erg prettige verassing, al legt hij vrij snel het lootje. De beste man is geborgen voor dergelijke rollen. Jeremy Irons en de vele andere sterk gecaste acteurs vond ik allemaal erg goed in hun rol.

Ik heb de bioscoop-versie gezien, omdat ik dacht dat het niet nodig was om meteen de director's cut te kijken. Laat het nou net zo zijn dat dit een van die films is die door toedoen van de studio helemaal is verpest en waarvan je echt de Director's cut moet zien. Het is namelijk zo dat de studio de film te lang vond om een commercieel succes te worden en daarom de film nogal inkortte. Het gevolg hiervan is dat de film incompleet aanvoelt. Je merkt duidelijk dat er scènes ontbreken en dat Scott's diepgang is aangetast. Dit kwam ook gewoon omdat Scott en de studio een totaal andere film voor ogen hadden. De studio wilde een actie/avontuur kaskraker en profiteerde enorm van Scott's succes met Gladiator. Scott had echter een epische historische film over religie en ridderlijkheid voor ogen. Dus bij deze staat Kingdom of Heaven nu al op mijn lijstje voor herzieningen, de Director's cut wel te verstaan.

De soundtrack vond ik, vooral aan het begin van de film, af en toe slecht bij de film passen (maar dat valt natuurlijk ook aan de editing van de studio te verwijten). Toch kon ik hem aan de tweede helft van de film erg waarderen door de mix van Gregoriaanse zang, Arabische zang en epische battlemuziek. Zeer degelijk werk van Harry Gregson-Williams.

Schitterend opgenomen met erg indrukwekkende locaties. Geweldig wat een enorme schaal alles heeft en prachtig al die ridders op het scherm. De CGI helpt af en toe echt om de film een grotere schaal te geven. Maar op andere momenten matchen voor- en achtergrond niet goed, dit is echter te verwaarlozen. Scott is bevriend met de Koning van Marokko en daardoor heeft hij een hoop steun gekregen tijdens het filmen. Veel van de Arabische soldaten (maar ook Kruisvaders) zijn eigenlijk Marokkaanse soldaten.

Hoewel Scott de film dan wel niet 100% historisch-correct heeft gemaakt en sommige mensen in de film een beetje te modern denken voor de 12e eeuw, is Kingdom of Heaven een erg sterk historisch epos vol van diepgang.

avatar van notsub
Het blijft een zeer goede epische film. Enig minpunt is dat Orlando Bloom niet van het scherm spat, zoals dat past bij film met deze allure. Verder zit er alles in, wat je in een film als deze verwacht. Er is een mooie balans tussen persoonlijke conflicten, hard oorlogsgeweld, romantiek en intriges. Naar het einde toe wordt er naar een echte climax gewerkt en verder zit de film vol met mooie locaties en kostuums.

avatar van Glennekeeeee
Ridley Scott's hoogtepunt, nuja éen van, was Gladiator. Het sandalengenre tot in de perfectie uitgevoerd met een ijzersterke hoofdrolspeler in de vorm van Russel Crowe. Dat Ridley nét iets te veel in dit genre is blijven hangen is duidelijk, getuige Exodus nog niet zo lang geleden, Kingdom of Heaven was eigenlijk de eerste échte opvolger van Scott in dit soort films en zelfs die voelt aan als een mindere kopie.

Hoewel de tijd en decors verschillen lijkt het toch of Scott een soort van vervolg wou maken op Gladiator. Hoewel de cast best indrukwekkend is - het zijn niet allemaal de grootste namen maar wel gekende gezichten - is er anderzijds ook geen enkele die er uitspringt op positief gebied, misschien de kleine rol van Gleeson als uitzondering. Waar Gladiator nog een ijzersterke Crowe had om de film te dragen is dat in deze film grotendeels berust voor Orlando Bloom. Hoewel de man al enkele mooie rollen (lees: grote rollen) heeft mogen spelen heeft de man mij eigenlijk nog nooit écht kunnen overtuigen. Beste voorbeelden daarvan zijn zijn rollen in LOTR en POTC. Op zich niet storend ofzo (hoewel in POTC soms wel) maar daar draagde hij de film ook niet écht en bleef het acceptabel als aanvullende hoofdrol. In films waar hij de film moet dragen komt hij tekort, ook hier. Misschien mag de man dan voor het vrouwelijke deel van de wereld er mooi uitzien, naar mijn gevoel mist die man toch een portie charisma wat in films als deze toch een groot struikelblok is. In een wereld die beleefd wordt door écht mannen lijkt de man wel een halve vrouw en ook de gevoelens van zijn personage kan hij nooit écht goed op het scherm brengen. Al een geluk dat hij dan omringd word door een sterke cast zou je zeggen. Alleen heeft Scott ervoor gekozen die rollen zo leeg te maken als het kan zijn en worden al deze talenten onbenut met als mooiste voorbeeld de rol van Neeson. De man wordt al snel overboord gegooid en diende uiteindelijk voor zo goed als niets, al leek zelfs daar al duidelijk dat een meester als Neeson met de voorgeschreven dialogen ook geen niveau kon halen. Het script is best zwak te noemen met dank aan het hak op de tak springen en de personages keuzes te laten maken die ongegrond zijn voor hun personages. Het is dan op zich al een rare verdienste dat het nooit écht storend word, al merk je wel dat dit zoveel beter had kunnen worden. De décors zijn wel van de bovenste plank, het is zelfs te zeggen dat de effects van deze film beter zijn als Gladiator 3: Exodus: Gods & Kings, wat toch opmerkelijk is. Ook is het mooi dat Scott niet altijd kiest voor de actie maar soms gewoon een veldslag overslaat omdat de uitkomst van die slag belangrijker is dan de slag zelf. Toch zijn de veldslagen wel waar je voor gaat kijken naar deze film (tenzij je een naakte Eva Green verwachtte maar dan ben je eraan voor de moeite) en die zien er best goed uit, ze worden ook langgerekt en mooi in beeld gebracht zonder te veel in herhaling te vallen. Het zorgt ervoor dat Kingdom Of Heaven uiteindelijk nog een vermakelijk epos geworden is dat ondanks de mankementen mooi overeind blijft staan.

Kingdom of Heaven is een vermakelijk epos maar door een onbenutte cast en een zwak script heb je het gevoel dat er véél meer had in kunnen zitten. Toch blijft de film lekker onderhoudend, snelt de film zo voorbij en zijn de veldslagen wel van de bovenste plank.

avatar van Capablanca
Een vergelijking met Gladiator is onvermijdelijk. En dan werken zowel de veel minder charismatische hoofdrolspeler als het veel minder dramatische verhaal sterk in het nadeel van deze film. Het is allemaal wat te traag, waardoor de film zich naar het einde sleept. Althans, voor mij.

De held is eigenlijk de schlemiel van de film. Langdradige film over een oorlog die niet had plaatsgevonden als hoofdrolspeler was getrouwd met de zus van de koning. Ten eerste: vreemd dat een man in die tijd een dergelijk verzoek van zijn koning zou weigeren. Maar belangrijker nog: de liefde was er en de (gewetens)bezwaren die hij hiertegen naar voren bracht snijden geen hout, nu Guy een tiran was. Logischerwijs was te voorzien dat onder het bewind van Guy talloze onschuldige slachtoffers zouden vallen. Dit alles had voorkomen kunnen worden als de hoofdrolspeler gewoon zijn hart was gevolgd en de zus van de koning was getrouwd.

Mooie beelden, maar het draait allemaal om een zeer onlogische beslissing.

Goede spektakelfilm met een historische waarde.
Prachtige massascènes, onbetwist de sterkte van de film, goed acteerwerk en keurige aangepaste muziek.
"The Gladiator", "Kingdom of Heaven"... Ridley Scott zit wel goed in zijn vel in dit genre. Eigenaardig dat Russel Crowe, een goede vriend naar het schijnt, niet tot de rijkelijke cast behoorde.

avatar van IH88
“It is a kingdom of conscience, or nothing.”

Schitterende film van Ridley Scott. Kingdom of Heaven doet heel veel dingen goed. De schitterende gevechten, de mooie locaties, het acteerwerk, de imponerende muziek en het intrigerende verhaal, de film imponeert. Scott heeft een zwak voor historische verhalen, en Kingdom of Heaven is wat dat betreft één van zijn betere films.

Historisch gezien misschien niet helemaal correct, maar dat doet niets af aan de filmbeleving. De film voelt ondanks de tweeënhalfuur wel gehaast aan, en de director’s cut staat nu al op de watchlist. Het acteerwerk is over de gehele linie uitstekend, met zelfs Orlando Bloom die hier een sterke rol neerzet. Het is gewoon een episch verhaal, met een verbluffend oog voor detail en een Scott op de toppen van zijn kunnen.

Bélon
Ik zou graag meer van deze historisch-epische films in de bioscoop willen zien dan het standaard afgezaagde superhelden werk. Helaas is er misschien niet zo'n markt voor en je kunt ook moeilijk consumentenproducten zoals cola, sigaretten en mobiele telefoons in je historische film als product placement verwerken dus is het lastiger een fatsoenlijk budget op te halen denk ik zo.

Geen perfecte film maar zeker 4.0* en op groot doek denk ik wel 4.5*.

avatar van Traiannnn
4,5 ster voor de Director's Cut!

avatar van des1
Rare film, kan niet anders zeggen. Bloom mist ook het karakter en het charisma om een dergelijk epos te dragen.

avatar van frodok
Ach ja. Het ziet er allemaal erg mooi uit, maar het verhaal heeft niet veel om het lijf en daardoor raak ik niet echt betrokken bij het hoofdpersonage.

avatar van wu-tang
Zoals de regiseur hem bedoeld heeft . Beter dan de bioscoopversie misschien nog geen Cladiator maar wel een dikke aanrader , kun je zo kijken op Youtube !

Kingdom of Heaven.2005 Directors Cut.Full Movie - YouTube

avatar van AC1
AC1
IH88 schreef:

Met je zeker doen want als er één DC daadwerkelijk voor een verbetering zorgt dan is het wel deze.

avatar van Fisico
Kingdom of heaven moet het qua spektakelwaarde en plot afleggen tegen Kingdom of heaven. De Kruistochten spreken sowieso tot de verbeelding en met Scott zit je sowieso gebeiteld om er iets van te maken. Grote veldslagen blijven niet uit, maar dat maakt het daarom nog niet tot een goede film. Het is een degelijke film met veel aandacht voor details, montage en camerawerk. De sfeer van het oude Jerusalem bvb werd mooi weergegeven. Alleen sprak het plot, de verhaallijn, me stukken minder aan.

Een verhaal over een smid die zijn vader leert kennen en in zijn voetsporen tracht te treden door in Jerusalem de held te gaan uithangen. De ontwikkeling van Balian gaat pijlsnel de hoogte in en zijn aanzien in de belangrijke middens groeit (té) spectaculair om er enige voeling bij te krijgen. Laat staan wat zijn personage allemaal moet verduren. Eerst in de rouw, maar eigenlijk niet zoveel later blijft van zijn boetedoening niet veel over als hij ligt aan te pappen met Sibylla. De moord op de priester vond ik sowieso een bizar plot. Bloom deed het voor mij redelijk, Neeson en Irons kregen een vrij beperkte rol. Norton had ik overigens niet herkend achter zijn masker.

Wel interessant om te volgen waren de spanningen tussen het christendom en de islam. Uitstekend om de islam niet louter demoniserend voor te stellen, maar eveneens oog te hebben voor de rol die de christenen in dit verhaal gespeeld hebben. Macht en afgunst stonden hierbij centraal.
Het verhaal is wat rommelig, maar gelukkig waren er ook geweldige veldslagen waarbij die katapulten en belegeringstorens me wel bijblijven. Voor de rest blijft het matig.

avatar van Lovelyboy
Kingdom of heaven, een spektakelstuk met historische achtergrond, die zich zou moeten kunnen meten met films als Gladiator en Braveheart. En op bepaalde vlakken lukt dat ook. Alles wordt uit de kast getrokken, special effects, megalegers, grote veldslagen, mooi beelden, nog mooier omgevingen waar alles gefilmd wordt en alle attributen, vlaggen, wapens, en ga zomaar door. Absoluut heel veel oog voor detail en filmisch is het om door een ringetje te halen. Mooie contrast en kleurenfilters ook in de beelden.

Toch, de kritiek, het verhaal in die zin is te mager. De jonge Balian die plotseling van een uitzichtloze situatie met een vrouw die zelfmoord gepleegd heeft, een ridder als vader blijkt te hebben. Een vader die hem mee wil hebben naar Jeruzalem voor de heilige oorlog. Dit is nog allemaal tot daaraan toe hoe hij plots omslaat, de priester vermoord, en zich toch aansluit ook nog wel. Maar hoe vervolgens Balian zijn ster als een komeet stijgt en hij de leading man wordt minder. Tevens vind ik, ter vergelijking met William Wallace en Maximus, dat de laatste genoemden tot de verbeelding spreken. Balian doet dat niet. Het is een mooie jongen, hij is handig, en kan voor een smids wel bijzonder goed zwaardvechten, maar verder krijgt de rol van Bloom nooit iets extra's of diepte waardoor je je meer met het personages kan identificeren. De twee speeches die Bloom geeft aan zijn mannen voordat ze de strijd aangaan komen me ook erg gemaakt en geforceerd over, bij de laatste verdediging zelfs tenenkrommend slecht.

Nah fijn, genoeg gezegd. Film technisch erg mooi, als verhaal toch wat te mager. Jammer was toch meer uit te halen geweest. Overigens wel erg mooie muziek.

Aardige film, maar eigenlijk iets te lang. Tevens vond ik alles erg donker gefilmd.