ad
  • 8.143.472 stemmen

Kingdom of Heaven (2005)

Drama / Historisch | 144 minuten / 192 minuten (director's cut)
3,36 2.741 stemmen

Genre: Drama / Historisch

Speelduur: 144 minuten / 192 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Spanje / Duitsland / Marokko

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Orlando Bloom, Eva Green en Liam Neeson

Releasedatum: 5 mei 2005

Over Kingdom of Heaven

"Be without fear in the face of your enemies. Safeguard the helpless, and do no wrong"

In de twaalfde eeuw heeft de nederige Franse smid Balian (Orlando Bloom) net zijn vrouw en kind verloren, wanneer ridder Godfrey van Ibelin (Liam Neeson) hem opzoekt en vertelt dat hij zijn vader is. Godfrey vraagt Balian mee te gaan naar het Heilige Land om Jeruzalem voor het westen te behouden. Als vreemdeling in een vreemde omgeving wordt hij verheven in de ridderstand, moet hij een melaatse koning dienen en koestert hij een verboden liefde voor een exotische koningin. In een poging om de broze vrede te bewaren, moet Balian van Ibelin uiteindelijk de mensen van Jeruzalem zien te beschermen tegen een overmachtige vijand.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1923 berichten

Lebarron schreef:

Ik vond enkel Orlando Bloom te jong om een geloofwaardige hoofdrol in deze film te vertolken. Hij oogt te boyish en het lijkt me niet aannemelijk dat doorgewinterde soldaten in een tijd van crisis orders aannemen van een ventje dat niet eens de baard in de keel heeft.

Ik vind Orlando Bloom ook niet goed gecast in deze rol, maar wat je vervolgens zegt, klopt niet. Bloom was 28 jaar tijdens de opnames van deze film. Alexander de Grote was 25 jaar toen hij één van de grootste wereldrijken ooit stichtte en de supermacht van zijn tijd, het eeuwenoude Perzische rijk, op de knieën dwong.

avatar van Lebarron

Lebarron

Corcicus schreef:

Fair maar Bloom zag er uit als begin 20. Toen ik in die leeftijd was en als tweede luitenant begon had ik dat respect ook niet automatisch bij mijn eenheid, en terecht want dat moet je verdienen. Bovendien was Alexander de Grote een koningszoon en heeft daardoor dus altijd al boven alles en iedereen gestaan. Ik vraag me af of men hem had gevolgd als hij dat niet had geweest.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1923 berichten

Na 16 jaar heb ik deze prent een herziening gegund. Nu ik 31 ben, moet ik vaststellen dat mijn tienerzelf het bij het rechte eind had: dit is geen goede film.

Kingdom of heaven gaat eigenlijk niet over de kruistochten an sich, maar over het Beleg van Jeruzalem (1187), wat de aanleiding was van de derde kruistocht. De kruistochten waren in de eerste plaats een reeks defensieve oorlogen. Vooraleer de Europeanen ten strijde trokken, hadden de Arabieren en Turken al meer dan 5 Europese landen aangevallen en soms ook veroverd. Het was profeet Mohammed zelf die al in de Koran opriep om Constantinopel te veroveren. Christelijke heiligdommen werden gesloopt en bij wijze van sport werden ongewapende christelijke pelgrims op doortocht in het Heilige Land gedood. Zo is o.m. kalief Al-Hakim bekend om de vernietiging van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem en wreedheden tegen christenen (100 jaar voor de Eerste Kruistocht!). Om de islamitische expansie en agressie een halt toe te roepen, was een Europees tegenoffensief absoluut noodzakelijk. Helaas blijft dit feitenrelaas sterk onderbelicht in het huidige geschiedenisonderricht en ligt de focus vooral op de zgn. wreedheden van de kruisvaarders. Ook in deze film wordt die weg ingeslaan. De kruisvaarders vallen zomaar karavanen aan terwijl Saladin probeert om als gematigde, vriendelijke en vreedzame man de kerk in het midden te houden.

Al de eerste vijf minuten wordt de geïnformeerde kijker op de proef gesteld: er schuift zowaar een zwarte Afrikaan mee aan tafel. Tegenwoordig is het in Hollywood vanzelfsprekend geworden om de geschiedenis te vervalsen met zwarte, gelijkwaardige personages, zoals Anne Boleyn. Als historicus vind ik dat allemaal niet zo onschuldig. Ik denk dat het hier een Moor moest voorstellen en de makers dezelfde fout gemaakt hebben als Vikings - Seizoen 4 waar de Moren ook worden voorgesteld als sub-Sahara Afrikanen, terwijl het natuurlijk om een vermenging gaat van Arabieren met de lokale bevolking van Noord-Afrika, de berbers, zeker geen sub-Sahara Afrikanen. Er waren wel echte zwarten bij de Moren, nl. hun slaven.

Daarnaast stoorde ik mij aan het totaal gebrek aan actie. Wilde men de film zo goedkoop mogelijk houden misschien? We zien enkel het Beleg van Jeruzalem, maar bv. de Slag bij Hattin krijgen we niet te zien. Het is de hele tijd romantisch gewauwel, saai, voortkabbelend gepreek, er gebeurt echt veel te weinig op het scherm. Wat een zonde want de erg schaarse actie was wel OK gefilmd.

Muziek leek sporadisch gekozen te zijn door een lokale radio dj en paste soms geenszins bij de tijd of de scène. Er bestaan nochtans fantastische kruisvaardersliedjes maar Ridley Scott verkoos kennelijk hedendaagse popmuziek.

En dan natuurlijk het personage van Orlando Bloom waarop ik hieronder al kort inging. Mij stoorde zijn babyface niet echt, maar wel een aantal andere zaken:

- Een eenvoudige smid krijgt 5 minuten zwaardles in het bos en wordt meteen een militair genie en getalenteerd veldheer. Balian werd plots de meester Sun Tzu van Jeruzalem. Totaal ongeloofwaardig.

- Als smid is Balian een ambachtsman. Naar alle waarschijnlijkheid kende hij zelfs in zijn eigen Franse boerenhol niks van landbouw. Wanneer hij toekomt op zijn nieuw verkregen domein in het Midden-Oosten, met een onbekende grondsoort, klimaat, gewassenteelt, etc, slaagt hij er plots beter in dan de lokale bevolking om te weten hoe hij er moet boeren. Balian ontpopt zich zowaar tot ingenieur en legt irrigatiekanalen aan op dag één. Het werd gewoon belachelijk.

avatar van wu-tang

wu-tang

[Over het geheel genomen, kunnen we met Kingdom of Heaven echt van een grote mislukking spreken. Zo spijtig, want dit thema verdient beter. Deus Vult! [/quote]

Kijk over 15 jaar ook eens de directors cut , die is toch wel een heel stuk beter

Als je die gezien hebt dan heb ik niets gezegd ...

avatar van Stormlight2000

Stormlight2000

Prachtige film, en dan heb ik het echt alleen over de director´s cut van 192 minuten!! Ik kan iedereen aanraden om deze te bekijken i.p.v. de verkorte versie. Deze film is voor mij alles wat ik zoek in een historische epos. De film kijkt naar mijn mening lekker weg en sleept je mee in het barre middeleeuwse tijdperk van de kruistochten. Orlando Bloom doet het erg goed als de ´´brooding blacksmith´´ en de overige cast doet het ook erg overtuigend.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Actie, intrige, politiek, geschiedenis, romantiek, prachtig set-design en camerawerk, lyrische muziek, intelligente dialogen, bravoure-acteerwerk van talloze bekende gezichten, en bovenal een sympathieke boodschap die relevanter is dan ooit maar die je niet door de strot geduwd wordt. In de bioscoop was ik al onder de indruk, maar de director's cut (die niet alleen 35% extra speelduur toevoegt maar ook nog eens 50% extra diepte) maakt hiervan een film die me een compleet ander tijdvak inzuigt en me na afloop totaal bevredigd achterlaat.

Op structuurniveau ook leuk om te letten op de "echo's", de teksten of gebeurtenissen die later terugkeren in een andere context of met een gekanteld perspectief, zoals "Jerusalem is easy to find", de tekst van de ridderslag, de dienaar die door Balian in leven wordt gelaten, Almarics oordeel over Ibelin als "a poor and dusty place", en Balians "Which is more holy? The wall? The mosque? The sepulchre? Who has claim? No-one has claim. All have claim!" dat later een pendant krijgt in Saladins "What is Jerusalem worth? Nothing. Everything." Allemaal elementen die de film een extra laag verlenen, een soort kringloop van terugkerende thema's die deze wereld een extra "densiteit" geven.