G.I. Jane (1997)

Actie / Drama

geregisseerd door Ridley Scott
met Demi Moore, Viggo Mortensen en Anne Bancroft

Een lid van een militair budget-comité dringt er bij de Marine-secretaris op aan dat het tijd wordt om vrouwen toe te laten bij de Marine. Lt. Jordan O'Niel krijgt de kans om als eerste vrouw toe te treden tot een elite Navy SEALS-eenheid. Niemand verwacht dat ze het zware regime tijdens de training zal weten te doorstaan, maar ze is vastberaden om te slagen.

avatar van sofripa
Ik vond dit een heerlijke bier en chips film. Voor het eerst in aanraking gekomen met Mortensen. Wat een vette rol speelt hij. Echt lekker, ook dankzij vechtbabe Moore.

De feministen zullen er misschien plezier aan beleven, maar voor alle anderen is deze film maar een flauw zootje. G.I. Jane kent misschien enkele sterke momenten, maar helaas nog meer zwakke. En van een man als Ridley Scott mag je toch wat meer verwachten.

avatar van Fran
Ik was zeker onder de indruk van deze film. Normaal ben ik niet echt een fan van het acteerwerk van Demi Moore maar in deze film is ze echt heel goed. Wat komt zij sterk over zeg. En wat een power ! Ik vond het heel interessant om een verhaal te bekijken waarin een vrouw zich staande houdt in de wereld van de seals. Ik vind mezelf niet bepaald een feministe maar ik heb wel genoten van dit verhaal en om te zien hoe sterk ze zich houdt.

avatar van johnrambo
Het was misschien allemaal wat ver gezocht maar voor mij was dit toch een topper. Na 10 minuten kijken werd ik de film "ingetrokken" en dat bleef zo tot en met de laatste minuut. Het is wel een echte feel good Ridley Scott film maar dat was natuurlijk te verwachten. Puik acteerwerk van Demi Moore, maar de absolute ster in deze film vind ik toch zeker Viggo Mortensen. Een mooie schakeling in de film is het moment dat ze echt in actie moeten komen na een oproep.

avatar van james_cameron
Absoluut één van de mindere films van Scott, maar toch lang niet slecht. De film ziet er (uiteraard) goed uit en Moore is eigenlijk perfect gecast in de overtuigende hoofdrol. De intense trainingscenes vormen het hoogtepunt van de film; daar kan de futloze aktie/anti-climax duidelijk niet aan tippen. De film had gewoon moeten eindigen met de 'suck my dick'-scene.

avatar van John Lee Hooker
Het onderwerp is redelijk verfrissend: een vrouw in het leger. Ik vond het wel aardig om te zien wat zij allemaal meemaakte en dat ze gewoon de hindernisbaan aflegde.
Demi Moore met kort haar maakte al meteen een groot verschil.

Maar het is allemaal wel te voorspellen. Hier en daar een opstootje... en ze doet eigenlijk toch wat ze wil.

avatar van mnrk
Suck my dick.....

Een prima film van Ridley Scott die door het uitstekende acteerwerk van Demi Moore en Viggo Mortensen zeker de moeite waard is.

De gehele training is geweldig om naar te kijken en wordt ook mooi in beeld gebracht.

avatar van Corcicus
Dit is misschien wel de slechtste film ooit van Ridley Scott. Het girlpower-gehalte was hemeltergend. Die veel te stoere smoel van Demi Moore was ik na vijf minuten al strontzat en de voorspelbaarheden in deze film zag zelfs een blinde van ver aankomen. Neen, echt rotzooi!

avatar van devidia
zou deze film niet eerder onder de categorie 'fantastische film' moeten komen?
Had een erg Xena gevoel bij deze film, en kon die trol ook al niet utistaan.
neen, ridley kan beter...

avatar van Corcicus
devidia schreef:
zou deze film niet eerder onder de categorie 'fantastische film' moeten komen?
Had een erg Xena gevoel bij deze film.

avatar van akira124
Moet deze film nog steeds een keer zien, ik lees hier in ieder geval erg afwisselende reacties

avatar van Pfishy
Veel slechte geluiden vernomen over deze film maar zelf vond ik 't best een goede film.

Demi vond ik goed gecast, aantrekkelijke maar, zeker met dit kapsel, een stoere vrouw. De manier waarop het verhaal wordt neergezet en hoe de zwaar het moet zijn voor vrouwen in zo'n absolute mannenwereld vond ik gewoon goed.

natuurlijk blijft het amerikaans en slaan we iets door waardoor ik het Xena effect wat eerder beschreven zag wel kan begrijpen maar blijft staan dat ik de fiilm met plezier heb gekeken.

avatar van Dogie_Hogan
Uit Holland komt ook een G.I. Jane: 'Alexandra'.

Tarkus schreef:
Ondanks het feit dat deze film indertijd in de bioscoop flopte, vind ik het een van Moore's beste films.
Ik heb hem vroeger ook al eens gezien, maar nu de eerste maal op DVD, en ik heb er weer van genoten.
De vertolking van Demi Moore vind ik uitstekend evenals die van Viggo Mortensen en de vele anderen.
Ook een goede prestatie van Anne Bancroft die in deze film bewijst dat ze nog steeds een harde tante kan neerzetten.
Velen zullen het met mijn opinie over deze film niet eens zijn, maar ieder zijn kritiek, en smaken verschillen nu eenmaal, gelukkig maar.
Het mag ook eens een vrouw zijn die de macho mag uithangen vind ik, en Demi Moore doet dat voortreffelijk.

Ik heb de film voor een prikje op de kop kunnen tikken en dus opnieuw bekeken.
Mijn mening blijft onveranderd, ik blijf het een steengoede film vinden.

yorgos.dalman
Mijn mening blijft onveranderd, ik blijf het een steengoede film vinden.

Hier hetzelfde!

avatar van badfans69
Ooit in de bios gezien, goeie film

avatar van m1701
Goeie film
Vooral vanwege sterk acteerwerk van Mortensen en Moore!
Goeie grove film

avatar van xxERWINxx
Leuke film, blijft je wel bij deze.

avatar van LOTR-lover
Na lange tijd deze film weer is herzien en opnieuw van begin tot eind genoten. De rauwheid van bepaalde scènes, het prima acteerwerk en de geweldige wisselwerking tussen Viggo Mortensen en Demi Moore, het is allemaal piekfijn in orde.

Vind het een treffend, goed en hard beeld van de training van een elite-onderdeel in 't leger, waar ook nog is de nodige politieke spelletjes bij komen kijken. Kan het absoluut waarderen dat eindelijk een keer een vrouw 'ballen heeft' in een legerfilm. Of zoals zij 't zou zeggen: "Suck my dick!"

8/10 (IMDB)

avatar van Betamax
Het is natuurlijk gewoon een onzin film maar wel leuk om naar te kijken.
Ballen had ze zeker........

avatar van fun in acapulco
Moore ziet er geil uit met haar kale kop. Niet elke vrouw kan een kale kop hebben. Ik denk aan Spears.

Niet denderend.

En dat heeft dan vooral met het achterliggende moraaltje te maken, dat er echt zo dik opligt dat het geregeld serieus irriteert. Verder ook wel een beetje met de verdere opzet van deze film, al weet Scott daar nog wel iets van te maken.

Toenertijd in ieder geval een hot topic kan ik me herinneren, daarom dat deze film links en rechts ook wel hoge ogen gooide, ondanks het magere verhaaltje en het enorme voorspelbare verloop. En op zich is het onderwerp niet eens zo vervelend, het wordt alleen érg opdringerig gebracht.

Het eerste uur is verder ook wel een redelijk taaie zit. Ik ben al niet voor die trainingskampen-films, Scott weet er niet zo heel veel aan toe te voegen. Het bloeit allemaal wat open tijdens het tweede deel. Weinig subtiel allemaal, maar net dat maakt dat het wel vlotjes loopt. Zo komt de oplossing voor Moore's uitzetting wel erg makkelijk aanwaaien en loopt allemaal wel erg eenvoudig af, maar tegelijkertijd zorgt dat er gewoon voor dat het niet oeverloos saai wordt.

Beetje doorsnee Scott dit, al zijn de meeste van z'n films dat eigenlijk wel. Het is zelden dat de balans in z'n films echt goed ligt.

avatar van DVD-T
Best een leuke film. De trainingen en uiteindelijk de echte test en uitzending zijn allemaal fantastisch in beeld gebracht. Het acteerwerk is meer dan goed. De regie is, zoals we gewend zijn van Scott, gewoon heel netjes. Het verhaal loopt alleen niet heel lekker en staat vooral in de weg van de situaties en de boodschap die de film wil overbrengen.

Ondanks dat de film geregisseerd is door de bekende regisseur Ridley Scott en deze film al diverse keren op de televisie is geweest (de film is nu ook al bijna 20 jaar oud), had ik deze film nog nooit helemaal gezien. Daar is nu dan eindelijk verandering ingekomen (voor films kijken is de kerstvakantie uitermate geschikt en dan vooral vanwege de lange avonden) en ik vond deze feministische Actie / Drama film best vermakelijk om naar te kijken.

Toegegeven, dit is zeker niet de beste film van regisseur Ridley Scott en het verhaal zit ook vol met clichés en is eveneens vrij voorspelbaar, maar toch was de uitvoering van het verhaal wel leuk gedaan en wist het verhaal me zeker ook te vermaken. Visueel werd ook alles fraai in beeld gebracht en zeker m.b.t. de trainingen en testen welke best hard waren en waarbij de Navy SEALS-eenheid, waaronder de eerste vrouw Jordan O'Niel (verdienstelijk gespeeld door Demi Moore die er met haar kale hoofd, althans na een tijdje, en gespierde lichaam best mooi uitzag) er flink van langs krijgen en velen vallen dan ook af (wat overigens gebruikelijk is, want circa 60% valt altijd af).

Het verhaal draait natuurlijk om Jordan O'Niel die als eerste vrouw de kans (in opdracht van de vrouwelijke senator Lillian DeHaven die gespeeld wordt door Anne Bancroft) krijgt om toe te treden aan een Navy SEALS-eenheid en waarbij Jordan O'Niel op dezelfde manier behandeld wilt worden als de mannen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag en stoot en veel mannen vinden het ook maar niets en dat levert natuurlijk een aantal seksistische en racistische (m.b.t. vrouwen) opmerkingen op en natuurlijk ook de nodige clichés. Ook spelen een aantal personen een vuil politiek spelletje met haar. Uiteraard staat Jordan O'Niel spreekwoordelijk haar mannetje, ze roept op een gegeven moment ook tegen iemand "zuig mijn pik" , en weet ze uiteindelijk ook het vertrouwen te winnen van de mannen en wordt ze de held van de Navy SEALS-eenheid.

De uiteindelijk missie die het Navy SEALS-eenheid in Libië (waarbij Kadhafi genoemd) noodgedwongen moet uitvoeren i.v.m. een satellietbergingsactie (voorzien van plutonium) van een andere Navy SEALS-eenheid, mocht er ook wezen en die vond ik zelfs wat spannend en wist me ook een beetje te ontroeren omdat ik het wel mooi vond. Bij die missie (die in totaal iets van 15 minuten duurt) zit eigenlijk ook de enige echte pief paf poef actie in het verhaal en die is best nog aardig. Dat deze film vermakelijk is ligt ook voor een groot gedeelte aan de cast die het leuk en verdienstelijk doen en dan vooral natuurlijk de hoofdrolspelers Demi Moore (in de rol van Jordan O'Neill) en Viggo Mortensen (in de rol van commandant John James Urgayle, die de Navy SEALS-eenheid keihard traint).

Al met al gewoon een vermakelijke feministische Actie / Drama welke zich lekker wegkijkt en ook weet te vermaken. De nodige clichés en het voorspelbare verloop moet je wel op de kop toenemen.

Geweldige rol vertolkt door Demi, pakkende scene's . Leuk vehaal. Een aanrader voor een leuke filmavond.

Goeie film waarin bij wijze van proef een vrouw wordt toegelaten tot de SEAL-opleiding. Een film over emancipatie binnen het elitekorps van het leger. Wellicht wat dik aangezet, maar de trainings-scenes zijn onderhoudend en goed in beeld gebracht. Demi Moore zet absoluut een stoere rol neer en staat haar mannetje, maar het is toch Viggo Mortensen die de scenes weet te stelen. Het gaat alleen net wat te lang door voor 4.0 sterren.

avatar van martijn011
Een van de mindere films van Ridley Scott. Alhoewel ik zo'n Seals opleiding altijd erg interessant vind, ergerde ik me vooral aan Demi Moore. Wat een slechte actrice is dat zeg. Ik moet wel zeggen dat ze er erg afgetraind uitzag, dat pleit voor haar. Verder vervult ze ook wel een stoere rol maar ze komt kwaliteiten tekort om een hoofdrol te spelen.

Viggo Mortensen blijft voor mij altijd Aragorn, daar kan ik niet omheen. Ook geen spetterende rol overigens. Al moet ik er wel bij zeggen dat er geen grotere clichérollen bestaan dan die Scott in deze film verwerkt heeft. Tel daarbij op de tenenkrommende laatste scene in Libië en ik kan niet anders dan een onvoldoende geven, het interessante onderwerp ten spijt.

avatar van Vilmkritikus
Aardig filmpje jammer van de laatste 15 min. die zogenaamde geheime missie slaat helemaal nergens op , master chief die een sluipschuttersgeweer heeft zonder geluidsdemper duh navy seals die op een kluitje op mekaar zitten te roken op het strand dubbel duh beetje jammer.

avatar van IH88
“Hey, O'Neil! I'd go to war with you any day!”

G.I. Jane heeft een interessant verhaal, het acteerwerk is sterk, en de militaire training levert geweldige scènes op. Toch miste ik wat. De voorspelbaarheid van het script doet de film bijna de das om en het sentiment ligt er soms kilometers dik bovenop. Toen een Navy SEAL Jordan op het laatst de hemel in prees had ik wel even een teiltje nodig. Een film die strijd voor gelijke rechten tussen man en vrouw zal ik altijd steunen, maar iets meer subtiliteit en iets minder Amerikaans sentiment had G.I. Jane goed gedaan. De weergaloze acteerprestaties van Demi Moore en Mortensen vergoeden wel veel.