Flaming Star (1960)

Drama / Western

geregisseerd door Don Siegel
met Elvis Presley, Steve Forrest en Barbara Eden

In Texas voelt niemand zich nog veilig. Met de regelmaat van de klok dagen Indiaanse krijgers uit het niets op. Ze steken de boerderijen in brand en vermoorden de bewoners. Zelfs de vrouwen en de kinderen worden niet gespaard. Tot nu toe kon de familie Burton de dodendans ontspringen. Dat Sams Burton's tweede vrouw Neddy een Indiaanse is, heeft hier zeker iets mee te maken. Buffalo Horn wil Pacer, de zoon van Sam en Neddy, voor zijn kar spannen om samen het land van de indianen opnieuw te veroveren. De jongeman staat voor een hartverscheurende keuze.

Deze vond ik persoonlijk de beste film van Elvis. Goede western.

Het zingen blijft hier ook erg beperkt, misschien daarom dat ie algemeen als één van de beste Elvisfilms aanzien wordt.

avatar van speedy23
Het is van '77 geleden dat Elvis Presley het tijdelijke voor het eeuwige inwisselde. De man mocht dan wel bekend staan als The King of Rock 'n' Roll, hij scoorde ook als acteur. Naast Jailhouse Rock is Flaming Star naar mijn bescheiden mening de allerbeste Elvis-prent...

avatar van Jaycees71
Dit is een film zoals Elvis die bedoelde te maken: serieuze rol & weinig songs.
Zeker een van de betere Elvis-films.

Elvis zijn 6e film en zijn beste western uit zijn carriere. Net zoals "Jaycees71" zegt, dit was een soort film die Elvis wilde maken. Officieel waren er 3 nummers voor de film uitgekozen maar "Summer Kisses, Winter Tears" werd geschrapt. Het enige nummer dat je Elvis dan ook in de film ''ziet'' zingen is "A Cane And A High Starch Collar" De film heeft absoluut een sterk verhaal en heeft ook niet het eeuwige happy end. Ik waardeer deze film dan ook met 4,5 sterren.

avatar van Querelle
Dit is in de eerste plaats een Don Siegel film. Daarom vind ik het ook zo`n goede Elvis film

Goed geregisseerde western met een aardig verhaal, dat echter soms wat ongeloofwaardig is. Elvis is geen groot acteertalent, maar vult zijn rol naar behoren in.
Siegel zorgt voor een goede combi van drama en actie, waardoor het nergens saai wordt.

avatar van Dogie_Hogan
stinissen schreef:
Deze vond ik persoonlijk de beste film van Elvis. Goede western.
En CHARRO dan...

Dogie_Hogan schreef:
En CHARRO dan...

Ik vond het verhaal van Flaming star beter, maar ja dat is mijn mening.

avatar van niethie
Naast king creole en love me tender mijn favoriete elvis film. Hij acteert hier net iets beter in als in zijn andere films (hij had dus duidelijk acteertalent). Het verhaaltje is best interessant te noemen, logisch met een regisseur als siegel (en ik heb een zwak voor westerns). Een paar mooie scenes en een prima einde, maken dit tot een van mijn favoriete elvis films.
3,5 sterren

avatar van Dogie_Hogan
niethie schreef:
3,5 sterren
En Charro! dan?

avatar van niethie
Die heb ik niet gezien, ik heb alleen elvis elvis 5 eerste films gezien
love me tender/loving you/jailhouse roch/king creole/flaming star voor de rest zende ze vroeger op sbs 6 wel eens een filmpje van hem uit daar heb ik er ook wel eens eentje van gezien, maar daar kan ik me niets meer van herrinereen. Maar ja het wordt dus hoogtijd dat ik meer elvis film moet gaan kijken.

Charro was niet slecht maar minder mooi verhaal dan flaming star. Daarin kon elvis bewijzen dat hij werkelijk kon acteren. Hadden ze hem betere kansen gegeven weet ik zeker dat elvis heel wat prestaties zou kunnen neergezet hebben op gebied van betere films. Jammer dat de collonel heel wat heeft tegengehouden.

Een van de beste (en misschien wel de beste) films van Elvis Presley met racisme als thema.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bovengemiddelde western van Don Siegel met Presley in de rol van halfbloed indiaan. Voor een Presleyfilm een meesterwerk, voor een Siegelfilm een goede maar als eindresultaat net niet goed genoeg voor cinefielen. Inmiddels cult en waarschijnlijk Presley's beste samen met King Creole.

Boven verwachting een prima western. Zelfs het acteren van Elvis is opvallend, in positieve zin. Een zeer goed verhaal over racisme en flink wat actie en onverwachte gebeurtenissen.
Ik heb me uitermate vermaakt met deze western.

Barfly schreef:
Ik heb me uitermate vermaakt met deze western.

Had je deze nog niet gezien dan Barfly?

Beetje late reactie van me, maar op de één of andere manier werken niet al mijn updates. De film had ik nog niet gezien inderdaad. Tenminste... misschien vroeger ooit wel, maar ik kan het me zo niet herinneren.
Ik ben aan de andere kant ook zeer onbekend met het acteertalent van Presley. Omdat ik zijn muziek niet echt hoog waardeer heb ik tot nu toe zijn films ook links laten liggen.

avatar van Brix
Nu ik weer zo'n bagger film met Presley op TV zie langskomen (Spinout) denk ik weer even terug aan deze veel betere acteerprestatie van Elvis.
Meteen ook zijn beste film voor mij.
En dan als toetje ook nog Barbara Eden erbij

Misschien moet ik deze film zelfs maar eens op DVD kopen.
En dan 'Love me tender' meteen ook maar er bij.
Eveneens een western.
Afgezien van de titel viel die best mee, vooral vanwege de overige cast, w.o. mijn MM nickname inspirator (Herman Brix)

ipman-99
"If shooting starts I'll live long enough to kill you." ... " !!!

Heerlijke western !!! Heerlijke western (met indianen) van een schitterend regisseur, namelijk Don Siegel ("Escape From Alcatraz", "Dirty Harry") (juist ja, Don Siegel heeft gewerkt met Clint Eastwood) !
Natuurlijk als algemene filmliefhebber/verzamelaar van (ook) het genre westerns is het natuurlijk altijd leuk om legende Elvis Presley in dit genre te kunnen en mogen bewonderen.
Het verhaal neemt zijn tijd maar is boeiend van begin tot het einde en bevat heel wat drama elementen. Elvis Presley zingt in deze film "A Cane And A High Starched Collar" !
Barbara Eden alias Roslyn Pierce zet ook een prima rol neer. De combinatie van Drama en actie (naar het einde vooral) is prima om volgen.

avatar van madmax1
Mee eens dat dit de beste western is die Elvis. heeft gemaakt.
Ook maar weer eens opzoeken want het is alweer een tijd geleden dat ik deze heb gezien.
Daar Elvis in vroegere jaren mijn idool was, moet ik inhaken dat dit niet zijn aller beste film is er zijn er meer maar niet in het western gebeuren.

gauke schreef:

Allereerst zijn er de prachtige beelden in cinemascope. Het voordeel in dit sombere en boeiende melodrama is dat de film niet voortdurend onderbroken behoefde te worden voor muzikale nummers. De rol van Elvis was oorspronkelijk bedoeld voor Marlon Brando. Presley voelde zich op zijn gemak (zowel bij de actiescènes als de dialogen) en weet emotie over te brengen als personage die zich verscheurd weet tussen werelden en gedwongen wordt om partij te kiezen.

avatar van mr rumson
Degelijke film van Elvis en een van zijn betere .
Ook zingt Elvis hier maar twee liedjes waaronder het mooie Flaming Star .
Op zich vind ik het niet erg dat het maar beperkt is tot twee liedjes omdat dit in mijn ogen niet bij de film past . De liedjes passen dan ook veel beter in de luchtige films zoals Fun in Acapulco.
Maar ook zijn de meeste liedjes in zijn films nou niet echt hoogstand en dat terwijl ik Elvis toch graag hoor en tot mijn favorieten zangers reken.
De film ziet er mooi uit en het thema racisme pakt in deze western goed uit.
Elvis doet het zeker niet slecht al vind ik de knokpartij waarin Elvis ook nog zijn dolk tevoorschijn haalt wat minder.
De western kent verder voldoende vuurgevechten maar ook komt er genoeg drama in voor.
Kortom een goede western en daarom is het jammer dat Elvis niet meer films heeft gemaakt van dit niveau . Maar ja wat wil je ook anders met een manager zoals colonel parker die helemaal niet geïnteresseerd was in het filmscript . Maar meer geïnteresseerd was dat het maken van de film zo kort mogelijk duurde waardoor ze nog meer winst konden opstrijken.