Jailhouse Rock (1957)

Drama / Muziek

geregisseerd door Richard Thorpe
met Elvis Presley, Judy Tyler en Mickey Shaughnessy

Vince werkt elke dag keihard op een bouwwerf, maar toch gaat hij ondanks zijn weinig veelbelovende toekomst enthousiast door het leven. Wanneer hij op een dag echter een man hardhandig aanpakt, belandt hij een jaar in de cel. Daar leert hij de ex-countryzanger Hunk Houghton kennen. Deze introduceert hem in de wereld van de muziek en leert hem gitaar spelen.

avatar van fun in acapulco
Volgens mij is deze film opgenomen in de beste of meest belangrijke films Top 500 in de VS. Persoonlijk vind ik KIng Creole beter qua verhaal, locatie en muziek, maar Elvis is cool in deze film.

Dick2008
fun in acapulco schreef:

Ik zie niets, wel in die onofficiële lijsten bij IMDb.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
De eerste Elvis-film die nog wel aangenaam is om te kijken. Maar dat is ook niet moeilijk. Elvis zet hier een rol neer die hij gewoon is: een enfant terrible die het wil maken in de showbizz. Verrassend is de film dan ook helemaal niet en valt alles op Elvis en z'n gezang. De voorstelling van Jailhouse Rock is niet slecht, al zijn er een pak betere choreografieën. Maar het nummer is wel leuk als je z'n muziek apprecieert. Probleem van de film is dat de echte 'Elvisscènes' wel overleven maar waar hij echt moet acteren en meer Vince wordt, komt het niet zo uit de verf. Zonder Elvis was dit een vergeten filmpje geworden. Leuk om een keer te zien, maar meer voor Elvis dan als sterke film.

Elvis is misschien niet slecht als acteur, maar hij is gelukkig een betere zanger. Het beste aan Jailhouse rock is dan ook de voorstelling van het titelnummer. Ik moet ook zeggen dat ik me ergerde aan Vince. Het is een verschrikkelijk figuur dat enkel aan het geld denkt en een hoop arrogantie kent. Dat ergeren had ik dan weer niet bij een gelijkaardig karakter van rebel without a cause James Dean. Van de rest van de acteurs is enkel Judy Tyler goed. Jammer dat ze 3 dagen na de laatste opname van deze film omkwam in een auto-ongeluk.

Misschien dat een film die zich helemaal op Elvis' muziek richt nog beter dan met een geforceerd verhaal zoals hier. Want buiten de muziek mist het compleet de charme van de meeste muzikale Hollywoodfilms.

avatar van thunderball
Deze vandaag samen met Viva Las Vegas gaan zien in Cinema Zuid te Antwerpen.
Was een soort van Elvis Festival. De derde film, Flaming Star, konden we helaas niet meer gaan zien wegens andere verplichtingen en we waren na twee films achterelkaar ook wel wat duf, eerlijk gezegd.
Maar erg leuke ervaring.