Elvis on Tour (1972)

3,47

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Robert Abel en Pierre Adidge
met Elvis Presley, Vernon Presley en Bill Baize

Documentaire over een van de concerttours in de laatste jaren van Elvis Presley waar hij optrad in 15 Amerikaanse steden. Optredens in split-screen, off-stage materiaal en beelden uit het dagelijkse leven van Elvis worden afgewisseld met optredens in oude televisieshows, zijn eigen films, repetities en andere memorabilia.

12 BERICHTEN 4 MENINGEN

AddictedToMovies
Prima docu met goede Elvis performances. Alleen is het allemaal minder spectaculair dan TTWII, en snel hierna zou het flink bergafwaarts gaan met de man...

avatar van wendyvortex
Multiple split-screens werken helaas niet zo goed op de TV. Als je Elvis begin jaren zeventig wil zien is Aloha From Hawai een betere aanschaf. Veel tijd raken we hier kwijt met aankomsten en opkomsten van Elvis. De concerten zelf raken daardoor een beetje op de achtergrond. Anderzijds is Elvis altijd de moeite waard en heeft Martin Scorsese hier de montage gedaan.
Aardig om een keertje mee te pikken, maar geen essentieel Elvis-document.

avatar van DVD-T
Het beste aan de docu zijn toch wel de optredens met de geweldige muziek van Elvis, en zijn daarbij horende shows. De splitscreens werken wel een beetje irritant in het begin, en lijden je vooral erg af. De rest eromheen is verder niet echt interessant in beeld gebracht. Vooral de momenten voordat hij het podium betreed duren erg lang, en dat heb je na 1 keer ook wel gezien. Ook is het steeds hetzelfde deuntje (sisi rider) als hij opkomt. Voor de muziek en de show erg leuk om te kijken, maar voor de rest geen interessante of boeiende docu. Dan kun je beter, zoals wendyvortex al zegt, Aloha From hawai een keer meepikken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
"That girl last night gave great head man!"

Dat zegt de King recht in de camera in de ongecensureerde Special Edition-DVD. Eentje die zeer zeldzaam is overigens. In de originele versie wordt Elvis gedubbed tijdens die uitspraak en horen we iets totaal anders. Het geeft aan dat Elvis 'fall' in deze periode is begonnen. Elvis lijkt namelijk knetterstoned als hij dit roept, en ook vaker in deze docu/concertregistratie lijkt de man enigszins onder invloed.

Elvis was natuurlijk al verslaafd geraakt begin jaren '60, maar in deze film bespeuren we de eerste tekenen van een man die zijn controle hierover aan het verliezen is.

Na het schitterende 'That's The Way It Is' is dit zomogelijk nog mooier voor de fans en andere muziekliefhebbers. En dan heb ik het wederom over de S.E. want die duurt meer dan twee keer zo lang.

Ondanks de ondergang die is ingezet bleef Elvis' stem altijd intact. Prachtige liedjes als 'American Trilogy' passeren de revue. En ze worden dramatisch mooi vertolkt door Presley. Ook de behind-the-concert-footage is indrukwekkend. Je hoeft geen socioloog te zijn om te zien dat Elvis eenzaam was aan de top.

Zeer goed.

avatar van Brix
Erg pijnlijk om te zien hoe de ruige rock & roll ster verworden is tot een soort van paljas in clowneske belachelijke costumes.
Zingen kon de man zeker wel, maar zijn manager maakte van hem een schertsfiguur.
Een triestig beeld van zijn neergang is het voor mij vooral.

avatar van Zinema
Eindelijk op BluRay.

prachtige film, mooie optredens gewoon top elvis

avatar van Ralfke
Montage supervisor: Martin Scorsese

avatar van fun in acapulco
Zijn stem is niet super hier. Kwam waarschijnlijk door het vele toeren, waar zijn stem niet meer gewend aan was na de vele films in de jaren 60.

avatar van Maxie Fields
Ralfke schreef:
Montage supervisor: Martin Scorsese

Dit is een fout die nog steeds niet in de credits is verwerkt; Martin Scorsese en Jerry Schilling deden de montage onder toeziend oog van Pierre Adidge (RIP).

avatar van richette
fun in acapulco schreef:

Niet super meer??????
Heb jij geluisterd?
An american trilogy
Bridge over troubled water

hoe ontzettend goed dat is???!!!!!

avatar van fun in acapulco
Zijn stem was veel beter voor en na deze periode. In principe was Elvis' stem altijd super, maar er zijn volgens mij toch wel terdege gradaties in aan te brengen, hoe miniem ook. Maar ontzettend goed was ie altijd, alleen vaak was ie ook subliem en onovertroffen en zo meer.