Winnetou - 1. Teil (1963)

Alternatieve titels: Winnetou I | Winnetou the Warrior | Apache Gold

West-Duitsland / Joegoslavië / Italië
Western

geregisseerd door Harald Reinl
met Lex Barker, Pierre Brice en Mario Adorf

Old Shatterhand (Barker) en Winnetou (Brice) ontmoeten elkaar voor het eerst bij de bouw van een spoorweg. De Apachen zijn kwaad en begeven zich op het oorlogspad omdat hun jachtgebied door de spoorweg aangetast dreigt te worden. De boef achter dit alles is Santer (Adorf) die iedereen tegen elkaar uitspeelt.

Gisteren gekocht op een rommelmarkt en gelijk dezelfde avond bekeken. Ik had enkele keren de indruk dat er stukjes ontbraken en de hoes vermeldt een duurtijd van 94 minuten, dus bijna 10 minuten korter. Toen ik de verkoper vroeg af ie de andere ook niet had, zei ie dat ie telkens de box binnenkrijgt en dan uiteen haalt om de films afzonderlijk te verkopen. Stomkop! Natuurlijk had ie net geen volledige box meer bij, enkel dit eerste deel.
Prachtige jeugdnostalgie overigens. Ik moet zo'n 7 jaar geweest zijn toen ik hem voor het eerst zag. Nu valt het wel op dat het verhaal heel rechtlijnig verteld wordt, zonder al te veel diepgang of uitwerking van de personages. Heb me toch reuze geamuseerd en mijn 3.5 blijft overeind.

Gôh, hé, over nostalgie gesproken... Ik zie mezelf weer zitten als klein jochie in de bios. Prachtige Joegoslavische breedbeeldprairie en bijbehorende breedbeeldmuziek. Links komt Winnetou aangekataklopt, rechts Old Shatterhand... Ik kwam bijna klaar, maar dat kon niet, want daar was ik nog te jong voor.

Heb trouwens altijd de verkeerde afleveringen van de reeks gezien,besef ik nu. Winnetou I en III moeten toch de mooiste en echtste zijn en juist die heb ik nooit gezien. (Hoeveel versies van dat eerste Winnetou-boek ik heb verslonden weet ik niet, maar het waren er heel wat.)

Heb jij echt deel I? Paar jaar geleden op 1 of andere obscure manier (gratis bij 3 paar Wibra-onderbroeken of zoiets) een band op de kop getikt "Winnetou, Last of the Renegades". Ik zie nu dat dat deel 2 is. Duurt volgens de hoes ook 94 minuten. Toeval?

wij hebben inderdaad deel 1,Pinky!
94 minuten (serieus in geknipt)

Ik zat er weer helemaal in! Net nog even een stukje "Winnetou Last of the Renegades" bekeken. Maar ja. Breedbeeld TV is nog geen breedbeeldbios. En dan die verschrikkelijke videokwaliteit. Tot overmaat van ramp begon Winnetou te vechten met een man in een berenpak. Vroeger was dat nog een echte beer.

Nee, op nostalgie moeten we zuinig zijn. En haal je het van stal, dan zijn de gevolgen voor eigen rekening. Gelukkig was jullie ervaring beter.

pinky schreef:

Ben er trouwens vergeten bij te vermelden dat verschillende verkopers van videobanden dit eerste deel bijhadden. (het gaat hier wel om verkopers op wat wij noemen zwarte markten en rommelmarkten)

Ik bedoelde ook niet dat 'ie zeldzaam is of zo, hoor. Verbaasde me er over dat deel 1 en 2 allebei precies 94 minuten speelduur hadden: da's wel ERG strak gemonteerd. Of zouden ze anders niet op de videoband passen?

avatar van feanaro surion
Heb hier een videobox van (gehad). Erg vermakelijk

film_kaza
ik ben niet zo'n fan van winnetou, maar best leuk om naar te kijken.

3 sterren

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Stijfjes en oppervlakkig, maar boven alles lekker ouderwets vermaak. > 2.5*

Nog voordat "Der Schatz im Silbersee" gereed was werd al besloten de serie films te vervolgen. Wie de boeken heeft gelezen zal hopelijk met mij van mening zijn dat beide protagonisten goed aan het beeld beantwoorden dat Karl May heeft beschreven: Old Shatterhand is duidelijk van het Germaanse ras (blond met blauwe ogen, lang postuur) zonder overmatig gespierd te zijn. Winnetou is het helemaal: "het edele Indianen-opperhoofd der Mescalero-Apaches". Gebronsd uiterlijk; lang, sluik, donker haar (zal wel een pruik zijn) en een rechte neus (niet specifiek Indiaans). Ook nu weer was het verhaal redelijk volgens de roman, maar - net als in de James Bond-films - werd later helaas steeds sterker daarvan afgeweken.

ags50 schreef:

Helemaal mee eens!

Goh, nostalgie van de bovenste plank. Ik heb helaas geen enkele film in mijn bezit, maar heb ze blauw gekeken toen ik nog een lief en klein meisje was

avatar van Demoniac
Ik heb vorige week een dvd-box met 4 winnetou films gekocht bij de mediamarkt in Groningen voor maar €3,99. Ik heb eerder redelijk wat van de boeken met veel plezier gelezen dus voor die paar euro kon ik deze dvd's eigenlijk ook niet liggen laten. Nu kun je kiezen of je de engelse of de duitse versie wilt zien en ik weet niet zeker wat de originele taal is, maar ik denk Duits, want toen ik de engelse versie keek, waren er soms wat zinnen van een paar personen Duits gesproken (vergeten?). Best irritant, terwijl de duits gesproken versie ook niet erg lekker wegkijkt.

De film vond ik eigenlijk toch wel een beetje tegenvallen, maar dat kan ook komen doordat ik voor mezelf een bepaald beeld in m'n hoofd had na het lezen van de boeken. Er wordt houterig geacteerd en gesproken. De montage is zo af en toe slecht, tenzij dit door het knippen komt, want mijn versie was ook geen 101 minuten. Verder irriteerde ik me aan dat mannetje van de Oxford-Times met zijn gezeur over het stilstaan voor een foto. Hij voegde totaal niks toe aan het verhaal en zijn personage paste ook gewoon niet de film. De locaties waren, zoals het hoort in een western, erg mooi en ook de muziek vond ik prima.

avatar van anne J
Ik heb thuis denk ik nu al een jaar iets van 18 Winnetou delen (boeken) liggen, maar door gebrek aan tijd nog steeds alleen pas deel 2, Old Shatterhand, gelezen! (En het eerste deel Winnetou, het grote opperhoofd natuurlijk, maar die kan ik bijna dromen. Beetje té vaak gelezen).
Mijn oom is ook een grote Winnetou fan al van jongs af aan, dus twee weken terug heb ik van hem de vele films en de serie te leen gekregen. Echt stapels met dvd's en boxen liggen nu op mijn kamer te wachten, haha.

Nu net dan begonnen aan deze eerste film Ik begon de eerste tien minuten in het Engels, maar doordat dat niet de originele taal was heb ik hem toch maar overgezet in het Duits. Ik dacht dat ik me daar heel erg aan zou storen, maar het viel me al snel niet meer op. En het was in ieder geval véél beter dan die neppe Engelse stemmen over het geluid heen.

Fijn was dat Old Shatterhand, Winnetou en Santer er heel gelijk uitzagen als de voorstellingen die ik altijd al in mijn hoofd had gehad. Hierdoor was ik snel verkocht. Wel een minpunt vond ik Sam Hawkins. Ik heb echt een hele andere voorstelling van die vent. Ik vond dit typ maar belachelijk overkomen, in plaats van een beetje 'funny', beetje gek in zijn hoofd.
Wel positief verder: de film deed erg 'westerns' aan en alles zag er kloppend uit. Bijvoorbeeld Roswell zag eruit als zo'n typisch dorpje in the middle of nowhere met de Saloon als belangrijkste centrum. Ik vond het bijgevoegde personage van die Oxford-times journalist eerlijk gezegd ook wel grappig. De scène waarbij de Apaches de blanken aanvielen en hij gewoon lag te slapen ondertussen vond ik leuk gevonden.

Het boek doet wel veel spannender aan en deze al best oude film was inderdaad wat houterig af en toe, hak op de tak en 'simpel'. Hoewel, van die niet-grootse, 'simpelere' scènes en oude manier van filmen e.d. spreekt me wel aan. Bijvoorbeeld de scène dat Old Shatterhand Winnetou (en eigenlijk vader en zuster) bij de Kiowa's bevrijd, vond ik erg boeiend, maar oké ik zat hier niet op het puntje van mijn stoel, terwijl ik tijdens het lezen dan wel haast in de stress schiet van de spanning. Maar toch, ik weet niet, het heeft charme en houd je toch vast: zo'n oude film.

Muziek was heel gepast en ik hield dat deuntje nog even in mijn hoofd na afloop.
Komende weken de volgende delen bekijken En hopelijk snel weer een vervolg met de boeken maken.

Leuke films.Onlangs nog naar de opname plekken geweest.

Zag een tijdje geleden pierre brice op de duitse tv bij een muziekprogramma. Tuurlijk wat ouder geworden maar hij was het, mijn held, samen met old shatterhand

Op het gevaar af een jeugdherinnering aan diggelen te kijken, toch maar begonnen aan de Winnetou-verhalen die hier al een hele tijd op de plank liggen.
Dit moet, naast series als Gunsmoke, zo ongeveer mijn eerste kennismaking zijn geweest met westerns. Destijds uitgezonden op zondagmiddagen op de Duitse zender.

Het Duits en Engels door elkaar is even wennen, de flauwe interval (herhaaldelijk terugkerend) met de fotograaf is volstrekt belachelijk, de verschillende scènes die niet al te vlot en natuurlijk overkomen, het landschap dat nu veel duidelijker overkomt als niet authentiek, de dode meneer die plots opstaat om niet onder de voet te worden gelopen door de paarden, etc.

En dan toch genieten van de film... das ook knap.
Zonder dat het moeite kostte overigens. Deze films hebben gewoon wat... en dat zal best te maken hebben met sentimenten. Misschien wel vooral.

Ik ben uiteindelijk blij de film weer eens gezien te hebben. Op naar 2. Teil.

De films over Winnetou zijn echte toppers , dat komt inderdaad ook door vroeger echt jeugdsentiment.
Na Pierre Brice heb ik nooit meer zo een knappe indiaan gezien en Lex Barker als de koele en eerlijke held is ook top , vele acteurs zijn met de films echt beroemd geworden of zijn hier aan het begin van hun loopbaan , o.a Terence Hill (Mario Girotti) , Götz George (Schimanski ), Gojko Mitic de Oost Duitse western held, Rik Battaglia, Karin Dor, Klaus Kinski, Daliah Lavi en Mario Adorf.

avatar van Robertdeniro
Op en top jeugdsentiment. Old Shatterhand als de rechtvaardige en onverslaanbare blanke en Winnetou als de nobele Indiaan die opkomt voor zijn volk. Het zijn flutverhaaltjes en nogal cliche, maar de kleuren en het aandoenlijke spel maken alles goed. Wil je lekker terugdromen naar vroegere tijden, dan zijn alle Winnetou films gewoon leuk.

avatar van movie acteurs
De Winnetou films. Hoe oud ze ook zijn, het blijven nostalgische films die we tegenwoordig niet tegen komen.
Lex Barker staat hier bekend om zijn rol als Old Shatterhand. Bij Tarzan heb ik hem nog niet gezien maar dit is zijn echte top rol. Het blijft ook verbazend dat dit gefilmd is in o.a. Berlijn en Joegoslavie. Met de zonnige landschappen en mooie plekjes. Echt verbazingwekkend. 3,5.

avatar van filmliefhebber92
Dat ik hier nog niet op heb gereageerd.

Maar goed winnetou is een begrip en een must see wat mij betreft. Hoewel ik winnetou teil 2 beter vind qua spanning en actie is dit een super goed eerste deel. Geweldige personages en gewoon een leuke film

Heerlijk jeugdsentiment. De Winnetou (ik noemde ze eigenlijk altijd Winnetou & Old Shatterhand) films waren in de jaren 70 zeer populair en kwamen dan ook met regelmaat op de Duitse TV. Als kind (6-8 jaar) zijnde vond ik het altijd heerlijk om deze films te bekijken en Winnetou & Old Shatterhand waren mijn helden. Verhaal vond ik altijd zeer boeiend en spannend en de beelden zagen er zeer fraai uit. De film konden van mij niet lang genoeg duren. De cast doet het natuurlijk geweldig (althans dat vond ik destijds). Na de jaren 70 heb ik de film eigenlijk nooit meer in zijn geheel gezien, heel soms zendt men ze nog eens uit op een Duitse zender en de dan pik ik een stukje mee. Omdat de films natuurlijk zeer gedateerd zijn en natuurlijk vooral voor kinderen bedoeld zijn kijkt het ook niet meer echt lekker weg als volwassenen.

avatar van Juultsje
In Overigen > Algemeen > Personages:

Ik ben op zoek naar namen van personages uit de films van Winnetou.
Met name wil ik weten hoe de zussen van Winnetou heten.
Iemand een idee??

Dank

avatar van Juultsje
Heel erg bedankt!
(ook voor het verplaatsen van mijn vraag, ben geen "die hard" forum gebruiker...)

Had hij meer zussen? Ben niet zo bekend met de personages

avatar van Roger Thornhill
Demoniac schreef:

Inderdaad uitermate irritant, en het gebeurt nog regelmatig ook. Vooral die fotograaf krijgt steeds Duitse tekst, en dat terwijl hij nota bene gespeeld wordt door een acteur die in Engeland geboren is. (Ik heb niet de moeite genomen om te kijken of de Duitse Tonband die stukken dialoog juist steeds in het Engels weergeeft. )

Jeugdsentiment, inderdaad, ook voor mij, maar eerlijk is eerlijk, het is voor mij zó lang geleden dat ik me niets meer van verhaallijnen of individuele scènes kan herinneren. Ze roepen de sfeer van mijn jeugd op, want ik zag ze eind jaren 60 in de bioscoop, maar omdat ik ze later nooit meer op televisie heb teruggezien bekijk ik ze nu als "nieuwe" films. Daarbij vind ik ze trouwens niet eens zoveel slechter dan bijvoorbeeld Amerikaanse B-westerns uit de jaren 50… behalve dan dat in Hollywood de held nooit met de schoolslag in plaats van een stoere borstcrawl aan zijn belagers zou ontkomen.

Blij dat ik de Pinksterhitte heb getrotseerd om op een rommelmarkt deze box met 2 DVD's = 4 films tegen te komen. Wel even diep in de buidel moeten tasten: 75 cent, dat is toch zeker 1 cent per 5 minuten film.

Overigens bestaat voor mij de Karl May-ervaring niet alleen uit de dertien avonturen van Old Shatterhand in de bekende Prisma-pocketserie, de prachtig getekende strips van Juan Arranz en (de sfeer van) deze films, maar ook uit de Viewmaster-schijfjes die ik vroeger van de avonturen van Winnetou en Old Shatterhand had. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee meer heb van welke films dat waren.

avatar van Roger Thornhill
Roger Thornhill schreef:
citaat van Demoniac: "toen ik de engelse versie keek, waren er soms wat zinnen van een paar personen Duits gesproken (vergeten?). Best irritant"

Ik denk dat ik begrijp waarom er op de Engelstalige soundtrack sommige Duitse passages staan. Op het interessante mondo-esoterica wordt vermeld dat op de Amerikaanse prints een aantal scènes zijn verwijderd, zoals de luimige interludes met de fotograaf. En als die scènes voor de DVD-release weer zijn teruggezet, hebben ze kennelijk niet de moeite genomen om daarvoor ook een Engelse soundtrack te fabriceren (dat zou natuurlijk ook problematisch zijn geweest omdat vele sprekers van de oorspronkelijke Engelstalige stemmen inmiddels wel –om maar een beetje in stijl te blijven– naar de eeuwige jachtvelden zullen zijn vertrokken), en dus hebben ze daarbij maar de oorspronkelijke Duitse Fassung van de dialogen ingevoegd (of laten staan, ik weet niet hoe zoiets werkt).

Jammer. Gelukkig is Winnetou – 2. Teil wel van een complete Engelstalige geluidsband voorzien (maar deel 3 heeft helaas dan weer alleen een Duitse geluidsband).

avatar van frolunda
Naast de gebruikelijke prachtige muziek en beelden zijn het vooral de rollen van Barker en Adorf die deze Duitse Karl May western boven de middelmaat uittillen.Ideale film om op een Zaterdag middag weer eens terug te kijken.

avatar van LuukRamaker
Winnetou – 1. Teil is toch wel een enorme meevaller. Er lag al jaren een stapeltje Winnetou-DVD’s in de kast. Die waren waarschijnlijk ooit eens door mijn moeder uit de “4 halen, maar minder betalen”-schappen gehaald als gevolg van het fenomeen jeugdsentiment. Ik ben een groot fan van het western-genre, maar heb me lange tijd niet aan de Winnetou-serie gewaagd, want het leek me een beetje het lachertje van het genre, maar ik moet zeggen dat ik dat niet helemaal goed heb ingeschat.

Ik heb gisteren de DVD er eens ingestopt en heb amper tijd gehad/genomen om ook maar iets van de film te verwachten, waardoor eigenlijk alles is meegevallen. Dat er hier een paar keer geklaagd is over de taal en geluidsbanden die de film bevat had ik nog wel gezien en ik heb daarom besloten om de film in de originele Duitse taal te kijken, wat me enorm is meegevallen. In eerste instantie had ik verwacht dat het raar zou klinken t.o.v. de Amerikaanse westerns en dat is in het begin ook wel zo, maar gelukkig valt er aan te wennen en met goede ondertiteling is alles goed te volgen. Het lijkt me overigens altijd nog beter om “Handen omhoog, of ik schiet!” in het Duits te horen dan in onze eigen bekende taal, omdat het dan altijd nog het idee geeft dat het zich niet dicht in de buurt afspeelt.

Dat het verhaal goed is mag enerzijds wel verwacht worden als het gebaseerd is op een boek van 634 pagina’s, maar anderzijds is het natuurlijk een essentieel onderdeel van de film dat bijdraagt aan de unieke en fijne sfeer. Een andere sfeer dan in de Amerikaanse en de later opkomende spaghettiwesterns, die in zekere maat ook door de goede muziek gecreëerd wordt. Clowneske figuren die voor de nodige humor zorgen vind ik in westerns doorgaans ook geen probleem, al moeten ze natuurlijk niet té veel aanwezig zijn en/of té grappig worden en dat is in deze film helaas wel het geval.

Deze onverwachts verrassend goede western van onze Oosterburen is dus een ongelooflijke meevaller die mijn interesse in de Winnetou-serie gewekt heeft.

“Eigentlich unhöflich von mir. Die wollen mich skalpieren, dabei hab ich da oben gar nichts mehr.”

avatar van DwarreI
RIP indiaan op de eeuwige jachtvelden.